Tuesday, Jan 4, 2022

صفحه نخست » «نرمش قهرمانانه» بر سر «مسائل ناموسی» جمهوری اسلامی پشت درهای بسته؟!

atom_Talk.jpg کیهان لندن ـ مرحله دوم دور هشتم مذاکرات در حالی در هتل کوبورگ وین آغاز شده که به نظر می‌رسد بحث و جدل‌های اصلی پشت درهای بسته در جریان است.

خبرگزاری «ایرنا» در گزارشی اشاره می‌کند که «درز اطلاعات به رسانه‌ها دوباره کاهش یافته است.» انریکه مورا هماهنگ کننده مذاکرات وین پس از نشست با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و سه کشور اروپایی عضو برجام در هتل «کوبورگ» راهی هتل «ماریوت» شد. جایی که تیم مذاکره کننده آمریکا مستقر است و درست مقابل هتل کوبورگ قرار دارد.

به گزارش ایرنا، نمایندگان رسانه‌هایی که مقابل هتل کوبورگ رفت و آمد هیات‌ها را زیر نظر دارند احتمال می‌دهند که انریکه مورا پیام‌هایی را میان جمهوری اسلامی و آمریکا رد و بدل کرده است. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی پیش از این به خبرنگاران گفته بود با نمایندگان آمریکا به صورت «مکتوب اما غیررسمی از طریق انریکه مورا» گفتگو می‌شود.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین که این روزها گفته می‌شود اوست که در عمل بجای نمایندگان جمهوری اسلامی در وین مشغول مذاکره با طرفین دیگر است تأکید می‌کند «دور هشتم مذاکرات وین در قالب دیدارهای غیررسمی ادامه می‌یابد.»

👈 مطالب بیشتر در کیهان لندن

در ایران برخی تحلیلگران می‌گویند «بعید است بدون مذاکره مستقیم تهران و واشنگتن توافقی حاصل شود.» همچنین این موضوع در رسانه‌های جمهوری اسلامی مطرح می‌شود که اسرائیل تلاش می‌کند با استفاده از ابزارهای مختلف بر روند گفتگوها تأثیر بگذارد و اروپایی‌ها مواضع اسرائیل را دنبال می‌کنند. در همین ارتباط ایرنا می‌نویسد «اروپا به دنبال امتیازگیری مستقل از ایران است. خبرها از هماهنگی سه کشور اروپایی عضو برجام با اسرائیل حکایت دارد و گفته می‌شود که سفرها و مذاکرات مستمری میان دو طرف برای اخلال در روند گفتگوها و به نتیجه نرسیدن توافقات تشکیل شده است.»

در مقابل اما ناظران اسرائیلی هشدار داده‌اند شکاف آمریکا و اسرائیل در مورد رژیم ایران همچنان بسیار زیاد است.

ژنرال یاکوب ناگل مشاور امنیت ملی اسرائیل در دولت بنیامین نتانیاهو و عضو بنیاد «دفاع از دموکراسی‌ها» با اشاره به گفتگوهای اورشلیم و واشنگتن در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات تأیید می‌کند که اختلاف میان اسرائیل و آمریکا در مورد ایران بسیار زیاد است.

او با اشاره به اینکه اسرائیل موضع خود را روشن کرده و آزادی عمل در همه عرصه‌ها را حق خود می‌داند در گفتگو با «سندیکای خبری یهودیان» توضیح داد «بدترین گزینه توافقی است که طی آن به خاطر توقف توسعه هسته‌ای رژیم ایران تحریم‌ها برداشته شود.» به گفته ژنرال ناگل «چنین توافقی همه چیز را به رژیم می‌دهد و ماستمالی کردن تمام ارتکابات رژیم در گذشته است و به رژیم ایران میلیاردها دلار برای ترمیم وضعیت خود و حمایت از تروریسم کمک می‌کند.»

ناگل در ادامه می‌گوید: «تیم بایدن فکر نمی‌کند جمهوری اسلامی به دلیل نقض مداوم ان‌پی‌تی (معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای) و عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیازی به مجازات داشته باشد. آمریکا فکر نمی‌کند که نقض تمامی توافق‌هایی که امضا کرده، از جمله برجام باید عواقبی برای رژیم ایران داشته باشد.» ناگل هشدار داد که «ایالات متحده می‌خواهد به هر قیمتی از یک تصویر ساختگی پیشرفت در توافق دیپلماتیک محافظت کند». او افزود: «اگر توافقی حاصل شود احتمالاً بسیار بد خواهد بود.»

از اصلی‌ترین موانع برای معامله در وین میان جمهوری اسلامی و غربی‌ها مسائل موشکی و منطقه‌ای و به قول علی خامنه‌ای «مسائل ناموسی انقلاب» است که نمایندگان جمهوری اسلامی در مذاکرات مجوز چانه‌زنی بر سر آنها را هنوز از تهران نگرفته‌اند.

از اواسط سال ۱۳۹۷ پس از خروج آمریکا از برجام آن زمان که دولت حسن روحانی روی کار بود و بحث «برجام پلاس» یا «احیای برجام» مطرح شد، قاسم سلیمانی فرمانده «سپاه قدس» در یک سخنرانی هشدار داد «برجام ۲ و ۳ برای خشکاندن جریان‌های ناب اسلامی است، دشمن معتقد است چشمه باید خشکانده شود.»

جریان «ولایتمدار» با متهم کردن تیم محمدجواد ظریف و عباس عراقچی به «سازشکاری» و «تسلیم» در مذاکرات وین امیدوار بودند تیم حسین امیرعبداللهیان و علی باقری‌ کنی که به «دیپلمات‌های مقاومت» مشهورند «انقلابی» عمل کرده و آمریکا را مجبور کنند که همه تحریم‌ها لغو شود و آنها دست پُر به تهران برگردند! اما در عمل بعد از دو دور مذاکره تیم دولت «قاضی مرگ» نیز به همان نقطه‌ای رسید که تیم دولت «تدبیر و امید» رسیده بود! دولت سیزدهم و وزارت خارجه‌‌ی هیچکاره‌‌اش نیز که مانند روحانی و ظریف فقط مجری اوامر رهبری جمهوری اسلامی هستند ناچارند برای گفتگو درباره فعالیت‌های موشکی و خرابکاری‌های منطقه‌ای رژیم و شبه‌نظامیانش از تهران تعیین تکلیف بخواهند و ببینند تا کجا می‌توانند در «میدان» عقب‌نشینی کرده و با ادعای «دیپلماسی انقلابی» تن به «نرمش قهرمانانه» بدهند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy