Monday, Jan 17, 2022

صفحه نخست » سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری امارات در بخش فناوری اسرائیل

is_UAE.jpg• حدود یک‌سال و نیم پس از «پیمان ابراهیم»، این سرمایه‌گذاری نشان‌دهنده تعمیق روابط اقتصادی دو کشور است

ایندیپندنت فارسی ـ مژگان غفاری شیروان ـ روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال به‌تازگی گزارش داد شرکت اماراتی «سرمایه‌گذاری مبادله» که یک صندوق بزرگ سرمایه‌گذاری دولتی محسوب می‌شود، حدود یک‌صد میلیون دلار در شرکت‌های نوپا و درحال رشد اسرائیلی که در حوزه فناوری فعالیت می‌کنند، سرمایه‌گذاری کرده است.

نزدیک به یک‌سال و نیم پس از عادی‌سازی روابط امارات متحده عربی و اسرائیل براساس «پیمان ابراهیم»، این سرمایه‌گذاری نشان‌دهنده تعمیق روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور است.

امارات متحده عربی نخستین کشور عرب حوزه خلیج فارس بود که در ماه اوت ۲۰۲۰ از عادی‌سازی روابط با اسرائیل خبر داد و در ماه سپتامبر همان سال، با میانجی‌گری آمریکا توافقی موسوم به «پیمان ابراهیم» برای برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل امضا کرد.

👈 مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

شورای تجارت امارات-اسرائیل، نهادی که کسب‌وکارها در دو کشور را با یکدیگر مرتبط می‌کند و تاکنون شش‌هزار بازرگان اسرائیلی و اماراتی به عضویت آن درآمده‌اند، پیش‌بینی کرده است که حجم مبادلات تجاری میان دو کشور در سال جاری به دو میلیارد دلار خواهد رسید.

این در حالی است که تا پیش از برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور، مبادلات تجاری آن‌ها سالانه تنها حدود ۲۵۰ میلیون دلار بود.

فلور حسن ناحوم، معاون شهردار اورشلیم و یکی از بنیانگذاران شورای تجارت امارات-اسرائیل، دوشنبه، ۲۷ دی‌ماه، به شبکه تلویزیونی «آی۲۴نیوز» اسرائیل گفت: «پیمان ابراهیم به‌‌نوعی پارادایم (الگوی) مسلط بر تجارت و بازرگانی با دنیای عرب را تغییر داده است.»

حسن ناحوم به‌عنوان نمونه‌ای برای تغییر مورد اشاره‌اش، به افزایش تجارت اسرائیل با اردن و مصر اشاره کرد، دو کشوری که ده‌ها سال پیش با دولت یهود قراردادهای صلح امضا کرده بودند.

پس از امارات متحده عربی، بحرین، مراکش و سودان نیز به «پیمان ابراهیم» پیوستند و با اسرائیل رابطه دیپلماتیک برقرار کردند.

براساس گزارش وال‌استریت ژورنال، شرکت سرمایه‌گذاری مبادله که دارایی آن درمجموع ۲۵۰میلیارد دلار است، در شش شرکت نوپا و درحال رشد (موسوم به شرکت‌های «سرمایه‌گذاری خطرپذیر») مستقر در اسرائیل یا متمرکز بر آن کشور، تا ۲۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

درحالی‌که شرکت‌های اسرائیلی با گشودن دفاتر جدید در دبی و ابوظبی و انتقال کارکنان خود از تل‌آویو به آن‌جا، در امارات متحده عربی سرمایه‌گذاری می‌کنند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی امارات، سرمایه‌گذاری مستقیم در شرکت‌های فناوری اسرائیلی‌ را ترجیح می‌دهند. شرکت‌های اماراتی به‌ این ترتیب خود را به‌عنوان شریکی برای توسعه اسرائیل، به بقیه خاورمیانه معرفی می‌کنند.

به گفته حسن ناحوم، «دبی یک قطب بسیار مهم برای آفریقا، آسیا و کل بخش شرقی جهان است. این شهر واقعا یک دروازه تجاری محسوب می‌شود و معاف از مالیات است، بنابراین انگیزه‌های فراوان و دلایل بسیار خوبی می‌توان یافت که چرایی تمایل شرکت‌های اسرائیلی به آغاز توزیع محصولات خود در شرق جهان از طریق مرکزی به‌نام دبی را تشریح می‌کند».

او افزود: «۲۰۲۰ سال امضای [پیمان ابراهیم] بود، سال ۲۰۲۱ سالی بود که زیرساخت‌ها را برای آینده ایجاد کردیم... و فکر می‌کنم سال ۲۰۲۲ سال تجارت واقعی و عادی‌سازی حقیقی خواهد بود.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy