Thursday, Mar 3, 2022

صفحه نخست » ایران درباره رای ممتنع خود به قطعنامه محکومیت تهاجم روسیه به اوکراین توضیح داد

un_030322.jpgبی بی سی - ایران از رای ممتنع خود به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که از روسیه خواسته به تجاوز نظامی و حملات خود به اوکراین پایان دهد، دفاع کرده است.

مجید تخت روانچی نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک گفته است "این قطعنامه فاقد عنصر بی‌طرفی و مکانیزم‌های واقع‌بینانه است".

در رای‌گیری دیشب، ایران همراه ۳۴ کشور دیگر از جمله چین به این قطعنامه رای ممتنع داد اما مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت بالا (۱۴۱ رای مثبت از ۱۹۳ رای) با تصویب آن خواستار خروج "فوری" نیروهای روسیه از اوکراین شد و این تهاجم را "به شدیدترین نحو ممکن تقبیح" کرد.

قطعنامه در مجمع عمومی پس از آن به رای گذاشته شد که روسیه پیش نویس قطعنامه های شورای امنیت در این باره را با در اختیار داشتن حق وتو، رد کرد.

نماینده ایران گفته "همه اعضای سازمان ملل فرصت مشارکت در تدوین این قطعنامه را نداشته‌اند".

آقای تخت روانچی گفته "ما این امر را که پیچیدگی موجود و شرایط شکننده حاکم بر منطقه اروپای شرقی با اقدامات تحریک آمیز آمریکا و ناتو تشدید شده است، مورد توجه قرار می‌دهیم. در این زمینه، دغدغه های امنیتی فدراسیون روسیه باید مورد توجه قرار گیرد".

اظهارات او تکرار مواضع اخیر آیت الله علی خامنه ای است که در اولین اظهار نظر خود بدون محکوم کردن مستقیم مسکو بابت به راه انداختن جنگ، گفت که "اوکراین قربانی سیاست آمریکا شده است".

ایران در جریان جنگ روسیه علیه اوکراین و تلاش برای اشغال نظامی این کشور بدون انتقاد علنی از روسیه بابت این تجاوز، از اوکراین انتقاد می کند.

مقام های ایرانی گفته اند که نگرانی های روسیه که منجر به حمله به اوکراین شده "قابل درک" است و ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در تمایس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ابراز امیدواری کرده که "آنچه اتفاق می‌افتد به نفع ملت‌ها و منطقه تمام شود".

پیش از این تماس تلفنی، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران با انتشار توییتی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، را که یک پیمان نظامی دسته جمعی با محوریت آمریکاست، "ریشه بحران اوکراین" خوانده بود.

موضع مقام های ایرانی درباره حمله روسیه به اوکراین با واکنش منفی کاربران شبکه های اجتماعی و گروهی از سیاستمداران ایران مواجه شده است و آن را به نفع ایران نمی دانند.

مقام ها، رسانه های حکومتی و دولتی از زمان شروع تهاجم روسیه به اوکراین در مجموع با روسیه همراهی نشان داده اند و اظهارات مقام های دولتی را بازتاب داده اند که "گسترش ناتو به سوی شرق بر خلاف منافع روسیه و ایران است".

ایران به دنبال تحکیم روابط خود با روسیه است و آیت الله خامنه ای از بزرگ ترین مشوقان ایجاد مناسبات نزدیک تر تهران با مسکو در سال های اخیر بوده است.

روابط ایران و با اوکراین از زمان استقلال این کشور هم گرم بوده اما در دو سال اخیر این روابط تحت تاثیر شلیک دو موشک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به هواپیمای غیرنظامی اوکراین بر فراز تهران قرار داشته که بر اثر آن همه ۱۷۶ مسافر و خدمه کشته شدند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy