Saturday, Apr 9, 2022

صفحه نخست » مشاور سابق اوباما: قرار بود بلندی‌های جولان در ازای قطع رابطه با ایران، به سوریه پس داده شود

secret_041122.jpgرادیو فردا - یک مشاور ارشد پیشین باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، می‌گوید اسرائیل و سوریه در جریان مذاکرات پشت پرده‌ای که داشتند به توافق صلح با یکدیگر بسیار نزدیک شده بودند و قرار بود که بلندی‌های جولان به دمشق بازگردانده شود.

فردریک هوف، مشاور ویژه باراک اوباما در امور سوریه، در کتاب جدید خود با نام «دستیابی به بلندی‌ها؛ داستان یک تلاش پنهانی برای رسیدن به صلح سوریه- اسرائیل»، جزئیاتی از مذاکرات محرمانه‌ بین اسرائیل و سوریه را فاش کرده است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز یکشنبه ۲۱ فروردین در این زمینه نوشت اگر آن مذاکرات به نتیجه می‌رسید، قرار بود اسرائیل به طور کامل از بلندی‌های جولان عقب‌نشینی کند.

به نوشته هاآرتص، توافق یادشده نه تنها صلح کامل میان اسرائیل با سوریه و لبنان را پیش‌بینی کرده بود بلکه انتظار می‌رفت سوریه با جمهوری اسلامی ایران، حزب‌الله و حماس قطع رابطه کند.

ایتامار رابینوویچ، سفیر پیشین اسرائیل در واشینگتن که خود در مذاکرات اسرائیل با سوریه با میانجی‌گری بیل کلینتون مشارکت داشت، روز یکشنبه در هاآرتص نوشت که ادامه این مذاکرات پشت پرده در دوران باراک اوباما نیز اسرائیل و سوریه را به صلح با یکدیگر بسیار نزدیک کرده بود.

بر اساس این گزارش، در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۱۰۴، باراک اوباما نه تنها برای احیای مذاکرات سیاسی میان اسرائیل و فلسطینیان تلاش کرد بلکه مذاکرات پشت پرده میان اسرائیل و سوریه را نیز هدایت کرد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

دوران یادشده سال‌هایی است که در بخشی از آن سوریه درگیر جنگ گسترده داخلی شد و جمهوری اسلامی ایران نیز ابتدا مشاوران نظامی خود و سپس حزب‌الله را راهی سوریه کرد تا به بقای حکومت بشار اسد کمک کنند.

جمهوری اسلامی ایران همزمان با تشکیل گروه‌های فاطمیون و زینبیون و اعزام آن‌ها به سوریه، در کمک به ارتش سوریه برای مقابله مسلحانه با ده‌ها گروه معارض داخلی و خارجی که وارد سوریه شده بودند، نقش بارزی ایفا کرد.

فردریک هوف، مشاور ویژه اوباما و یک افسر پیشین ارتش آمریکا، در کتاب تازه خود نوشته است که اسرائیل از همان زمان متوجه خطر تثبیت نظامی ایران و متحدینش در سوریه شد و برای رفع این خطر، ادامه مذاکرات محرمانه با سوریه را با میانجی‌گری آمریکا پذیرفت.

بر اساس گزارش هاآرتص، آقای هوف نوشته است: مذاکرات اسرائیلی- سوری در پی وقوع جنگ داخلی سوریه متوقف شده بود اما آمریکا از آمادگی متقابل بشار اسد و بنیامین نتانیاهو برای احیای این کوشش‌ها غافلگیر شد.

به نوشته آقای هوف، جان کری، وزیر خارجه وقت آمریکا نقش مهمی در این مذاکرات ایفا کرد.

فردریک هوف در کتابش به ملاقات‌های جداگانه و «مفید» خود با بشار اسد و بنیامین نتانیاهو اشاره کرده اما در عین حال نوشته است که بنیامین نتانیاهو همواره به صداقت بشار اسد شک داشت.

از سوی دیگر، ادعای آقای هوف در مورد آمادگی بنیامین نتانیاهو برای تخلیه کامل ارتفاعات جولان که اسرائیل آن را در جنگ «شش روزه» سال ۱۹۶۷ از سوریه گرفته بود، مورد تردید است.

آقای نتانیاهو همواره تاکید کرده بود که «جولان تا ابد به اسرائیل تعلق دارد» و اسرائیل «هرگز از آن عقب نخواهد نشست».

با درخواست بنیامین نتانیاهو، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور بعدی آمریکا، حاکمیت اسرائیل بر جولان را «به رسمیت شناخت».

بنیامین نتانیاهو به باراک اوباما نیز شدیدا بی‌اعتماد بود و تنش‌های میان او و دولت آقای اوباما بر سر برجام، تا آخرین روز کار رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در کاخ سفید ادامه داشت.

از سوی دیگر، با افزایش حضور نظامیان ایران و متحدین آن در سوریه، اسرائیل حدود یک دهه است که حملات نظامی به سوریه را برای مقابله با تهران در دستور کار خود قرار داده است.

در آخرین حمله منتسب به اسرائیل در سوریه که روز ۲۰ فروردین رخ داد، موشک‌هایی که ظاهرا از جنگنده‌هایی بر فراز آسمان لبنان شلیک شد، منطقه مصیاف در سوریه را هدف قرار داد. این حمله بر خلاف اکثر موارد پیشین، در ساعات روز انجام شد.

همزمان، روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز یکشنبه به نقل از یک منبع اسرائیلی نوشت که این کشور از سال ۲۰۱۷ تا کنون، دستکم ۴۰۰ بار دیگر به اهداف ایرانی در سوریه حمله کرده است.

اگر این ادعا درست باشد، موارد حملات اسرائیلی در سوریه علیه ایران و متحدینش از آغاز جنگ داخلی سوریه ممکن است بسیار بیشتر از ارزیابی‌های پیشین باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy