Thursday, Jun 30, 2022

صفحه نخست » چند خانواده سپاهی نان حلال می خورند؟

roostai_063022.jpgفرزانه روستایی - امروزه سپاه ستون فقرات هر اتفاق نامیمونی است که در کشور در حال رخ دادن است. اگر مذاکرات قطر به جایی نمی رسد، اگر مردم عادی در کوچه و خیابان سرکوب می شوند، اگر صدای هیچ اعتراضی از سوی مردم شنیده نمی شود، و اگر کشور عمدا در مسیر غیر قابل اداره شدن قرار گرفته است باید از سپاه صحبت کرد که ابزار سرکوب و اختلال در کشور تبدیل شده است.

طی چند سال گذشته هیچگاه شاهد آن نبودیم که سپاهی ها یا خانواده های آنها در اعتراض به گرانی یا تاخیر در پرداخت حقوق یا مزایا به خیابان آمده باشند یا اعتراض کنند و مضروب شده باشند. قبلا همیشه شاهد بودیم که گاها جوانان خانواده های سپاهی در اعتراضات و تظاهرات دستگیر می شدند ، اما هیچگاه اثری ازمشکل اقتصادی در میان آنها دیده یا شنیده نشد.

هرچند خانواده های سپاهی نیز درگیر فشارهای امنیتی نهادهای خاص و فشار برای سکوت هستند، اما به نظر می رسد که نسبتا از رفاه بیشتری برخوردارند و از فرزندان خانواده های سپاهی کسی دستفروش یا زباله گرد نیست.

اگر آنها در رفاه نسبی به سر می برند می توان بر اساس نگاه سنتی دینی حلال بودن یا حلال نبودن نان و غذایی را که مصرف می کنند مورد ارزیابی قرار داد و پرسید آیا نانی که با شغل سرکوب و شکنجه و مشارکت در اعمال غیر قانونی و دور زدن قانون به دست می آید حلال است یا نه ؟ آیا کسانی که در بازداشتگاهها شاغل هستند و زندانیان را شکنجه می دهند و اتفاقا برای این کار مجوز شرعی در چهارچوب فکری خود هم دارند آیا نان حلال یعنی نان تمیز می خورند و بر سر سفره خانواده های خود می برند ، یا اینکه این نان، غذای حرام و آلوده به خون و گوشت انسان های بیگناه و بی پناه و بی وکیل و نظارت است که مانند پیمان درفشان تا حد مرگ شکنجه شد.

اگر دهها کانال رادیویی و تلویزیونی در ایران شبانه روز در باره دین و فقه سخن می گویند و شمار آنها در حد تهوع آوری آزار دهنده است پس چرا ما به همان سیاق در مورد حلال یا حرام بودن حقوق و نان بر سر سفره شاغلان سپاه صحبت نکنیم. ما که به عنوان ایرانی ۴۳ سال از عمر بخش شنیداری ذهن خود را درگیر ادبیات بی حاصل فقهی بودیم ، با همان ابزار و ادوات می توانیم و مجاز هستیم تا بپرسیم که چگونه نان و غذایی که با شغل آزار و اذیت دیگران به دست می آید می تواند پاک و محترم باشد. و اینکه اگر نان حاصل از زحمت یک معلم و تلاش یک شکنجه گر برای اعتراف گیری ارزش اخلاقی برابری داشته باشد حتما باید در آن نظام اخلاقی تجدید نظر اساسی کرد.

کانال یوتوب فرزانه روستایی



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy