Sunday, Sep 11, 2022

صفحه نخست » الودگی سیاست جهانی، محمد تقی طیب

tayeb.jpgدنیای جدید که با ظهور تکنولوژی پیشرفته از طریق سیاست یکپارچه جهانی شکل گرفته و بکمک دنیای مجازی استقرارش را محکمتر میکند , صفات بارز خود را نمایان ساخته است. اگر تاریخ حیات ملت ها را تا حدود 200 سال پیش مطالعه کنیم ، رخداد های مهم متنوعی را مشاهده خواهیم کرد. ریشه و علل اصلی این اتفاقات را باید در سابقه تاریخی ملل از لحاظ موقعیت جغرافیائئ ، اقتصادی ، فرهنگی و اعتقادات مذهبی ، ولی بطور کلی بدور از تاثیر دائمئ سایر ملل جستجو کرد.

با پیشرفت حیرت انگیزاینترنت و یکپارچه شدن سیاست جهانی که در دنیای مجازی به نمایش گذاشته میشود شاهد نتایج اسف باری هستیم که ملت ها را بصورت دائمئ با انها درگیرمیکند. از نتایج این وضغیت بحران اقتصادی و پخش غیر عادلانه ثروت میباشد وقی که میبینیم تمام ثروت دنیا در اختیار و متعلق به 4 درصد جمعیت جهان است و 96 درصد بقیه بشکل برده داری مدرن در خدمت ان 4 در صد هستند که موجب ازدیاد روز افزون فقروبدبختیواضح در جهان امروزی میباشد.

اصلی ترین ریشه این نا عدالتی ها را باید در سیستم سیاسی جدید جهان یک پارچه جستجو کرد. دریدگی ، بی حجب و حیائئ و الودگی این سیاست که در دنیای مجازی به نمایش گذاشته میشود باعث از بین رفتن حساسیت در بین ملت ها گردیده است. در عصر حاضر هیچ کلمه ای باندازه " دموکراسی " مفهوم ومعنی خود را از دست نداده و باعث تمسخر همگان نگردیده است.

این اصل کلی که دولتها هستند که ملت ها را شکل میدهند، باعث میشود که چالشهای موثر از طرف ملت ها در رفع این مشکلات بوقوع نپیوندد. از بارز ترین نمونه های سیاست یک پارچه جهانی ، خروج ناگهانی امریکا و بدنبال ان خروج گله وار متحدین اروپائئ از افغانستان و تحویل دو دستی افغانستان به طالبان میباشد . نکته جالب بجا گذاشتن مدرن ترین تجهیزات نظامی بهمراه مقدار زیادی مهمات و پول نقد ازطرف امریکا درافغانستان است. بعد از این خروج رئیس جمهور امریکا در جواب خبرنگاران در مورد علت خروج جواب میدهد که با زور اسلحه نمیتوان دموکراسی را در کشوری بر قرار کرد. بدنبال ان روسیه هم میگوید ما برای احیائ حقوق زنان در افغانستان نبودیم. هیچ منبع ویا نهاد بین المللی این سئوال را نمیکند که ایا امریکا و روسیه برای رسیدن به این نتایج واضح باید بیش از 20 سال در افغانستان حضور میافتند و ان کشور را نابود میکردند ؟ علت بجا گذاشتن سلاح های مدرن ، مهماات و پول در افغانستان چه بوده است؟

این موارد نمونه هائئ از دریدگی و الوده بودن سیاست جهانی است که اثرات واضح خود را در تمام عرضه های اقتصادی ، حقوق بشر ، فرهنگی و هنری ، و حفاظت از محیط زیست بخوبی به نمایش گذاشته است. سازمانهای مهم بین المللی از قبیل سازمان ملل به نهاد بی خاصیت و الت دست قدرت های بزرگ تبدیل گشته است. مجموعه عوامل فوق در طول زمان باعث سقوط اخلاقی اکثریت مردمان جهان گردیده است و متاسفانه چشم اندازی روشن در جهت بیرون رفتن از این فاجعه قرن دیده نمیشود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy