Monday, Nov 14, 2022

صفحه نخست » "درِ عدل" در طویلۀ مجلسِ اسلامی، مسعود نقره کار

Masoud_Noghrehkar.jpgروز یکشنبه ۱۵مهرماە ۱۴۰۱، ۲۲۷ نمایندگان مجلس رژیم ایران با صدور بیانیه‌ای بر" قصاص محاربین"، که از نگاه آنان " اغتشاش گران" باشند، تاکید کردند. معنای اسلامی این درخواست از قو قضائیه این است که تردید نکنید و جوانان حق طلب و آزادیخواه را اعدام کنید. نمایندگان این مجلس در گذشته نیز خواستار اعدام مخالفان شدند. این موجودات عربده کشان در صحن مجلس حتی خواستار اعدام "رییس سابق " همین قوه، " نحست وزیر ۸ سال دفاع مقدس" و رئیس جهمور سابق مملکت که هنوز هم خود را رهروان راه " امام راحل" می‌دانند، شدند و اطلاعیه دادند که: "ما نمایندگان مجلس خواستار محاکمه و اشد مجازات موسوی و کروبی به جرم افساد فی الارض و اقدام علیه امنیت ملی هستیم..... " (۱)

نخستین بار از دوست عزیزم حسین فرجی، روزنامه نگار و برنامه ساز تلویزیون و رادیو، اصطلاح " طویله مجلس" و طویله آخوندی را شنیدم، گِله کردم که: " حسین جان طویله خواندن مجلس اسلامی بدنام کردن طویله است؟ مقایسه این موجودات با حیوان مفید و نجیب و سخت کوشی مثل الاغ توهین به این حیوان و خوارداشت ِالاغ است و... "
و این اصطلاح جا افتاد: " طویلۀ مجلس اسلامی".

در تاریخ ما در دوران قاجار "طویله سلطنتی" داشتیم که نام بی مسمایی نبود. " طویلۀ مجلس اسلامی و آخوندی" شباهت‌های ناگزیری با آن طویله و دیگر طویله‌های تاریخی دارد. طویله سلطنتی محل کار بخشی از لوطی‌ها و نا لوطی‌ها (پنطی‌ها) در دوره قاجار بود. "واقعه میدان توپخانه به دست افراد همین طویله بوجود آمد. پس از به توپ بستن مجلس در دوره استبداد صغیر، این عناصر شریر از هیچگونه هرزگی و بی‌ناموسی و تعدی به دکان و مال مردم فروگذار نکردند و درمقابل از مراحم مخصوص شاهانه بهره‌مند شدند و بعنوان پاداش و انعام هر از چندی پول عرق به جیب آن‌ها ریخته ‌می‌شد". "هزارها نفر درشکه چی، کالسکه چی، جلودار، شاطر، مهتر، میرآخور، قاطرچی، شتربان و گاریچی" در طویله سلطنتی مشغول به کار بودند. شاطرباشی که ریاست چند صد نفر شاطر را عهده دار بود از اجزای طویله شاهی بود و یکی از ارکان دولت محسوب ‌می‌شد. طویله سلطنتی در دوره استبداد چندین هزارسالۀ ایران یکی از دستگاه‌های مهم درجه اول دولتی بود، چنانچه هنوز در اصفهان طالار طویله که در حقیقت یک قصر مجللی است از آثار باستانی محسوب می‌شود... سیاحان اروپائی و مورخین دوره صفویه من جمله شاردن داستان‌ها از اهمیت و وسعت طالار طویله نوشته‌اند... ریاست طویله سلطنتی را یکی از امرای بزرگ یا یکی از سرداران نا‌می‌عهده‌دار بود و چند نفر از شخصیت‌های مهم گرداننده قسمت‌های مختلف آن بودند.... محمد علیشاه بعد از قزاقخانه علاقه مخصوص به طویلۀ سلطنتی داشت. اعضای طویله‌‌‌ی محمد علیشاهی که با وجود خالی بودن خزانه جیره و مواجب به موقع دریافت ‌می‌کردند و از مراحم شاهانه راضی بودند... از رذل‌‌‌‌ترین و پست‌‌‌‌ترین و پرروترین مردم تهران بودند و مردم هر وقت ‌می‌خواستند کسی را تحقیر کنند ‌می‌گفتند اخلاق مهتر و جلودارها را دارد... در دفاع از سلطنت محمد علیشاهی "طویله سلطنتی مبدل به یک دژ محکم شد که در آن در حدود دو هزار نفر افراد مسلح متمرکز شدند و یک دسته گارد سلطنتی و عده‌ای سرباز ممقانی هم ضمیمه آنان گردید... "
اکثر افرادی که در طویله سلطنتی کار می‌کردند، عموماً با الفاظ لوطی‌ها و نالوطی‌ها و گاه رکیک با یکدیگر صحبت و برخورد می‌کردند. از این روی، این طرز صحبت با عنوان "ادبیات طویله سلطنتی "در میان مردم تهران، جا افتاد. " (۲)

در حکومت اسلامی " هرزگان"ی هرزه تر از لُشوشِ طویله سلطنتی "طویله مجلس " را بر پا کرده‌اند با این تفاوت که " لوطی" هم نیستند، گَله‌ای از لات‌های پیزوری و مشتی اراذل و اوباش موجودات این طویله‌اند.
عربده کشی‌های " لتوت و لشوش الدوله ها"‌ی حزب الله، که نخستین عربده کشی این جماعت نبود و آخرین نخواهد بود، بازتاب تفکر و روشی ست که پس از حمله اعراب به ایران برای قرن‌ها فاتحه‌ی چیزی به نام مجلس را (باستثنای دوره هایی کوتاه) خواند. همان تفکر و روش امروز به کلام و رفتار نعره کشان و قداره بندان مجلس اسلامی بدل شده است.
مجلس ارتجاع، که به حق و به درستی رکن اصلی قوه مقننه نظام جمهوری اسلامی است، ازصحنه سینه زنی و شعارِ رئیس مجلس " اعدام باید گردد " و مخالفان اعدام باید گردند تا نمایش ادبیات و رفتار "چاله میدانی" و " طویله سلطنتی" بوده است، و بدیهی ست دستاورد و مصوبات و تراوشات فکری و عقیدتی چنین موجوداتی چه ازآب در خواهد آمد.
اکثرنمایندگان مجلس شورای اسلامی، با الفاظ اراذل و اوباش و لات‌های متدین با یکدیگر صحبت و رفتار می‌کنند، حتی فرزند مطهری‌شان با " کف گرگی" حساب نمایندگان مخالف‌اش را می‌رسد، بیهوده نیست این طرز صحبت و رفتار با عنوان "ادبیات و رفتار مجلس شورای اسلامی "در میان مردم ایران جا افتاده است.
حسین شریعتمداری، که شاید تنها "روزنامه نگار" بازجو و شکنجه گر جهان باشد، و جای‌اش نیز در طویله شورای اسلامی خالی ست، در رابطه با روز نعره کشان " لتوت و لشوش الدوله ها"ی حزب الله، برای اعدام یاران پیشین‌اش موسوی و کروبی در کیهان‌اش نوشت:
"...... حال و هوای خانه ملت آکنده از ابراز انزجار نسبت به فتنه گری‌های موسوی و کروبی و فریاد مطالبه اشد مجازات برای آنها بود...... با توجه به فرمایش حضرت امام که فرمودند کسانی که دعوت به راهپیمایی غیرقانونی می‌کنند و اغتشاش می‌کنند، مفسد فی الارض هستند و با توجه به اقدامات مفسدانه برخی از سران فتنه مانند موسوی و کروبی که با اطلاعیه‌های دشمن شاد کن خود علاوه بر اقدامات ضد انقلابی گذشته اغتشاشات دیروز را سازماندهی کردند و برخی از هموطنان ما را به شهادت رسانده و مجروح ساختند،... این افراد را هرچه زودتر به عنوان مفسد فی الارض محاکمه نماید.... گفتنی است در هنگام قرائت بیانیه، نمایندگان شعارهای «مرگ بر موسوی و کروبی و خاتمی» «موسوی و کروبی اعدام باید گردند» و.... نمایندگان همچنین با نصب پلاکاردی در جایگاه هیئت رئیسه مجلس، خواستار محاکمه موسوی و کروبی به جرم اقدام علیه امنیت ملی شدند.
از موجوداتی که با یاران پیشین خود چنین رفتاری می‌کنند می‌توان انتظار داشت با جوانان حق طلب میهنمان به گونه‌ای دیگر رفتار کنند؟
بیانیه‌ها و رفتار اهالی خانه ارتجاع اوج تباهی و فرو کاستن پدیده‌ای به نام مجلس در میهن مان را نشان می‌دهد. امروزه در توصیف مجلس شورای اسلامی، با عرض معذرت می‌باید با میرزاده عشقی هم آوا شد:
در حقیقت در عدل، ار در این بام و درست
به چنین عدل و به دیوار و درش باید رید
....................................... (۳)
***


۱- کیهان تهران، چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۹
۲- جعفر شهری، گوشه‌ای از تاریخ اجتماعی تهران قدیم، انتشارات امیرکبیر، سال ۱۳۵۷/ جعفرشهری، طهران قدیم، چاپ چهارم، انتشارات معین، ۱۳۸۳ / ناصر نجمی، دارالخلافه تهران در یکصد سال پیش، چاپ اول، انتشارات ارغوان، ۱۳۶۸ / ناصر، نجمی، تهران قدیم، چاپ پنجم، انتشارات مازاد،، ۱۳۷۵
۳- سید محمدرضا میرزاده عشقی (۱۳۰۳-۱۲۷۲) مشیر سلیمی-علی اکبر، کلیات مصور / عشقی، چاپ تهران، ۱۳۴۴، ص ۴۲۳



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy