Thursday, Nov 24, 2022

صفحه نخست » حمله گازانبری سرکوبگران به مردم و سلبریتی‌ها

military_banner.jpgسرکوب مردم در خیابان و حمله حکومت به سلبریتی‌ها

دویچه وله - در حالی که کشتار و ضرب و شتم معترضان در خیابان‌ها با شدت ادامه دارد، حکومتی‌ها در تریبون‌هایشان سلبریتی‌ها را "دلقک" و حرفشان را "پشم" می‌خوانند. جو بایدن بار دیگر تاکید کرد که آمریکا در کنار زنان ایران است.

اعتراضات اکثرا شبانه همچنان در خیابان‌ها و دانشگاه‌ها ادامه دارد و موج دستگیری، ضرب و شتم و کشتن معترضان بی وقفه در جریان است. بر اساس آمار مجموعه فعالان حقوق بشر، هرانا تعداد کشته‌شدگان به ۴۴۰ نفر رسیده است.

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان تا روز ۳۰ آبان اسامی ۲۴۶۰ نفر از بازداشت شدگان را مستند و آرشیو کرده است. گفته می‌شود تعداد کل بازداشتی‌ها حدود ۱۴ هزار نفر است. تا کنون قوه قضاییه رسما حکم شش نفر از بازداشت‌شدگان را اعدام اعلام کرده، اما سازمان عفو بین‌الملل در بررسی شواهد از صدور حکم اعدام برای ۲۱ معترض بازداشت شده خبر داده است.

در این میان هیچ نشانه‌ای از تغییر رفتار حکومت دیده نمی‌شود و توهین و انگ‌ زدن به معترضان و چهره‌های مشهور، روش معمول حکومت شده است.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

در یکی از آخرین نمونه‌ها یک نماینده مجلس درباره چهره‌های مشهوری که از معترضان حمایت کرده‌اند، گفت: «سلبریتی‌ها به خاطر نظام جایگاه پیدا کردند و قبل از اینکه سلبریتی شوند، واقعاً چه جایگاهی داشتند و کسی حرف آن‌ها را پشم حساب می‌کرد؟»

اردشیر مطهری مدعی شد سلبریتی‌ها با " با عنایتی که نظام و مردم دارند" به این جایگاه رسیده‌اند و در نتیجه "ما از آنها توقع داریم".

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از سلبریت‌ها خواست تا راه"حاج قاسم" (قاسم سلیمانی فرمانده کشته شده سپاه قدس) را ادامه دهند.

هم‌زمان روزنامه کیهان به مدیر مسئولی حسین شریعتمداری با اشاره به "زلنسکی" نامیدن یکی از چهره‌های اپوزیسیون از سوی یک خواننده در لس‌آنجلس و با استفاده از ادبیاتی توهین‌آمیز درباره این خواننده، نوشت: «اوکراین امروز به یک کشور جنگ‌زده و درجه چندم تبدیل شده است. چرا که سال‌ها قبل عرصه سیاست‌ورزی را به یک سلبریتی دلقک به نام زلنسکی واگذار کرد.»

کیهان در ادامه به "میدان‌دار کردن دلقک‌ها" از سوی "دشمن" اشاره کرد و نوشت: «تصور این بود که اینگونه می‌توانند به جمهوری اسلامی ضربه بزنند.»

استفاده از چنین ادبیاتی از سوی نماینده خامنه‌ای در موسسه کیهان بی‌سابقه نبوده و او همواره با توهین و تحقیر مخالفان به مقابله با آنها می‌پردازد.

هم زمان با این حملات در عرصه سیاست و رسانه، در خیابان‌ها اما اعتراضات همچنان ادامه دارد و موازی با این اعتراضات خیابانی هرروز تعداد بیشتری از "سلبریتی‌ها" در حمایت از این اعتراضات یا از کار کناره‌گیری و یا بیانیه‌ منتشر می‌کنند.

در یکی از آخرین موارد پریناز حاجیلو عضو تیم ملی تنیس روی میز ایران در اینستاگرامش اعلام کرد که در ۲۱ سالگی و در حالی که در "اوج" است از تیم ملی خداحافظی می‌کند.

او نوشت: «من هم مثل هر ورزشكارى بزرگترين هدفم كسب افتخار و مدال براى كشورم بوده است. امروز وقتى حال مردم ايران و حال كشورم را مى‌بينم، فكر مى‌كنم هيچ مقام و مدالى خوشحالشون نمى‌كنه، مقام و مدال من وقتى ارزش داره كه حال مردم كشورم خوب باشه، حال ایران خوب باشه.»

پیشتر نیز سارا و پری بهاروندی دو بازیکن تیم ملی اسنوکر زنان با انتشار ویدیویی اعلام کردند که در حمایت از اعتراضات مردمی از تیم ملی کناره‌گیری می‌کنند.

۸۳۰ هزار امضا برای کارزار اینترنتی اخراج سفرای ایران

حدود یک ماه پیش حامد اسماعیلیون سخنگوی انجمن خانواده‌های قربانیان پرواز اوکراین یک کارزار اینترنتی راه‌اندازی کرد که در آن از رهبران "گروه هفت" تقاضا شده تا سفرای جمهوری اسلامی را از کشورهایشان اخراج کنند و خواهان آزادی زندانیان سیاسی شوند.

اسماعیلیون در اینستاگرامش نوشته تا کنون ۸۳۰ هزار امضا در این پتیشن جمع آوری شده و با انتشار مجدد آن خواهان رساندن امضاها به یک میلیون شده است.

افزایش سختگیری در مدارس دخترانه

در اعتراضات اخیر حضور دختران دانش آموز بسیار چشمگیر است. دانش‌آموزان دختر در اکثر مدارس سر کلاس‌ها حاضر نشده و در حیاط مدرسه شعار می‌دهند و پس از تعطیلی مدرسه نیز به خیابان رفته و با برداشتن مقنعه‌هایشان شعارهای ضد نظام سر می‌دهند.

حال روزنامه هم‌میهن در یک گزارش از قول چند مدیر و معلم نوشته سختگیری‌ها در مدارس دخترانه بیشتر شده است.

فاطمه رحمانی، معلم از کار برکنار شده در قزوین به هم‌میهن می‌گوید: «در مدارس سختگیری‌های زیادی روی پوشش دانش‌آموزان دختر می‌شود. حتی حالا که پائیز است، پوشیدن هودی در مدارس دخترانه ممنوع شده است. وقتی که می‌خواهند مدرسه را تعطیل کنند، یک به یک کلاس‌ها را به صورت رندم تعطیل می‌کنند تا تجمعی در مقابل مدرسه صورت نگیرد. در بحث حجاب تاکید کرده‌اند که به‌هیچ‌وجه دانش‌آموزان نمی‌توانند سر کلاس مقنعه‌هایشان را بردارند.»

بر اساس این گزارش همچنین رفت و آمد طلاب و روحانیون به مدارس نیز بیشتر شده و به گفته یکی از معلمان "گاهی پیش می‌آید که وسط کلاس درس اعلام می‌کنند این افراد وارد مدرسه شده‌اند و کل کلاس در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. بنابراین عملا دانش‌آموزان حق انتخابی برای حضور داشتن یا نداشتن سر کلاس‌ها ندارند و تقریبا حضور اجباری است".

حمایت مجدد جو بایدن از زنان ایران

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در آستانه ۲۵نوامبر "روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان" در بیانیه‌ای که به این مناسبت منتشر کرده از زنان ایران نام برده و نوشته است: «ما در کنار زنان ایران هستیم که برای مطالبه حقوق بشر و آزادی‌های اساسی خود با خشونت و ظلم روبرو هستند.»

بایدن تا کنون در چندین نوبت از اعتراضات مردمی در ایران حمایت کرده است. در آخرین مورد پیش از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در آمریکا، او در جریان یک کمپین انتخاباتی در ایالت کالیفرنیا در حالی که صدها ایرانی در میان جمعیت حضور داشتند، گفت: «نگران نباشید، ما ایران را آزاد می‌کنیم. آنان [مردم ایران] خودشان را به زودی آزاد خواهند کرد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy