Friday, Dec 2, 2022

صفحه نخست » توزیع رایگان تی‌شرت فلسطین در جام جهانی قطر، دو شب بعد از برخورد با شعار زن، زندگی آزادی

بی بی سی - برگزاری رویترز در گزارشی از دوحه نوشته است، در حالی که قبل از بازی لهستان و آرژانتین بین تماشاچی‌ها تی‌شرت‌های رایگان با شعار «فلسطین را آزاد کنید» توزیع شده، ماموران قطری اجازه ندادند که ایرانی‌ها با شعار «زن، زندگی، آزادی» وارد استادیوم شوند.

palestine.jpgقطر به عنوان برگزارکننده نخستین جام جهانی در خاورمیانه متهم است که در برخورد با شعارهای تماشاچیان، استانداردی دوگانه دارد.

در گزارش رویترز آمده که ماموران قطری مطلقا با تماشاچی‌هایی که پرچم فلسطین در دست دارند یا شعارهایی در حمایت از فلسطینی‌ها سر می‌دهند، کاری ندارند.

روز پنج‌شنبه و بعد از پیروزی مراکش در برابر کانادا، نه تنها بازیکنان مراکشی درون زمین پرچم فلسطین را تکان دادند، بلکه بسیاری از تماشاچیان مراکشی نیز بعد از بازی به اشکال مختلف از فلسطینی‌ها حمایت کردند.

در گزارش رویترز آمده است: «تنها دو شب قبل‌تر، ماموران امنیتی همین استادیوم (که بازی کانادا و مراکش در آن برگزار شد)، همه نشانه‌های حمایت از معترضان ایرانی را توقیف کردند و ایرانی‌ها را مجبور کردند که قبل از بازی ایران در برابر آمریکا تی‌شرت‌هایشان را عوض کنند.»

این خبرگزاری نوشته، خبرنگارانش بعد از بازی ایران و آمریکا، ماموران امنیتی قطری را دیده که یکی از فعالان مدافع حقوق معترضان ایرانی را دنبال کرده و او را با خشونت به زمین زده است.

بنا به این گزارش، مرد معترض ایرانی در حالی که فریاد «زن، زندگی، آزادی» سرمی‌داده، دستگیر شده است.

فیفا مدعی است که با مقام‌های قطری تماس گرفته و از آن‌ها خواسته تا مقررات میزبانی مسابقات را به درستی اجرا کند.

اما این سازمان که به فساد گسترده متهم است، پیش از این نیز بارها به دلیل زیرپا گذاشتن اصول بنیادین حقوق بشر هدف انتقاد قرار گرفته است.

به عنوان مثال فشارهای فیفا موجب شد تا کاپیتان‌های تیم‌های اروپایی با بازوبند رنگین‌کمانی «یک عشق» که با هدف مبارزه با تبعیض طراحی شده، استفاده نکنند.

رویترز می‌گوید فیفا قبل از بازی ایران و آمریکا به یکی از ایرانیان معترض که به این سازمان شکایت کرده، ای‌میل زده و گفته که بردن شعار «زن، زندگی‌، آزادی» یا نشان دادن نام «مهسا امینی» در استادیوم آزاد است.

گزارشگر این خبرگزاری نوشته که خود این ای‌میل را دیده است.

برگزارکنندگان قطری رقابت‌ها مدعی هستند که در برخوردهایشان با ایرانی‌ها «به دنبال آرام کردن فضا و جلوگیری از تنش» بوده‌اند.

در عین حال دفتر رسانه‌ای حکومت قطر درباره این رفتارها سکوت کرده و به سوالات رسانه‌ها پاسخ نمی‌دهد.

در میانه رقابت‌های جام جهانی، مکالمات محرمانه یکی از فرماندهان عالی‌رتبه سپاهی به نام قاسم قریشی منتشر شد که او در آنجا به صراحت گفت مقام‌های قطری قول داده‌اند که در سانسور و سرکوب معترضان ایرانی و رسانه‌های مستقل از حکومت، با جمهوری اسلامی همراهی کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy