Friday, Dec 23, 2022

صفحه نخست » هشدار چند مدیر و عضو خانه سینما به حکومت

cinamabanner.jpgرادیو فردا - تعدادی از اعضا و مدیران پیشین و کنونی خانه سینما در گفت‌وگوهای تصویری جداگانه‌ای از شیوه برخورد حکومت با اعتراضات جاری در ایران انتقاد کرده‌اند و به مقام‌های حکومتی به ویژه رئیس صداوسیما هشدار داده‌اند.

این گفت‌وگوها در محل خانه سینما ضبط و در کانال «سی‌ و پنج» وابسته به خانه سینما در یوتیوب منتشر شده است. همچنین گزیده‌‌هایی از این ویدئوها در شبکه‌های اجتماعی هم پخش شده است.

پیروز کلانتری عضو انجمن مستندسازان، شهاب حسینی بازیگر، همایون اسعدیان کارگردان، مهدی کوهیان تهیه‌کننده سینما و عضو کمیته حمایت حقوقی و قضایی از سینماگران، فرهاد توحیدی رئیس پیشین هیئت مدیره خانه سینما و محمدمهدی عسگرپور رئیس کنونی هیئت مدیره خانه سینما و مدیرعامل خانه هنرمندان از سینماگرانی هستند که تاکنون مصاحبه‌هایشان در این چارچوب منتشر شده است.

عسگرپور در این گفت‌وگو با انتقاد از سرکوب خشونت‌بار اعتراضات ایران به دست نیروهای امنیتی گفت: «این خشونت ممکن است تا چند نسل ما را درگیر کند و این عذاب‌آور است.»

رئیس هیئت مدیره خانه سینما به حکومت هشدار داد و تاکید کرد: «برخی متوجه جمعیت خاموش که الان انگیزه‌ای برای بیرون آمدن ندارند، نیستند که با یک اتفاق دیگر ممکن است یک شکل دیگری شود.»

در حالی که مقام‌های حکومتی برخی از سینماگران را به دلیل حمایت از اعتراضات بازداشت کرده‌اند، او افزود که حکومت باید متوجه «نقش اجتماعی سینماگران» باشد.

همایون اسعدیان نیز در این گفت‌وگو حکومت را متهم کرد که مردم و از جمله سینماگران را «تحقیر» می‌کند.

او با انتقاد از اظهارات اخیر پیمان جبلی، رئیس صداوسیما، خطاب به او گفت: «شما کی هستید که به ما قدر و منزلت یا کار بدهید؟ صداوسیما یک ساختمان است، هرچه دارد، از هنرمندان دارد.»

این اظهارات پس از آن منتشر شد که رئیس سازمان صدا‌وسیمای جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، ۳۰ آذرماه، هنرمندانی را که از اعتراضات سراسری اخیر در ایران حمایت کرده‌اند تهدید به برخورد کرد.

جبلی مدعی شد که موضع‌گیری هنرمندان مخالف و منتقد حکومت جمهوری اسلامی طی اعتراضات اخیر «متناسب با خواست اکثریت مردم نیست» و شماری از آن‌ها «با تهدیدهایی روبه‌رو بودند» که مجبور شدند موضع‌گیری کنند.

فرهاد توحیدی نیز در گفت‌وگو با کانال سی و پنج گفت: «ممکن است دو روز دیگر بساط جنبش اعتراضی هم جمع شود. اما آقایان دچار خوش‌خیالی نشوند. فکر نکنند همه چیز تمام شده. ما روی یک آتشفشان نشستیم که اگر بخواهد فوران کند نه از تاک نشان می‌ماند نه از تاک‌نشان.»

او با بیان این‌که «چگونه می‌گویید هنرمند انتقادی نسازد؟» افزود: «هنرمند سلول حسی جامعه است؛ بعد از او می‌خواهید نگوید درد می‌کند؟ پس چگونه بفهمیم کجا درد می‌کند و دارویش چیست؟»

اواسط آبان، یک کمیته وابسته به خانه سینما فهرستی صد نفره از سینماگران و هنرمندان موسیقی و تئاتر تهیه کرد که در جریان اعتراضات بازداشت یا ممنوع‌الخروج شدند.

کمیته حمایت حقوقی و قضایی از سینماگران در خانه سینما با همکاری خانه تئاتر و موسیقی همچنین اعلام کرد که در همین مدت، «اکثر بازیگران مشهور و کارگردان‌ها» دچار ممنوعیت کار شده‌اند و قرارداد عده‌ای هم فسخ شده است.

بازداشت ترانه علیدوستی بازیگر مشهور سینمای ایران از آخرین نمونه بازداشت‌ها و محدودیت‌های اعمال شده علیه هنرمندان معترض در ایران است که موجی از واکنش‌های داخلی و بین‌المللی را به همراه داشته است.

پس از آن که برخی از چهره‌های ورزشی و هنری در جریان اعتراضات، از مردم حمایت کردند، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در یک سخنرانی این حمایت را «بی‌ارزش» دانست و از قوه قضاییه خواست درباره «این که موضع‌گیری آنها عناوین مجرمانه دارد یا نه» تصمیم‌گیری کند.

همچنین احمد وحیدی، وزیر کشور، روز پنج‌شنبه ۲۴ آذر با حمله به هنرمندان و ورزشکاران حامی اعتراضات ضدحکومتی در ایران، بدون ارائه هیچ سند و جزئیاتی مدعی شد که «برخی از بازیگران و سلبریتی‌های داخلیِ» حامی اعتراضات «آموزش دیده بودند».

با وجود سرکوب هنرمندان، محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد از خواسته نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی برای «عادی شدن» فعالیت‌های هنری در ایران خبر داده است.

این در حالی است که زمزمه‌هایی از تحریم جشنواره فیلم فجر به گوش می‌رسد.

رسول صدرعاملی سخنگوی خانه سینما گفته است: «جشنواره فجر باید با تغییر رویکرد، خودش را برای برگزاری آماده کند، وگرنه سینماگران چندان رغبتی برای مشارکت نخواهند داشت.»

همچنین مانی حقیقی، بازیگر و کارگردان سینمای ایران، در ویدئویی خطاب به وزیر ارشاد گفته است: «ما عزاداریم و در چهارگوشه این کشور داریم جسد عزیزان‌مان را خاک می‌کنیم، وقت نداریم برات برقصیم.»

شهاب حسینی نیز که درباره دوره‌های پیشین اعتراضات در ایران سکوت کرده بود، این بار سکوت خود را شکسته و گفته است: «اجازه بدهید بگوییم می‌سوزد، درد می‌کند، اجازه بدهید بگوییم داریم خفه می‌شویم. از چه می‌ترسید؟»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy