Saturday, Apr 22, 2023

صفحه نخست » دلیل کناره‌گیری حامد اسماعیلیون از منشور مهسا + واکنش ها

reason.jpgگروه فشار و رفتار غیردموکراتیک «یک عضو» کار را به اینجا رساند

حامد اسماعیلیون در متنی با عنوان «گزارشی به مردم» دلیل اصلی این تصمیم را رفتارهای غیردموکراتیک و تلاش «یک عضو» برای «تحمیل نظر» و «تلاش برای حذف» را مغایر با ایده اولیه شکل‌گیری این منشور دانست و گفت کمک به سرنگونی جمهوری اسلامی را از شیوه‌های دیگری پی‌خواهد گرفت.

***

رادیو بین المللی فرانسه - حامد اسماعیلیون در متن اخیری که در توییتر منتشر کرده است، به انتظارات خود مبنی بر «سازماندهی برای کمک عملی موثر به انقلاب پس از انتشار منشور» اشاره کرده و از تلاش برای رسیدن به این سازماندهی «با گفت و گو با متخصصان و افراد با تجربه» برای «جذب ایده‌های نو به جمع همبستگی» اشاره کرده است.

در نهایت، این چهره فعال و شاخص مخالف جمهوری اسلامی، در طی جنبش زن، زندگی، آزادی، بدون ذکر جزییات از «مشکلات و موانع در راه سازماندهی و طراحی و اجرای طرح‌های عملی در گروه همبستگی» یاد کرده و نوشته است: «البته ایده‌های خوبی هم در این گروه مطرح شدند که پیگیر اجرای آن‌ها بودم... اما سعی کردم به دور از فشارها به طرح‌های جدی بپردازم».

حامد اسماعیلیون، با بیان اینکه «متاسفانه کار در این زمینه در گروه همبستگی به خوبی پیش نرفت»، از «گروه‌های فشار از بیرون از جمع» یاد کرده که (به نوشته او) «با شیوه‌های غیردموکراتیک می‌کوشیدند مواضع خود را بر جمع تحمیل کنند».

در نهایت، این فعال حقوق بشر که «تحمیل نظر در دموکراسی» را قابل تحمل ندانسته است، با تاکید بر لزوم «آماده‌سازی شرایط» برای دستیابی به «ایده‌ی همبستگی» بعنوان «ایده‌ای مترقی»، نوشت: «رقابت گفتمان‌ها و برنامه و سیاست‌ها طبیعی است اما تلاش برای حذف و تحمیل و دیگر شیوه‌های غیردموکراتیک هیچ نسبتی با رفتار دموکراتیک ندارد».

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

حامد اسماعیلیون که از تلاش‌های «دوستانی دیگر در داخل و خارج از گروه همبستگی» برای حفظ ماهیت این گروه یاد کرده است، از «منازعات بی‌نتیجه» و «دعواهای بیهوده» که «در فضای آن خونِ آن‌ها که کشته شدند و رنج آن‌ها که درد می‌کشند به سایه می‌رود» سخن گفته و در نهایت کناره‌گیری خود از «شورای همبستگی برای سازماندهی و دموکراسی» را اعلام کرده است.

این فعال حقوق بشر و چهره شاخص مخالف حکومت اسلامی در ایران، در نهایت بر لزوم «تمرکز اصلی» «بر سرنگون کردن جمهوری اسلامی و همراهی با مردم ایران و حمایت از آنان» تاکید کرد و نوشت: «در این راه می‌کوشم».

واکنش‌ های "مردمی" به خروج اسماعیلیون از منشور همبستگی مهسا

دویچه وله - با وجود آنکه هنوز بسیاری از شخصیت‌های سیاسی اپوزیسیون درباره خروج اسماعلیون اظهارنظر نکرده‌اند اما در میان کاربران موافق و مخالف بحث‌های زیادی را در توییتر برانگیخته است.

کاربری به نام فریبا خطاب به اسماعیلیون نوشته: «باز هم می‌شود با شما حماسه خلق کرد.»

کاربری دیگر با اشاره به اینکه اسماعیلیون "تنوع و تکثر را پذیرفته و به کردی و بلوچی توییت زده" خطاب به او نوشته است: «جامعه ایران و به ویژه ایرانیان خارج به شخصیت‌های سیاسی مثل شما نیاز دارند‌. شما ده‌ها هزار ایرانی خارج را جمع کرد‌ید و امروز شما تنها نیستید همه ایران و ایرانیان خارج پشت شما ایستاده‌اند‌.»

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

مانا، کاربری دیگر پیشنهاد کرده که اسماعیلیون حزب تاسیس کند تا اصناف داخل کشور هم تقویت شوند و از طریق او با هم ارتباط پیدا کنند.

اما در این بین مخالفان هم به حامد اسماعیلیون تاختند و او را به باد انتقاد گرفتند. کاربری بنام "ارباب" انتقاد کرده است: «شماها دور یه میز هم نمی‌تونید بشینید چه برسه حکومت ائتلافی! بیچاره ملت ایران ...»

کاربری به نام "عجیب‌زاده" هم نوشته است "از دیشب همه دارند به هم تبریک می‌گویند؛ حال یک عده از سر شعف و یک عده از لبریزیِ حرص".

کاربر دیگری به نام "طاهیر قاسمی" نویسنده و فعال سیاسی کرد درباره کناره‌گیری اسماعیلیون از "منشور مهسا" خواسته است که او توضیح دهد "اشکال کار از کی و کجا بود؟" این کاربر خواسته که اسماعیلیون به خاطر "ضربه‌ای که با این اشتباه" به انقلاب وارد کرده از مردم عذرخواهی کند.

کاربری به نام اردلان هم نوشته است ایده همبستگی برای انقلاب قطعا ایده درستی است و اینکه به این شکل جواب نداد اشکالی ندارد ولی اگر همبستگی حول یک هدف کوچک‌تر و مشخص‌تر مثل "اینترنت آزاد" باشد موثرتر خواهد بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy