Sunday, Jun 4, 2023

صفحه نخست » ۷۰-۸۰درصد مساجد کشور غیرفعال شده اند؛ دیگر نه روحانیون به مسجد می روند نه مردم

dolabi.jpgفراز: در حالی ۷۰ تا ۸۰ درصد مساجد کشور امام جماعت ندارند که به ازای هر مسجد، ۶ روحانی در کشور وجود دارد. این، نشان از عدم تمایل طلبه‌ها برای حضور در مساجد است که با حمایت‌های دولتی قابل جبران نیست.

ابوالقاسم دولابی نماینده ویژه ابراهیم رئیسی در امور روحانیت در گردهمایی طلاب شهرستان خدابنده گفته که از ۷۵هزار مسجد، درِ ۵۰هزار مسجد بسته است و این فاجعه‌ای خوانده که باید بر آن خون گریست. او دلیل این اتفاق را حمایت نکردن دولت از نهادهای دینی عنوان کرده است.

این نخستین بار نیست که مسوولان این عرصه، از نبود یا ناچیز بودن حمایت‌ها از مساجد و امور مربوط به آن‌ها حرف می‌زنند. حبیب‌رضا ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در سال ۹۹ با اشاره به کم بودن بودجه ۳۰۰ میلیارد تومانی اختصاص‌یافته به کانون‌های فرهنگی مساجد، گفته بود که بودجه‌ی بیشتر می‌تواند تضمین انجام تعهدات این نهاد باشد. بودجه پیشنهادی وزارت ارشاد برای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در سال ۱۴۰۲، ۴۷۷ میلیارد تومان است.

بودجه مساجد کم است؟

این اما همه بودجه‌ای نیست که به صورت مستقیم و غیرمستقیم به مساجد اختصاص می‌یابد. در مجموع، ۲۴ نهاد از دفاتر نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها و پایگاه‌های بسیج مساجد تا سازمان اوقاف و شهرداری و ستاد مردمی اعتکاف، به مستقیم و یا غیرمستقیم در اداره مساجد دخیلند. در بودجه‌ی سال ۱۴۰۲، در مجموع ۹۰۵ میلیارد تومان به طور مستقیم به مساجد اختصاص یافته است.

حمایت‌های دولت، مساجد را خالی کرد

فاضل میبدی روحانی و عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با انتقاد از اساس حمایت‌های دولتی از مساجد گفت: «دولت اگر از مساجد حمایت نمی‌کرد و در امور مساجد دخالت نمی‌کرد، احتمالا امروز مساجد ما خالی نمی‌شد. یکی از علت‌های بسته شدن در مساجد این است که مسجدها امروز به پایگاه جناح‌های خاص و سیاست‌بازی تبدیل شده‌اند. این که یک روحانی پس از نماز جماعت، در مسجد علیه این و آن بگوید، از فلانی تعریف کند و دیگری را مزمت کند، پیداست مسجد خالی می‌شود. اگر این مساجد به جایگاه اولیه‌اش، یعنی جایگاه معنویت، اخلاق و عبادت بازمی‌گشت، مردم نیز رغبت می‌کرد».

این مدرس حوزه علمیه در ادامه چنین گفت:‌ برای مثال، شما امروز در مساجد شعار مرگ بر این و آن می‌شنوید. در گذشته مساجد جای این کارها (سیاست‌بازی) نبود. متاسفانه مسجد را با پایگاه‌های حزبی اشتباه گرفتیم».

مساجد بی‌روحانی!

ریشه خالی شدن مساجد را در جای دیگری نیز می‌توان یافت. بدیهی است که امامان جماعت، نقش پررنگی در احیا و حتی در جلوگیری از بسته‌شدن بیشتر مساجد دارند. در سال‌های اخیر اما به نظر می‌رسد که فعالیت در مسجد به عنوان امام جماعت، به اولویت‌های آخر طلبه‌ها و روحانیون تبدیل شده بود. به عبارت بهتر، تعداد روحانی‌ها در هر نهاد دیگر، بیشتر از مساجد است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy