Tuesday, Jun 13, 2023

صفحه نخست » اردن یک پهپاد مرتبط با جمهوری اسلامی ایران را ساقط کرد

jordan.jpgصدای آمریکا - ارتش اردن می‌گوید یک پهپاد حامل ماده مخدر «مت آمفتامین» را که از سوریه به منطقه مرزی شمالی این کشور وارد شده بود سرنگون کرده است.

ارتش اردن روز سه‌شنبه با اعلام این خبر تأکید کرد که این کشور اجازه نخواهد داد این منطقه به خط مقدم «جنگ مواد مخدر» مرتبط با ایران تبدیل شود.

اردن شبه‌نظامیان طرفدار جمهوری اسلامی ایران را، که به گفته این کشور توسط یگان‌هایی در ارتش سوریه محافظت می‌شوند، به قاچاق مواد مخدر از مرزهای خود به سمت بازارهای پرسود کشورهای حاشیه خلیج فارس متهم کرده است.

دمشق می‌گوید تمام تلاش خود را برای کنترل قاچاق انجام می‌دهد و همدستی شبه نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران را با ارتش و نیروهای امنیتی رد می‌کند.

اردن برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر از سال گذشته قوانین سختگیرانه‌تری در امتداد مرزهای خود اعمال کرده است.

ارتش این کشور در بیانیه‌ای گفته است که با «قاطعیت و زور» در برابر هرگونه تهدید علیه مرزهای خود و هرگونه تلاش برای بی‌ثبات کردن امنیت کشور مبارزه خواهد کرد.

سوریه در سال‌های اخیر به مرکز اصلی تجارت چند میلیارد دلاری ماده اعتیادآور «کاپتاگون» در منطقه تبدیل شده است و اردن مسیر اصلی قاچاق این مواد به کشورهای اطراف است.

مقامات اردنی می‌گویند نگرانی‌های خود را با مقامات سوری مطرح کرده‌اند و هرچند از آنها تعهداتی گرفته‌اند، اما «تلاشی واقعی» برای ریشه‌کنی تجارت غیرقانونی مواد مخدر مشاهده نکرده‌اند.

منابع اطلاعاتی محلی و غربی می‌گویند اردن ماه گذشته در اقدامی نادر به جنوب سوریه حمله هوایی کرد و یک کارخانه مواد مخدر مرتبط با جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داد و یک قاچاقچی را نقش مهمی در انتقال محموله‌ها از سوریه داشت را کشت.

اردن که مرزی ۳۷۵ کیلومتری با سوریه دارد برای تقویت امنیت در مرزهایش، درخواست کمک نظامی بیشتری از آمریکا کرده است.

واشنگتن از زمان آغاز درگیری‌ها، حدود یک میلیارد دلار به ایجاد پست‌های مرزی در این کشور اختصاص داده است.

دولت بشار اسد، نقش داشتن در تولید و قاچاق مواد مخدر را رد می‌کند و جمهوری اسلامی ایران نیز ادعا می‌کند که این اتهامات بخشی از «توطئه‌های غرب» علیه این کشور است.

حزب‌الله لبنان هم دست داشتن در تجارت مواد مخدر را رد کرده و می‌گوید اتهامات اردن، بازتاب‌دهنده کارزار واشنگتن برای تضعیف نفوذ ایران در منطقه است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy