Friday, Jun 16, 2023

صفحه نخست » صادرات نفت خام ایران رکورد زد

oil.jpgایران اینترنشنال - نشریه بلومبرگ در گزارشی از ورود دوباره و «بی سر و صدای» نفت ایران به بازارهای جهانی خبر داد و گفت صادرات روزانه ۱.۶ میلیون بشکه نفت خام ایران در ماه مه سال جاری میلادی، بیشترین میزان در پنج سال گذشته بوده است.

به نوشته این رسانه، صادرات روزانه نفت خام ایران در ماه مه، به بالاترین سطح خود از زمان اعمال تحریم‌های جدید آمریکا در سال ۲۰۱۸ به بعد رسیده است که نه تنها ظهور مجدد ایران را در صحنه ژئوپلیتیک تقویت می‌کند.

به گفته شرکت کپلر، با وجود اینکه تحریم‌های آمریکا همچنان پابرجاست اما صادرات محموله‌های نفت خام ایران از پاییز گذشته «دو برابر» شده و در ماه مه به ۱.۶ میلیون بشکه در روز رسیده است.

همچنین، طبق برآورد آژانس بین‌المللی انرژی مستقر در پاریس، ایران تولید نفت خام خود را به ۲.۹ میلیون بشکه در روز رسانده که بالاترین میزان تولید از اواخر سال ۲۰۱۸ به این‌سو است.

با این‌حال تحلیل‌گران حوزه انرژی معتقدند که ظرفیت میزان تولید نفت خام ایران حتی از این رقم هم بالاتر است و شاید از سه میلیون بشکه در روز فراتر برود.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

بر اساس این گزارش، بخش عمده محموله‌های صادراتی نفت خام ایران به سمت چین سرازیر می‌شود، زیرا بزرگترین واردکننده جهان، بشکه‌های نفت را با قیمتی ارزان از جمهوری اسلامی می‌خرد.

در این گزارش آمده که افزایش فروش نفت خام ایران، به صورت ملموس نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی با وجود اینکه هنوز از نظر مالی از سال‌ها انزوای خود خارج نشده اما در حال تثبیت مجدد جایگاه خویش است.

این معاملات همچنین نشان می‌دهد که ایران شروع به ترمیم روابطش با رقبای منطقه‌ای، تقویت رابطه با چین به‌عنوان قدرت پیش‌روی آسیا و حتی آغاز تعامل دیپلماتیک آزمایشی با واشینگتن کرده است.

با این حال، عرضه مازاد نفت خام باعث کاهش اعتماد به بازاری شده که پیش‌تر به دلیل اقتصاد متزلزل و محموله‌های ارزان نفت روسیه، تضعیف شده بود.

مجموعه این اتفاقات به نوشته بلومبرگ، می‌تواند منجر به بی‌نتیجه ماندن تلاش‌های شرکای ایران در ائتلاف اوپک پلاس برای پایین آوردن قیمت نفت خام شود.

بلومبرگ در گزارش خود، افزایش تولید و صادرات نفت خام ایران را منجر به بهبود و تقویت اقتصاد آسیب‌دیده ایران از «تورم افسارگسیخته، سقوط ارز و ناآرامی‌های دوره‌ای علیه ابراهیم رئیسی» خواند.

به گزارش این رسانه، این اتفاق مصادف با دیگر نشانه‌های احیای حکومت ایران نیز شده است؛ از جمله توافق اولیه با عربستان سعودی در ماه آوریل و گفت‌وگوهای مخفیانه با کاخ سفید برای کاهش تنش با آمریکا.

بلومبرگ همچنین به مذاکراتی که اخیرا با میانجی‌گری عمان بین جمهوری اسلامی و آمریکا به منظور آزادی زندانیان آمریکایی، بررسی محدودیت‌های هسته‌ای ایرام و تلاش برای ارسال بیشتر نفت خام برقرار شده است نیز اشاره کرد.

از زمان اعمال مجدد تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران در پنج سال پیش، نفت خام ایران با به اصطلاح «ناوگان تاریک» نفت‌کش‌هایی که فرستنده‌ها را غیرفعال می‌کنند، برای معدود خریداران باقی‌مانده خود ارسال می‌شود.

در حالی که ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد چین، مشتری اصلی تهران باقی مانده است اما داده‌های رسمی این کشور، هیچ وارداتی را از جمهوری اسلامی در سال گذشته ثبت نکرده‌اند.

در عوض، خریدهای نفت چین از مالزی افزایش یافته است؛ جایی که محموله‌های ایرانی اغلب برای انتقال به کشتی دیگری ارسال می‌شوند و منشا محموله را نامشخص می‌کنند.

از سوی دیگر، شرکت کپلر می‌گوید پالایشگاه‌های چینی، به‌ویژه شرکت‌های کوچک‌تر و مستقل، خرید محموله‌های نفت از ایران را افزایش داده‌اند، زیرا تخفیف‌های قیمتی ارائه شده از سمت تهران، به جبران کاهش اخیر حاشیه سود آن‌ها کمک می‌کند.

گرگ برو، تحلیلگر گروه مشاوران اوراسیا می‌گوید تمایل چین به حمایت از ایران با خرید نفت تحریم شده آن، حاکی از بهبودی جزیی در روابط ایران و چین است.

همه این‌ها حاکی از بهبود موقعیت جمهوری اسلامی در کنار روند عادی‌سازی روابطش با کشورهای منطقه است.

علاوه بر افزایش اشتهای چین در خرید نفت خام ایران، برخی از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که این افزایش به‌طور ضمنی از سوی دولت ایالات متحده برای کنترل قیمت بنزین مجاز شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که در هر صورت، بازارهای جهانی نفت برای بقیه سال با کسری شدیدی روبه‌رو می‌شوند، زیرا روند بهبود اقتصاد چین پس از همه‌گیری کووید-۱۹ در حال سرعت گرفتن است.

در نیمه دوم سال تقریبا به میزان دو میلیون بشکه در روز، تقاضا از عرضه فراتر خواهد رفت که برای جذب مازاد نفت تولیدی ایران کافی است. با این‌حال، معامله‌گران نفت خام زیر سایه موج افزایشی بشکه‌های صادراتی نفت ایران، نسبت به محدودیت عرضه تردید دارند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy