Saturday, Jul 22, 2023

صفحه نخست » ضرب و شتم گردشگران‌ توسط ماموران امنیتی (با یونیفورم های سپاه)

gardesh.jpgصدای آمریکا - شامگاه پنجشنبه ۲۹ تیرماه، شماری از ماموران امنیتی که گفته شده «لباس سپاه» به تن داشتند با حمله به گردشگران‌ ییلاق «اوپرت» واقع در مرز سمنان و مازندران، آن‌ها را به شدت مورد «ضرب و شتم» قرار دادند.

یک شاهد عینی در این رابطه به صدای آمریکا گفت: چند ساعت پس از ورودمان به‌ ییلاق اوپرت، دو ماشین با نشان سپاه پاسداران و مسلح به سوی ما آمدند و با خشونت تمام از زن‌ها خواستند که «حجاب» را رعایت کنند و پس از مدتی آن جا را ترک کردند. اما آنگونه که منبع مطلع به صدای آمریکا گفته، ماموران بار دیگر و در ساعات پایانی شب به محل اسکان گردشگران بازگشته و آن‌ها را «با شوکر و گاز اشک‌آور» مورد «ضرب و شتم» قرار دادند.

به گفته این شاهد عینی، ماموران با «الفاظ رکیک و خشونت محض» ضمن یادآوری این نکته که «ماه محرم است» از گردشگران می‌خواستند که «مشروبات الکی» را که همراه دارند به آن‌ها بدهند. منبع آگاه به صدای آمریکا گفت: ماموران بدون توجه به حضور کودکان، با «باتوم و شوکر و لگد» گردشگران را به شدت مورد «ضرب و شتم» قرار دادند، تمام چادر‌ها را پاره کردند و و از آن جایی که نتوانستند مدرکی دال بر وجود مشروبات الکلی پیدا کنند، محل را ترک کردند.

این منبع آگاه به صدای آمریکا گفت: این روز‌ها تنها سلاح ما برای مبارزه با جمهوری اسلامی «زندگی کردن» است و ما از این راه مبارزه خواهیم کرد.

اوپرت مرزی جنگلی بین دو استان سمنان و مازندران است که در شمالی‌ترین نقطه سمنان و جنوبی‌ترین نقطه مازندران واقع شده است. این منطقه مرزی به دلیل مناظر بکر و ارتفاعات ویژه و همچنین پدیده اقیانوس ابر‌های اوپرت یکی از جاذبه‌های گردشگری است.

با آغاز اعتراضات سراسری و عدم تمکین زنان به قانون حجاب اجباری، جمهوری اسلامی در تلاش است به بهانه‌های مختلف و با استفاده از اهرم فشار و خشونت همه بخش‌های جامعه را وادار به تبعیت از حجاب اجباری کند.

به تازگی مدیر یک بنای تاریخی در کرمانشاه به دلیل آنچه که حضور گردشگران «بدون رعایت شئونات اسلامی» خوانده شده بود توسط اداره کل میراث فرهنگی این استان برکنار شد. چندی پیش نیز انتشار فیلم خواستگاری در حافظیه شیراز با حاشیه‌های فراوانی از سوی حکومت همراه شد. گفته شد انتشار این فیلم بهانه بازداشت مدیر مجموعه و تعلیق مدیر کل گردشگری استان فارس شد.

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز درباره پلمپ مراکز گردشگری به دلیل رعایت نشدن حجاب اجباری، یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه گردشگری را «مناسب نبودن سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی» دانسته بود. او درباره ناکارآمدی سیاست‌های جمهوری اسلامی و فشار بر مردم با ایجاد محدودیت‌ها گفته بود وقتی نمی‌توانیم «سرویس بهداشتی» درست کنیم، مردم می‌گویند حرف‌های دیگرتان هم همین طوری است.

چندی پیش نیز ابراهیم پورفرج، رئیس هیأت جامعه تورگردانان ایران با اشاره به اعتراضات سراسری سال گذشته در ایران گفته بود وضعیت ورود گردشگران خارجی به کشور هنوز به روال پیش از سال ۱۳۹۸ برنگشته است و اگربی‌تفاوت باشیم ایران از فهرست مقاصد سفر حذف می‌شود.

ورود گردشگر خارجی به ایران پس از اعتراضات پاییز سال گذشته تقریباً به صفر رسید. در همین رابطه ۱۸ مهرماه سال ۱۴۰۱ محسن حاجی‌سعید، رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور، اعلام کرده بود که در پی وقوع اعتراضات، کشور‌های آلمان، اسپانیا، آفریقای جنوبی، برزیل و استرالیا تمامی تور‌های گردشگری خود به‌مقصد ایران را به صورت کامل لغو کردند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy