Saturday, Sep 16, 2023

صفحه نخست » جای خالی رژیم ایران در «محور شیاطین»؛ پیشنهاد برای «همکاری سه‌جانبه» روسیه، بلاروس و کره شمالی

axis.jpgکیهان لندن - ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه روز جمعه ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) در تفرجگاه سوچی در ساحل دریای مدیترانه میزبان الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهوری بلاروس که به «آخرین دیکتاتور اروپا» مشهور است بود.

پایگاه خبری «پولیتیکو» گزارش داد، الکساندر لوکاشنکو در این دیدار پیشنهاد شراکت سه‌جانبه با کره‌ شمالی و روسیه را مطرح کرده است. وی گفته «من فکر می‌کنم که می‌توانیم به همکاری سه‌جانبه فکر کنیم. کره شمالی، روسیه... من می‌دانم که کره‌ای‌ها علاقه زیادی به همکاری با روسیه دارند... با در نظر گرفتن مشکلاتی که وجود دارد فکر می‌کنم بلاروس بتواند برای این منظور کاری کند.»

نشست پنج ساعته بین پوتین و کیم که شامل یک ضیافت شب مجلل بود، با وجود نگرانی‌هایی که دو رهبر در مورد مذاکره و امضای قرارداد تسلیحاتی داشتند، بدون هیچ اعلامیه مهمی به پایان رسید. اما پوتین همکاری نظامی با کره شمالی را رد نکرد و گفت که همچنان در دستور کار است.

لوکاشنکو روز جمعه در صحبت با پوتین گفت «خوشحالم که می‌بینم با کیم ملاقات کردید.»

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

با ادامه تهاجم نظامی تمام‌عیار روسیه علیه اوکراین، پوتین خود را در صحنه بین‌المللی منزوی کرده و به دنبال متحد می‌گردد اما با ادامه تهاجم، رهبر بلاروس همچنان متحد روسیه باقی مانده و از «مزدوران واگنر» میزبانی می‌کند. لوکاشنکو به پوتین اجازه داد تا سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را در خاک بلاروس مستقر کند.

کشورهای غربی دخالت بلاروس در جنگ اوکراین را محکوم کرده‌اند و پارلمان اروپا این هفته لوکاشنکو را «همدست» جنایات روسیه خواند.

با توجه به اینکه هر سه دولت روسیه و بلاروس و کره شمالی در تحریم بین‌المللی هستند، اشاره‌ای به نوع و سطح این همکاری‌ها نشده است.

آسوشیتدپرس نیز گزارش داد رهبر کره شمالی که به روسیه رفته است از یک کارخانه هواپیماسازی بازدید کرد. وی همچنین قرار است برای بازدید از کشتی‌های جنگی ناوگان اقیانوس آرام روسیه به بندر ولادی‌وستوک برود.

ایالات متحده و متحدانش بر این باورند که کیم احتمالاً در ازای دریافت تسلیحات یا فناوری پیشرفته از مسکو، مهمات روسیه در جنگ اوکراین را تأمین کند؛ توافقی که تحریم‌های سازمان ملل علیه پیونگ‌یانگ را که هرگونه تجارت تسلیحاتی با کره شمالی را ممنوع می‌کند، نقض خواهد کرد.

با اینهمه پوتین پس از دیدار با کیم گفت که روسیه به تحریم‌های سازمان ملل پایبند خواهد بود و در روز جمعه نیز بر این تعهد تأکید کرد. وی به خبرنگاران گفت: «ما هرگز چیزی را نقض نمی‌کنیم و قصدی هم نداریم چنین کنیم. اما ما مطمئناً به دنبال فرصت‌هایی برای توسعه روابط روسیه و کره شمالی خواهیم بود.»

دیدار پوتین با لوکاشنکو هفتمین دیدار آنها در سال ۲۰۲۳ بود. لوکاشنکو که نزدیک به سه دهه برای حکومت با دست آهنین بر کشوری که جزو شوروی سابق بوده به کمک‌های روسیه و حمایت سیاسی آن متکی بوده، به کرملین اجازه داد تا در فوریه ۲۰۲۲ از خاک بلاروس برای اعزام نیرو به اوکراین استفاده کند. در حالی که بلاروس همچنان میزبان نیروهای روسی است، لوکاشنکو تأکید کرده که کشورش به جنگ نخواهد پیوست.

والری کربلاویچ تحلیلگر بلاروسی می‌گوید: «لوکاشنکو نشان می‌دهد که بلاروس فقط می‌خواهد یک مرکز نظامی برای روسیه باشد و از آن سود ببرد تا بسته‌شدن بازارهای غربی و تحریم‌ها را جبران کند؛ اما نمی‌خواهد سربازان خود را برای کشته‌شدن به اوکراین بفرستد.»

در این میان هرچند رژیم ایران تلاش می‌کند رابطه چاکری خود با روسیه و حتا بلاروس را همکاری و مشارکت استراتژیک معرفی کند اما پوتین در عمل فقط از منابع و ظرفیت‌های ایران بهره‌برداری کرده و جمهوری اسلامی را به بازی نمی‌گیرد.

در همین ارتباط حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملّی مجلس شورای اسلامی بارها نسبت به خیانت روس‌ها به ایران هشدار داده و در ارتباط با باتلاق اوکراین که روسیه در آن گیر کرده تأکید کرده است «باید مراقب باشیم تا ایران تبدیل به جبهه دوم جنگ نشود.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy