Wednesday, Oct 18, 2023

صفحه نخست » علی مصفا، بازیگر سینما نامه‌ای منتشر نشده از داریوش مهرجویی را منتشر کرد

17-8.jpgعلی مصفا، بازیگر سینما نامه‌ای منتشر نشده از داریوش مهرجویی در اعتراض به سانسور در سینمای ایران را به طور اختصاصی در اختیار بی‌بی‌سی فارسی قرار داده است.

آقای مهرجویی این نامه را در پاسخ به صحبت‌های سال ۱۳۸۶ جمال شورجه، گارگردان در حمایت از سانسور نوشته است. آقای شورجه در حمایت از سیاست‌های حکومتی سینما و سیاست‌های اعمال شده در جشنواره فجر گفته بود سانسور لازم است تا «هر عضوی که خراب شده است را بیرون انداخت.»

داریوش مهرجویی در این نامه بدون نام بردن از مخاطبش گفته: «لحن آمرانه و تعیین تکلیف شما برای سینماگران یا از مقامِ صاحب قدرتی در دستگاه هنری مملکت ابراز می‌شود یا صحبت سینماگری است با همکاران خود.»

آقای مهرجویی در ادامه نوشته: آقای محترم نمی‌دانیم از نهضت رئالیستی سوسیالیستی اتحاد جماهیر شوروی سابق چیزی به یاد دارید یا نه اما سخنان شما دقیقا همان لحن و آهنگِ سخنانِ ژودانف نظریه بافِ ارشد این نهضت را تداعی می‌کند که در دهه سی میلادی کمر به انهدام سینمای فرهنگی و هنری آن مرز و بوم بسته بود و آن قدر عرصه را بر فیلمسازان تنگ کرد تا بالاخره سرای عظیمی که هنرمندانی چون آیزنشتاین و پودوفکین و غیره بنا کرده بودند در عرض دو سه سال ویران شد.

چرا به جای فرود آوردن شاقول‌های صُلب و سختتان بر سرِ حاصل زحمات همکارانتان که هرگز نمی‌توانند به راحتی شما فیلم بسازند به تاریخ مراجعه نمی‌کنید؟ چرا به جای ایفای نقشِ طبیب و بریدن اعضای پیکره این سینمای نیمه جان از گذشتگان چیزی نمی‌آموزید؟ کدام تجربه و پیشینه صلاحیت شما برای حراست از سلامت سینمای کشور را تایید می‌کند؟ چه کسی چاقوی جراحی به دست شما سپرده تا به اسم بیرون آوردن دُمل چرکی سر و دست ببرید؟ »

علی مصفا، بازیگر سینمای ایران که در بسیاری از فیلم‌های داریوش مهرجویی نقش داشته دل‌نوشته‌ای درباه او را با صدای خودش در اختیار بی‌بی‌سی فارسی قرار داده است که در این ویدیو آن را می‌شنوید.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy