Friday, Oct 20, 2023

صفحه نخست » "کارد آجین" مُهری آشنا، از کسروی تا مهرجویی، مسعود نقره کار

Masoud_Noghrehkar_2.jpg۱

" کارد آجین" از روش‌ها و شیوه‌های همنوع کُشی دراسلام سیاسی، به ویژه بنیادگراییِ وهم مطلق، یعنی بنیادگراییِ شیعی ست. (۱). این موجودات انسان نما پارۀ حیوانی قدرتمندی دارند و خواهند داشت و به عنوان اَبَر حیوان اجتماعی ناطق، حیوانیت حفظ کرده‌اند. این حیوانیت، بی آنکه قصد توهین به حیوانات در کار باشد، با امر و عملِ دریدن و مثله کردن قربانی‌شان در جنگ‌ها، قتل‌ها، ترورها و حتی مجازات مُجرمان معنا شده است که تاریخ بشریت شهادت داده و شاهد خواهد ماند. این موجودات ثابت کرده‌اند که مفاهیمی همچون "لایه غیرعقلانی و خردگریز، و لایه‌ها و زیر لایه‌های انحراف و عفریت درونی"، وغریزه‌های تخریب، جنگ، تجاوز و دیگر آزاری و بی رحمی و خشونت و کشتار، و ناخودآگاه و خودآگاه فردی وجمعی وحافظه "نوع"ی و تاریخی دست نخورده نسل به نسل ارث برده‌اند تا نشان دهند انسان نماهای مشابه اینان گرگ انسان بوده و هستند. حضرت علی‌شان در نهج البلاغه آورده که: برخی از انسان‌ها هستند که "الصورة صورة انسان و القلب قلب حیوان"، یعنی چهره انسانی دارند و در باطن حیوان هستند، که این وصف بسیاری از پیروان خودش است. توجیه گران هم گفته‌اند "توضیح و تبیین تعییر صورت و مسخ طبع آدمی از عهده‌ی علوم انسانی و اجتماعی نیزخارج است واصولاً این علوم، توانایی اثبات مسائلی از این قبیل را ندارند". اما زندگی نشان داده است ساختار روانی و رفتاری اینان بیش از هرچیز در مسیر نوجوئی در شیوه‌ی سلطه جوئی، آزار وشکنجه و کشتن همنوع و جنایت علیه بشریت بوده است.
تاریخ حقیقی و پیشاروی ما شهادت می‌دهد که گَله‌های وحشیِ باورمند به آخوندیسم برای حذف دگراندیشان، مخالفان و روشنفکران از وحشیانه ترین روش هائی که پیامدهای روانی و رفتاری مخرب و آسیب‌های اجتماعی بسیار بهمراه داشته، استفاده کرده‌اند. آخوندیسم این سلطۀ توحش و جهل و جنون و جنایت، کشتن مخالفان اسلام به وحشیانه ترین روش‌ها را به عنوان حکم اسلام و نص صریح قران و احادیث و روایات، به عنوان امری دینی و قدسی مورد تائید، ترویج و تقدیس قرارداده است. کارد آجینِ قربانی، سنگسارکردن (رجم)، گردن زدن، مصلوب کردن " لینچ کردن" (۲) بستن قربانی به ماشین و کشیدن پیکرهای نیمه جان در خیابان‌ها نمونه‌هائی ازروش‌های به کار برده شده‌اند. در این میانه کارد آجین آرم و مُهر و نشانِ شناخته شدۀ سربازان امام زمان بوده است.
و ببینید شباهت‌های ناگزیر، و مُهر و نشانه یگانه آنان را.

۲

راه دور نرویم، اشاره‌ای به چند نمونه ازاین نوع جنایت دردوره محمد رضا پهلوی و حکومت اسلامی داشته باشیم:
احمد کسروی و منشی وی محمد تقی حداد پور در۲۰ اسفند سال ۱۳۲۴ با فتوای شیخ عبدالحسن علامه احمد امینی، نویسنده کتاب الغدیر و حاج آقا حسین قمی و تائید روح‌الله خمینی کارد آجین شدند (با گلوله و ۲۷ ضربۀ کارد). قاتلان شناخته شدۀ فدائیان اسلامی بعد از چند ماه آزاد شدند. (۳)
دکتر سلیمان برجیس را قاتلان فدائیان اسلامی به خاطر بهائی بودن در تاریخ ۱۴ بهمن ۱۳۲۸ با هشتاد و یک ضربه کارد در کاشان کارد آجین کردند، پزشک گرانقدر و یاری رسانی که علاوه بر مطب، داروخانه نیز داشت و در اداره بهداری کاشان طبابت می‌کرد.
قاتلان تبرئه شدند و " پس از خروج از دادگستری تهران، مورد استقبال هزاران نفر از روحانیون و مردم قرار گرفتند و... " (۴)
بهائیان بارها به روش و شیوه کارد آجین در طول نزدیک به دوقرن اخیربه قتل رسیدند.

۳

درحکومت اسلامی شیوۀ کارد آجین بیش از پیش از نخستین روزهای به قدرت رسیدن به کار گرفته شد تا با حذف وحشیانه و ترسناک دگراندیشان سیاسی و عقیدتی، مخالفان و روشنفکران پایه حکومت ترور استوارکنند.
در روزهای آغازین انقلاب تعدادی از ماموران ساواک و شهربانی در مشهد (۵)، آذربایجان (۶) کرمانشاه، رشت (۷)، کرمان وشهرهای دیگرکارد آجین شدند.
در سال‌های ۵۷ و ۵۸ گروه‌های اسلامی کشتار در تهران و شهرهای بزرگ با یاری آخوندهای معمم و مکلا به همین شیوه جنایت‌ها کردند. شاهین انقلاب در تهران، گروه قنات در جهرم (۸)، گروه شیت در کرمانشاه،، گروه جاش‌ها در کردستان، گروه باشی دراصفهان، و گروه‌های متعدد" سربازان امام زمان" در شهرهای دیگربه سوزاندن و کارد آجین کردن مخالفان حکومت اسلامی و بسیاری ازقربانیان ستمگری‌های اقتصادی و اجتماعی (تن فروشان و معتادان) روی آوردند. (۹)
جواد ذبیحی را در ۲۴ تیر ۱۳۵۹ در تهران به این دلیل که به دربار محمد رضا شاه رفت و آمد داشت و در مراسم مذهبی دربار نوحه خوانی می‌کرد، کارد آجین کردند. ذبیحی مؤذن، مداح و مناجات‌خوان، خواننده دعاهای شیعی در مراسم مذهبی و آوازهای اصیل ایرانی بود. پس از انقلاب به زندان افتاد. پس از مدتی آزاد شد ولی پس از آزادی، در تیرماه ۱۳۵۹، به شکل فجیعی کاردآجین و تکه تکه شد. (۱۰)
همزمان توسط گروه‌های فشار و کشتار تعدادی از فعالان و هواداران سازمان مجاهدین خلق، فدائیان خلق و گروه هائی که غیر مسلمان و غیرخودی تلقی می‌شدند درتهران و شهرهای مختلف کارد آجین شدند.
درحکومت اسلامی بهائیان بزرگترین قربانیان این روش بودند. (۱۱) که پزشک گرانقدردکتر ناصر وفائی یک نمونه است.
" در بدن دکتر ناصر وفایی، جای پنج گلوله دیده می‌شد. او پیش از اعدام به شدت شکنجه شده بود؛ به طوری که از زیر شکم تا پشت ران و زیر باسن با چاقو بریده شده بود. از زیر شکم تا یک وجب مانده به زانو هم با چاقو بریده شده بود، به طوری که استخوان پا دیده می‌شد. همان پا را چنان از جا درآورده بودند که به هر طرف می‌چرخید و... " (۱۲)

۴

کارد آجین دگراندیشان و مخالفان گمنام و بنام ادامه یافت تا هنگامۀ قتل‌های زنجیره‌ای که حکومت با کاربُرد این شیوه نشان داد بنا دارد با تشدید ایجاد هراس و ترساندن از مرگی فجیع نه فقط در میان دگراندیشان و مخالفان و روشنفکران، در میان مردم ترس و وحشت آفرینی کند.
دکترکاظم سامی با ضربات کارد به قتل رسید وبا یک سناریوی ساختگی اعلام کردند ضارب شناخته شده ولی خودکشی کرده است. (۱۳)
کشیش هایک هوسپیان در راه فرودگاه مهرآباد ناپدید شد. "خانواده او پس از ۱۱ روز تلاش بی امان برای یافتن کشیش، سرانجام جسد مثله شده او را که با ۲۶ ضربه کارد آجین شده بود، از سردخانه پزشکی قانونی تحویل گرفتند. قاتلان روی سینه او و درست بر روی قلبش حفره‌ای عمیق با آلتی برنده ایجاد کرده بودند. "
هایک هوْسِپیان مِهر روحانی مسیحی و اسقف کلیسای جماعت ربّانی و از آزادی‌خواهان ایران بود که به خاطر فعالیت‌های آزادی‌خواهانه‌اش، «کمیته ویژه رهبری» حکم قتل او را صادر کرد و مجریان آن در ۲۹ دیماه سال ۷۲ او را ربودند. وی درشمار اولین قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای، در بهمن ماه ۱۳۷۲ به قتل رسید. (۱۴)
کشیش مهدی دیباج پنج ماه پس از آزادی از زندان در ۱۳ تیر ۱۳۷۳ شمسی توسط عده‌ای ربوده شد و چند روز پس از آن، وزارت اطلاعات خبر پیدا شدن جسد قطعه قطعه شده او را منتشر کرد... جسد مهدی دیباج در یخچال منزل کشیش میکائلیان کشف شد. بنا به گزارش یک سازمان مسیحی به نام الام، کشیش دیباج کارآجین شده بود. (۱۵)
حاج محمد ضیائی، رهبراقلیت سنی در بندرعباس، ۵۵ ساله در تاریخ ژوئیه ۱۹۹۴ کارد آجین شده در اطراف لار پیدا شد، وی برای بازجویی توسط ماموران امنیتی حکومت اسلامی به لار فراخوانده شده بود. (۱۶)
حمید حاجی زاده و کارونِ ۹ ساله‌اش را با ۳۷ ضربه کارد آجین کردند. حمید حاجی زادۀ شاعر در سال ۱۳۷۷ ابتدا تهدید شد، بعد شبانه با فرزند ۹ ساله‌اش کاردآجین شدند، و سرانجام برای پایانِ سناریو تعدادی کارگرافغان دستگیر کردند، افعان هایی که بی گناه بودند.
حمید با ۲۷ ضربه و کارون با۱۰ ضربه به قتل رسیدند. روح‌انگیز سلطانی‌نژاد، همسر حمید حاجی‌زاده و مادر کارون، گفته است: "وحشتناک کارون را کشته بودند. دهانش پر از مو بود و خون. چشمانش باز بود. دستانش هم پر از مو بود، پر از خون بود". ارس حاجی‌زاده که به اتفاق اروند، برادرش، اولین کسانی بودند که سر صحنه قتل پدر و برادرشان رسیدند، می‌گوید: "چیزی که مشخص بود، بابا بر اثر خون‌ریزی مرده بود و کارون قشنگ داشت بابا را نگاه می‌کرد. همیشه برای ما سؤال بود که اول بابا مرده یا کارون. مشخص بود کارون توی اتاق دست و پا می‌زده. هر جای اتاق را نگاه می‌کردید، جای دست کارون بود. انگار که فرار کرده بود و خیلی ترسیده بود. چشم‌های کارون از حدقه زده بود بیرون و می‌شد ترس را در صورتش دید. دهانش پر از خون بود. لباس‌هایش خونی. یک صحنه خیلی خیلی بد بود که داشت بابام رو نگاه می‌کرد. " (۱۷)
ابراهیم زال‌زاده، نویسنده و ناشر، در اسفند ماه سال ۱۳۷۵ کارد آجین شد. حسین زال‌زاده، برادرش، گفته است: "انگشتانش را شکستند و بعد از ۱۷ ضربه چاقو، شاهرگش را زدند و جنازه‌اش را در بیابان‌های یافت‌آباد انداختند. " (۱۸)
داریوش و پروانه فروهر کارد آجین شدند. علی صفایی، کارمند وزارت اطلاعات و یکی از عوامل قتل‌های زنجیره‌ای، گفته است که " بنده گردن و دهان ایشان (پروانه فروهر) را گرفتم و برادر مسلم هم دست ایشان را گرفت و برادر هاشم (مصطفی قربان‌زاده) ایشان را با دستمال آغشته به مواد بی‌هوشی، بی‌هوش کرد و برادر علی محسنی (مصطفی نوروزی معروف به محسنی) چند ضربه چاقو به ایشان زدند. "
داریوش فروهر با ۱۱ ضربه چاقو و به گفته مهرداد عالیخانی، کارمند وزارت اطلاعات و یکی دیگر از عوامل قتل‌های زنجیره‌ای، "در پی ضربات کاردی که آقای جعفرزاده (پرسنل اداره عملیات امنیت) بر قفسه سینه نامبرده وارد کرده، به قتل رسیده است. "
پرستو فروهر در یادداشتی از بازخوانی دو گزارش از معاینه جسد پدر و مادرش نوشته است که "جسد آنان نمایان‌گر این واقعیت است که قصد آن تیم عملیات که در شب یکم آذرماه به خانه پدر و مادرم هجوم برد، تنها پایان دادن به زندگی آن دو نبود. مأموران اجرای قتل در اعتراف‌هایشان نوشته‌اند که با خود چاقوهایی همراه داشتند تا به عنوان آلت قتل به کار برند. پیش از ورود به خانه نیز وظایف هریک از آنان در اجرای "مأموریت"شان مشخص بود. نوشته‌اند که هر آنچه کرده‌اند بر اساس "دستور سازمانی" بوده است. پس می‌توان نتیجه گرفت که چگونه کشتن و به کار بستن آن خشونت هولناک نیز بخشی از دستور کار آنان بوده است". (۱۹)

داریوش مهرجوئی از برجسته ترین فیلم سازان و نویسندگان، و همسرهنرمندش وحیده محمدی فر در تاریخ ۲۲ مهرِ ۱۴۰۲ در خانهٔ ویلایی خود کارد آجین شدند. داریوش مهرجویی از بنیان‌گذارانِ کانونِ سینماگرانِ پیشرو، از چهره‌های اصلی موج نوی سینمای ایران به‌شمار می‌رود. مهرجویی علاوه بر فعالیت در سینما، به نوشتن رمان و ترجمه نیز می‌پرداخت. مهرجویی ابتدا به موسیقی علاقه‌مند بود. او برای تحصیل در رشتهٔ سینما به لس آنجلس رفت و در رشتهٔ فلسفه از دانشگاه " یوسی ال اِ" فارغ‌التّحصیلِ شد. وحیده محمّدی‌فر با نام اصلی رقیه محمدی‌فر فیلمنامه‌نویس، طراحِ لباس و دستیارِ کارگردان بود.

۵

کاردآجین کردن دگراندیشان، مخالفان و روشنفکران تبعیدی در خارج از کشور ادامه یافت.
دکتر عبدالرحمن برومند رئیس هیئت اجرائی نهضت مقاومت ملی ایران در روز پنجشنبه ۲۹ فروردین ماه ۱۳۷۰ (۱۸ آوریل ۱۹۹۱) در مقابل آسانسور منزل مسکونی خود در پاریس با ضربات کارد به قتل رسید. (۲۰)
شاپور بختیار چهلمین نخست‌وزیر ایران، دبیرکل سابق حزب ایران، عضو اخراج‌شده جبهه ملی ایران و بنیان‌گذار نهضت مقاومت ملی ایران، در ۱۵ مرداد ۱۳۷۰ (برابر با ۶ اوت ۱۹۹۱) همراه با منشی‌اش سروش کتیبه در خانهٔ مسکونی بختیار در اطراف پاریس کارد آجین شدند. ترور توسط گروهی ۳ نفره، فریدون بویراحمدی، محمد آزادی و علی وکیلی‌راد که در قالب حامیان و دوستداران بختیار توانسته بودند به اقامتگاه وی نفوذ کنند صورت گرفت. فریدون بویراحمدی عضو شورای نهضت مقاومت ملی ایران بود و از سال‌ها پیش به منزل بختیار رفت‌وآمد داشت و مورد اعتماد بختیار بود. (۲۱)

فریدون فرخزاد خواننده، شاعر، تهیه‌کننده، کارگردان و مجری برنامه‌های تلویزیونی، در مردادماه ۱۳۷۱ کارد آجین شد. به گزارش روزنامه‌های آلمانی، قاتلان سی و هفت ضربهٔ کارد آشپزخانه از پشت به او فرود آورده بودند. جسد مُثله‌شدهٔ او در حالی کشف شد که کاردی در کتف او وجود داشت. (۲۲)

مسعود نقره کار
****

منابع و توضیح‌ها:

* یکی از کارد آجین شدگانِ که در ظاهر" سربازان امام زمان " در کارد آجین کردنش در غیبت بودند محمود سخایی کاشانی معروف به سرگرد محمود سخایی (زاده ۱۲۹۶ در کاشان-۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در کرمان) از یاران محمد مصدق و رئیس کل شهربانی کرمان بود. وی در جریان کودتای ۲۸ مرداد در شهر کرمان کارد آجین و مثله شد. وی برادر منوچهر سخایی است (محمود سخایی، ویکی پدیا، دانشنامه آزاد)
۱- آجین یا آجیدن به معنای فرو کردن یک شئی تیز دریک سطح می‌باشد، مثل فروکردن سوزن، درفش، کارد، شمع (شمع آجین) و...
۲- لینچ‌کردن اعدام و قتل در ملأ عام همراه با ضرب و جرح قربانی، با وسایل مختلف از جمله چوب و چاقو است. حکومت اسلامی این روش" مجازات" را در مورد آزادیخواهان انجام داده است. شکنجه، اعدام، مصلوب و لینج کردن " الله قُلی خان جهانگیری" یک نمونه است. (الله قلی خان جهانگیری، ویکی پدیا، دانشنامه آزاد)
ترور احمد کسروی و حدادپور - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد ۳-
۴- فریدون وهمن، یکصد و شصت سال مبارزه با آئین بهایی، انتشارات عصر جدید (۱۳۸۸) ۲۰۰۹
۵- نشریه ایرانشهر (لندن) شماره‌های دی و بهمن ۵۷
پرونده ۳۴ ساله مربوط به کشتار دهها پاسبان آذرشهری | تریبون زمانه (tribunezamaneh.com) ۶-
کشتار ساواکی‌ها فوران تنفر مردم بود (tarikhirani.ir) ۷-
گروه قنات - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد ۸-
مسعود نقره کار، مقدمه‌ای بر کشتار دگراندیشان در ایران، چاپ دوم- انتشارات فروغ (آلمان)
«معلوم نبود چه خشمی بود»؛ روایت کامران شیردل از حمله به «قلعه» در روزهای انقلاب ۵۷ (radiofarda.com) ۹-
۱۰- خاطرات صادق خلخالی / مسعود نقره کار، مقدمه‌ای بر کشتار دگراندیشان در ایران، چاپ دوم- انتشارات فروغ (آلمان)
۱۱- مسعود نقره کار، مقدمه‌ای بر کشتار دگراندیشان در ایران، چاپ دوم- انتشارات فروغ (آلمان)
۱۲- ماه منیر گلستانه، پروازها و یادگارها، بیاد شهیدان بهائی ایران، ۱۳۵۷ تا ۱۳۷۱، ناشر: مؤلف / و رجوع کنید به مجله‌های عندلیب و پیام بهائی / سهراب نیکو صفت، سرکوب و کشتار دگراندیشان مذهبی در ایران، دو جلد، پیام، سال ۱۳۸۸
/ بهائیان قربانیان دگراندیش ستیزی، - مسعود نقره کار - شورای ملی تصمیم:
https://shora.org/archive/1334
https://www.youtube.com/watch?v=yeRz1Q3ct1s
۱۳- مسعود نقره کار، پزشکان و سیاست (در بارۀ دکتر کاظم سامی)، سایت خبری گویا
۱۴- اسقف هایک هوسپیان‌مهر، گزارش سازمان عفو بین الملل، ایران، ۲۱ ماه مه ۱۹۹۵ میلادی/ ویکی پدیا، دانشنامه آزاد
۱۵- مهدی دیباج، ویکی پدیا، دانشنامه آزاد/ گزارش سازمان عفو بین الملل، ایران، ۲۱ ماه مه ۱۹۹۵ میلادی/
بنیاد عبدالرحمن برومند: مهدی دیباج: یک سرگذشت
۱۶- گزارش سازمان عفو بین الملل، ایران، ۲۱ ماه مه ۱۹۹۵ میلادی
۱۷- مسعود نقره کار، چشم عسلیِ قتل‌های رنجیره‌ای - سایت خبری گویا و شهروند/ ۱۲ اکتبر ۲۰۱۷
۱۸- ابراهیم زال زاده، ویکی پدیا، دانشنامه آزاد
۱۹- قتل‌های زنجیره‌ای، نگاهی به زندگی و مرگ پروانه فروهر، محمد حیدری، بی بی سی فارسی، آذر ۱۳۹۷ - ۲۳ نوامبر ۲۰۱۸
داریوش و پروانه فروهر، ویکی پدیا، دانشنامه آزاد
۲۰- عبدالرحمان برومند، ویکی پدیا، دانشنامه آزاد
۲۱- ترور بختیار، نمونه‌ای از سیاست امتیازخواهی و ارعاب، مجتبی واحدی، بی بی سی فارسی، ۱۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۵ اوت ۲۰۱۱
شاپور بختیار، ویکی پدیا، دانشنامه آزاد
https://www.youtube.com/watch?v=hSWA1v7fWiY22- فریدون فرخزاد، مردی فراتر از زمان خود /
فریدون فرخزاد، ویکی پدیا، دانشنامه آزاد



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy