Saturday, Dec 2, 2023

صفحه نخست » حلقه سه نفره تئوریسین‌های دولت رئیسی از هم پاشید

- حالا از حلقه سه نفره دیزی‌خوری که روزگاری تئوریسین‌های دولت رییسی خوانده می‌شدند، وحید یامین‌پور در ساختار قدرت قرار گرفته و صدای نقدی ندارد اما یاران جوان رییسی همچون جبراییلی و رائفی‌پور اندک اندک و بی‌صدا جمع را ترک می‌کنند و جبهه جدیدی را برای خود راه می‌اندازند

sofreh.jpg- اردیبهشت سال جاری یاسر جبراییلی در واکنش به نقش ناکارآمدی دولت در راه افتادن موج اعتراض‌ها به گرانی، از رییسی خواست یک هفته فعالیت‌های خود را تعطیل کند و کتاب پیشنهادی او را بخواند و در توییتی نوشت: «برادر گرانقدر آقای رییسی بزرگوار و عزیز ما! تمنا دارم یک هفته سفر تشریف نبرید، جلسات هیات دولت را به معاون اول بسپارید، کارتابل نبینید. این کتاب را مطالعه بفرمایید»

اعتمادآنلاین | سیما پروانه‌گهر
سیدیاسر جبراییلی، فعال سیاسی اصولگرا و رئیس مرکز نظارت راهبردی مجمع تشخیص مصلحت با دو توییت در روزهای اخیر نشان داده است که قرار است از این پس با زبان تند نقد و لحن کنایه با رییس دولت سخن بگوید و تنها به تایید اقداماتی می‌پردازد که نسخه‌های آن را خودشان پیچیده باشند. او هفته گذشته در یک توییت نوشته است که« آقای رییسی بزرگوار وعده نصف شدن نرخ تورم خاطرتان هست؟نصف عمر دولت شما گذشت و رکورد ۳۰ ساله تورم در سال مهار تورم شکست.این وضع برخلاف ادعای حسن روحانی نتیجه بی‌برجامی نیست. ما در تجارت خارجی که موضوع تحریم است رکورد زدیم. ریلِ اقتصاد را عوض نکنید، روزهای تلخی در پیش است».

جبراییلی ذیل این توییت تصویری از کتاب «دکترین شوک: ظهور سرمایه‌داری فاجعه» نوشته نائومی کلاین را منتشر کرده بود.

کتابی که در آن دو مرحله شوک توضیح داده شده است و احتمالا تمرکز جبراییلی بر مرحله دوم شوک بوده است. جایی که به روایت کتاب « بنگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ با استفاده از قدرت سیاسی و سیاست‌مداران وابسته به خود، با انجام طرحی برنامه‌ریزی شده و با کاشتن بذر ترس، از بُهت و پریشانی و سردرگمی مردم در آن لحظات استفاده کرده و شوک دومی را که چیزی جز تغییرات رادیکال اقتصادی و سیاسی نیست به وجود می‌آورند».

کمتر از 48 ساعت پس از این توییت اما جبراییلی از اقدامی در بودجه 1403 که صدای همه را درآورده است، استقبال کرده است. تصمیمی که در لایحه ارسالی دولت به مجلس اجرایی شده و به نظر می‌رسد نسخه آن را نیز همین تئوریسین‌های جوان حامی دولت پیچیده باشند؛ دلارزدایی!

او به سرعت بعد از توییت انتقادی قبلی نوشت: «برخی دوستان سوال می‌کنند که آیا آقای رییسی از اقتصاد ایران دلارزدایی خواهد کرد؟ پاسخم این است که من به رییسی امیدوارم. چون او دلسوز مردم است و وامدار جریان‌های قدرت و ثروت نیست.»

از منتقد سخت دولت روحانی تا منتقد نرم دولت رییسی

جبراییلی در دولت قبل بدون شک در بین 5 منتقد سرسخت دولت روحانی و سیاست‌های اقتصادی و روابط خارجی‌اش بود. غیر ممکن بود بحثی در فضای مجازی یا رسانه‌ای طرح شود و جبراییلی واکنشی حاکی از خیانتکار بودن دولت روحانی یا غرب‌زده بودن وزرای وی را منتشر نکند.

راه طولانی تا دولت رییسی

جبراییلی برخلاف دوستش که در عکس معروف دیزی خوری با هم هستند یعنی علی اکبر رائفی‌پور، رزومه شغلی و تحصیلی روشنی را از خود منتشر کرده است. در بازخوانی راه طولانی او تا جایگاهی که امروز در مجمع دارد مقطع حضور و رفتنش به نشریه کیهان برجسته است. بعد از آن نامش در میان اسامی که بعدها خبرساز شدند نیز قرار گرفت.

سال ۸۸ بیانیه چند چهره رسانه‌ای در دفاع از محمود احمدی‌نژاد منتشر شد. بسیاری از چهره‌هایی که آن زمان نامه را امضا کرده بودند، افراد شناخته شده‌ای نبودند اما حالا بعد از بیش از یک دهه این اسامی تقریبا شناخته شده هستند؛ مقداد نیلی، تقی دژکام، سیدنظام الدین موسوی (نماینده فعلی مجلس که رکورددار بیشترین غیبت در مجلس است) آمنه السادات ذبیح‌پور (خبرنگار پرحاشیه بخش خبری20:30شبکه 2 صدا و سیما)، پیام فضلی نژاد، عباس درویش توانگر (که در ماجرای افشای بولتن‌های خبرگزاری فارس بازداشت شد)، حامد طالبی و مهدی فضائلی و ... حالا بدل به چهره‌های اثرگذاری در سیاست ایران شده‌اند و برخی از آنها آشکارا و برخی هم پشت پرده نقش ‌آفرینی می‌کنند. یکی از این چهره‌ها، یاسر جبراییلی بود.

از حمایت همه‌جانبه رییسی تا منتقدی که می‌خواهد دلسوز باشد

در فضای مجازی جبراییلی را با اظهارنظرهای جنجالی می‌شناسند چه در دولت روحانی و چه در دولت رییسی. از مخالفت با خرید واکسن خارجی، مخالفت با برجام و اف‌ای تی اف (FATF) تا ربط دادن قطعی برق در ایران به توافق زیست محیطی پاریس. چند هفته پیش جبراییلی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «عامل اصلی تورم در ایران افزایش نرخ انرژی و نرخ ارز است». جبراییلی معتقد است افزایش نقدینگی عامل تورم نیست. این اظهارنظر مورد انتقاد اقتصاددانان قرار گرفت. علاوه بر این او در میانه توییت‌ها و هشتک‌ها برای دولت رییسی یک جریان نفوذ نیز ساخته است؛ نئو لیبرال‌های ریش دار.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy