Saturday, Jan 13, 2024

صفحه نخست » دیپلمات جمهوری اسلامی: اسرائیل در ایران توده‌زنی نمی‌کند هدف‌زنی می‌کند

kl.jpgکیهان لندن - جمهوری اسلامی با حمایت تمام‌عیار از گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه تاخت‌ و تاز می‌کند. مقامات نظام بازتولید آشوب و بی‌ثباتی در منطقه با تکیه بر «محور مقاومت» را از مؤلفه‌های «قدرت‌ساز» می‌دانند اما همزمان شماری از خودی‌های نظام در مورد ادامه این وضعیت هشدار می‌دهند.

جاوید قربان‌اوغلی دیپلمات پیشین وزارت خارجه جمهوری اسلامی در مصاحبه با وبسایت «رویداد۲۴» عملکرد دستگاه امنیتی نظام در انفجارهای کرمان را زیر سؤال برده و گفته که «اقتدار سابق» را ندارند و «ما خلاء اطلاعاتی و امنیتی داریم». وی همچنین روایت مقامات حکومت از دخالت اسرائیل در این انفجارها را به پرسش کشیده است.

این دیپلمات پیشین در این مصاحبه که ۲۲ دی‌ماه منتشر شد گفته «اگر بخواهیم این موضوع ریشه‌یابی کنیم، باید بگویم که داعشی‌ها یک گروه تروریستی افراطی مبتنی بر مذهب هستند که از لحاظ اعتقادی و از دیدگاه خودشان، شیعیان را رافضی می‌دانند؛ بنابراین عملیات تروریستی و کشتار شیعیان را حرکتی جهادی برای خودشان می‌دانند [که] در آن خون رافضی‌ها ریخته می‌شود.»

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

این دیپلمات پیشین که به نظر می‌رسد از سرشاخ شدن فرماندهان سپاه پاسداران با اسرائیل انتقاد می‌کند، توضیح داده «به لحاظ سیاسی و امنیتی، ما از زمان اعلام حضور و وجود داعش تا کنون، با آنها جنگیده‌ایم و داعشی را که تا سوریه و عراق رفته بود کنار زدیم. ایران کشور پرچمدار مبارزه با داعش است بنابراین بطور طبیعی علیه ما اقدامات تروریستی انجام می‌دهند و دفعه اول‌شان هم نیست. در گذشته نیز [در] شاهچراغ، مجلس و در جا‌های دیگر هم اقداماتی انجام داده بودند و از حمله آنها نباید تعجب کنیم.»

نفوذی‌هایی داشتیم که رد همه مواد انفجاری را می‌زدیم

بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان مستقل معتقدند نهادها و سازمان‌های امنیتی- اطلاعاتی جمهوری اسلامی وظیفه و مسئولیت اصلی‌شان را که تأمین امنیت مردم و کشور در مقابل دشمنان خارجی است رها کرده‌اند و به جان خود مردم افتاده‌اند.

قربان‌اوغلو در این مصاحبه با اشاره تلویحی به این انتقادات می‌گوید: «نیرو‌های امنیتی ما مهم‌ترین و اصلی‌ترین مأموریت‌شان تامین امنیت شهروندان کشور است و چنانچه به این موضوع نپردازند، یعنی مسئله اصلی و فرعی را گم کرده‌اند. وقتی یک فراخوان عمومی برای بزرگداشت سلیمانی داده می‌شود، خب، وظیفه نیرو‌های امنیتی و شورای تامین است که از قبل شرایطی را فراهم کنند تا اتفاق ناگواری رخ ندهد. من آدم اطلاعاتی نیستم اما در گذشته سیستم‌های اطلاعاتی ما به گونه‌ای بود که در همه مناطق و گروه‌ها نفوذی‌هایی داشتند که رد هرگونه مواد انفجاری را که می‌خواست از مرز وارد شود، می‌زدند. نمی‌دانم الان چطور است اما انفجارها نشان می‌دهد سیستم امنیتی خلا‌ءهایی پیدا کرده است.»

وی همچنین از اینکه دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی «قدرت بازی» را از دست داده‌اند و نتوانسته‌اند در ائتلاف‌سازی‌های بین‌المللی «یارگیری» کنند انتقاد کرد.

اسرائیل در ایران توده‌زنی نمی‌کند

قربان‌اوغلو در ادامه به تشریح عملیات تروریستی کرمان پرداخته و می‌‎گوید: «اسرائیل اقدامات بسیار زیادی در ایران انجام داده و دشمن ماست. آنها اقدامات شنیعی انجام داده‌اند، اما سابقه عملیات‌های تروریستی آنها در ایران عمدتاً هدف‌زنی بوده نه توده‌زنی. مثلاً دانشمند هسته‌ای را می‌زند، مراکز خاصی را هدف قرار می‌دهد و به جا‌های خاص دستبرد می‌زند، خرابکاری نظامی می‌کند و توده‌ای‌وار عمل نمی‌کند. قطعاً اسرائیل در داعش در نفوذ دارد، اما اینکه کار اسرائیل باشد را نمی‌توانم قطعی بگویم، زیرا سابقه اقدامات اسرائیل علیه ما در ایران و سوریه و جا‌های دیگر، نشان داده که روش‌اش بمب انتحاری نیست و با عملیات‌های کاملاً طراحی شده و هدفدار اقدام می‌کند.»

درواقع منظور قربان‌اوغلو که آن را مستقیم بیان نمی‌کند این است که اسرائیل در مأموریت‌های خود در خاک ایران با مردم کاری ندارد و سراغ مقامات و فرماندهان و تأسیسات نظامی می‌رود.

مقامات ارشد نظام از جمله حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم، مجتبی ذوالنوری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و خیلی‌های دیگر در سخنرانی‌ها و موضع‌گیری‌های خود انگشت اتهام در انفجارهای کرمان را به سوی اسرائیل دراز کردند و درباره «پاسخ سخت» رجز می‌خواندند.

مانند سابق روی گروه‌های تروریستی اِشراف نداریم

قربان‌اوغلو با اشاره به ضرورت «ارتقاء و ایمن‌سازی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری» گفته «صادقانه باید بگویم در این دو مورد دچار مشکل هستیم. اگر نیرو‌های امنیتی ما اقتدار سابق را داشتند، نباید چنین اتفاقی رخ می‌دهد، اتفاقی که در کرمان رخ داد نشان داد که ما خلاء اطلاعاتی و امنیتی داریم و مانند سابق بر گروه‌های تروریستی اِشراف کامل نداریم. در داخل نیز نارضایتی‌های که وجود دارد که خود به خود احساس مسئولیت نسبت [به] کشور و آینده را کم می‌کند و متاسفانه این آفتی است که کشور دچارش شده است.»

وی در پایان این گفتگو خواسته «بجای بیانیه‌های تند و آتشین، باید به سمت صحبت با زبان دنیا برویم و موضوع مبارزه با داعش را تبدیل به فرصت پیام امنیت منطقه و جهان کنیم و برای مبارزه با آن ائتلاف‌سازی کنیم، در این صورت سازمان‌‎های بین‌المللی هزینه‌های آن را هم پرداخت می‌کنند و با ما همراه خواهند شد.»

پیش از این غلامرضا نوری قزلجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وبسایت «دیده‌بان ایران» گفته بود «نوع عملیات و زمان و مکان این اجتماع از پیش تعیین شده و محل‌ها برای نیروهای امنیتی مشخص بود، بنابراین باید تمهیدات امنیتی لازم با دقت انجام می‌گرفت. قابل قبول نیست به سادگی از کنار این حوادث بگذریم و مسئولین امر را متوجه مسئولیت، قصور و کوتاهی‌هایشان نکنیم.»

گفتنی است اعتباری که در بودجه سال ۱۴۰۲ به «امور دفاعی و امنیتی» اختصاص داده شد، حدود ۲۷۲/۶ هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۳۸/۵ درصد رشد داشته است. مشخص نیست این میزان اعتبار چطور هزینه شده که تا این اندازه جمهوری اسلامی با ضعف در حوزه امنیتی و اطلاعاتی مواجه است! دو عملیات تروریستی در شاهچراغ و عملیات مرگبار کرمان بخشی از ضرباتی هستند که در ماه‌های اخیر حکومت دریافت کرده است. با اینهمه کم نیستند کارشناسانی که معتقدند نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی از درون تحت تأثیر نفوذی‌ها قرار گرفته‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy