Wednesday, Jan 31, 2024

صفحه نخست » خواب شهرداری برای پایتخت: تهران چینی می‌شود

china.jpgصدای آمریکا - حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری از برنامه «محله‌‌‌سازی توسط شرکت‌های ساختمانی بخش خصوصی چین در مقیاس بالای ۱۰۰۰ واحد» روی اراضی «قهوه‌‌‌ای» یا همان زمین‌‌‌های ذخیره در مناطق ۹ تا ۱۶ تهران خبر داده است؛ برنامه‌ای که از آن به نام طرح «کلید‌به‌کلید» نام برده شده است.

روزنامه «دنیای اقتصاد» اصل برنامه شهرداری را «واگذاری زمین‌‌‌های ذخیره» به چینی‌‌‌ها برای اجرای طرح «کلید به کلید» در مناطق پایین‌‌‌شهر عنوان کرده و نوشته است که در این برنامه با تامین منابع مالی ساخت، انتقال تکنولوژی به تهران نیز صورت خواهد گرفت.

پیش از این، خبرگزاری «فارس» در آذرماه سال جاری از قوت گرفتن حضور چینی‌ها در ساخت مسکن در پایتخت خبر داده بود.

این خبرگزاری وابسته به نهادهای امنیتی نوشته بود که در سفر علیرضا زاکانی، شهردار تهران به چین، مسکن؛ موضوع یک تفاهم‌نامه امضا شده در این سفر بود.

بنابر اعلام این خبرگزاری، تفاهم شهرداری این بود که چینی‌ها به اقتضای طراحی ایرانی‌ها، «شهرک‌سازی نوین» انجام دهند.

کارشناسان بر این باورند که حضور چینی‌ها در صنعت ساختمان ایران برای مقامات جمهوری اسلامی جالب و جذاب است چرا که در شرایط تحریمی این چین است که حاضر به انجام پروژه‌ها و مبادلات اقتصادی در قالب «تهاتر» با ایران است.

برهمین اساس است که جمهوری اسلامی ساخت استادیوم ورزشی جدید در تهران را نیز به چینی‌ها واگذار کرد.

دولت ابراهیم رئیسی که با شعار ساخت سالانه یک میلیون مسکن فعالیت‌های خود را آغاز کرد و امروز با گذشت بیش از ۲ سال و نیم هنوز از هیچ پروژه‌ای در این زمینه بهره‌برداری نکرده است.

یکی از نگرانی‌های موجود برای حضور چینی‌ها در صنعت ساختمان، تولید مسکن بی‌کیفیت و فاقد استانداردهای اولیه است.

از طرفی گزارش‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌های فعال در صنعت ساختمان‌سازی چین بیش از ۳۹۰ میلیارد دلار، بدهی دارند و همین موضوع حضور آنها در ایران را با ریسک‌های بسیاری همراه خواهد کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy