Sunday, Feb 18, 2024

صفحه نخست » صندوق بازسازی ایران

hariri.jpgدکتر بردیا حریری

پیشگفتار

ایران بیش از هر زمان دیگری در آستانه تغییر قرار دارد. بیش از 40 درصد مردم ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند و برای اعتراض به وضع معیشت خود فریاد اعتراض سرمی‌دهند. ملت با ظلم گسترده، نادیده گرفته شدن حقوق بشر، و مطالبه فوری آزادی و عدالت دست و پنجه نرم می‌کنند. صادرات تروریسم نشان می‌دهد که ایران تنها یک مشکل بین‌المللی برای غرب نیست، بلکه یک مشکل محلی است و تهدیدی برای خانواده‌ها، امنیت و اقتصاد غرب به‌شمار می‌رود.

امید آفرینی با اتحاد و همگرایی فعالان و کارشناسان مختلف حقوق بشر برای یک پروژه بازسازی باید محور اصلی جنبش ایرانیان داخل و خارج از ایران باشد.

باید بین کارشناسان، کارآفرینان، دانشگاهیان و فعالان حقوق بشر از احزاب مختلف سیاسی، چه در داخل و چه در خارج از ایران، همکاری فراگیر و پروژه محور وجود داشته باشد. هدف این همکاری کار بر روی صندوق بازسازی ایران با تمرکز بر ابزار معیشت، آزادی و عدالت است. این پروژه‌ها باید شامل چشم‌انداز، شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) و مشارکت‌کنندگان بالقوه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) از ایالات متحده، اتحادیه اروپا، خاورمیانه و سایر کشورها باشد. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی با استفاده از مشارکت‌های دولتی و خصوصی (PPP)، ابزاری ضروری برای تقویت بخش خصوصی، کاهش مسئولیت و هزینه‌های دولت و افزایش کیفیت و رقابت بخش‌های خدماتی و تولیدی خواهد بود و در نهایت به خروج ایران از انزوا کمک می‌کند. برای رهبران پروژه و مشارکت‌کنندگان، استفاده از «تفکر سیستمی» برای نظارت، اندازه‌گیری و تمرکز بر روی آنچه که بیشترین اهمیت را دارد، بسیار مهم است.

پایه گذاری و ایجاد یک دیدگاه براساس «تفکرجامع»، تخصیص موثر منابع، شناسایی اولویت‌ها و ارزیابی تأثیر هر پروژه بر موفقیت یا شکست سایر اولویت‌ها را امکان پذیر می‌کند. تعریف صندوق بازسازی ایران مستلزم تحلیلی جامع از پروژه‌های پیشنهادی بازسازی در ایران است. این شامل بررسی وابستگی‌های متقابل آنها و بررسی اینکه چگونه یک رویکرد تفکر سیستمی می‌تواند مدیریت و نظارت آنها را افزایش دهد، می‌شود. اجرای تفکرجامع سیستمی به توسعه رویکرد یکپارچه‌تر و کارآمدتر برای مدیریت پروژه‌های بازسازی کمک می‌کند و در نهایت منجر به بهبود نتایج و توسعه پایدار در ایران می‌شود.

ما اذعان داریم که تا زمانی که آزادی و دموکراسی در ایران برقرار نشود و بازاری باز و شفاف در اقتصاد جهانی ادغام نشده باشد، نمی‌توانیم این ابتکار را اجرا کنیم. با این حال، ما می‌توانیم از این زمان برای آشنایی با یکدیگر، آموزش ذینفعان، آماده‌سازی برای گذار و پرورش امید برای مردم ایران و در عین حال پرداختن و پاسخ دادن به برخی نگرانی‌هایشان استفاده کنیم.

فرصت‌های پروژه بازسازی ایران:

نوآوری و فناوری فرنورد:

هدف فرنورد ارائه راه‌حل‌های فناوری برون‌سپاری پیشرفته به کشورهای غربی، ایجاد هزاران شغل در ایران و تقویت همکاری با شرکت‌های فناوری پیشرفته در سطح جهان است. معیارهای کلیدی شامل ایجاد شغل، قراردادهای برون سپاری، تولید درآمد، رضایت مشتری، توسعه مهارت‌های فناوری، توجه بر ارزش صادرات و انتقال نوآوری است.

توسعه کسب و کار کوچک:

این پروژه با تمرکز بر تنوع اقتصادی، مراکز توسعه کسب‌ وکارهای کوچک (SBDC) را در دانشگاه‌های ایران ایجاد می‌کند. هدف، رشد اقتصاد از طریق ارائه آموزش، و ارائه ابزار برای کارآفرینان است. معیار موفقیت این پروژه، شامل مراکز توسعه کسب ‌وکارهای کوچک تأسیس شده، آموزش کارآفرینی، موفقیت استارت‌آپ، ایجاد شغل و تأثیر اقتصادی است.

توانمند سازی زنان:

این پروژه شبکه‌ای را ایجاد می‌کند که از زنان کارآفرین در مناطق محروم ایران حمایت می‌کند و باعث رشد اقتصادی، توانایی مالی و همکاری می‌شود. معیارها شامل تعداد کارآفرینان زن مورد حمایت، موفقیت تجاری، ایجاد شغل، برابری جنسیتی از نظر مالی، ابتکارات مشارکتی و تاثیر اقتصادی است.

توسعه انرژی‌های تجدید پذیر:

این پروژه با مدیریت متخصصین انرژی انرژی تجدید پذیر، کاهش انتشار کربن ، و دستیابی به خودکفایی انرژی را هدف قرار داده است. معیارها شامل ظرفیت اضافه شده انرژی تجدید پذیر، کاهش انتشار کربن و خودکفایی انرژی است. همکاری با نهادهای جهانی مانند تسلا، زیمنس گیمسا، آرامکو عربستان سعودی و شرکت‌های انرژی خورشیدی کلیدی است.

نوسازی منطقه صنعتی:

برای ایجاد قطب‌های تولیدی با کیفیت جهانی، این پروژه مناطق صنعتی را برای افزایش بهره‌ وری و رقابت ارتقا می‌دهد. معیارها شامل افزایش بهره ‌وری، افزایش صادرات تولیدی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. این همکاری شامل نهادهایی مانند جنرال الکتریک، زیمنس، سابیک، صنایع هوافضای اسرائیل، و

دفتر توسعه صنعتی ابوظبی است.

توسعه صادرات و تسهیل تجارت:

این پروژه با هدف تبدیل شدن به یک نیروگاه تجارت جهانی، بر گسترش صادرات و بهبود زیرساخت‌های تجاری تمرکز دارد. معیارها شامل افزایش حجم و تنوع صادرات، کاهش موانع و هزینه‌های تجاری و بهبود تراز تجاری است. این همکاری شامل اتاق بازرگانی ایالات متحده، کمیسیون اروپا، سازمان توسعه صادرات عربستان سعودی، موسسه صادرات اسرائیل و صادرات دبی است.

مراکز نوآوری فناوری:

هدف این پروژه تبدیل شدن به یکی از رهبران و بازیکنان جهانی در رشته‌های فناوری و نواوری است. معیارها شامل تعداد اختراعات و اکتشافات، رشد استارت آپ‌های فناوری و سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه است. این همکاری شامل نهادهایی مانند گوگل، آژانس فضایی اروپا، شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر، مرکز استارت آپ ملی و بنیاد آینده درخاورمیانه است.

مراکز آموزش حرفه‌ای:

این پروژه با تمرکز بر توسعه سرمایه انسانی، با ارائه مهارت‌های صنعتی مدرن، با هدف ایجاد نیروی کار ماهر و سازگار است. معیارها شامل تعداد افراد آموزش دیده، نرخ اشتغال افراد آموزش دیده و مشارکت در صنعت و موقعیت شغلی است. همکاری شامل آی.بی.ام.، ایرباس، صندوق توسعه منابع انسانی و شرکت ملی نفت امارات (ENOC) است.

کشاورزی و آبیاری پایدار:

این پروژه که در کشاورزی پایدار پیشرو است، با هدف تضمین امنیت غذایی و حفظ منابع طبیعی است. معیارها شامل افزایش بهره‌وری کشاورزی، اتخاذ شیوه‌های کشاورزی پایدار و دستیابی به خودکفایی غذایی است. این همکاری شامل نهادهایی مانند مونسانتو، بایر کورپ ساینس، سالک( شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی و دامداری عربستان سعودی)، نتافیم(شرکت تولید سیستمهای آبیاری)، و سازمان کشاورزی و ایمنی مواد غذایی ابوظبی است.

پروژه‌های تامین آب پاک:

این پروژه با تضمین دسترسی عمومی به آب پاک، آب آشامیدنی سالم را برای همه جوامع فراهم می‌کند. معیارهای کلیدی شامل دسترسی به آب آشامیدنی سالم، کاهش بیماری‌های ناشی از آب و توزیع کارآمد آب است. همکاران عبارتند از وئولیا( شرکت مدیریت آب، مدیریت پسماند و خدمات انرژی فرانسوی)، گروه فرانسوی مدیریت آب سوئز، شرکت دولتی مدیریت آب و نمک‌زدایی آب عربستان سعودی، مکوروت و شرکت مدیریت آب و برق امارات متحده عربی است.

بازسازی بنادر و حمل و نقل:

این پروژه با هدف تبدیل شدن به یک مرکز تجاری منطقه‌ای، شبکه‌های حمل و نقل را برای تجارت کارآمد تقویت می‌کند. معیارها شامل افزایش ظرفیت بار، کاهش هزینه‌های حمل و نقل و بهبود زیرساخت‌ها است. همکاران عبارتند از شرکت حمل و نقل دانمارکی مَرسک لاین، شرکت گروه حمل و نقل فرانسوی ((CMA CGM، اداره بنادر عربستان سعودی و شرکت لجستیک بارامارات متحده عربی است.

توسعه زیرساخت‌های گردشگری:

این پروژه با تمرکز بر تبدیل شدن به یک مقصد گردشگری برتر، گردشگری را به عنوان یک بخش اقتصادی کلیدی با زیرساخت‌های بهبود یافته توسعه می‌دهد.

ماهیت چند بعدی بخش گردشگری، همراه با پویایی منابع سرمایه‌گذاری، تصویر پیچیده‌ای را برای درک و اندازه‌گیری سرمایه‌گذاری‌های گردشگری ارائه می‌دهد.

معیارها شامل رشد ورود گردشگران و درآمدها، توسعه جاذبه‌های گردشگری، و درک و فهم مثبت گردشگری مدرن و به روز است. همکاران شامل شرکت بین‌المللی ماریوت، شرکت چند ملیتی توریستی ( TUI)، کمیسیون گردشگری و میراث ملی عربستان، وزارت گردشگری اسرائیل، و خطوط هوایی امارات هستند.

ابتکارات یکپارچگی اقتصادی منطقه‌ای:

این پروژه با ارتقای ثبات اقتصادی منطقه، روابط اقتصادی با کشورهای همسایه را تقویت می کند. معیارها شامل افزایش حجم تجارت، توافقنامه‌های تجاری امضا شده و رشد اقتصادی در مناطق همسایه و ایران است. همکاران شامل اتاق بازرگانی ایالات متحده، خدمات اقدام خارجی اروپا، وزارت بازرگانی و سرمایه گذاری عربستان سعودی و اتاق بازرگانی و صنعت دبی هستند.

مراکز تحقیق و توسعه مراقبت‌های بهداشتی پیشرفته:

این پروژه که در نوآوری پزشکی پیشرو است، مراکزتحقیق و توسعه مراقبت‌های بهداشتی در سطح جهانی را ایجاد می‌کند. معیارها شامل میزان پیشرفت‌های پزشکی، جذب متخصصان جهانی مراقبت‌های بهداشتی و بهبود نتایج مراقبت‌های بهداشتی است. همکاران شامل کلینیک مایو، انستیتو پاستور، بیمارستان و مرکز تحقیقات تخصصی ملک فیصل، و مرکز پزشکی شبا هستند.

توسعه شهر هوشمند:

این پروژه با ایجاد مراکز شهری با فناوری پیشرفته، شهرهای هوشمند و پایدار را می‌سازد. معیارها شامل توسعه زیرساخت‌های هوشمند، بهبود معیارهای پایداری شهری و شاخص کیفیت زندگی برای ساکنان است. همکاران شامل آی.بی.ام.، زیرساخت هوشمند زیمنس، شهر هوشمند «نئوم» عربستان سعودی و شهر هوشمند تل آویو هستند.

برنامه ملی فضایی:

این پروژه با کمک به علم و فناوری فضایی، یک آژانس فضایی برای اکتشاف ایجاد می‌کند. معیارها شامل پرتاب ماهواره‌ها و ماموریت‌های فضایی، توسعه فناوری فضایی و همکاری تحقیقات فضایی است. همکاران شامل ناسا، آژانس فضایی اروپا (ESA)و کمیسیون فضایی عربستان است.

آموزش همگانی برای همه:

این پروژه با تضمین دسترسی همگانی به آموزش با کیفیت، زیرساخت‌ها را بهبود می‌بخشد و برابری آموزشی را افزایش می‌دهد. معیارها شامل نرخ باسوادی، دسترسی همگانی به آموزش و استانداردهای آکادمیک جهانی است. همکاران شامل یونسکو، یونیسف، وزارت آموزش عربستان سعودی و اسرائیل است.

نخبگان تجاری:

این پروژه با پرورش آموزش تجاری در سطح جهانی، اشتغال پذیری را افزایش می‌دهد و نوآوری و مشارکت جامعه را تقویت می‌کند. معیارها شامل اشتغال‌پذیری، شاخص نوآوری، پیوست صنعتی و مشارکت جامعه است. همکاران شامل گوگل، گلدمن سّکس، بانک سرمایه‌گذاری اروپا (EIB)، موسسه سابک ( شرکت صنایع پایه عربستان) و موسسه اسرائیلی- آمریکایی فنآوری‌های ملانوکس هستند.

ابتکار ملی امنیت سایبری:

این پروژه با ایجاد یک اکوسیستم امنیت سایبری قوی، از زیرساخت‌های حیاتی در برابر تهدیدات سایبری محافظت می‌کند. معیارها شامل آمادگی امنیت سایبری، کاهش حملات سایبری و جلوگیری از نفوذ به داده‌ها، و توسعه نیروی کار ماهر در امنیت سایبری است. همکاران عبارتند از موسسه امنیت سایبری سایمنتک، موسسه امنیت سایبری اروپایی انیسا و سازمان امنیت سایبری ملی در عربستان سعودی هستند.

حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار:

هدف این پروژه دستیابی به پایداری زیست‌ محیطی از طریق بهبود کیفیت هوا و آب، افزایش مناطق حفاظت شده و ترویج استفاده پایدار از زمین است. همکاران شامل سازمان حفاظت از طبیعت، صلح سبز و سازمان حیات وحش عربستان است.

شبکه ریلی پرسرعت:

این پروژه با تمرکز بر توسعه یک شبکه ریلی پرسرعت با هدف آسان شدن حمل و نقل کارآمد و رشد اقتصادی است. معیارها شامل طول شبکه ریلی پرسرعت، کاهش زمان سفر و افزایش کارایی در حمل‌ونقل مسافر و بار است. همکاران عبارتند از شرکت امتراک آمریکا، شرکت فرانسوی راهسازی آلستوم و سازمان راه آهن عربستان.

تحول الکترونیکی در إدارات در دولت الکترونیک:

این پروژه بر ارائه خدمات کارآمد شهروند محور از طریق دیجیتالی کردن خدمات دولتی تمرکز دارد. معیارها شامل تعداد خدمات دیجیتالی شده، رضایت شهروندان از خدمات الکترونیکی و کاهش بوروکراسی اداری است. همکاران شامل مایکروسافت، موسسه اِکسَنچَر، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در عربستان سعودی، و بخش دولت الکترونیکی وزارت دارایی در اسرائیل است.

مدیریت منابع آب تجدید پذیر ملی:

این پروژه با هدف تامین مطمئن منابع آب، مدیریت منابع آب را به صورت پایدار انجام می‌دهد. معیارها شامل پایداری منابع آب، جلوگیری ازبه هدر رفتن اب، مدیریت اب، کاهش کمبود آب و بهبود کیفیت آب است. همکاران عبارتند از: The Nature Conservancy، Water Framework Directive در اتحادیه اروپا، وزارت محیط زیست، آب و کشاورزی در عربستان سعودی، و سازمان آب اسرائیل.

یکپارچگی جهانی و دیپلماسی اقتصادی:

برای به حداکثر رساندن سرمایه گذاری مستقیم خارجی و تقویت تجارت جهانی، این پروژه بر تقویت همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی تمرکز دارد. معیارها شامل توافقنامه‌های تجاری دوجانبه و چندجانبه، جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و بهبود رتبه‌بندی رقابت پذیری جهانی است. همکاران شامل اتاق بازرگانی ایالات متحده، سرویس اقدام خارجی اروپا(EEAS) و سازمان سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی(SAGIA) است.

ارتباطات ازاد بین‌المللی:

با گسترش دسترسی به اینترنت پرسرعت، این پروژه با هدف ارائه اینترنت سریع، مطمئن و مقرون به صرفه به هر گوشه از کشور انجام می‌شود. معیارها شامل پوشش اینترنت، سرعت، مقرون به صرفه بودن و تاثیر اقتصادی است. همکاران عبارتند از استارلینک، گوگل، فیسبوک، مایکروسافت، نوکیا، اریکسون، اسپیس‌کام، اس.تی.سی( شرکت اینترنتی عربستان سعودی)، موسسه فنآوری‌های نرم افزاری چک پوینت.

شادی ازادی است

این پروژه بر افزایش رفاه از طریق خدمات سلامت روان، ایجاد انگیزه برای همکاری جمعی و بهبود شرایط در محیط کار تمرکز دارد. معیارها شامل دسترسی به خدمات سلامت روان، مشارکت اجتماعی و محلّی، برنامه‌های سلامت روان در محل کار، برنامه‌های بهداشت روان مبتنی بر آموزش، کمپین‌های آگاهی از سلامت روان، و واکنش به بحران است. همکاران عبارتند از سازمان سلامت روان آمریکا، سازمان سلامت روان اروپا، موسسه انگلیسی آمریکایی هد اسپیس، موسسه سلامت سانیتاس، برنامه ملی سلامت روان عربستان سعودی و موسسه پزشکی اران ( Eran).

مشتری ارجح است:

این پروژه با اولویت توسعه سرمایه انسانی، با هدف ارتقاء مهارت‌ها و قابلیت‌های کارکنان دولتی و بهبود ارائه خدمات عمومی انجام می‌شود. معیارها شامل کیفیت و کارایی خدمات، برنامه‌های آموزشی و توسعه، بازخورد و مشارکت شهروندان، تحول دیجیتال، رضایت و حفظ کارکنان، کارایی و مقرون به صرفه بودن است. همکاران عبارتند از شرکت‌های آی.بی.ام.، اکسنچر، سَپ(SAP)، شرکت فرانسوی کَپجمنای، شرکت چند ملیتی پرایس‌واترهاوس (PWC)، شرکت اسرائیلی چند ملیتی اَمداکز.

زندگی مرفه و شرافتمندانه

این پروژه با هدف ارتقاء مراقبت‌های بهداشتی، آموزش، و درآمد مناسب، ایجاد فرصت‌های شغلی ، و بهبود زیرساخت‌ها تعریف می‌شود. معیارها شامل دسترسی و کیفیت مراقبت‌های بهداشتی، دسترسی و کیفیت آموزش، درآمد کافی، افزایش فرصت‌های شغلی، توسعه زیرساخت‌ها و مشارکت جامعه است. همکاران شامل جانسون و جانسون، مایکروسافت، زیمنس، فیلیپس، موسسه مراقبت دبی، شرکت مخابراتی عربستان سعودی، صنایع دارویی تِوا و شرکت فناوری تِوا هستند.

پروژه کار ارزشمند ایران:

این پروژه با تمرکز بر توانمندسازی کارکنان و تقویت رضایت شغلی، با هدف ارتقاء نیروی کار مولد و راضی و شاد تعریف می‌شود. معیارها شامل رضایت کارکنان، بهره‌‌وری کارکنان، تعادل بین کار و زندگی، رفاه ذهنی و عاطفی، فرصت‌های آموشی و توسعه، و ابتکارات سلامت و تندرستی است. همکاران شامل شرکت‌ها و موسسات سِلزفورس، گوگل، زیمنس، سَپ، دوبی دیوتی فری، شرکت سرمایه‌گذاری اماراتی مبادله، شرکت صنایع پایه عربستان(سابیک)، شرکت اینتل و صنایع دارویی تِوا هستند.

سلامتی همگانی

این پروژه با تمرکز بر ارتقای مهارت‌ها و زیرساخت‌های مراقبت‌های بهداشتی، با هدف اطمینان از دسترسی عادلانه به مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت تعریف شده است. همکاران شامل کلینیک مرکز غیرانتفاعی آکادمیک مایو، موسسه بهداشتی آمریکایی کایزر، فیلیپس، مرکز بهداشتی زیمنس، کلینیک کلیولند ابوظبی، مرکز تحقیقات و بیمارستان تخصصی ملک فیصل، و صنایع دارویی تِوا هستند.

افق سبز:

این پروژه برای ایجاد تعادل بین حفظ محیط زیست، رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی، از میراث طبیعی ایران محافظت می‌کند. همکاران شامل شرکت تسلا، زیمنس گّمِسا، نسله، پروژه سازمان آمریکایی حفاظت زیست‌محیطی ، شرکت عربستان سعودی مصدر و سازمان طبیعت و پارک‌های اسرائیل هستند.

عصر فرهنگی:

این پروژه با حفظ و ارتقاء میراث فرهنگی ایران، شامل حفاظت فرهنگی، آموزش، تبادل و همچنین گردشگری است. همکاران عبارتند از: موسسه حفاظت گتی، یونسکو، لوور ابوظبی و موزه بریتانیا.

احیای گردشگری:

این پروژه با تقویت زیرساخت‌ها و افزایش قابلیت دسترسی، ایران را به عنوان یک مقصد برتر گردشگری، ایجاد اشتغال و حمایت از رشد اقتصادی مطرح می‌کند. همکاران شامل موسسه هتلداری ماریوت، ایرباس، هواپیمایی امارات و هواپیمایی عربستان سعودی هستند.

پروژه حمل و نقل:

این پروژه توسعه شبکه‌های حمل و نقل مدرن و کارآمد، کاهش اثرات زیست محیطی و ترویج رفت ‌وآمدهای سازگار با محیط زیست را هدف قرار داده است. همکاران پروژه عبارتند از تسلا، اوبر، زیمنس موبیلیتی، اداره راه و حمل و نقل دبی، و پلتفرم اکوموشن.


پروژه بارقه جوانی:

این پروژه با سرمایه‌گذاری در آموزش و توسعه فرهنگی جوانان، نسل آینده را برای آینده‌ای روشن ‌تر توانمند می‌کند. همکاران عبارتند از موسسه مشاوره استراتژی مکنزی و شرکا، انجمن جوانان اروپا، بنیاد امارات و بنیاد حمایت از نوآوری مِیسک محمد بن سلمان.

عصر دیجیتال (DigitalEra):

این پروژه با پرورش یک اقتصاد دیجیتال پر رونق، زیرساخت‌های دیجیتال را تقویت می‌کند، نوآوری را افزایش می‌دهد و اقتصاد دیجیتال پر رونقی را ایجاد می‌کند. همکاران عبارتند از استارلینک، گوگل، تلکام آلمان، موسسه اتصالات امارات متحده عربی، شرکت تلکام عربستان سعودی و شرکت تلکام اسرائیل(بِزِک)

خدمات فراگیر:

این پروژه با تمرکز بر توسعه سرمایه انسانی، با کاهش شکاف‌های آموزشی و افزایش کثرت‌گرایی، جامعه‌ای فراگیر را ایجاد می‌کند. همکاران شامل شرکت‌های مایکروسافت، زیمنس، ان.‌بی.‌دی. امارات، سابیک( صنایع پایه عربستان سعودی) و صنایع دارویی تِوا هستند.

پروژه دولت دیجیتال( E-Gov) ایران:

با هدف نوسازی خدمات عمومی، این پروژه راه حل‌های کارآمد، در دسترس و شهروند محور را تضمین می‌کند. همکاران شامل آی.بی.ام.، موسسه آی.تی. آلمانی سَپ، موسسه اتصالات امارات متحده عربی، شرکت تلکام عربستان سعودی، شرکت چند ملیتی امداکز هستند.

مقاومت و تاب ‌آوری ایران:

این پروژه با تقویت تاب ‌آوری از طریق توسعه زیرساخت، جوامع را برای فردای امن آماده می‌کند. همکاران شامل شرکت مهندسی سازه بِکتِل ( Bechtel)، موسسه مهندسی سازه فرانسوی وَنچی( Vinci) ، اداره برق و آب دبی، موسسه چند ملیتی مهندسی آب آکواپاور و صنایع دارویی تِوا هستند. وزارت کشور در تضمین امنیت، ایمنی و آینده بهتر مشارکت دارد.

خانه امن ایران:

این پروژه با هدف مسکن در دسترس و مقرون به صرفه برای بیخانمان‌ها و طبقات کم درامد با موسسه ساخت و ساز آمریکایی لِنار( Lennar)، موسسه ساخت و ساز اروپایی وونوویا، موسسه مسکن اماراتی اعمار، موسسه ساخت و ساز و مسکن عربستان سعودی دارالارکان و شرکت مسکن و ساختمان اسرائیلی "شیکون و بینویی" همکاری می‌کند. با این پروژه جامعه‌ای امن و فراگیر، خانه‌هایی امن، آزادی، حقوق اساسی و معیشت همگان تضمین می‌شود.

احیای روستاها:

این پروژه برای توانمند سازی جوامع روستایی از طریق توسعه زیرساخت‌ها، با استارلینک، شرکت کاترپیلار، گروه ساخت و ساز اماراتی "النابوده"، گروه ساخت و ساز سعودی "بن لادن"، موسسه ساخت و ساز اسرائیلی سولل بونه ( Solel Boneh) همکاری می‌کند. ایجاد شغل، افزایش دسترسی، رفاه برای جوامع روستایی، تضمین حقوق اساسی و آمدن غذا روی سفره روستائیان اهداف این پروژه است.

پروژه مدیریت هوشمندانه پسماند:

این پروژه با تمرکز بر مدیریت پایدار پسماند، با شرکت مدیریت پسماند، موسسه زیست‌محیطی فرانسوی وئولیا، موسسه ساخت و ساز اماراتی بیئَه ( Beeah)، موسسه اماراتی مدیریت پسماند اوردا (Averda ) و تصفیه ‌خانه فاضلاب شفدان اسرائیل همکاری می‌کند. و از فرصت‌های شغلی، محیطی پاک ‌تر و حقوق اساسی محافظت می‌کند.


رفت و آمد سبز:

این پروژه برای ترویج حمل و نقل پایدار با شرکت تسلا، زیمنس موبیلیتی، اداره راه و حمل‌ونقل دبی، شرکت حمل‌ونقل عمومی عربستان سعودی و موسسه حمل و نقل هوشمند «موویت» همکاری می‌کند و فرصت‌های شغلی، هوای پاک‌تر و دسترسی بهتر برای محیطی پایدار و قابل زندگی را ارائه می‌دهد.

پروژه مهارت برای موفقیت:

این پروژه با تقویت نیروی کار ایران با آمازون، زیمنس، گروه امارات، آرامکو عربستان سعودی و صنایع دارویی تِوا همکاری می‌کند. این به معنای اشتغال‌زایی، بهبود مهارت‌ها و یادگیری مستمر است که افراد را برای موفقیت شخصی و حرفه‌ای توانمند می‌کند.

پروژه کشاورزی هوشمند ایران:

این پروژه با تمرکز بر کشاورزی پایدار با فناوری، با موسسه ماشین‌آلات کشاورزی جان دیر، بایر، شرکت صنایع غذایی المراعی عربستان سعودی، شرکت آبیاری قطره‌ای اسرائیلی نتافیم و شرکت صنایع غذایی زراعت( Al Dahra) ابوظبی همکاری می‌کند. این پروژه صنعت کشاورزی را متحول کرده، امنیت غذایی را تقویت می‌کند و رشد اقتصادی را از طریق فناوری پایدار افزایش می‌دهد.

ایران سالم:

پروژه ایران سالم: با اولویت بهداشت و سلامت عمومی با موسسات جانسون و جانسون، نوارتیس، زنحیره بهداشتی درمانی ان. ام. سی. ابوظبی، بیمارستان آلمانی عربستان سعودی، و صنایع دارویی تِوا همکاری می‌کند. این پروژه امید به زندگی را افزایش می‌دهد، دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی را بهبود می‌بخشد و خطرات علیه سلامتی را کاهش می‌دهد.

حفاظت تنوع زیستی:

این پروژه برای حفاظت از زیست ‌بوم‌های ایران، با سازمان حفاظت از طبیعت، بنیاد چند ملیتی سوئیسی حیات وحش، موسسه اماراتی حیات وحش در طبیعت، سازمان حیات وحش عربستان، و انجمن حفاظت از طبیعت در اسرائیل همکاری می‌کند. این پروژه تنوع زیستی را حفظ و از آموزش محیط زیست حمایت می‌کند.

پل فرهنگی:

پروژه پُل فرهنگی با ترویج تبادل و تفاهم فرهنگی با موسسه غیرانتفاعی تبادلات فرهنگی آمریکایی کالچرال ویستاس، موسسه مطالعات اروپایی اراسموس، مرکز تفاهم فرهنگی شیخ محمد دُبی، مرکز ملک عبدالعزیز برای فرهنگ جهانی عربستان سعودی و مرکز چند فرهنگی یهود اسرائیل و موسسه موزائیک فلوریدا همکاری می‌کند. این پروژه فرهنگ‌های گوناگون را به هم پیوند می‌دهد، اتحاد و همبستگی را تقویت نموده و تضادها را حل می‌کند.

پروژه آمادگی برای تغییرات اقلیمی ایران:

این پروژه برای انطباق با چالش‌های تغییرات اقلیمی با شرکت اقلیم ( Climate) یکی از شرکت‌های تابعه بایر، شیندلر الکتریک، اکوآ پاور، المصدر و شرکت فن‌آوری‌های اورمات همکاری می‌کند. این پروژه شغل ایجاد می‌کند، حقوق را حفظ می‌کند، معیشت ایجاد می‌کند، و آینده‌ای پایدار را رقم می‌زند و بر ناملایمات برای فردای روشن غلبه می‌کند.

پروژه اتحاد مدنی:

پروژه اتحاد مدنی با توانمندسازی افراد برای مشارکت مدنی فعال، با بنیاد غیرانتفاعی آمریکایی نقطه‌های روشن، انجمن مدنی اروپا، بنیاد امارات، مرکز ملک سلمان برای مشارکت مدنی، و خانه ایسی شاپیرو اسرائیل همکاری می‌کند. این امر مشارکت شهروندان، آموزش مدنی و تأثیر جامعه را برای جوامع آگاه، درگیر و مشارکت‌کننده تشویق می‌کند.

سازه سبز ایران:

پروژه سازه سبز ایران با تغییر روش‌های ساخت ‌وساز به‌طور پایدار، با موسسه غیرانتفاعی ساخت و ساز ترنر، اسکانسکا، AESG (گروه راه‌حل‌های مهندسی پیشرفته) و گروه ساخت و ساز سعودی بن‌لادن همکاری می‌کند. پروژه سازه سبز، بر کاهش انتشار کربن، بهره‌وری منابع، ارائه فرصت‌های شغلی، حفظ حقوق اساسی و ایجاد هماهنگی زیرساخت‌های سازه و محیط‌زیست تمرکز دارد.

نوسازی شهری( Urban Renaiss):

پروژه نوسازی شهری برای احیای پایدار مراکز شهری، با کمپانی اپل، گروه صنعتی فولکس واگن، گروه امارات، آرامکو سعودی و صنایع دارویی تِوا همکاری می‌کند. این شرکت بر افزایش فضاهای سبز شهری، کاهش تراکم شهری و رفاه جامعه تاکید دارد. این پروژه بیش از اشتغال، تضمین حقوق اساسی و کیفیت بهتر زندگی را ارائه می‌دهد.

مهارت‌های جوانان:

برای توانمند سازی نسل بعدی، پروژه مهارت‌های جوانان با شرکت مایکروسافت، زیمنس AG، شرکت ملی نفت امارات، سابِیک (شرکت صنایع پایه عربستان) و شرکت اینتل همکاری می‌کند. این پروژه بر اشتغال جوانان، دستیابی به مهارت‌ها و رهبری تمرکز دارد و فرصت‌هایی برای شکوفایی، مشارکت و رهبری در جهانی همیشه در حال تغییر فراهم می‌کند.

هوای پاک ایران:

پروژه هوای پاک ایران با اولویت دادن به هوای پاک برای همه، با شرکت تسلا، زیمنس AG، هواپبمایی اتحاد، آرامکو سعودی و صنایع دارویی تِوا همکاری می‌کند. هدف آن بهبود کیفیت هوا، ارتقاء رفاه، مراقبت از محیط زیست، و ایجاد جامعه‌ای سرزنده با تمرکز بر کاهش آلاینده‌های هوا و استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر است.

ایران آماده‌:

پروژه ایران آماده برای افزایش انعطاف ‌پذیری جامعه، با شرکت آمریکایی بکتل، شرکت فرانسوی وَنچی اس آ.، اداره برق و آب دبی، گروه سعودی ساخت و ساز بن‌لادن، و شرکت برق اسرائیل همکاری می‌کند. این برنامه بر آمادگی در برابر بلایا، کاهش اثرات بلایا، مشارکت جامعه، تضمین غذا، معیشت و حقوق اساسی حتی در مواجهه با بلایا تمرکز دارد.

سالم سازی ایران:

پروژه سالم سازی ایران با هدف ارتقاء امکانات مراقبت‌های بهداشتی با شرکت جانسون و جانسون، موسسه بهداشتی زیمنس، موسسه مراقبت‌های بهداشتی آستر هندوستان، بیمارستان آلمانی-سعودی عربستان و مرکز پزشکی شبا همکاری می‌کند. این برنامه بر ارتقاء زیرساخت‌های مراقبت‌های بهداشتی، رضایت بیماران و کاهش عفونت‌های مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی تمرکز دارد و نه تنها مراقبت‌های پزشکی، بلکه امید به تامین غذا، معیشت و حقوق را فراهم می‌کند.

پروژه حمل و نقل جایگزین:

پروژه حمل و نقل جایگزین ایران با موسساتی مانند لیفت، اوبر، تسلا، پروژه متروی ریاض، موسسه حمل‌ونقل دویچه بان آلمان، موسسه مسافربری اینترنتی کریم امارات و موسسه حمل و نقل چند ملیتی «موویت» همکاری می‌کند. و هدف آن افزایش سطح زندگی و در نتیجه تضمین معیشت و حفاظت از حقوق با تشویق تحرک پایدار است.

مدیکر ایران:

پروژه مدیکر ایران با گسترش دسترسی مقرون به صرفه به مراقبت‌های بهداشتی، گروه بیمه بهداشتی هلث‌کر آمریکا، موسسه دارویی فرانسوی سانوفی، زنجیره بیمارستانی اماراتی ان.ام.سی. سازمان بهداشتی عمومی کلالیت اسرائیل همکاری می‌کند. این پروژه بر دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، کاهش هزینه‌های بهداشتی، توسعه نیروی کار بهداشت و درمان، تضمین غذا، معیشت و حقوق اساسی تمرکز دارد.

پروژه سلامت روان ایران:

پروژه سلامت روان ایران برای تقویت آگاهی نسبت به سلامت روان با موسساتی چون جانسون و جانسون، داروسازی جانسین، موسسه داروسازی دانمارکی لاندبک، گروه بهداشت روان انگلیسی پرآیوری، بیمارستان "العمل" بحرین و انجمن سلامت روان اسرائیل(انوش) همکاری می‌کند. این پروژه دانش سلامت روان، دسترسی به خدمات بهداشت روان، کاهش پیشداوری‌های غیرمنصفانه در انگ زدن به افراد و گروهها، تضمین حقوق اساسی و معیشت در جامعه‌ای که در آن افراد از نظر عاطفی و روانی شکوفا می‌شوند، تقویت می‌کند.

حفاظت حیات وحش ایران:

پروژه حفاظت حیات وحش ایران با شرکای جهانی از جمله صندوق جهانی حیات وحش سوئیس، انجمن سلطنتی حفاظت از پرندگان انگلستان، موسسه طبیعت امارات و مرکز ملی تحقیقات حیات وحش آمریکا همکاری می‌کند. این پروژه بر حفاظت از تنوع زیستی، مناطق طبیعی حفاظت شده و مشارکت عمومی برای حفاظت از تنوع زیستی غنی ایران و تضمین یک ملت پایدار و مرفه تمرکز دارد.

دیپلماسی فرهنگی:

پروژه دیپلماسی فرهنگی با همکاری موسسه دیزنی، شرکت لوئی ویتان-هنسی، اداره فرهنگ و هنر دبی، موزه اسرائیل و اداره سرگرمی عمومی (GEA)آلمانی تولید کننده مواد غذایی و نوشیدنی، با هدف توانمندسازی افراد برای ترویج و تجلیل از میراث فرهنگی ایران در سطح جهانی اجرا می‌شود. این پروژه بر مبادلات فرهنگی، حفاظت از میراث و رویدادهای فرهنگی بین‌المللی برای تقویت تفاهم فرهنگی و جلب ارزشگذاری بین‌المللی تمرکز دارد.

میراث فرهنگی:

پروژه میراث فرهنگی، با همکاری انجمن جغرافیای ملی، یونسکو، مؤسسه میراث شارجه و انجمن حفاظت از میراث عربستان سعودی، با هدف توانمندسازی افراد برای حفظ و ترویج میراث فرهنگی متنوع ایران تعریف شده است. این پروژه بر حفظ میراث فرهنگی، آموزش و مشارکت جامعه به نفع نسل حاضر و آینده تأکید دارد.

طرح افزایش کارایی نیروگاه:

این طرح با همکاری شرکت جنرال الکتریک، زیمنس انرژی، شرکت انرژی هسته‌ای امارات، شرکت چند ملیتی انرژی آکوا پاور، شرکت آمریکایی فناوری‌های اورمت، با هدف افزایش کارایی نیروگاه‌های موجود تعریف شده است. این پروژه بر افزایش کارایی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، تضمین تامین انرژی قابل اعتماد و پایدار، کمک به معیشت پایدار و محیطی پاک تمرکز دارد.

پروژه تبدیل نیروگاه نفت به گاز:

این پروژه با همکاری شرکت جنرال الکتریک، شرکت انرژی زیمنس، شرکت ملی نفت ابوظبی، آرامکو عربستان و فناوری‌های اورمت، بر تبدیل تمام نیروگاه‌های نفت سوز به نیروگاه‌های گازی با بازدهی بالا تمرکز دارد. هدف آن کاهش اثرات زیست‌محیطی، ترویج آینده انرژی پایدار و کمک به امنیت غذایی، هوای پاک‌تر و اقتصاد پر رونق است.

پروژه توسعه شبکه برق ملی:

این پروژه با همکاری شرکت جنرال الکتریک، شرکت انرژی زیمنس، شرکت انتقال و ارسال آب و برق ابوظبی، شرکت برق عربستان و شرکت برق اسرائیل اجرا می‌شود و هدف از این پروژه گسترش شبکه برق ملی است. این برنامه بر بهبود خطوط انتقال نیرو برای تامین برق قابل اطمینان و قابل دسترس برای تمام نقاط کشور، حمایت از رشد اقتصادی و تضمین توزیع عادلانه انرژی تمرکز دارد.

توسعه انرژی گازسوز برای رشد و صادرات پایدار:

این طرح با همکاری شرکت اکسون موبیل، شرکت انرژی توتال، آرامکو سعودی، موسسه فراوری گازی ادنوک دُبی، گروه صنایع نفتی «دِلَک» اسرائیل، با هدف افزایش تولید برق با استفاده از گاز تعریف شده است. این پروژه بر حمایت از رشد اقتصادی، امکان صادرات انرژی و کاهش اثرات زیست‌محیطی از طریق تغییر در جهت تولید برق مبتنی بر گاز تمرکز دارد.

پروژه توسعه زمان استفاده انرژی‌های تجدید پذیر:

این پروژه با همکاری شرکت‌های تسلا، شرکت انرژی‌های تجدید پذیر زیمنس گیمسا، شرکت انرژی مَصدَر دُبی، شرکت آکوا پاور، و موسسه فناوری‌های انرژی خورشیدی، بر توسعه تأسیسات تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در زمان استفاده تمرکز دارد. هدف آن ترویج پذیرش انرژی پاک، کاهش اثرات زیست‌محیطی و ایجاد شغل و تضمین آینده‌ای پایدار برای ایران است.

افزایش استخراج گاز و نفت برای بازارهای داخلی و صادراتی:

این طرح با همکاری شرکت شورون، رویال داچ شل، شرکت ملی نفت ابوظبی، آرامکو عربستان و گروه دلک، با هدف افزایش استخراج گاز و نفت انجام می‌شود. این پروژه بر تضمین تامین انرژی قابل اعتماد برای مصارف داخلی، کمک به رشد اقتصادی از طریق صادرات، و اجرای شیوه‌های پایدار تمرکز دارد.

افزایش تولید بنزین با ارزش برای صادرات:

این پروژه با همکاری شرکت‌های اکسون موبیل، توتال، شرکت ملی نفت ابوظبی، آرامکو عربستان سعودی و شرکت نفت پاز، با هدف افزایش عملیات پالایشگاهی برای تولید بنزین با ارزش برای صادرات تعریف شده است. و بر بهبود کیفیت بنزین، افزایش صادرات، و تضمین سازگاری با محیط زیست برای رفاه و رشد اقتصادی تمرکز دارد.

توسعه پتروشیمی برای توسعه محصولات متنوع:

این طرح با همکاری شرکت پتروشیمی داو، شرکت اروپایی شیمیایی باسف، شرکت سابک( شرکت صنایع پایه عربستان) و شرکت صنایع شیمیایی اسرائیل با هدف گسترش صنعت پتروشیمی انجام می‌شود. این پروژه بر تولید طیف متنوعی از محصولات، کاهش وابستگی به فروش نفت خام و اجرای شیوه‌های پایدار برای تنوع اقتصادی تمرکز دارد.

تقویت زیرساخت‌های انتقال برق برای توسعه صادرات:

این پروژه با همکاری شرکت برق آمریکا، شبکه انتقال برق فرانسه، اداره برق و آب دبی و شرکت برق عربستان تعریف شده است. هدف از این پروژه بهبود زیرساخت‌های انتقال برق است. این پروژه بر حمایت از رشد اقتصادی، تقویت مشارکت‌های بین‌المللی انرژی و تضمین آینده‌ای بهتر برای ایرانیان متمرکز شده است.

توسعه تولید و توسعه بنادر بارگیری:

این پروژه با همکاری شرکت گاز مایع «شینیر» آمریکا، توتال، شرکت نفتی اندوک ابوظبی و آرامکو سعودی با هدف توسعه تولید و توسعه بنادر بارگیری برای صادرات عمل می‌کند. این پروژه بر افزایش ظرفیت تولید، دستیابی به پایداری زیست‌محیطی، تولید درآمد و اطمینان از کارایی عملیاتی برای آینده‌ای مرفه تمرکز دارد.

نتیجه

ایران در زمانی حساس قرار دارد و نیاز به اقدام جمعی برای رسیدگی به چالش‌های مبرم دارد. ما از کارشناسان، کارآفرینان، دانشگاهیان و فعالان حقوق بشر فراتر از وابستگی‌های سیاسی دعوت می‌کنیم تا در صندوق بازسازی ایران همکاری کنند. ضمن شناخت محدودیت‌های فعلی تحمیل شده توسط رژیم حاکم موجود، بر اهمیت بسترسازی برای این ابتکارات تاکید می‌کنیم. این شامل ایجاد ارتباطات، آموزش ذ‌‌‌ینفعان و آماده شدن برای گذار آینده است که امید مردم ایران را در پی دارد. علاوه بر این، شرکت‌های خارجی را تشویق می‌کنیم تا در همکاری با رژیم کنونی تجدیدنظر کنند و مزایای حمایت از تغییر و همسویی با صدای مردم ایران را مورد توجه قرار دهند. این یک فراخوان قدرتمند و پرطنین برای اقدام است، یک ابتکار مشترک با چشم اندازهای مختلف، با هدف آینده‌ای روشن‌تر، آزادتر و مرفه‌تر برای ایران.

دکتر بردیا حریری

دکتر بردیا حریری، مدیر مالی و مشاور سرمایه‌گذاری از سیلیکون ولی، کالیفرنیا، به عنوان نیروی محرکه مدل اقتصادی فراگیر ایرانسانس فعالیت می‌کند. این پلتفرم غیرانتفاعی با هدف متحد کردن متخصصان ایرانی، بازسازی اقتصاد ایران و تاکید بر اینکه امنیت جایگاه برحق جهانی آن است، عمل می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy