Wednesday, Apr 3, 2024

صفحه نخست » توران پوراحمد، خواهر کیومرث پوراحمد : برادرم را کشتند

4-1.jpgامیرفرشاد ابراهیمی :
توران پوراحمد، خواهر کیومرث پوراحمد، کارگردان و هنرمند نامدار ایرانی، در اولین سالگرد جان باختن برادرش، در بخش نظرهای یک مطلب اینستاگرامی درباره جزئیات قتل حمیدرضا روحی در زندان نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی، برای اولین‌ بار عنوان کرد که کیومرث پوراحمد کشته شده است.
خواهر این کارگردان معترض و جان‌باخته ایرانی نوشت: «عزیز دلم... برادر من پایش به جایی گیر نکرد، ولی اول شکنجه‌اش کردند و بعد جسد بی‌جانش را به دار آویختند.»
این عضو خانواده پوراحمد درباره عاملان این «شکنجه و قتل» توضیح بیشتری ارائه نکرده و حساب اینستاگرام او نیز خصوصی است، اما پگاه، دختر کیومرث پوراحمد، هم در اردیبهشت‌ماه گذشته گفته بود «خودکشی» را به‌عنوان علت مرگ پدرش باور ندارد و مرگ او را به دلیل «بدن زخمی، کبود و آسیب‌دیده‌» او مشکوک خوانده بود.
پس از انتشار خبر پیدا شدن پیکر بی‌جان و حلق‌آویز شده این کارگردان ۷۳ ساله ایرانی در ویلای شخصی‌ او در بندر انزلی در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۴۰۲، دادستان گیلان، مقام‌های پزشکی قانونی و فرمانده انتظامی این استان اعلام کردند که بر اساس دست‌نوشته به‌جا‌مانده از این کارگردان و شواهد موجود، او خودکشی کرده است. اما اکنون سخنان توران پوراحمد این پرونده جنجالی را مبهم‌تر کرده و باعث شده است گمانی‌زنی‌های قبلی درباره احتمال «قتل» و دست داشتن نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در مرگ این فیلمساز معترض و منتقد جدی‌تر مطرح شود.
کیومرث پوراحمد پس از آغاز خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی در پاییز ۱۴۰۱، در اقدامی اعتراضی به کشتار وسیع معترضان، از حضور در نشست خبری جشنواره فیلم فجر آن سال امتناع کرد و سپس در حساب شخصی‌اش در اینستاگرام نوشت: «جشنواره فیلم فجر دیگر جشن سینمای ایران نیست و جشن دو سه ارگان خاص است.
در این چندساله جشنواره برای من هیچ ارزش و اهمیتی نداشت، به‌ویژه در این سال خونبار و دردناک. با این همه داغی که بر دل داریم، دیگر چه جشنی؟ چه جشنواره‌ای؟» ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در دهه‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ با هدف ایجاد رعب و وحشت در قشر فرهنگی، ده‌ها از تن از نویسندگان، هنرمندان و روزنامه‌نگاران منتقد و معترض را به قتل رسانده‌اند که به قتلهای زنجیره ای مشهور است و‌ علیرغم فاش شدن بخشی از ابعاد آن و‌حتی اعتراف حکومت به انجام آن عقوبتی نیافتند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy