Tuesday, Jun 18, 2024

صفحه نخست » اختصاصی ایران وایر؛ فایل صوتی احمدرضا جلالی: چرا من را رها کردید؟

swe.jpgایران وایر - «احمدرضا جلالی»، زندانی ایرانی سوئدی در یک فایل صوتی از زندان «اوین» که به طور اختصاصی در اختیار «ایران‌وایر» قرار گرفته است، خطاب به «اولف کریسترسون»، نخست‌وزیر سوئد به زبان انگلیسی وضعیت وحشتناک خود را توضیح می‌دهد و می‌پرسد چرا در هنگام مبادله زندانیان ایرانی سوئدی با «حمید نوری» کنار گذاشته شده است.

او در این تماس که هر چند دقیقه یک‌بار با صدای «این تماس از زندان اوین می‌باشد» قطع می‌شود، می‌گوید: «آقای کریسترسون! من از زندان اوین، غار وحشتناکی که هشت سال و دو ماه، یعنی نزدیک به سه‌هزار روز از زندگی‌ خود را آن‌جا گذرانده‌ام، با شما صحبت می‌کنم.»

احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهش‌گر پزشکی بحران در فروردین سال ۱۳۹۵ به دعوت «دانشگاه تهران» برای یک سخنرانی به ایران رفت و در اردیبهشت ماه همان سال بازداشت شد. جلالی را با اتهام «جاسوسی»، به اعدام محکوم کرده‌اند و از همان روز در زندان اوین است.

احمدرضا جلالی و خانواده‌اش بارها تمام اتهامات مطرح شده علیه او را رد کرده‌اند. خودش در این فایل صوتی می‌گوید در طول این مدت هر روز به این فکر کرده که ممکن است آخرین روز زندگیش باشد.

حمید نوری معروف به «حمید عباسی»، یکی از مسببان اعدام‌های سال ۱۳۶۷ در زندان «گوهردشت» کرج، در سال ۱۳۹۸ به محض ورود به سوئد بازداشت و به خاطر دست داشتن در اعدام‌ها محاکمه و به «جنایت جنگی» و «قتل» محکوم شد.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

روز ۲۶ خرداد ۱۴۰۳، سوئد نوری را با دو زندانی سوئدی که در زندان‌های جمهوری اسلامی بودند، مبادله کرد اما احمدرضا جلالی در فهرست مبادله زندانیان قرار نگرفت.

خانواده و فعالان حقوق بشر جلالی که بازداشت او را در ادامه سیاست گروگان‌گیری افراد دو تابعیتی توسط جمهوری اسلامی می‌دانند، به مبادله احمدرضا جلالی و حمید نوری امیدوار بودند.

جلالی در این فایل صوتی می‌گوید حالا بیش از همیشه نگران خانواده‌اش است: «من و خانواده‌ام روی یک زمین اما بسیار دور از هم زندگی می‌کنیم. قلب آن‌ها شکسته شده، چشمان‌شان پر از اشک و غم و اندوه است و من نگران آن‌ها هستم.»

او خطاب به نخست‌وزیر سوئد می‌گوید: «شما تصمیم گرفتید مرا این‌جا رها کنید و در معرض خطر بزرگ اعدام قرار دهید.»

جلالی با اشاره به مبادله «یوهان فلودروس»، دیپلمات پیشین سوئدی و «سعید عزیزی»، شهروند ایرانی سوئدی با حمید نوری می‌گوید: «من از این که یک ایرانی سوئدی و یک سوئدی خالص آزاد شده‌اند، خیلی خوشحالم اما این یک تبعیض است. شما دو سوئدی را آزاد کردید اما من را بدون کمک در زندان اوین رها کرده‌اید.»

او به نخست‌وزیر سوئد هشدار دو سال پیش مقامات جمهوری اسلامی را یادآوری می‌کند: «حتما به خاطر دارید که مقامات جمهوری اسلامی دو سال پیش به خاطر چالش‌های دو کشور گفتند من فقط حدود دو هفته وقت دارم و حتما به یاد دارید که حدود سه و نیم سال پیش مقامات ایرانی از من به عنوان اهرم فشار به دولت بلژیک استفاده کردند و من را حدود پنج ماه برای اجرای حکم نگه داشتند.»

احتمالا اشاره جلالی به فشار مقامات جمهوری اسلامی برای آزادی «اسدالله اسدی»، دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی در وین است. اسدی در سال ۱۳۹۷ به خاطر تلاش برای بمب‌گذاری در گردهمایی «سازمان مجاهدین خلق» بازداشت و در دادگاهی در بلژیک به ۲۰ سال زندان محکوم اما او هم خرداد ۱۴۰۲ با امدادگر بلژیکی مبادله شد.

جلالی در این فایل صوتی خطاب به نخست‌وزیر سوئد می‌گوید: «کمیته بین‌المللی حقوق بشر سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۷ من را بی‌گناه شناخت و سازمان عفو بین‌الملل و کمیته تخصصی حقوق بشر هم من را در سال ۲۰۲۲ به عنوان گروگان معرفی کردند اما شما تمامی این‌ها را فراموش کرده‌اید. چرا تصمیم به رها کردن من گرفته‌اید؟»

او در ادامه می‌گوید تصور آسیبی که فرزندان و خانواده‌اش دیده‌اند، بسیار سخت است: ««آقای نخست‌وزیر! اگر می‌توانستید من و خانواده‌ام را درک کنید، مرا این‌جا رها نمی‌کردید. پسر من وقتی دستگیر شدم، چهارساله بود، حالا ۱۲ ساله است. دو سوم زندگی‌ خود را بدون من سپری کرده است. پسر من در سوئد به دنیا آمده و با بچه‌های سوئدی دیگر بزرگ شده اما شرایط متفاوتی را تجربه کرده است؛ او همیشه چشم به در دوخته است تا پدر خود را بغل کرده و به دوستانش معرفی کند.»

جلالی در ادامه پیشنهادی به نخست‌وزیر سوئد می‌دهد: «برای نشان دادن حسن نیت و انسانیت که ارزش‌های مهمی برای سوئدی‌ها هستند، سعی کنید شجاع باشید و مسوولانه رفتار کنید. جلوی دوربین‌های تلویزیونی با پسر من ملاقات کنید و به او بگویید چرا من را رها کردید و اگر روزی من اعدام شوم، شما در قبال فرزندم چه کاری می‌کنید؟»

او مکالمه‌اش را با این جمله به پایان می‌رساند: «من از شما می‌خواهم شفاف با پسرم حرف بزنید و به این سوالات پاسخ دهید. متشکرم.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy