Monday, Jul 1, 2024

صفحه نخست » او آمد!

1-13.jpgانتخابات فرانسه؛ پیروزی چشمگیر راست افراطی در دور اول، واکنش‌های متفاوت سیاستمدران اروپایی

بی بی سی - حزب راست افراطی «اجتماع ملی» پس از کسب بیش از ۳۳ درصد آراء و پیروزی چشمگیر در دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه، اکنون در پی کسب اکثریت است. امانوئل مکرون از ائتلاف چپ که در انتخابات دوم شد، خواست با ائتلاف میانه‌رو او همکاری کند تا مانع اکثریت راست افراطی شوند. سیاستمداران اروپایی هم واکنش‌های متفاوتی به دستاورد این حزب در این انتخابات نشان داده‌اند.

حزب اجتماع ملی با فاصله‌ای قابل توجه نسبت به احزاب میانه‌رو برنده دور نخست این انتخابات شد که به معنی نزدیک شدن این حزب به در دست گرفتن قدرت در فرانسه است.

با مشخص شدن کسب بیش از ۳۳ درصد آراء از سوی حزب راست افراطی «اجتماع ملی»، مارین لوپن رهبر این حزب در جمع هواردارانش که هورا می‌کشیدند گفت: «بلوک حامیان مکرون حذف و محو شد.»

سیاستمداران اروپایی واکنش‌های متفاوتی به دستاورد این حزب راست افراطی در این انتخابات نشان داده‌اند.

دونالد توسک، نخست‌وزیر لهستان و از مقام‌های پیشین اتحادیه اروپا، هم هشدار داد که این یک چرخش خطرناک است. او همچنین ادعاهایی درباره «نفوذ روسیه» در «بسیاری از احزاب راست افراطی در اروپا» مطرح کرد.

آنالینا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان، نگرانی‌های مشابهی را در مورد کشوری که «نزدیک‌ترین شریک و بهترین دوست» می‌داند، تکرار کرد و گفت: «حزبی که اروپا را مشکل و نه راه‌حل می‌پندارد، [در انتخابات] خیلی جلوتر است.»

اما خیرت ویلدرس، رهبر حزب راستگرای «آزادی» هلند، با انتشار شکلک‌های (ایموجی‌های) قلب و عضله بازو ابراز خوشحالی کرده است.

جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، هم گفته است که تلاش‌ها برای «اهریمن‌سازی» از رای‌دهندگان راست افراطی تاثیر خود را از دست داده است.

کی‌یر استامر، رهبر حزب کارگر بریتانیا، هم گفت که این نتیجه نیاز سیاستمداران به پاسخگویی به رای‌دهندگان ناراضی را برجسته می‌کند.

نتایج شمارش آراء در مرحله اول و برآوردهایی که بر اساس آن و همچنین نظرسنجی‌ها در حوزه‌های رای‌گیری نشان داده است حزب راستگرای اجتماع ملی فرانسه حدود ۳۳/۲ درصد آراء در مرحله اول انتخابات سراسری فرانسه را به دست آورده است که حدود پنج درصد بیشتر از ائتلاف جناح چپ است که ۲۸/۱ درصد آراء را کسب کرد. ائتلاف میانه‌روی امانوئل مکرون با ۲۱ درصد آراء در رتبه سوم قرار دارد.

ژردن باردلا، رهبر ۲۸ ساله حزب اجتماع ملی، یکشنبه شب در حالی که بسیار شاد به نظر می‌رسید گفت: «اگر فرانسه به من رای دهد، من در پی آنم که نخست‌وزیر همه مردم فرانسه شوم.»

رای‌دهندگان فرانسوی دیروز یکشنبه (۳۰ ژوئن) با حضور بی‌سابقه‌ای در این انتخابات زودهنگام شرکت کردند.

سه بلوک سیاسی بزرگ در این انتخابات رقابت کرده‌اند: اجتماع ملی راست افراطی، ائتلاف میانه‌روی امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه، و ائتلاف جبهه مردمی جدید متشکل از نیروهای چپ میانه و سبز و چپ.

حزب «اجتماع ملی»، به رهبری مارین لوپن و ژردن باردلا، سه هفته پیش هم در انتخابات پارلمانی اروپا پیروز شدند.

مارین لوپن بعد از اعلام نتایج اولیه انتخابات امروز فرانسه در سخنانی در جمع هوادارانش در حوزه شمالی خود در هنین-بومونت گفت: «دموکراسی حرف خودش را زده است و فرانسوی‌ها حزب اجتماع ملی و متحدانش را در راس قرار داده‌اند و عملا اردوگاه مکرون را از بین برده‌اند.»

او افزود که مردم به وضوح می‌خواهند «بعد از هفت سال حکومت تحقیرآمیز و مخرب، ورق را برگردانند». مارین لوپن از مردم فرانسه خواست یکشنبه آینده در دور دوم دوباره به این حزب رأی دهند:

«ما به اکثریت مطلق نیاز داریم تا ژردن باردلا بتواند ظرف یک هفته به نخست‌وزیری منصوب شود.»

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه در واکنش به نتایج انتخابات پارلمان اروپا، انتخابات زودهنگام اعلام کرد. این در حالی بود که فرانسه هنوز سه سال برای انتخابات بعدی وقت داشت.

این اقدام آقای مکرون افکار عمومی را حیرت‌زده کرد و حتی خشم بسیاری را در میان جناح خود برانگیخت؛ اما او از آن به عنوان «لحظه‌ای برای شفاف‌سازی» برای شهروندان دفاع کرد تا تصمیم بگیرند که می‌خواهند چه کسی کشور را اداره کند.

این انتخابات در دو مرحله‌ برگزار می‌شود و تکلیف بیشتر ۵۷۷ کرسی پارلمان فرانسه تا زمان دور دوم رای‌گیری در روز یکشنبه هفته آینده مشخص نخواهد شد.

۴۹/۵ میلیون رای‌دهنده‌ای که ثبت‌نام شده‌اند ۵۷۷ نماینده پارلمان ملی فرانسه را انتخاب خواهند کرد.

تنها نامزدهایی که موفق به کسب بیش از ۱۲/۵ درصد آراء شوند به دور بعدی راه می‌یابند که هفته آینده در ۷ ژوئیه برگزار می‌شود.

بازارهای مالی اروپا، حمایت غرب از اوکراین، و نیروی هسته‌ای و نظامی فرانسه همگی بالقوه تحت تأثیر نتایج این انتخابات قرار خواهند گرفت.

مکرون در نامه‌ای به فرانسوی‌ها که یک هفته پیش منتشر شد، گفت هر کسی که برنده شود، او از ریاست جمهوری استعفا نخواهد داد و تا پایان دوره ریاست جمهوری‌اش در سال ۲۰۲۷ در این سمت خواهد ماند.

با این حال، اگر یک حزب اپوزیسیون مانند اجتماع ملی به اکثریت در پارلمان برسد، آقای مکرون چاره‌ای جز این نخواهد داشت که به آنها فرصت رهبری و انتصاب نخست‌وزیر را بدهد. او سپس باید در کنار آنها کشور را اداره کند، سناریویی که در سیاست فرانسه به عنوان «همزیستی» شناخته می‌شود.

چنین وضعیتی توانایی آقای مکرون را برای پیشبرد برنامه‌های سیاسی خود برای فرانسه به‌شدت محدود می‌کند و ممکن است به این معنی باشد که او ناچار به پذیرفتن اقدامات سیاسی شود که از اساس با آنها مخالف است.

بسیاری از رای‌دهندگان فرانسوی مکرون را «نخبه‌گرا» می‌دانند که عموم مردم را درک نمی‌کند و از او رویگردان شده‌اند، و در مقابل حزب مارین لوپن را به دلیل تاکید بر هزینه‌های زندگی و دستمزدها و موضع سنتی ضدمهاجرت ترجیح می‌دهند.

افکار عمومی فرانسه نیز در دهه اخیر به سمت راست متمایل شده و بحث‌های هویتی در این کشور بالا گرفته است و احزاب راست اقلیت مسلمان فرانسه را تهدیدی برای ارزش‌های سکولار کشور می‌دانند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy