Wednesday, Jul 10, 2024

صفحه نخست » درسی برای جمهوری اسلامی

erdogan.jpgبازی دوطرفه اردوغان در جنگ روسیه و اوکراین

یورونیوز - ترکیه ضمن ادامه خرید نفت و گاز روسیه، پهپادها و کشتی‌های جنگی خود را در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد. این کشور از موقعیت جغرافیایی خود در دریای سیاه برای مطامع دیپلماتیک خود استفاده می‌کند،‌ کما اینکه پیش‌تر نیز یک توافقنامه منقضی شده برای امکان حمل و نقل غلات اوکراین را تسهیل کرد.

کشور ترکیه با روسیه دارای روابط دوستانه است، به اوکراین تسلیحات می‌فروشد و نسبت به ایفای نقش بیشتر اتحادیه اروپا در مسائل دفاعی محتاط است. در عین حال تمامیت ارضی اوکراین را به رسمیت می‌شناسد.

این طور که به نظر می‌رسد، ترکیه هیچ قصدی برای کنار گذاشتن سیاست موازنه‌گری ظریف خود بین عضویت در ائتلاف نظامی ناتو، گرم نگه‌داشتن روابط با روسیه و ایجاد نوعی از اتحاد با اوکراین ندارد.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان و رئیس دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۱۰ ژوئیه (۲۰ تیر ۱۴۰۳) در مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه «شریک مهمی در ماموریت ما در زمینه صلح» است.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

اوربان با حضور در نشست سران ناتو در واشنگتن، تاکید کرد که «ترکیه تنها کشوری است که با موفقیت به عنوان میانجی بین طرف‌های درگیر در جنگ روسیه و اوکراین عمل کرده است.»

بازی دو طرفه اردوغان چگونه است؟

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه مدت‌هاست که به ایفای نقش یک صلح طلب در جنگ روسیه با اوکراین چشم دوخته است. رویترز گزارش داد که اردوغان اخیراً در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای در قزاقستان جاه‌طلبی خود را دوباره در روز چهارشنبه سوم ژوئیه (۱۳ تیر ۱۴۰۳) دنبال کرد و به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت که آنکارا می‌تواند به پایان جنگ کمک کند.

با این حال، به نظر می‌رسد پوتین برای پیشنهادات اردوغان وقعی قائل نیست. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در همان تاریخ سوم ژوئیه به رسانه‌های محلی گفت که «غیر ممکن» است که رهبر ترکیه بتواند نقش یک صلح‌جو را بازی کند. پسکوف جزئیات بیشتری ارائه نکرد، اما به نظر می‌رسد که تنش‌های جدیدی در روابط ترکیه و روسیه در حال ظهور است.

یاشار گولر، وزیر دفاع ترکیه در پاسخ به نشریه پولیتیکو، این تصور که کشورش با بقیه ائتلاف ناتو همسو نیست را قویاً رد کرد. وی در توضیح گفت که «ما تصوری که [ترکیه] غیرقابل اعتماد است را کاملاً رد می‌کنیم. چنین چیزی وجود ندارد.»

وی در عین حال افزود: «در فضایی که ۳۲ متحد در کنار هم هستند، تصور یکسان در مورد هر موضوعی غیرممکن است.» اما بهرحال نمی‌توان انکار کرد که ترکیه یکی از اعضای نرمال ناتو نیست.

برخلاف اکثر کشورهای اروپایی ناتو، ترکیه عضو اتحادیه اروپا نیست. این کشور دارای دومین ارتش بزرگ در داخل ائتلاف ناتو پس از ایالات متحده است و به دنبال منافع امنیتی خود از جمله استقرار نظامیان در سوریه و تهاجمات مکرر به عراق برای حمله به شبه نظامیان کرد در آنجا است.

وزیر دفاع ترکیه گفت: «تا به امروز، ترکیه تنها کشوری بوده که توانسته هر دو طرف جنگ [روسیه و اوکراین] را در گفت‌وگوهای سطح بالا گرد هم بیاورد.»

*تیتر اول این خبر از منبع اصلی گزارش برداشته نشده



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy