دوشنبه 4 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هشدار مجدد میلیبند درباره برنامه اتمی ایران، بی بی سی

دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا، قرار است طی نطقی در امارات متحده عربی، کشورهای عرب را به تحت فشار قرار دادن ایران تشویق و آن ها را به ایفای نقش مهم تری در مذاکرات صلح خاورمیانه تشویق کند.

نطق دیوید میلیبند امروز دوشنبه (24 نوامبر) در مرکز تحقیقات و مطالعات استراتژیک ابوظبی انجام خواهد شد. بخش هایی از متن نطق وی در اختیار رسانه ها قرار داده شده است.

وزیر امور خارجه بریتانیا در این نطق، یک ایران اتمی را بزرگ ترین خطر در کوتاه مدت برای ثبات منطقه خاورمیانه خواهد خواند.

ایران با رد این نگرانی ها، بارها تاکید کرده است که برنامه هسته ای این کشور جنبه نظامی ندارد و صلح آمیز است.

دیوید میلیبند از کشورهای همسایه ایران خواهد خواست که بر دولت ایران فشار بیشتری وارد کنند.

او خواهد گفت که یک ایران مسلح به سلاح هسته ای ناکامی بزرگی برای کسانی خواهد بود که خواهان حل صلح آمیز و واقع گرایانه مشکلات منطقه هستند.

دیوید میلیبند خواهد گفت: "پیامدهای یک رقابت هسته ای بسیار خطرناک خواهد بود. دستیابی به سلاح هسته ای موقعیت منطقه ای ایران را تقویت خواهد کرد و باعث خواهد شد که ایران با اعتماد به نفس بیشتر به ایجاد تفرقه و ترویج بی ثباتی در منطقه بپردازد."

دولت ایران بارها قدرت های بزرگ از جمله آمریکا و بریتانیا را عامل تفرقه و بی ثباتی در منطقه خاورمیانه دانسته است.

دیوید میلیبند همچنین خواهد گفت که تحریم هایی که آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران در نظر گرفته اند، مقدمه ای برای تغییر حکومت ایران یا حمله نظامی به این کشور نیست.

او از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خواهد خواست که تدابیر محدودکننده بیشتری علیه ایران در نظر بگیرند تا از قاچاق یا صادرات کالاهای با کاربرد هسته ای به ایران، جلوگیری کنند.

وی همچنین از کشورهای عرب می خواهد، با این موضع ایران که برنامه هسته ای و افزایش نفوذ این کشور در منطقه از حمایت های زیادی برخوردار است، به نحوه موثر و بهتری مقابله کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزیر امور خارجه بریتانیا درباره روند صلح خاورمیانه بین اسرائیل و فلسطینی ها نیز صحبت خواهد کرد. او خواهد گفت که این مذاکرات به مقطع حساسی رسیده است و وضعیت آن در حال بدتر شدن است.

وی تاکید خواهد کرد: "اگر وضعیت فعلی ادامه پیدا کند، چشم انداز صلح برای همیشه ناپدید خواهد شد."

به گفته دیوید میلیبند، وضعیت کنونی باعث سلب امنیت از بسیاری از مردم شده و آن ها را در بدبختی و فقر نگاه داشته است، شرایطی که دیوید میلیبند خواهد گفت روند صلح را تضعیف کرده است.

وزیر امور خارجه بریتانیا خواهد گفت که دو طرف یعنی اسرائیل و فلسطینی ها از درگیری با هم خسته شده اند، اما از تلاش برای حل اختلافات، سریع تر در حال خسته شدن هستند.

وی از رهبران کشورهای عرب خواهد خواست که در روند صلح خاورمیانه نقش مهم تری ایفا کنند.





















Copyright: gooya.com 2016