چهارشنبه 15 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


موی خودم است! ميشاييل تومان، دی تسايت، برگردان از الاهه بقراط

تا چند سال پيش، قابل تصور نبود که عکس زنان را با چهره در روزنامه منتشر کنند. اگر "تايمز مالی" عکسی درباره نمايش موزيکال "کاباره" منتشر می‌کرد، سانسورچيان دست و پای رقصندگان را در تمامی نسخه‌های آن سياه می‌کردند. امروز اما نخستين زنان مجری در تلويزيون عربستان چهره نشان می‌دهند. يک کودتای تلويزيونی در کشوری که تا کنون مسئله‌اش بيشتر بر سر نديدن بود تا ديدن! ... [ادامه مطلب]

سياست‌زدگی و خشونت، جمشيد فاروقی

جمشيد فاروقی
در جامعه سياست‌زده خشونت تنها به رفتار خشن محدود نمی‌شود، بلکه انديشه و راهکار انديشيدن را نيز در بر می‌گيرد. سياست‌زدگی ناظر، گسترش عنصر خشونت است به حيطه نظر و اشاعه فرهنگ ارعاب در منظر. اين خشونت تنها رابطه دولت با جامعه را شامل نمی‌گردد، بلکه اين خشونت به کل جامعه سرايت می‌کند ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هفتمين نوجوان در سال جاری ميلادی، در ايران به دار آويخته شد، اطلاعيه کمپين بين المللی حقوق بشر درايران و ديده بان حقوق بشر

۱۴ آبان ماه ۱۳۸۷- کمپين بين المللی حقوق بشر درايران و ديده بان حقوق بشر امروز مشترکا اعلام کردند که در تاريخ ۹ آبان ماه ۱۳۸۷، هفتمين نوجوان در سال جاری ميلادی در ايران در شرايطی به دار آويخته شد که دقيقا دو روز قبل از آن مقامات ايرانی "با قاطعيت هر گونه اعدام نوجوانان در ايران را تکذيب کرده بودند." اين دو سازمان حقوق بشری مشترکا از مقامات ايرانی خواستار پايان دادن فوری به اعدام نوجوانان شدند.

ايران تنها کشوری است که در سال جاری ميلادی جوانان بزهکار را اعدام کرده است. همچنين ايران در اعدام نوجوانان در جهان از همه کشورها پيشی گرفته است و در سه سال و نيم گذشته، بيش از ۸۰ درصد اعدام های نوجوانان (۲۷ نفر از ۳۳ نوجوان اعدام شده در سطج حهان) توسط ايران انجام شده است. در حال حاضردر ايران، حداقل ۱۳۰ نوجوان بزهکار در صف انتظار اعدام هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کلاريسا بنکوما؛ مسدول تحقيق در حقوق کودک در خاورميانه سازمان ديده بان حقوق بشر در اين مورد گفت: "بسيار غم انگيز است که ايران به کشتار نوجوانان بزهکار ادامه می دهد. ايران بايد سريعا به وضعيت انزوای خود از جامعه جهانی پايان داده و اين اعدامها را متوقف کند."

در تاريخ ۸ آبان ماه ۱۳۸۷، دادگستری کل استان اصفهان اعلام کرد که حکم اعدام غلامرضا ح. نوجوان افغانی که مرتکب قتل شده بود، در صبح آن روز اجرا شده است. بر اساس اطلاعات مندرج در وب سايت دادگستری اصفهان، غلامرضا در هنگام اعدام ۱۹ سال داشت و بخاطر قتلی که در تاريخ ۲۹ آبان ماه ۱۳۸۵ مرتکب شده بود، يعنی در زمانی که ۱۷ سال داشت، به اعدام محکوم شده بود.

مقامات ايرانی به کرات اعدام نوجوانان بزهکار را تکذيب کرده اند و اخيرا هم در تاريخ ۷ آبان ماه ۱۳۸۷، در زمان بررسی گزارش دبير کل سازمان ملل متحد در باره اعدام نوجوانان و نقض حقوق بشر در ايران، مقامات ايرانی در بيانيه ای مجددا آن را تکذيب کردند. در اوايل ماه اکتبر سال جاری ميلادی نيز، زمانی که مباحثات ساليانه سازمان ملل متحد در باره حقوق کودک در جريان بود، يک مقام ارشد قضايی ايران اعلام کرد که طی بخشنامه ای احکام اعدام همه نوجوانان بزهکار تخفيف می يابند. سه روز بعد از اعلام اين خبر، همان مقام قضايی به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت که اين بخشنامه فقط شامل حال کسانی می شود که پرونده آنها به مواد مخدر مربوط می شود و تاثيری بر احکام اعدام نوجوانان بزهکاری که در حال حاضر در صف اعدام هستند، نخواهد داشت.

هادی قائمی؛ همآهنگ کننده کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت: " چنين بنظر می رسد که صدور اين بيانيه در زمانی که وضعيت حقوق بشر ايران در سازمان ملل متحد در جريان بود، بيشتر نمايش يک صفحه مه آلود بوده است."

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران و ديده بان حقوق بشر با هر گونه مجازات اعدام به هر دليلی بخاطر نقض حق حيات و با توجه به اين که ماهيتی غير بشری و خشن دارد، مخالفند. ايران، الزامات روشن و معين حقوق بشر را بخصوص با صدور احکام اعدام برای کسانی که در سن قبل از ۱۸ سالگی جرمی مرتکب شده اند، زير پا می گذارد. در دو پيمان اصلی حقوق بشر؛ ميثاق بين المللی حقوق مدنی و سياسی و پيمان حقوق کودک، که ايران آن ها را تصويب کرده است، اعدام نوجوانان منع شده است.

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران و ديده بان حقوق بشر از ايران خواستند که اجرای احکام اعدام نوجوانان را که در زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال داشتند، متوقف کرده، صدور احکام اعدام را قانونا برای نوجوانان در همه موارد منع و الزامات بين المللی حقوق بشر را رعايت کند.





















Copyright: gooya.com 2016