پنجشنبه 30 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: انقلاب زن را از خانه نشينی نجات داد، نبايد در موضوع آزادی زنان افراط و تفريط کرد، مهر

رئيس مجلس خبرگان رهبری از بروز آنچه گرفتاری برخی در ورطه افراط و تفريط در خصوص بحث آزادی زنان می خواند انتقاد کرد و افزود: برخی آزادی زن را به معنای بی‌بند‌ و باری او تلقی می‌کنند ولی بدون شک بايد از اين قبيل افراط و تفريط‌ ها دوری کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، آيت الله هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصحلت نظام صبح امروز در مراسم تکريم بانوان قرآن پژوه از آغاز حرکت جديد زنان در سايه انقلاب اسلامی ايران سخن گفت و يادآور شد که ريشه اين حرکت را بايد در دوران صدر اسلام جستجو نمائيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه در طول ساليان پيش از پيروزی انقلاب اسلامی ايران شعله نورانی حضور زنان مسلمان در عرصه پژوهش های قرآنی خاموش بوده است، افزود: انقلاب اسلامی در سايه برکت قرآن اين راه را باز کرد و اکنون نيز آمار و ارقام مربوط به تعداد پايان نامه های دانشجويی با محوريت قرآن کريم، نمايانگر حرکت فوق العاده زنان ماست که در همين چارچوب بايد اميدوار باشيم که در آينده آثار عميق‌تری در اين عرصه ظهور يابد.

رئيس مجلس خبرگان رهبری در بخش ديگری از سخنانش قرآن را عامل اصلی وحدت مسلمانان دانست و تصريح کرد: ما چيزی جز قرآن نداريم که بتواند يک و نيم ميليارد مسلمان را دور هم جمع کند؛ اگر با قرآن مانوس باشيم ديگر اختلافی بين ما وجود نخواهد داشت.

هاشمی رفسنجانی با انتقاد از اختلاف افکنی های جاری در جهان اسلام، ادامه داد: متاسفانه امروز مشاهده می شود که برخی چگونه به اسم شيعه و سنی مسلمانان را درگير کرده‌اند و در اين راستا به هم نسبت‌های سوء می‌دهند؛ واقع امر آن است که چنين رفتارهايی به هيچ وجه درست نيست و چنانچه همه مسلمين در پرتو قرآن حرکت کنند، ديگر هيچ اختلافی بين ما وجود نخواهد شد؛ البته اختلافات موجود بين ما نشانگر اين است که از قرآن شفا نگرفته‌ايم.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين از تاثير قرآن در زندگی شخصی اش سخن گفت و اظهار داشت: بنده خودم در زندگی شخصی، هر گاه به قرآن پناه برده ام نتيجه گرفتم؛ زمانی که در زندان بودم تکيه‌گاه روحی‌ام قرآن بود و در خلوت زندان با قرآن مانوس بودم و اين دوران جزو بهترين دوران زندگی من است.

وی با اشاره به جايگاهی که اسلام برای زنان قائل شده، گفت: نبايد از ياد برد که در زمان پيامبر(ص) زنان با صراحت و آزادانه با ايشان سخن می گفتند و سئوالات خود را مطرح می‌کردند؛ جالب است که در زمان پيامبر تعدادی از زنان حتی در جبهه‌ها حضور پيدا می‌کردند.

آيت الله هاشمی رفسنجانی يادآور شد: به هر صورت شکی نيست که اسلام شخصيت زن را به او برگرداند و اين مسئله زمانی رخ داد که برخی حتی زن را به عنوان انسان کامل قبول نداشتند؛ در دوره پس از انقلاب اسلامی هم زنان متدينی که به سبب فضای نامناسب جامعه خانه نشين شده بودند، فرصت حضور فعال در صحنه های مختلف را يافته اند.

رئيس مجلس خبرگان رهبری همچنين از بروز آنچه گرفتاری برخی در ورطه افراط و تفريط در خصوص بحث آزادی زنان می خواند انتقاد کرد و افزود: برخی آزادی زن را به معنای بی‌بند‌ و باری او تلقی می‌کنند ولی بدون شک بايد از اين قبيل افراط و تفريط‌ ها دوری کرد؛ من بعضا می‌بينم که برخی به خاطر بيشتر بودن تعداد خانم‌ها در دانشگاه‌ها نسبت به آقايان ابراز نگرانی می کنند که اين نگرانی بی مورد است.

وی با بيان اينکه زن تحصيل کرده بهتر می‌تواند خانواده را اداره کند و فرزندان را تربيت کند، تاکيد کرد: هر چند که متاسفانه راهی که انقلاب اسلامی برای خانم‌ ها باز کرده بعضا با برخی پيرايه ‌های غلط مخلوط شده اما بدون شک زنان در سايه انقلاب اسلامی شخصيت و حقوق واقعی خود را يافته اند.

هاشمی رفسنجانی از بانوان حاضر در اين مراسم خواست تا ضمن مطالعه تاريخ اسلام و منابع دينی، به شناسايی خرافات و انحرافاتی که بعضا در جامعه به نام اسلام معرفی می‌ شود، بپردازند.





















Copyright: gooya.com 2016