جمعه 24 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


"سياست دانشگاهی" بر مبنای "مشارکت انتقادی"، عبدالله مؤمنی

عبدالله مؤمنی
حرکت فعالين دانشجويی به سمت ترميم رابطه با بدنه و سازماندهی تشکيلاتی از طريق توجه به مشکلات صنفی و دفاع از حقوق و آزادی های آکادميک در کنار تبديل کردن دانشگاه به فضايی برای گفتگو و "پارادايم سازی" می تواند نقشه راه را پيش روی دانشجويان قرار دهد ... [ادامه مطلب]

آن ها درخت ها را هم می کشند! شکوه ميرزادگی

شکوه ميرزادگی
ما نيز به شکنجه و اعدام انسان ها اعتراض می کنيم اما اعدام درخت و آب و خاک را نيز دست کم نمی گيريم. ما از يک سو نابودی انسان را محکوم می کنيم و از سوی ديگر، نابودی هويت و فرهنگ و تاريخ او را؛ و معتقديم که، در اين ميان، تنها موجودات بی نصيب از درک اهميت فرهنگ و تاريخ و پديده های طبيعی و بشری می توانند چنين ويران کنند و بکشند و بسوزانند ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

موسوی ‌لاری: درباره ديدار خاتمی و هاشمی چيزی نشنيده‌ام، ايسنا

سيدعبدالواحد موسوی لاری درباره صحت ديدار سيدمحمد خاتمی با هاشمی رفسنجانی و مسائل مطرح شده در آن که اخيرا در برخی روزنامه‌ها از آن سخن گفته شده، گفت: من در مورد اين ديدار چيزی نشنيده‌ام و کلا اين گونه خبرها از بحث‌های حاشيه‌يی مربوط به انتخابات و حضور آقای خاتمی در اين عرصه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، عضو شورای مرکزی مجمع روحانيون مبارز که صبح پنج‌شنبه در حاشيه‌ کنگره حزب اسلامی کار و در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، هم‌چنين در پاسخ به اين پرسش که تبيين مبانی اصلاحات از سوی خاتمی در حال حاضر چه ضرورتی داشته است؟ اظهارکرد: اين بحث بحثی است که آقای خاتمی حدود يکسال است روی آن کار می‌کند و خيلی با مسائل جاری نسبتی ندارد.

وی افزود: آقای خاتمی از اول هم گفته بود برداشت‌های متفاوتی از مقوله‌ اصلاحات وجود دارد و من می‌خواهم قرائت و برداشت خودم را بگويم تا نظر من نسبت به اين امر مشخص شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنرانی در کنگره

موسوی لاری هم‌چنين در افتتاحيه کنگره‌ حزب اسلامی کار گفت: اگر احزاب و تشکل‌های سياسی در جامعه وجود نداشته باشند يا مورد بی‌مهری قرار بگيرند، پاسخ‌گويی مسوولان جامعه محدود خواهد شد، نظارتی بر مديريت جامعه انجام نمی‌شود، تعادل در جامعه برقرار نخواهد شد و در نهايت ميل به استبداد مسير غلطی را پيش روی مديران جامعه قرار می‌دهد و می‌شود آن چيزی که در قرون اخير بر ايران حاکم بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت الاسلام ‌و‌المسلمين سيدعبدالواحد موسوی‌ لاری افزود: به نظر می‌رسد با توجه به اين که هم قانون اساسی اصل تحزب را به رسميت شناخته و هم قوانين موضوعی کيفيت شکل‌گيری احزاب را مشخص کرده است، بايد به اين سمت برويم که کارکرد حزب، چه بايد باشد.

وی افزود: اولين کارکرد حزب اين است که بتواند مطالبات قانونی مردم را تجميع و منعکس کند؛ يعنی بتواند در هر شرايط مکانی و زمانی، نيازهای روز، دغدغه‌ها و مطالبات واقعی مردم را بررسی و احصاء و پس از تجميع آن را به دست‌اندرکاران جامعه منعکس کند تا راه برای برآورده شدن نيازها باز شود.

وزيرکشور دولت خاتمی در ادامه تاثيرگذاری بر فرآيند تصميم‌سازی و تصميم‌گيری در جامعه را از ديگر کارکردهای احزاب خواند و گفت: در هر زمانی دولتی روی کار می‌آيد و مديرانی انجام وظايف محوله را به عهده می‌گيرند، فرض بر اين است که همه‌ مديران و دست‌اندرکاران در جهت تحقق مطالبات مردم تلاش می‌کنند، اما واقعيت اجتناب‌ناپذير اين است که هر مديری می‌خواهد با سليقه و نگاه مرتبط با خود کار را به پيش ببرد که ممکن است گاهی اين سليقه جامعه را دچار بحران يا سوءاستفاده‌هايی در تصميم‌گيری‌ها بروز پيدا کند.

وی اضافه کرد: يکی از کارکردهای جدی احزاب، اين است که بتوانند در فرآيند تصميم‌سازی و تصميم‌گيری، ايفای نقش کنند و راه را نشان دهند تا بتوانند در نهايت برای تحقق مطالبات مردم روی تصميم‌گيری و تصميم‌سازی‌ها موثر باشند و با سازوکار تشکيلاتی آن‌ها را جهت بدهند.

موسوی‌ لاری با بيان اين ‌که احزاب می‌توانند نقش ايجاد تعادل سياسی را در جامعه ايفا کنند يادآور شد: مثلا جامعه ما دارای تنوع ديدگاه و سليقه است؛ ديدگاه‌هايی که منشاء آن می‌توانند گرايش‌های قومی، صنفی، سياسی و برخاسته از نوع نگاه اجتماعی و فرهنگی باشد. وقتی يک نگاه، سليقه و برداشت در عرصه‌ مديريت ميدان‌دار می‌شود، اگر احزاب سياسی وجود نداشته ‌باشند، يک‌سويه‌نگری و يک‌جانبه‌نگری در جامعه رسوخ پيدا می‌کند.

اين عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز ادامه داد: خودحق‌پنداری که گاهی به مطلق‌انگاری منتهی می‌شود و سر از استبداد و ديکتاتوری سياسی درمی‌آورد، يکی از مشکلات جوامع در حال رشد است که به نقطه مطلوب مشارکت سياسی نرسيده‌اند. احزاب با طرح ديدگاه متفاوت با ديدگاه رايج، ابزار اطلاع‌رسانی و انتقال واقعيت‌ها، راه تعادل را فراروی جامعه باز و مسير را طوری ترسيم می‌کنند که يک‌سويه و يک‌جانبه نباشد تا زمينه برای برخورد انديشه‌ها و ديدگاهها، رشد و تعالی جامعه باز شود.

وی هم‌چنين خاطرنشان کرد: در کنار متعادل‌سازی، بحث نظارت همگانی در فعاليت جاری سازمان‌ها می‌تواند از سوی احزاب معنا پيدا کند، وقتی احزاب در جامعه فعال شدند اعضا و هواداران آن‌ها با بهره‌گيری از کانون‌های مرکزی حزب راه را برای نظارت عمومی و در نتيجه جلوگيری از انحراف مسير مديريت جامعه باز می‌کنند.

موسوی‌ لاری، با تاکيد بر اين که احزاب و تشکل‌های سياسی می‌توانند موجب پاسخ‌گو شدن حکومت‌گران شوند، خاطرنشان کرد: پاسخ‌گو شدن حکومت‌گران و مديران جامعه جلوی بسياری از مفاسد را می‌گيرد. اگر انسان خود را مستغنی از قانون، مردم و نظارت بداند و مطلق بپندارد، طغيان می‌کند. اگر مديران احساس کنند نبايد به جايی پاسخ‌گو باشند، اين بی‌نيازی و پاسخ‌گو نبودن به استبداد و خودرايی منجر می‌شود.

وزير کشور دولت خاتمی، استبدادزدگی ايران پيش از انقلاب را، عامل بدبختی ملت خواند و گفت: نظام‌های مستبد جلوی ما را گرفته ‌بودند، هر مقدار فضای جامعه باز شود و آحاد جامعه فرصت سوال کردن، طرح معايب و نظرات خود را پيدا کنند جامعه در مسير رشد قرار می‌گيرد و در مقابل هر اندازه پاسخ‌گويی به مديران در ابهام قرار گيرد و مديران خود را بی‌نياز حس کنند اين عامل بسياری از مفاسد بوده است و جامعه دچار درجازدگی و پيشرفت نکردن می‌شود.

موسو‌ی ‌لاری در ادامه گفت: تمام کسانی که در مقابل تحزب و تشکل قانونی و قانونمند صف‌آرايی می‌کنند و با آن مخالفند، بدون استثنا خود نوعی باندهای قدرت را سامان می‌دهند. نمی‌شود کسی داعيه‌ حضور فعال در جامعه را داشته باشند اما به عِده و عُده نينديشند. گاهی اين عِده و عُده اساس‌نامه و مرام‌نامه‌ای دارند که می‌شود حزب قانونی، و گاهی هم براساس سليقه‌ها و گرايش‌های قومی، صنفی و رفاقت‌های مقطعی شکل می‌گيرد که می‌شود يک باند. طبيعتاً اگر احزاب سياسی را ناديده بگيريم و راه را برای ساماندهی احزاب قانونی باز نکنيم، راه برای تشکل‌های بدون شناسنامه که پاسخ‌گو هم نيستند باز می‌شود.

اين فعال سياسی، هم‌چنين تصريح کرد: موضوع فاجعه‌بارتر اين است که اگر احزاب و تشکل‌های رسمی نضج نگيرند، از نهادهايی که برای کارکردهای ديگر به وجود آمده‌اند و بايد حرکت ملی و غيرسليقه‌يی داشته باشند، استفاده می‌شود و افراد از نهادهايی که معتمد مردم و برخاسته از امکانات عمومی جامعه هستند، برای اعمال نظر خود استفاده می‌کنند.

او اظهار کرد: نبود احزاب سياسی باعث شکل‌گيری باندهای قدرت می‌شود و نهادهای رسمی کارکرد حزبی پيدا می‌کنند. اگر به وصيت‌نامه و تاکيدات حضرت امام (ره) دقت کنيد می‌بينيد که ايشان تاکيد زيادی دارند به ويژه نهادهای نظامی و شبه نظامی وارد دعواهای سياسی نشوند، اين‌ها نهادهای متکا و معتمد مردم هستند که به امنيت عمومی جامعه معنا می‌بخشند و به نوعی ستون فقرات امنيت اجتماع هستند.

وی ادامه داد: امام (ره) هم‌چنين به نهادهايی مثل حوزه، مسجدها و تکيه‌ها تاکيد کردند، اگر تريبون نماز جمعه که مردم با ايمان و اعتقاد به پای آن می‌روند کارکرد حزبی پيدا کند ببينيد که چه اتفاقی می‌افتد و جامعه چقدر دچار مشکل می‌شود؟

موسوی‌ لاری خاطرنشان کرد: در صورتی که باندهای قدرت جايگزين تشکل‌های سياسی شوند و تريبون‌هايی که می‌بايست، ملجاء مردم باشد، به تريبون يک سليقه مبدل شود، ابزاری مثل رسانه‌ ملی هم کارکرد حزبی و باندی پيدا می‌کند و بعد می‌بينيد که چه فاجعه‌ای اتفاق می‌افتد؛ درحالی که احزاب رسمی و قانونی از داشتن محدودترين تريبون‌ها هم بی‌بهره هستند، اما اگر يک باند از رسانه‌ ملی استفاده کند در اين صورت ممکن است هر آمار غلطی به خورد مردم داده شود.

موسوی لاری با اشاره به تاکيد و توصيه‌ بزرگان نظام، بر انعکاس واقعيات به مردم، گفت: علت اين امر اين است که مردم نگاهشان به رسانه‌ها غربی نباشد، اگر کارکرد نهاد ملی غيرملی شود و به جای بيان دردهای مردم، مسائل را وارونه جلوه دهند اولين لطمه بی‌اعتمادی افکار عمومی است و آن وقت رسانه‌های بيگانه جای رسانه‌ی اصلی را می‌گيرند و آن‌ها هستند که با افکار عمومی جامعه بازی می‌کنند و مسيرش را تعيين می‌کنند، البته معتقدم نمی‌شود هميشه واقعيت‌ها را لخت و در مرئی و منظر گفت، اما رسانه حق ندارد دروغ بگويد.

وی تاکيد کرد: ناديده انگاشتن نقش تريبون‌ها، نهادهای ملی و مرتبط با امنيت جامعه و رسانه ملی باعث می‌شود جايگزين‌هايی برايشان تعريف شود که قطعاً درصدد حفظ منافع ملی ما نخواهند بود.

دبير اجرايی مجمع روحانيون مبارز در بخش ديگر سخنانش با اشاره به کنگره حزب اسلامی کار، اين نوع نشست‌ها را نشان از پويايی جامعه و ميل به حرکت منسجم در متن جامعه خواند و ابراز اميدواری کرد بتوان با اين گونه نشست‌ها راه را برای ساختن جامعه‌ای متناسب با شان ملت بزرگوار ايران و در جهت ساماندهی نيروهای ارزشمند که دل در گرو خدمت دارند باز کرد.

به گزارش ايسنا در اين مراسم، سيد حسين موسوی‌تبريزی، سيدمحمد اشرفی اصفهانی، محمد سلامتی، شهربانو امانی، عليرضا محجوب، نماينده حزب دموکرات کردستان عراق و نمايندگان برخی احزاب داخلی حضور داشتند.





















Copyright: gooya.com 2016