شنبه 2 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

لاريجانی: نزول قيمت نفت در تدوين بودجه لحاظ شود، ايسنا

رييس مجلس شورای اسلامی در همايش توسعه ايمن و پايدار با روحيه و تفکر بسيجی با رويکرد پدافند غير عامل در محل سالن همايش‌های صدا و سيما با اشاره به مهم بودن مساله‌ی پدافند غيرعامل، تصريح کرد: التفات به اين مساله و چنين حرکت عظيمی همراه با يک روحيه‌ی بسيجی، امری مبارک است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، دکتر علی لاريجانی در ادامه افزود: اين مساله آن قدر مهم و عظيم است که جز فکر و اراده‌ی بسيجی در راه تحقق آن امکانپذير نيست.

رييس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به توجه امام راحل و مقام معظم رهبری آن را يک جريان فکری و نظری دانست که می‌تواند همراه با يک اراده‌ی منسجم باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


لاريجانی تصريح کرد: در مفهوم و ايده‌ای که امام راحل برای بسيج قرار داده بودند، دو موضوع راه و صراط را مشخص می‌کند، اول آمادگی عقلانی و نظری در بسيجيان يعنی آشنا بودن به تفکر اسلام و بصير بودن به اين راه است.

وی با بيان اين‌که لايه مختلفی برای تقرب ما به تفکر اسلامی وجود دارد و برخی از آنها عمومی است، گفت: مردم ما به اسلام اعتقاد دارند و اين يک امر مهم است، همچنين برداشت‌های عميق‌تر و برهانی‌تر در تفکر اسلامی مورد توجه است که بعد از لايه‌ احساسات لايه تعقل و برداشت‌های عميق‌تر مقوله‌ی بسيار مهمی است، چون دنيای امروز دنيای مناسبات و روابط فکری است.

رييس مجلس شورای اسلامی، تصريح کرد: زمانی گرايش‌های فکری مانند مارکسيسم در صحنه‌ی بين‌المللی از جهات نظری مسلط بود، که نمی‌شود آنها را انکار کرد، همچنين مبانی فکر اسلامی مبانی اصيلی است و در حال حاضر در شرايطی هستيم که اقتضاء زمانی می‌کند که به اين تفکر اسلامی بيشتر توجه شود و يک بسيجی بايد به تفکر عقلانی و برش‌های نظری مسلط شوند، در سال‌های گذشته نيز از سوی مسوولان بسيج در اين زمينه اهتمام جدی و کارهای مهمی صورت گرفته است.

رييس قوه مقننه با اشاره به دو بعد نظری و عملی تفکر اسلام، گفت: بعد اخلاقی اسلام شامل دو بخش می‌شود، بخش اخلاقی که حوزه‌های بايدهايی است که افراد بايد مثلا عادل و راستگو باشند و ... که در تفکر اسلامی اين مساله وجود دارد. بخش ديگر بخش سلوک است يعنی نفس آدمی اگر در يک پروسه‌ای آرام آرام تزکيه شود خود به خود در بخش‌های نظری هم اين مساله را نشان می‌دهد.

لاريجانی با اشاره به توجه انقلاب به اقامه‌ی عدالت و قسط، گفت: بسيجی هميشه بايد به آرمان‌هايش دلبستگی عميق داشته باشد و قسم ديگر آگاه بودن به شرايط زمانه است، شرايط زمان با قطب‌بندی‌های مختلف تغيير می‌کند و اگر تحليل جامعی نسبت به اين مساله نباشد در وادی ساده‌انديشی می‌افتيم.

رييس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: داشتن نگاه نافذ به استراتژی بين‌المللی و بطنی اين مساله بايد مورد توجه باشد و يک بسيجی بايد هميشه حوادث مرتبط را مرتب رصد کند و ذهن خود را نسبت به همه‌ی مسائل آگاهی دهد و خود را در معرض حوادث بگذارد و آنها را ارزيابی کند و بطن حوادث را بشناسد و اين آمادگی بايد همراه با يک رفتار صحيح يعنی عمل باشد.

وی تصريح کرد: اين‌که تفکر اسلامی بر تربيت اسلامی تاکيد می‌کند، اين است که می‌خواهد نظرش به اراده‌ها و بعد به عمل معطوف شود، داشتن بصيرت به اين مساله کمک می‌کند و همه‌ی اينها بايد در بستری برای حرکت اراده به سمت عمل راهنمايی شود.

لاريجانی با اشاره به شرايط امروز دنيا، گفت: شرايط امروز ما وضعيت پيچيده‌ای دارد، هم صحنه‌ی بين‌المللی و هم شرايط منطقه‌ای و مقولاتی که به ايران مربوط است، را در اين شرايط می‌توان مورد توجه قرار داد.

رييس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در ظاهر حتما اين امر وجود دارد که جريان مسلط بين‌المللی از حالت ديکتاتوری و يکجانبه‌گرايی و نظامی‌گری در حال فاصله گرفتن است. صحنه‌ی بين‌المللی بعد از تئوری يکجانبه‌گرايی آمريکا و سخنانی که بعد از حادثه‌ی ۱۱ سپتامبر انجام دادند، به اين سمت حرکت می‌کرد که اين امر را فرصتی بدانند تا مديريت خود را تحکيم کنند؛ لذا به افغانستان و عراق حمله کردند، همه‌ی اين اقدامات ابتدا يک بهجت و سروری برای اين جريان به وجود آورد، تا جايی که بعد از اين جريان عنوان می‌کردند که محور شرارت را در دست دارند و يک برج دموکراسی ايجاد می‌کنند.

وی افزود: ايران تنها جايی بود که در برابر اين جريان ايستاد، خيلی از کشورهايی که در اشغال عراق اظهار ناراحتی می‌کردند، بعد از اشغال استغفار کردند و کنار کشيدند و مشاهده می‌کنيد که در افغانستان هم‌اکنون يک وضعيت مفتضحانه دارند و در عراق نيز به دنبال توافقنامه‌ای هستند که آن را انجام دهند و بروند.

رييس مجلس شورای اسلامی، گفت: البته اين توافقنامه نکات مهمی دارد و در دل آن نکاتی است که جا دارد مردان سياسی و ملی عراق به آنها توجه کنند، البته آمريکا بايد هزينه‌ی حمله به عراق را از جيب خود بدهد ولی در حال حاضر می‌خواهد از جيب عراق آن را بپردازد.

لاريجانی خاطرنشان کرد: در وضعيت فعلی جريان يک‌جانبه‌گرای مسلط را نداريم، هر چند نمادهای پنهانی از او وجود دارد، اما موج ديپلماسی و افکار عمومی اين مساله را نمی‌پذيرد.

دکتر علی لاريجانی در ادامه اين همايش گفت: آمريکايی‌ها اعلام می‌کنند چند کشور وجود دارند که می‌توانند در آينده قدرت تاثيرگذار باشند که يکی از آنها را ايران می‌دانند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، رييس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغييرات در سطح آمريکا، گفت: شعار مطروح در آمريکا نشان می‌دهد، رويگردانی نظامی در سياست‌های عمومی و الفاظ آنها وجود دارد و اگر کسانی تنها به اين مساله توجه کنند ممکن است اين امر برای کشورشان ضرر داشته باشد. اگر سوال شود حرکت صهيونيست تغيير کرده يا خير؟ پاسخ اين است که چنين نيست. نمونه‌ی آن شرايط غزه است و بعيد می‌دانم در طول تاريخ فلسطين اين گونه جنايت و محاصره‌ی غزه وجود داشته باشد. در حالی که رييس جمهور آمريکا عوض می‌شود و شعار دموکراسی می‌دهد؛ اما بدترين نوع محاصره برای غزه ايجاد شده است. در واقع هنوز شهوت گرفتن دنيا و تسلط بر منطقه در ذهن آنها وجود دارد و فشار بر غزه يک علامت است.

رييس مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: اين‌که آيا در شرايط فعلی در رفتار کشورهای عربی و اسلامی تغييری شاهد هستيم؟ بايد گفت ممکن است بعضی از آنها سکوت کنند، ولی سکوت آنها نيز نشانه‌ی چند چيز است که يکی از آنها سرگردانی برخی از آنهاست که در جنگ ۳۳ روزه لبنان آن را مشاهده کرديم.

وی با اشاره به برگزاری کنفرانسی با عنوان گفت‌وگوی اديان در آمريکا، گفت: بطن اين کنفرانس حکايت از آن دارد که آنها به يک فکر عميق‌تر و همگرايی‌هايی در پشت صحنه هستند و آن را نشان داده‌اند تا جايی که پرز رييس جمهور اسرائيل اظهار کرد بسياری از کشورهای حاضر در اين کنفرانس نسبت به ايران نگرانی داشته‌اند.

لاريجانی توجه به اين مساله که شاهد يک تحرک موزيانه در منطقه هستيم، را مورد توجه قرار داد و گفت: اين مساله يک نوع ماجراجويی جديد را در منطقه می‌تواند ايجاد کند. همچنين توجه به زد و بندهای مفتضحانه‌ای که در افغانستان صورت می‌گيرد، بايد مورد توجه باشد. بعد از حدود هشت سال از اشغال افغانستان اين سوال پيش می‌آيد که آيا آمريکا به اهدافی که در زمان اشغال افغانستان مطرح می‌کرد، مانند مبارزه با تروريسم يا دستگيری طالبان يا مبارزه با بحث مواد مخدر رسيده است يا خير؟ در بحث مواد مخدر شاهديد که در سال ۲۰۰۸ مواد مخدر به ۹ هزار تن رسيده است.

رييس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اين‌که ناتو در افغانستان ناموفق بوده و اين مساله آنها را به فکر واداشته است، گفت: مفتضحانه‌تر اين‌که آنها با کسانی که می‌خواستند مبارزه کنند در پشت صحنه همکاری و کار می‌کنند و مهمتر از آن کشاندن اين درگيری‌ها به پاکستان به بهانه‌ی مقابله با تروريست است.

وی اقدام ديگر دشمنان را دامن زدن به مسائل جزيی بين شيعه و سنی دانست و گفت: ۵/۱ سال پيش عرصه‌ی اين مساله را عراق قرار داده بودند.

لاريجانی همچنين به رفتار ماجراجويانه آمريکا در بحث هسته‌يی ايران اشاره کرد و گفت: از ابتدا رفتار آمريکا در اين قضيه ماجراجويانه بود و مدام مساله‌ی هسته‌يی را از حالت حقوقی آن دور می‌کردند. اگر آمريکايی‌ها در خصوص مسايل هسته‌يی می‌خواستند نگرانی خود را کم کنند بهتر بود در چارچوب مقررات آژانس عمل می‌کردند. گزارش اخير آژانس هم نشان می‌دهد که ما تا قيامت بايد شاهد اين حرف‌های دو پهلو باشيم. آژانس از يک سو بر مسائل هسته‌يی ما نظارت می‌کند و از سوی ديگر اظهار نگرانی می‌کند. در حالی که آژانس بايد مر قانون را مدنظر قرار دهد.

وی تصريح کرد: متاسفانه آمريکايی‌ها نهادهای حرفه‌ای بين‌المللی را مخدوش کرده و با آنها ابزاری رفتار کرده‌اند که نبايد از اين مساله غافل شد.

رييس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مساله‌ی ديگر ساختار مسلط در آمريکاست که در اين خصوص نقش لابی‌های صهيونيست در ديپلماسی آمريکا و ساختاری که در ديپلماسی آمريکا دارد، بايد مورد نظر باشد. در واقع ديپلماسی آمريکا يک پروسه‌ای دارد تا باور شود و برای تغيير آن بايد نشانه‌های آن وجود داشته باشد و نوع رفتارها بايد نشان دهد اين رفتارها در حال تغيير است.

لاريجانی گفت: اخيرا آلبرايت در کتابی که نوشته توضيح داده که اشتباهاتی نسبت به تاريخ ايران داشته‌اند ولی در لابلای اين صحبت‌ها يک نکته‌ی مهم وجود دارد و آن اين‌که البرايت عنوان کرده اسلام و انقلاب اسلامی را درست نشناخته‌اند؛ لذا در اين زمينه با مشکلات و نارسايی‌هايی مواجه شده‌اند. اما کداميک از اين حرف‌های آنها معطوف به عمل شده است.

وی با بيان اين‌که نبايد ديپلماسی عمومی را با ديپلماسی رسمی اشتباه کنيم، گفت: آنچه مبنای عمل کشورهاست ديپلماسی رسمی است و اينها با تغيير الفاظ و شعارها تغيير نمی‌کند. آنها جايگاه خود را در منطقه محکم کرده‌اند و پروسه‌ی آمريکا به اين سادگی تغيير نمی‌کند.

رييس مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: هر چند تئوری يکجانبه‌گرايی آمريکا حالت سوخته پيدا کرده اما هر لحظه می‌خواهند اقتدارشان را حفظ کنند؛ لذا با يک پديده‌ی دووجهی مواجهيم. يک وجه بطنی و يک وجه رويی. بحث رويی آن اين است که آنها قصد تغيير را دارند. اين مساله در شعارهای اوباما نيز خود را نشان می‌دهد، اما بطن آن استراتژی صلح است اما بايد بدانيم که آمريکا و صهيونيست را بايد به عنوان يک تهديد هميشه مدنظر قرار داد.

لاريجانی صهيونيست و آمريکا را به عنوان دو عنصر مخرب مورد توجه قرار داد و گفت: بايد آمادگی لازم و متناسب با شرايط را برای مقابله با آنها داشته باشيم و خوشبختانه ايران از توان خوبی برخوردار است و سياست انکار توان ايران از سوی آنها بی‌نتيجه است.

وی همچنين با اشاره به تاکيدات مقام معظم رهبری بر آرمان‌های انقلاب و توجه به عنصر الهام‌بخش اسلام به دليل تاثيراتی که دارد، گفت: به طور مثال مساله‌ی فلسطين و دغدغه‌ی ايران در اين زمينه بخشی از توان ملی ماست و اين مساله را نيز بايد مورد توجه قرار دهيم که هر چه ظرفيت‌های ما بالا می‌رود شگردهای دشمنان نيز برای مقابله‌ی با ما بيشتر می‌شود.

رييس مجلس شورای اسلامی، يکی از راه‌های مقابله را پدافند غير عامل دانست و گفت: اگر در اين زمينه داهيانه عمل کنيم، جنبه‌ی بازدارنده خواهد داشت. در قانون برنامه نيز نکات ارزشمندی در خصوص پدافند غير عامل منظور شده و اقداماتی نيز در اين راستا صورت گرفته است. اما در مقابل حجم وسيع کار مشکلاتی وجود دارد که بايد استراتژی دقيق‌تری در اين راستا دنبال کرد.

لاريجانی توجه به چند نکته را در اين خصوص يادآور شد و گفت: يک فتح کار پدافند غير عامل در برابر بلاهای طبيعی مانند زلزله است، چرا که ايران بر روی گسل زلزله قرار دارد و هميشه اين تهديد برای کشور خواهد بود و برای مصون‌سازی کشور در اين راستا نياز به مقررات و قوانين بيشتری است.

وی در ادامه گفت: بخش ديگر مربوط به آمادگی کشور در برابر دو عنصر مخربی که عنوان شد است، در واقع صهيونيست و آمريکا در جنگ‌های اخير خود يک نوع رفتار نظامی از خود نشان دادند و بايد بدانيم اگر دشمن شما از نوع تهديد کشورهای کوچک باشد، پدافند شما با تهديدات بزرگ‌تر متفاوت است. در واقع مصون‌سازی در برابر تهديدات آمريکا و صهيونيست روش‌هايی را به شما ديکته می‌کند و جاهای حساس بايد مصون‌سازی شود که بخش عظيم کار اتخاذ استراتژی دقيق و لازم برای موازی‌سازی در امکانات است که به اين وسيله تعريف را به اشتباه می‌اندازند.

رييس مجلس شورای اسلامی، تصريح کرد: به طور مثال امکان راديو و تلويزيون هميشه در تيررس دشمنان است که با موازی‌سازی در روش‌ها می‌توان در اين خصوص اقدام کرد، يا پل‌های مهم برای حريف يکی از بخش‌هايی است که بر آن متمرکز می‌شود که بايد با موازی‌سازی در اين خصوص اقدام شود. در کشور ما امسال ۲۴ هزار ميليارد تومان بودجه‌ی عمرانی است که اين مقدار می‌تواند بدون توجه به يک آمايش دفاعی هزينه شود و بالعکس و اين يک مساله‌ی عقلايی است و می‌توان به اين وسيله از قسمت‌هايی صيانت کرد.

وی ادامه داد: همچنين در شرايطی زندگی می‌کنيم که با واقعيتی به نام مسائل اقتصادی روبرو هستيم. از جمله بحث نزول قيمت نفت که در بحث تدوين بودجه بايد اين مساله مورد تاکيد قرار گيرد. ضرورت‌های بودجه‌ای هم اين فکر را القاء می‌کند که از امکانات عمرانی بيشتر استفاده شود و در استراتژی شما در پدافند غير عامل نيز بايد اين دو خصوصيت وجود داشته باشد.

لاريجانی تصريح کرد: در واقع نوعی موازی‌سازی در امکانات حياتی و حساس که دشمن نتواند بر نقطه‌ای متمرکز شود، مهم است و اميدواريم اين همايش بتواند فکر منسجمی را برای پدافند غير عامل داشته باشد که راهنمای عمل دولت و مجلس باشد. مجلس هم کاملا به اين فکر اعتقاد دارد و به آن توجه می‌کند و اگر تئوری کاملی در اين زمينه ارايه شود و در کميسيون‌های مختلف مجلس اين فکر باز شود قطعا می‌تواند موثر باشد و اگر رهنمودهايی برای تدوين بودجه و برنامه‌ی پنج‌ساله‌ی پنجم داريد به مجلس ارايه کنيد تا مورد بررسی قرار گيرد.





















Copyright: gooya.com 2016