جمعه 1 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

لاريجانی: دغدغه ما شوک تورمی طرح تحول اقتصادی است، ايلنا

- مجلس هشتم جلوی کارهای تورم‌‏زا را می‌گيرد

تهران- خبرگزاری کار ايران
رئيس مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه مجلس هشتم جلوی کارهای تورم‌‏زا را می‌گيرد، گفت: مجلس حامی دولت و همه نهادها است، اما وقتی که به حقوق مردم تعدی شود و آنجا که منافع ملی رعايت نشود، جلوی آن کار را می‌گيريم.

به گزارش "ايلنا"، علی لاريجانی طی سخنانی در همايش يادواره سرداران و ۱۴۰۰ شهيد شهرستان شهريار که در مصلای اين شهر برگزار شد، اظهار داشت: مجلس به جای پرداختن به مناقشات فرعی به مسائل اصلی مردم می‌رسد، تا رونق اقتصادی و توليد در کشور ايجاد شود؛ چرا که مشکل تورم و اشتغال بدون رونق توليد در کشور حل نمی‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس مجلس با بيان اينکه مجلس با طرح‌ها و لوايحی که تورم‌زاست مخالف است، گفت: ما در گذشته با لايحه ‌برداشت ۱۵ ميلياردی که برای تزريق به سيستم توليد به مجلس ارائه شده بود، مخالفت کرديم؛ چرا که معتقديم اينگونه پمپاژ پول در کشور که نقدينگی را افزايش می‌دهد و به سمت توليد حرکت نمی‌کند، تورم شديدی را ايجاد می‌کند. اما اگر اين نقدينگی به سمت توليد حرکت کند، مجلس از آن حمايت می‌کند و بحث ما در مجلس کارشناسی است و نه سياسی.
نماينده قم با بيان اينکه خط قرمز مجلس، حقوق مردم و مصالح ملی است، گفت:‌شرايط مجلس به گونه‌ای جلو رفته است که وقتی برای دعواهای سياسی ندارد و نگاه ما توجه به متن مشکلات مردم است.
همه قوا برای اجرايی شدن طرح تحول اقتصادی بايد همفکر باشند
وی همچنين به طرح تحول اقتصادی دولت اشاره کرد و اظهار داشت:‌ما در مجلس برای بررسی اين طرح کميته ويژه‌ای را تشکيل داده‌ايم چرا که اين طرح ساختار اقتصادی کشور، بهره‌وری و يارانه‌ها را عوض می‌کند و بايد با ديد تخصصی به آن نگاه کرد. معتقدم که همه قوا بايد برای اجرايی شدن اين طرح با هم متحد و همفکر باشند و دغدغه ما اين نيست که اين طرح به نفع فلانی و يا ديگران است.
رئيس قوه مقننه با بيان اينکه ما معتقديم اين گونه يارانه دادن در کشور مشکل بسياری دارد گفت: دغدغه ما اين است که در اين سيستم هزينه مردم افزايش می‌يابد و گاز و برقشان سه برابر شود و ممکن است که ۵۰ يا ۷۰ هزار تومان به هر نفر داده شود اما بايد بدانيم که او در زندگی خود کم می‌آورد و دغدغه ما اين است که مبادا اجرای اين طرح شوک تورمی در کشور ايجاد کند و اگر بدون دقت اين طرح ايجاد شود مشکلات متعددی در کشور ايجاد می‌شود.
لاريجانی در ادامه اظهار داشت:‌اگر ما در مجلس با دقت کار می‌کنيم بخاطر اين است که اين شوک تورمی در کشور ايجاد نشود چرا که با محاسبات مجلس اجرای اين طرح يک پرش قيمت ايجاد می‌کند و ما از دولت يک مدل اقتصادی خواسته‌ايم که تا به امروز مدل دقيقی به ما ارائه نشده است.
وی با بيان اينکه قبول دارم که نحوه توزيع يارانه‌هايی که امروز وجود دارد درست نيست؛ ادامه داد: لذا برای اجرای اين طرح اختلافی وجود ندارد و بحث ما يک بحث کارشناسی است و اگر صحبت ديگری در اين خصوص مطرح می‌شود، درست نيست.
اجلاس اخير آمريکا ننگی برای کشورهای عربی بود
لاريجانی به اجلاس اخير در آمريکا و حضور برخی کشورهای عربی در اين اجلاس اشاره کرد و اظهار داشت: آنها در اين اجلاس در کنار پرز نشستند و ليوان خود را بهم زدند و خيال‌های خامی را داشتند، اما اين اجلاس ننگی برای کشورهای عربی است که در جنگ ۳۳ روزه پشت سر اسرائيل بودند؛ اما بدانند که دوره آنها به سر آمده و موجی که حضرت روح‌الله پايه‌گذار آن بود، همه کشورها را در بر گرفته است و شما امروز در مقابل افراد بصيری هستيد که حاضرند تمام هستی خود را در راه خدا بدهند.
تصور نکنيد که تغيير در امريکا شرايط را راحت می‌کند
لاريجانی خاطرنشان کرد: بادهای موسمی که امروز در منطقه وجود دارد و يا سخن‌هايی که از روی فراموش‌کاری بيان می‌شود، مقطعی است چرا که ما آنقدر جوهره عميقی داريم که اين حرف‌ها و سخنان هيچ تاثيری بر کشور ما ندارد و تمام حرکاتی که دشمن از ابتدای پيروزی انقلاب تا به امروز داشته است را با همين خصوصيت و روحيه کنار زده‌ايم.
رئيس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: اگر امروز وزير دفاع امريکا بالا آمدن طراز ايران در منطقه را مشکل اصلی امريکا می‌داند بخاطر آن است که شما فرامين رهبر انقلاب را گوش کرده‌ايد و راه شهدا را ادامه داده‌ايد و اين امر باعث افزايش قدرت ايران در داخل و منطقه شده است چراکه آنها قصد داشتند پس از اشغال افغانستان و عراق به سراغ ايران بيايند.
لاريجانی با اشاره به اينکه امروز اوباما شعار خروج از عراق را می‌دهد گفت:‌اين مقاومت و استقامت ايران بر آرمان‌های انقلاب اسلامی و راه شهدا بود که باعث ايجاد عزت برای ايران در منطقه شد و نعره‌های آمريکا برای حمله به ايران را در نطفه خفه کرد و حتی روسيه و فرانسه که با آمريکا همصدايی می‌کردند پس از حمله امريکا به عراق و افزايش بحران برای اين کشور استغفار کردند.
وی در ادامه اظهار داشت: ايران تنها کشوری بود که در مقابل رفتارهای ناپسند امريکا در عراق و افغانستان ايستاد و يکجانبه‌گرايی آنها را به شکست کشانيد و بيداری و هوشياری که نهضت امام ايجاد کرد شرايط منطقه را عوض کرد و امروز هيچ فردی وجود ندارد که تئوری يکجانبه‌گرايی را قبول کند؛ آنها امروز ما را قدرت منطقه می‌دانند و مسائل و مشکلات منطقه را بدون کمک ايران قابل حل نمی‌دانند.
رئيس مجلس شورای اسلامی به شعارهای رئيس جمهور جديد امريکا اشاره کرد و اظهار داشت: تصور نکنيد که تغيير در امريکا شرايط را راحت می‌کند، چرا که گروهی که امروز در آمريکا سرکار هستند استراتژی فشار در منطقه را پيگيری می‌کنند لذا بايد شرايط را به خوبی رصد کنيم.
به هر بهانه‌ای نبايد در کشور اختلاف ايجاد شود
لاريجانی به اهميت وحدت گروه‌‌های مختلف در کشور اشاره کرد و افزود:‌همگرايی نيروها و وحدت آنها بر روی منابع اصلی کشور و سخنان مقام معظم رهبری، بايد بيش از پيش افزايش يابد و به هر بهانه‌ای نبايد در کشور اختلاف ايجاد شود. چراکه اگر دشمنان در وجود اختلاف در ايران ترديد نکنند؛ مطمئن باشيد که فشارهای خود را بر عليه ما افزايش می‌دهند. چرا که تصور آنها اين است که می‌توانند بر امور فرعيه دامن بزنند.
وی در ادامه اظهار داشت: بايد تا آنجا که می‌توانيم بر روی مسائل و منافع اصلی کشور و آنچه که شهدا و امام می‌خواهند وحدت داشته باشيم و بر روی آنها مناقشه نکنيم و بايد همه قابليت‌های کشور را بکار بگيريم چرا که تنها کشوری هستيم که رهبر بزرگی همچون حضرت روح‌الله داشتيم و امروز رهبری مانند حضرت آيت‌الله خامنه‌ای داريم و اين امور برای ما ويژگی مهمی است.
راه خدمت بايد برای همه کسانی که دل در گرو انقلاب دارند باز شود
رئيس مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه از همه ظرفيت‌ها بايد به نفع عقلانی و درست استفاده شود گفت: بايد همه کسانی که دل در گرو انقلاب دارند بيايند و راه را برای خدمت آنها باز کنيم و برای مقابله با دشمن از همه توان و ظرفيتمان استفاده کنيم و همه قوا و احزاب بايد بر روی اصول اصلی کار کنند.
شهدا زنده هستند
لاريجانی در ابتدای سخنان خود در همايش يادواره سرداران و ۱۴۰۰ شهيد شهرستان شهريار که در مصلای اين شهر برگزار شد، با بيان اينکه شهادت و شهيد به معنی گواه است، گفت: دليل گواه بودن شهيد اين است که ملائکه ناظر او هستند و اين ملائک رحمت گواه و شاهد او در همه لحظات خواهند بود. همچنين چون خداوند و فرشتگان شاهدان شهدا هستند، شهدا نيز گواه آنها هستند چرا که آنها رزقشان تماشای وجه‌الله است و هيچ چيز جايگزين آن نمی‌شود.
وی در ادامه اظهار داشت: شهيد چون زنده و حاضر است و موت ندارد به او گواه می‌گويند و اين در متون اسلامی مکرر آمده است که شهدا زنده هستند و چون شهيد برای اقامه حق شهيد شده است به او گواه می‌گويند.
لاريجانی به آيات قرآن در خصوص شهادت اشاره کرد و افزود: قرآن می‌فرمايد شهدا زنده هستند و مپنداريد که آنها مرده‌اند و رزق آنها در نزد خداست و در مفهوم حيات بيدار بودن و بصيرت داشتن جزو جوهره آنها است و شهدا برترين مفهوم بيداری را دارند.
لاريجانی با اشاره به حرکت‌های موجود در منطقه گفت: اگر امروز به حرکت‌های منطقه نگاه کنيد متوجه می‌شويد آن عنصری که باعث حرکت آن‌هاست مجاهدت در راه خدا است. حرکت و مجاهدت در راه خدا در جنگ ۳۳ روزه موجب شد که صهيونيست‌ها و آمريکايی‌ها که با تمام قدرت پشت آنها بوده و به آنها سلاح‌و موشک‌های دوربرد می‌دادند، شکست خوردند و خيال‌های خام آنها به خشم بر عليه آنها تبديل شد و عربده‌هايی که آمريکا و صهيونيست در اوايل جنگ سر می‌دادند و حاضر به تشکيل اجلاس برای اين جنگ نبودند به خيال خامی برای آنها تبديل شد.
رئيس مجلس شورای اسلامی با طرح سوالی مبنی بر اينکه چه اتفاقی افتاد که اين افراد در مقابل حزب‌الله در ۳۳ روز شکست خوردند؟ گفت:‌روحيه جهاد و شهادت باعث شد تا حزب‌الله لبنان در ۳۳ روز بر صهيونيست‌ها چيره شود و با شهادت است که وضعيت‌امت‌ها تغيير می‌کند.





















Copyright: gooya.com 2016