سه شنبه 5 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مراسم روز جهانی محو خشونت عليه زنان برگزار می شود، بی بی سی

سازمان های مختلف به مناسبت روز جهانی محو خشونت عليه زنان شرايط نامساعد زنان در برخی کشورها را مورد تاکيد قرار داده اند.

روز سه شنبه، ۲۵ نوامبر (۵ آذر)، با روز جهانی محو خشونت عليه زنان مصادف است و گروه های حمايت از حقوق بشر و حقوق زنان با برگزاری مراسمی در کشورهای مختلف به بررسی و انتشار گزارش هايی در مورد نقض حقوق زنان و خشونت عليه آنان مبادرت کرده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ناوانتم پيلی، کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، در بيانيه ای به مناسبت اين روز با انتقاد از شرايط کنونی زنان در بسياری از نقاط جهان، گفته است که "خشونت عليه زنان همچنان يکی از مسايل اصلی در سرتاسر جهان محسوب می شود."

به گفته خانم پيلی، به خصوص در جريان برخوردهای نظامی، زنان از جمله قربانيان اصلی خشونت هستند و بارزترين نمونه را می توان در درگيری های کنونی در شرق جمهوری دموکراتيک کنگو مشاهده کرد.

کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در عين حال خشونت عليه زنان را منحصر به شرايط جنگی نمی داند بلکه بدرفتاری و آزار آنان را وضعيتی متعارف در برخی از جوامع توصيف می کند زيرا در اين جوامع، مردان اطمينان دارند که در صورت آزار بدنی، زخمی کردن و حتی قتل همسران و دختران خود، گرفتار پيگرد و مجازات قضايی نخواهند شد.

سازمان بهداشت جهانی نيز با انتشار گزارشی به مناسبت روز جهانی محو خشونت عليه زنان نتايج تحقيقاتی را منتشر کرده است که براساس آن، برخی از مردان به طور مرتب به آزار زنان می پردازند در حاليکه احتمال خودکشی زنانی که در معرض خشونت بدنی و جنسی قرار می گيرند به مراتب بيش از سايرين است.

خشونت عليه زنان در شرايط درگيری نظامی افزايش می يابد

در برخی از کشورها نيز، نهادهای رسمی به مناسبت روز جهانی محو خشونت عليه زنان به انتشار گزارش هايی در مورد وضعيت زنان پرداخته اند.

در کامبوج، گزارشی که توسط دولت اين کشور منتشر شده است نشان می دهد که يک چهارم از زنان با خشونت خانگی مواجه هستند و موارد تجاوز و آزار جنسی عليه زنان رو به افزايش بوده است.

گزارش ديگری در مورد کنيا حاکی از آن است که حدود نيمی از زنان در معرض خشونت خانگی قرار دارند و سازمان خيريه آگسفام طرحی را به اجرا گذاشته است که هدف از آن مبارزه برای تغيير نگرش مردم اين کشور نسبت به شرايط و حقوق زنان است.

فعالان مدافع حقوق زنان از سال ۱۹۸۱ روز ۲۵ نوامبر را روز جهانی مبارزه با خشونت عليه زنان نامگذاری کرده و مراسمی را به همين مناسبت برگزار کرده اند.

روز ۲۵ نوامبر به اين دليل به عنوان روز جهانی محو خشونت عليه زنان انتخاب شد که يادآور ترور خواهران ميرابال بود که در روز ۲۵ نوامبر سال ۱۹۶۰ به دليل مبارزه عليه ديکتاتوری ژنرال رافائل تروخيلو در جمهوری دومينيکن به دست ماموران دولتی ترور شدند.

ترور اين سه خواهر واکنش گسترده ای را در داخل اين کشور و سطح جهانی به دنبال آورد و به تشديد مخالفت عليه حکومت رافائل تروخيلو و سرانجام، ترور و سرنگونی اين رژيم منجر شد.

با تلاش گروه های مدافع حقوق زنان، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ماه دسامبر سال ۱۹۹۹ با صدور قطعنامه ای ۲۵ نوامبر را روز جهانی محو خشونت عليه زنان اعلام داشت و برگزاری مراسمی به اين مناسبت را به کشورهای عضو توصيه کرد.

هدف اصلی از برگزاری اين مراسم آگاه سازی جوامع نسبت به وضعيت زنان و تاکيد بر غيرقابل قبول بودن خشونت از جمله خشونت خانگی عليه زنان عنوان شده است.

به گفته گروه های مدافع حقوق زنان، در حاليکه زنان در نقاط مختلف جهان به طور مرتب در معرض خشونت قرار می گيرند، دامنه و ماهيت اين موضوع به طور کامل مشخص نيست زيرا در بسياری موارد، ديدگاه رايج جامعه چنين رفتاری را نابهنجار نمی پذيرد و آن را تحمل و گاه حتی تشويق می کند.





















Copyright: gooya.com 2016