سه شنبه 5 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دو گزارش متفاوت در باره ماجرای جمع آوری کتاب "يهودی بين الملل" از غرفه کتاب جمهوری اسلامی در نمايشگاه زاگرب، مهر و راديو فردا

تهديد ديپلمات‌های ايرانی در کرواسی، انزوای لابی صهيونيسم در زاگرب

خبرگزاری مهر - گروه سياسی: با ارائه کتاب "صهيونيسم بين الملل" در غرفه کشورمان در نمايشگاه بين المللی کتاب زاگرب و شکل گيری حرکت ضد صهيونيستی خودجوش در افکار عمومی کرواسی ، لابی صهيونيسم در اين کشور اقدامات گسترده ای را در عرصه های رسانه ای و سياسی عليه ديپلمات های جمهوری اسلامی ايران ساماندهی کرده است.
به گزارش خبرنگار مهر، سی و يکمين نمايشگاه بين المللی کتاب زاگرب از ۲۲ تا ۲۶ آبان ماه سال جاری در نمايشگاه بين المللی کتاب زاگرب برگزار شد و رايزنی فرهنگی کشورمان در کرواسی با مشارکت انتشارات بين المللی الهدی همچون سال های گذشته حضوری پررنگ در اين نمايشگاه داشتند.

در ميان کتاب های ارسالی از سوی انتشارات بين المللی الهدی که در غرفه ايران در اين نمايشگاه به نمايش در آمد، کتابی با عنوان "International Jew" (با عنوان فارسی صهيونيسم بين الملل) نوشته هانری فورد به زبان انگليسی بود که در سال ۱۹۹۷ ميلادی توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از روی متن اصلی کتاب تجديد چاپ شده و تاکنون در چندين نمايشگاه معتبر اروپايی ديگر نيز عرضه شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بر اساس مشاهدات خبرنگار مهر، در روز دوم برگزاری اين نمايشگاه دو نفر جوان صهيونيست با مراجعه به غرفه کشورمان ضمن نمايش رفتار سئوال انگيز از جمله عکس‌برداری مکرر و انجام تماس‌های تلفنی پی در پی به بهانه آنچه انتشار "نماد نفرت پراکنی عليه يهوديان" می‌خوانده اند، خواستار جمع آوری اين کتاب از پيشخوان غرفه ايران می‌شوند؛ که البته در واکنش به اين رفتار، متصدی غرفه ايران نيز از جمع آوری کتاب امتناع و جالب اينکه پس از گذشت چندين ساعت تمام نسخه های موجود اين کتاب در غرفه ايران به فروش می‌رسد.

بعد از ظهر همان روز مدير نمايشگاه کتاب زاگرب با مراجعه به غرفه ايران رسما خواهان جمع آوری اين کتاب به علت خواست سفارتخانه رژيم صهيونيستی در کرواسی می شود که در واکنش به اين خواسته، مدير غرفه ايران از فروش کامل و اتمام کليه نسخ موجود اين کتاب در غرفه کشورمان خبر می‌دهد.

ساعتی بعد خبری در رسانه های کرواسی از جمله تلويزيون خصوصی Nova و روزنامه يوتارنی ليست که وابستگی آن‌ها به لابی اسرائيل در کرواسی محرز است، منتشر می شود؛ بر اساس خبر مذکور کتاب "International Jew" از نمايشگاه کتاب زاگرب جمع آوری شده و اين اقدام با فشار سفير اسرائيل در زاگرب صورت گرفته است!! در همچنين چارچوب نيز سفير رژيم صهيونيستی ضمن انجام گفتگويی با روزنامه يوتارنی ليست اعلام کرد: «اجازه نخواهيم داد آيت الله ها از تهران تفکر ضد يهودی خود را در زاگرب نيز ترويج دهند...!»

در پی گسترش جوسازی‌های رسانه‌ای ، رايزنی فرهنگی ايران در زاگرب به انتشار بيانيه ای مطبوعاتی می‌پردازد که در بخشی از آن آمده است: « با توجه به انتشار اخبار برخی رسانه ها ی گروهی کرواسی مبنی بر جمع آوری کتابی با عنوان "يهود بين الملل" (که توسط هانری فورد در سال ۱۹۲۰ نوشته و در آمريکا به چاپ رسيده است) ‌از غرفه کتاب مرکز فرهنگی ايران در نمايشگاه بين المللی کتاب زاگرب، تحت فشار برخی عوامل خارجی، به اطلاع می رساند که خبر فوق صحت ندارد.»

در ادامه اين بيانيه که بازتاب وسيعی در اغلب رسانه‌های تاثيرگذار و مستقل کشور کرواسی داشته، می‌خوانيم: « با توجه به استقبال گسترده مردم از آن کتاب، کليه نسخ آن در دو روز نخست نمايشگاه به فروش رسيده است؛ اضافه می نمايد که محتوای کتاب مذکور حاوی هيچ نکته منفی ای نسبت به دين الهی يهود نبوده و احتمال طرح چنين تقاضايی با توجه به آزادی بيانی که کشور مستقل کرواسی که به آن افتخار می نمايد، موجب تعجب است!»

بازتاب گسترده بيانيه رايزنی فرهنگی کشورمان در زاگرب که به رغم نفوذ غيرقابل انکار رسانه‌های کرواسی با پوشش رسانه‌ای گسترده همراه شد، فضای رسانه‌ای خاصی را عليه رژيم صهيونيستی در کرواسی ايجاد کرد. در اين چارچوب مطالعه نظرات مراجعان اخبار مربوط به اين جريان در سايت‌های اينترنتی کرواتی که ضمن تمسخر رويکرد اسرائيل به چنين مواردی، اقدام سفارت اين رژيم در زاگرب را تقبيح کرده بودند، جالب توجه می‌نمود؛ جالب آنکه تمام اين موارد مدتی بعد از خروجی اغلب پايگاه‌های اينترنتی رسانه‌های کرواسی حذف گرديد!

با توجه به شکل گيری فضای مذکور و حرکت ضد صهيونيستی خودجوش افکار عمومی کرواسی، لابی صهيونيسم در اين کشور به ساماندهی فاز جديدی از عمليات روانی - ديپلماتيک خود عليه جمهوری اسلامی ايران پرداخت. بر اين اساس روز چهارشنبه مطبوعات کرواسی به نقل از مشاور رئيس جمهور کرواسی عرضه کتاب "يهود بين الملل" در نمايشگاه کتاب زاگرب را اقدامی مخرب توصيف کردند!

در ادامه اين روند، همان روز مطبوعات کرواسی خبری مبنی بر "شکايت عليه مرکز فرهنگی ايران" را منتشر کردند؛ در اين اخبار عنوان شده بود که انجمن دينی يهوديان موسوم به "بت اسرائيل" (خانه اسرائيل) قصد دارد از مرکز فرهنگی ايران به دادستانی کشور کرواسی شکايت کند.

در همين چارچوب ايوو گلد اشتاين، رئيس اين انجمن افراطی وابسته به رژيم صهيونيستی در گفتگويی با خبرنگاران ضمن اعلام اين مطلب مدعی شد که رايزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در نمايشگاه بين المللی کتاب موسوم به "اينتر ليبر" اقدام به فروش کتاب ضد يهود کرده است!

به گزارش مهر ، رئيس اين انجمن افراطی وابسته به رژيم صهيونيستی با فرافکنی آشکار و بدون اشاره به انتشار کتاب مذکور در ايالات متحده و وجود نسخه قابل خريد آن در سايت اينترنتی آمازون، افزود: حرکت‌های ضد يهودی تندروانه جزئی از سياست های جمهوری اسلامی ايران است و بايد به خاطر آوريم که احمدی نژاد، رئيس جمهور اين کشور گفته بود که بايد اسرائيل را مانند غده ای چرکين زير پا له کرد.

اين قبيل مباحث و فرافکنی‌ها از سوی گلداشتاين در حالی مطرح شده که راه حل دموکراتيک و منطقی تهران در خصوص بحران خاورميانه و معضل رژيم صهيونيستی در بالاترين سطوح کشور به صورت شفاف و به کرات اعلام شده است. جالب آنکه دست اندرکاران تشکل صهيونيستی "بت اسرائيل" در حالی از آنچه مواضع راديکال ايران خوانده اند، انتقاد می‌کنند که "کوتل دادون" خاخام اين مجموعه جزء صهيونيست های تندرويی است که خدمت سربازی اش را نيز در يگان تانک رژيم صهيونيستی گذرانده است.

***

راديو فردا: کتاب «ضديهودی» از غرفه ايران در زاگرب جمع شد

فروش کتاب «يهودی جهانی» در غرفه ايران در نمايشگاه کتابی که در شهر زاگرب، پايتخت کرواسی، برپا شده بود با اعتراض رسمی سفارت اسراييل متوقف شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفارت اسراييل در زاگرب روز جمعه گذشته اعتراض رسمی خود به فروش اين کتاب، نوشته هنری فورد سرمايه‌دار معروف آمريکايی، را به برگزارکنندگان نمايشگاه ابلاغ کرد.

در پی اين اعتراض ضمن اين که کتاب مذکور از غرفه جمهوری اسلامی جمع‌آوری شد، ياکسا دپولو، مسئول نمايشگاه، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه عرضه آن را اقدامی «تحريک‌آميز و کاملا بيهوده» خواند.

کتاب «يهودی جهانی» که بيشتر شکل کتابچه را دارد در چهار جلد نخستين بار از سال ۱۹۲۰ تا ۱۹۲۲منتشر شد.

جلد نخست اين کتاب با نام «يهودی جهانی: اولين مسأله جهان» در سال ۱۹۲۰، جلد دوم آن با نام «فعاليت‌های يهوديان در ايالات متحده» در سال ۱۹۲۱، جلد سوم آن با نام «تأثير يهوديان بر زندگی آمريکايی» در سال ۱۹۲۱ و جلد چهارم آن با نام «وجوه قدرت يهوديان در ايالات متحده» در سال ۱۹۲۲ منتشر شد.

نويسنده اين کتاب چهار جلدی هنری فورد، سرمايه‌دار معروف آمريکايی است که کمپانی اتومبيل‌سازی فورد را در سال ۱۹۰۳ تاسيس کرد.

کتاب «يهودی جهانی» شامل مجموعه مقالاتی است که هنری فورد در مجله خود با نام «د ديربورن ايندی‌پندنت» منتشر می کرد.

او امتياز اين مجله هفتگی را در سال ۱۹۱۹ خريد و در مدت انتشار آن تا سال ۱۹۲۷ ضمن نوشتن مقالاتی عليه يهوديان مطالب ديگری نيز در اين زمينه منتشر کرد.

در سال ۱۹۲۴ هاينريش هيملر که بعدها رييس سازمان اس اس حکومت نازی در آلمان و مسئول اصلی هولوکاست شد در نامه‌ای نوشت: «هنری فورد يکی از باارزش‌ترين، مهم‌ترين و پرجوهرترين مبارزان پيشگام است.»

در سال ۱۹۲۷ به دليل شکايت‌های متعدد يک وکيل ساکن سان فرانسيسکو و پشتيبانی يهوديان آمريکا مجله هنری فورد به دادگاه کشيده شد و او مجبور شد رسما عذرخواهی کند.

در سال ۱۹۳۴ موسسه انتشاراتی «فانتوم» مقالات فورد را منتشر و در اروپا توزيع کرد. تئوری‌پردازان نازی از پخش اين کتاب در اروپا استفاده فراوان کردند.

پس از جنگ دوم جهانی بالدور فون شيراخ، رييس سازمان جوانان حکومت هيتلر، در دادگاه نورنبرگ از تاثيرات اين کتاب بر نازی‌ها سخن گفت.

فون شيراخ در دادگاه از اين کتاب چنين ياد کرد: «کتاب ضديهودی‌ای که خواندم و بر دوستانم نيز تاثير گذاشت يهودی جهانی بود. با خواندن آن با يهودی‌ها ضديت پيدا کردم. اين کتاب در آن زمان بر من و دوستانم اثر عميقی گذاشت. ما هنری فورد را سياستمداری پيشرو و نماد پيروزی می‌دانستيم.»

آخرين نسخه اين کتاب با امضای هنری فورد در سال ۱۹۴۹ توسط انتشارات بريتانيايی «ايندی‌پندنت نشناليست» منتشر شد.

نئونازی‌های امروزی هنوز هم در رسانه‌ها و سايت‌های اينترنتی خود بخش‌هايی از اين کتاب را معرفی می‌کنند.

غرفه جمهوری اسلامی ايران در نمايشگاه بين‌المللی کتاب زاگرب «يهودی جهانی» را پس از سپری شدن ۸۸ سال از انتشار اوليه آن و ماجراهايی که در ارتباط با آن روی داده، به معرض معرفی و فروش گذاشت.

«يهودی جهانی» در غرفه ايران در نمايشگاه بين‌المللی کتاب زاگرب به قيمت هفت يورو به فروش می‌رسيد.

هنری فورد در آغاز قرن بيستم با ابداع خط زنجيره‌ای توليد در صنعت اتومبيل‌سازی، تحولی بنيادی در عرصه اقتصاد ايجاد کرد.

او در واقع مدافع چهره ديگری از نظام سرمايه‌داری بود، طوری که بعدها آنتونيو گرامشی، متفکر چپ ايتاليايی، از اين چهره با عنوان «فورديسم» ياد کرد و اين اصطلاح را جهانی کرد. «فورديسم» نماد تحول نظام سرمايه‌داری از طريق دگرگونی در شيوه کار و توليد انبوه کالا بود.





















Copyright: gooya.com 2016