چهارشنبه 6 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فاطمه حقيقت پژوه و ۹ نفر ديگر اعدام شدند، بی بی سی

حکم اعدام فاطمه حقيقت پژوه به جرم قتل شوهر صيغه ای اش که با اعتراض گسترده فعالان حقوق بشر روبرو شده بود صبح روز چهارشنبه به اجرا گذاشته شد.

وکيل مدافع خانم حقيقت پژوه، که گفته می شد شوهر صيغه ای خود را به خاطر تلاش برای تجاوز به دختر چهارده ساله اش به قتل رسانده بود، در گفتگو با بی بی سی اعدام موکلش را تاييد کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وکيل وی ساعاتی پيشتر خبر داده بود که موکلش در آستانه اجرای حکم اعدام قرار گرفته است.

عبدالصمد خرمشاهی در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی گفته بود که در مکالمه تلفنی با موکلش از اعدام قريب الوقوع او آگاه شده است.

حکم اعدام فاطمه حقيقت پژوه سه سال پيش از سوی محمود هاشمی شاهرودی، رئيس قوه قضائيه متوقف شد اما قضات ديوان عالی کشور اين حکم را مجددا تائيد کردند. او پيشتر دو بار تا پای چوبه دار پيش رفته اما به دنبال اعتراض های گسترده فعالان حقوق بشر و با دخالت رئيس قوه قضائيه اجرای حکم به تعويق افتاد.

حکم اعدام که در دادگاه بدوی و در ديوان عالی کشور مورد تائيد قرار گرفته بود با اعتراض گسترده فعالان حقوق زن و سازمان های بين المللی حقوق بشر از جمله عفو بين الملل روبرو شد.

تلاش هايی هم صورت گرفت تا رضايت خانواده مقتول جلب شود با اين وجود اين امر ميسر نشد. به گفته وکيل مدافع خانم حقيقت پژوه، اين تلاش ها تا آخرين روزهای زندگی خانم حقيقت پژوه ادامه يافت.

گروهی از فعالان زن طی روزهای اخير در اين زمينه تلاش هايی کردند. آسيه امينی، فعال حقوق زنان به بخش فارسی بی بی سی گفت که اين فعالان حقوق زنان، فاطمه {حقيقت پژوه} را قربانی شرايط نابسامان اجتماعی به خصوص برای زنان می دانند.

خانم حقيقت پژوه در فروردين سال ۱۳۸۰ شوهر صيغه ای خود را به قتل رساند و جسد او را مثله کرد. او در شهريور همان سال بازداشت و مورد محاکمه قرار گرفت.

طبق گزارش ها او در جريان دادگاه به قتل اعتراف کرد اما آن را به منزله دفاع مشروع دانست اما دفاعيات او پذيرفته نشد و حکم اعدام برای او صادر شد.

***

فارس:
۱۰ قاتل به دار مجازات آويخته شدند

خبرگزاری فارس: ۱۰ نفر قاتل صبح امروز در زندان اوين به دار مجازات آويخته شدند.

جابری، قاضی واحد اجرای احکام دادسرای امور قضايی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس اظهار داشت: ۱۰ نفر قاتل محکوم به قصاص صبح امروز در زندان اوين به دار مجازات آويخته شدند.
وی در ادامه گفت: از اين ۱۰ نفر قاتل، ۹ نفر مرد و يک نفر زن بوده‌اند.
به گفته قاضی واحد اجرای احکام دادسرای امور قضايی تهران، جرم اين زن، قطعه قطعه کردن شوهر صيغه‌ای خود بوده است.





















Copyright: gooya.com 2016