پنجشنبه 7 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محسن رضايی: بحران مالی جهان فرصتی برای ايران است، مهر

اصفهان - خبرگزاری مهر: دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: ‌بحران مالی جهان اکنون برای بخش خصوصی ايران فرصتهای مناسبی برای شکار فرصتهای اقتصادی فراهم کرده و برخی از موانع سياسی هم که در اين عرصه از سوی جهان برای ما ايجاد می شود را می توان مرتفع کرد.
به گزارش خبرنگار مهر در اصفهان، محسن رضايی امروز در همايش "بررسی بحران مالی جهان و تاثير آن بر اقتصاد ايران" افزود: در حال حاضر اين بحران، فرصتها و تهديدهای زيادی را برای ايران فراهم کرده که می توان با آگاهی و بينش باز از فرصتها به بهترين نحو استفاده کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: در اين عرصه بايد دولت، مجلس و بخش خصوصی با يک برنامه اجرايی و عملياتی تدوين شده وارد ميدان شوند و فرصت را از دست ندهند.

بايد با چاپ اوراق قرضه سرمايه وارد کشور کنيم

وی با اشاره به اينکه از سه ماه گذشته تا کنون اقدامی در راستای استفاده از فضای ايجاد شده انجام نشده است، افزود: بايد با چاپ اوراق قرضه سرمايه سرمايه گذاران ديگر کشور ها را وارد کشور کنيم و از اين فرصت ايجاد شده حداکثر استفاده را بنماييم.

وی خطاب به صنعتگران و بازرگانان اصفهانی گفت: شما نبايد در اين ميان فرصتها را از دست بدهيد و منتظر دولت و مجلس بمانيد زيرا شما خودتان می توانيد وارد ميدان شويد. اگر اجناس شما انبار شده فکر نکنيد که تا چند ماه آينده اين اجناس به فروش می رسد.

رضايی به تحريم اقتصادی ايران اشاره کرد و گفت: بسياری از کشورها اکنون حاضرند در پشت صحنه با شما قراردادهايی ببندند که طی ۳۰ سال گذشته عملياتی نشده بود، لذا بايد قدر فرصتها را دانست.

رضايی در بخش ديگری از سخنان خود در خصوص بحران مالی ايجاد شده در جهان گفت: اين بحران در سال ۲۰۰۶ شروع و در سال ۲۰۰۷ دامن وام و اعتبارات را گرفت و تبديل به بحران اعتباری شد که در سال ۲۰۰۸ و چند ماه اخير نيز اين موضوع وارد بازار سرمايه شده است که به سهام دنيا ضربات شديدی وارد کرده است.

سيستم بانکی جهان قفل شده است

وی تصريح کرد: در مجموع با وارد شدن ضربه به سهام دنيا حدود ۱۵ تا ۲۵ هزار ميليارد دلار از ثروت جهانی کاسته شده و هر روز صاحبان سهام دنيا با کاهش ارزش سهامهای خود روبرو هستند.

رضايی همچنين به قفل شدن سيستم بانکی در جهان اشاره کرد و گفت: کسانی که وام گرفته نمی توانند آن را پرداخت کنند و هبه همين دليل بانکهای جهان با کاهش نقدينگی روبرو شده اند.

دبير تشخيص مصلحت نظام افزود: طی چند هفته اخير يکی از اثرات بحران مالی در صنايع فولاد و خودروسازی بروز کرده که به مرور زمان اين تاثيرات ديگر صنايع را در بر خواهد گرفت چنانچه تا کنون نزديک به ۲۰ ميليون کارگر در سراسر جهان اخراج يا تعديل شده اند.

کاهش قيمت نفت تهديدی است که بايد به فرصت تبديل شود

دبير تشخيص مصلت نظام در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به اينکه پيش بينی می شود اين بحران مالی از يک تا سه سال ديگر به درازا بکشد، گفت: در اين زمان شاهد رکود قيمت جهانی نفت خواهيم بود که اين کاهش قيمت نفت هم ايجاد فرصت و هم به عنوان يک تهديد تلقی می شود که بايد از فرصتها به نحو لازم و کافی استفاده کرد.

وی همچنين يادآور شد: بايد ذخاير ارضی در مقابله با بحران را به دو قسمت تقسيم کرد و مجلس قانونی را در اين عرصه ايجاد کند که هم بخش خصوصی بتواند از ذخاير ارضی استفاده نمايد و شاهد رشد و شکوفايی اين بخش نيز باشيم.

رضايی همچنين به مسائل صادرات و واردات اشاره کرد و گفت: بايد در عرصه صادرات غير نفتی تدابيری جدی اتخاذ شود تا به اين عرصه ضربات کمتری وارد شود .

بخشی از مشکلات اقتصاد ايران قديمی و ساختاری است

دبير تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگری از سخنان خود به بررسی موانع و مشکلات اقتصادی در ايران پرداخت و گفت: در حال حاضر قديمی و ساختاری بودن ساختار اقتصادی ايران، ‌مشکلات مديريتی و شرايط محيط داخلی و خارج از کشور موانع اقتصادی در کشور را شامل می شود.

رضايی عنوان کرد: آنچه در ساختار و تار و پود اقتصاد ايران وجود دارد و از يکصد سال پيش تا کنون نيز ما شاهد آن بوده ايم موضوع نفت است که تار و پود اقتصادی کشور را بر هم ريخته و نياز به يک همت دارد.

وی با اشاره به تکيه مردم به دولت در امور مختلف تصريح کرد: مردم چشم اميدشان به دولت است و توقع دارند دولت دست آنان را بگيرد که اين امر مسئله ای است که بايد حل شود.

وی ادامه داد: مردم بايد به ياری دولت بشتابند زيرا اکنون اين سئوال مشکل وجود دارد که مردم به يارانه ها عادت کرده اند.

وی يکی ديگر از مشکلات اقتصادی کشور را در دولتی - نفتی بودن آن دانست و گفت: اين موضوع سبب شده تا بهره وری ملی تا حد زيادی پايين آيد و مردم ضعيف شوند که اين مسئله يکی از علتهای اصلی ضعف مردم است.

وی همچنين به مشکل در مديريت اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: در اين زمينه نيز ما از يکصد سال پيش تا کنون با مشکلاتی روبرو بوده ايم و مديران اقتصادی آمده و رفته اند اما ما شاهد هيچ تحولی جدی در اين عرصه نبوده ايم.

‌رضايی همچنين اظهار داشت: دولت، مجلس و قوه قضائيه بايد به کمک نظام کشور بيايند تا تصميمات ما تبديل به يک انقلاب اقتصادی شود در غير اين صورت در عرصه اقتصادی کشور نمی توان کاری را از پيش برد.

رفع فقر اقتصادی نيازمند انقلاب اقتصادی است

رضايی با اشاره به همت مردم و مديران که جنگ تحميلی و انقلاب اسلامی را جدی گرفتند، اظهار داشت: بايد اکنون نيز فقر اقتصادی را نيز جدی گرفت و توليد و اشتغال در کشور را تبديل به امری مقدس کرد و اينکه هر کسی در کشور اشتغالزايی می کند کاری مقدس را انجام داده است بايد درونی شود.

رضايی در بخش پايانی سخنان خود خاطر نشان کرد: از ميان بردن فقر در کشور کمتر از خروج صدام از خرمشهر و استبداد و شاه از کشور نيست.





















Copyright: gooya.com 2016