پنجشنبه 7 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پارلمان عراق پيش‌نويس "توافقنامه عقب‌نشينی نيروهای آمريکايی" از اين کشور را تصويب کرد، ايسنا

سرانجام پس از ماه‌ها کشمکش بين احزاب سياسی عراق و به رغم اختلافات سياسی بين گروه‌ها، مراجع و اقشار عراقی درباره توافق‌نامه، پارلمان عراق پيش‌نويس توافقنامه‌ عقب‌نشينی نيروهای آمريکايی از اين کشور را با ۱۴۹ رای موافق به تصويب رساند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از الجزيره، پارلمان عراق در نشست روز پنج‌شنبه به بررسی توافقنامه عقب‌نشينی نيروهای آمريکايی از عراق پرداخت و به رغم مخالفت‌های شديد حزب مقتدی صدر و فريادهای نمايندگان آن برای به تصويب نرساندن اين توافقنامه، هم‌چنين اصرار آن‌ها برای خروج نيروهای اشغال‌گر آمريکا از عراق، اين توافق‌نامه را تصويب کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در رای‌گيری درباره اين توافق‌نامه ۱۴۹ نماينده در موافقت رای دادند.

جمع حاضران نمايندگان عراق ۱۹۸ تن بود.

پارلمان عراق هم‌چنين به پيش‌نويس طرح اصلاحات احزاب سياسی عراق رای مثبت داد.

اين اصلاحات قرار است به رای مردم عراق گذاشته شود.

بر اساس اين گزارش نمايندگان عراقی در حالی توافق‌نامه‌ی خروج نيروهای آمريکايی از عراق را که چارچوب حضور اين نيروها را در کشورشان طی سه سال آينده مشخص می‌کند، به تصويب رساندند که آمريکا سرانجام مجبور شد به طرح تغييرات پيشنهادی دولت عراق درباره پيش‌نويس اين توافقنامه تن دهد.

پيش از برگزاری نشست پارلمان فهرست ائتلاف يکپارچه‌ی شيعه و فهرست ائتلاف کردستان عراق موافقت قاطعشان را با توافق‌نامه "عراق و آمريکا" اعلام کرده بودند اما در نشست شورای رياست‌جمهوری عراق که با هدف بررسی پيشنهادات احزاب سياسی درباره نحوه‌ تصويب توافق‌نامه برگزار شد، بر ضرورت تحقق اجماع ملی گسترده و جلب موافقت اکثريت پارلمان با اين توافق‌نامه تاکيد شد.

احزاب سنی عراق نيز با ارائه‌ سند اصلاحات، توافق‌ نهايی درباره اين سند را شرط موافقتشان با توافق‌نامه‌ی عراق و آمريکا اعلام کرده بودند.

توافق‌نامه اخير در حالی تصويب شد که آيت‌الله العظمی سيدعلی سيستانی، مرجع شيعه در ديدارهای گسترده با مقام‌های عراقی ضمن تاکيد بر ضرورت حفظ حاکميت و منافع عالی عراق در اين توافقنامه،‌ تصميم‌گيری در اين باره را به دولت، پارلمان و ملت عراق واگذار کرده بود.





















Copyright: gooya.com 2016