چهارشنبه 13 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: نامه‌های رسيده از کنگره آمريکا را نه رد نکرديم، نه پاسخ داديم، ايسنا

- تنها نگرانی نمايندگان درباره طرح تحول اقتصادی، بخش نقدی کردن يارانه‌هاست

رييس مجلس شورای اسلامی حادثه‌ی تروريستی بمبئی هند را شبيه نوعی بسترسازی ماجراجويانه‌ی جديد در منطقه دانست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) علی لاريجانی در نطق پيش از دستورامروز خود با تشکر از نمايندگان به دليل پذيرابودن نمايندگان ادوار در جلسه‌ی روز گذشته‌ی مجلس، گفت: حضور صميمانه‌ی دوستداران انقلاب با سلايق مختلف آن هم در روز تصويب قانون اساسی، پيام روشنی به کشورهايی بود که تصور می‌کنند با زبان زور می‌توانند با ايران اسلامی سخن بگويند.

رييس مجلس شورای اسلامی، نشست ۳۰ سال قانون‌گذاری و نظارت را نشانگر بلوغ سياسی روح جمعی جامعه‌ی ايرانی دانست که تکثر نهفته در متن دموکراسی حول آرمان‌های انقلاب اسلامی و قانون اساسی را به وحدت بدل می‌کند.

نماينده‌ی مردم قم در خانه ملت افزود: از بزرگان کشور که دعوت ما را پذيرفتند و در اين جلسه‌ی باشکوه شرکت کردند تشکر می‌کنم، از روسای پيشين مجلس که با بيانات درس‌آموز خود آموزه‌های ارزشمند و در عين حال شيرين به نمايندگان هديه کردند، سپاسگزاری می‌کنم. هم‌چنين از همکاران اداری مجلس که زحمت زيادی کشيدند تشکر می‌کنم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی هم‌چنين با گرامی‌داشت روز بيمه و روز جهانی معلولان گفت: در جلسه‌ی امروز لايحه‌ی الحاق به کنوانسيون جهانی حمايت از افراد معلول در دستور کار مجلس است که اميدواريم به تصويب برسد.

رييس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حادثه‌ی تروريستی هند، هشدار داد: حادثه‌ی تروريستی بمبئی هند ابهامات زيادی را به وجود آورده است که بيشتر به نوعی بسترسازی ماجراجويانه‌ی جديد در منطقه شباهت دارد. مجلس شورای اسلامی ضمن محکوم کردن اين اقدام خطرناک از کشورهای دوست، پاکستان و هند می‌خواهد با دقت نظر و آرامش موضوع را بررسی کنند و خدای ناکرده در دام ساختگی و فريب‌کارانه کشورهای ماجراجو نيفتند.

هم‌چنين رييس مجلس شورای اسلامی در حاشيه‌ی افتتاح شبکه‌ی داخلی مجلس (اينترانت) در جمع خبرنگاران پارلمانی در پاسخ به سوالی که علت عدم حضور امروز رييس‌جمهور در مجلس را جويا شد، گفت: قرار بود که آقای احمدی‌نژاد امروز به مجلس بيايد و گزارشی درباره‌ی وضعيت اقتصادی کشور و اجرای برنامه‌های خود بدهد و هم‌چنين قرار بود که لايحه‌ی طرح تحول اقتصادی را به مجلس ارايه کند، اما امروز طی تماسی که با آقای حاجی‌بابايی از رياست جمهوری داشتند عنوان کردند که چند روز حضورشان در مجلس عقب افتاده است.

به گزارش ايسنا، علی لاريجانی گفت: شايد کاری برای ايشان پيش آمده و يا می‌خواهند کار بيشتری روی طرح تحول اقتصادی انجام دهند. در کل از نظر ما مشکلی وجود ندارد.

رييس مجلس شورای اسلامی هم‌چنين در پاسخ به علت عدم اعلام وصول برخی استيضاح‌ها به‌ويژه استيضاح وزير جهادکشاورزی و وزير آموزش و پرورش گفت: تعدادی از نمايندگان به دنبال استيضاح چند نفر از وزرا هستند و امروز هم دو مورد از اين استيضاح‌ها مطرح بود که جمعی از نمايندگان هم در هيات رييسه جمع شده بودند.

وی گفت: توصيه و خواهش من از دوستان نماينده اين بود که اجازه دهند با خود وزير هم جلسه‌ای گذاشته شود تا بررسی کنيم آيا مسائل قابل حل هست يا خير. اگر اين موارد قابل حل نبود حق نمايندگان است که استيضاح را مطرح کنند.

لاريجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسيد چرا تا کنون با وزير جلسه‌ای نگذاشته‌ايد؟ عنوان کرد: اين جلسه را ما هفته‌ی گذشته با وزير جهادکشاورزی داشتيم و ايشان هم توضيحاتی ارايه کردند، اما آن زمان عموم نمايندگان مجلس در تهران نبودند. لذا من خواهش کردم که شنبه هفته‌ی آينده جلسه‌ای با حضور وزير و نمايندگان استيضاح‌کننده برگزار شود تا بررسی کنيم آيا مسائل مدنظر استيضاح‌کنندگان قابل حل هست يا خير و اگر مسائل استيضاح‌کنندگان قابل حل نباشد درخواست استيضاح‌کنندگان در دستور قرار می‌گيرد.

رييس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اين‌که در صورت تورم‌زا بودن طرح تحول اقتصادی چه‌قدر اين امکان وجود دارد که مجلس به لايحه‌ی دولت رای دهد؟ گفت: اين لايحه‌ی طرح تحول اقتصادی ابعاد مختلفی دارد و بعضی بخش‌های اين طرح هيچ ربطی به تورم ندارد. بخش‌هايی از اين طرح کارهای خوبی است. مثلا درباره‌ی گمرک‌ها و يا بالا بردن بهره‌وری که اينها اصول خوبی است که هيچ ربطی هم به تورم ندارد. تنها نقطه‌ای که نگرانی‌هايی برای برخی نمايندگان در کميسيون ويژه ايجاد کرده است بخش نقدی کردن يارانه‌ها بود که بحث‌های کارشناسی در اين زمينه بايد صورت گيرد.

وی ارايه‌ی طرح تحول اقتصادی از سوی دولت را يک مورد عادی دانست و گفت: به طور طبيعی لايحه‌ای همانند ساير لايحه‌ها مطرح می‌شود و در کميسيون مربوطه مورد بررسی قرار می‌گيرد.

به گزارش ايسنا، لاريجانی در پاسخ به سوال خبرنگار ديگری که پرسيد بودجه‌ی سال آينده چه زمانی به مجلس می‌آيد، چرا که عنوان می‌شود اگر تا ۱۵ آذر اين اتفاق نيافتد مجلس با مشکل مواجه می‌شود؟ گفت: به مشکلی برنمی‌خوريم؛ اما با توجه به شرايطی که وجود دارد و البته با صحبت‌هايی که با آقای رييس‌جمهور داشتيم ايشان مطرح کردند که دولت در حال بررسی چند سناريوی مختلف است. لذا بايد فرصت داد که دولت بررسی‌های خود را تمام کند.
رييس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره‌ی طرح تحول اقتصادی بيشتر جويا شد، گفت: هم‌اکنون به طور غيررسمی مفاد اين طرح را در اختيار کميسيون ويژه قرار داده‌اند. قسمت مهم اين طرح نقدی کردن يارانه‌هاست که صورت مساله و مفاد آن به طور غيررسمی در اختيار کميسيون ويژه قرار گرفته است، اما اين‌که از ابتدا اين طرح به کميسيون داده شود و پس از آن به مجلس بيايد اين‌طور نيست؛ چرا که اول اين لايحه بايد به مجلس بيايد، به‌ويژه آن‌که بخواهند برای آن فوريت قائل شوند بايد حتما اين اتفاق بيافتد که البته من اين را توصيه نمی‌کنم؛ چرا که مطابق آيين‌نامه‌ی جديد، بسياری از قوانين يک شوری خواهد بود، مگر اين‌که هيات رييسه برای آن اهميت قائل باشد که دو شوری شود.

لاريجانی در پاسخ به سوال‌های مختلف خبرنگاران در رابطه با طرح تحول اقتصادی گفت: اجازه دهيد که اين لايحه مطرح شود و قواره‌ی آن در مجلس ديده شود، فرصت برای اين موارد مدنظر شما وجود دارد.

رييس مجلس در پاسخ به سوالی که درباره‌ی برنامه‌ی احتمالی رييس مجلس برای ۱۶ آذر - روز دانشجو - پرسيد، گفت: دقيقا هنوز نمی‌دانم که برنامه‌ی آن روز چيست.

رييس مجلس شورای اسلامی هم‌چنين در جلسه امروز در پاسخ به تذکر آيين‌نامه‌ای بهروز جعفری نماينده مردم سميرم که خواستار شفاف‌سازی نامه نمايندگان کنگره آمريکا به مجلس شده بود، گفت: تاکنون چندين نامه از کنگره آمريکا به مجلس و اصل شده است که برخی از آنها در مجلس هفتم و يک نامه هم اخيرا به مجلس هشتم رسيده است و محتوای آنها تقريبا يکی است.

وی افزود: در نامه اخير اعلام شده که ما علاقمنديم با توجه به شرايط در سطح بين‌الملل با ايران درباره موضوعات‌ گفت‌وگو کنيم.

رييس مجلس ابراز داشت: بايد شرايط غبار آلود فعلی در آمريکا روشن شود تا با دقت پاسخ داده شود؛ ما به اين نامه پاسخ نداده‌ايم، اما آن‌ را رد هم نکرده‌ايم.

لاريجانی در پاسخ به کواکبيان، در مورد طرح تحقيق و تفحص از حساب ذخيره ارزی گفت: در انجام طرح تحقيق و تفحص از حساب ذخيره‌ی ارزی منعی وجود ندارد و کميسيون برنامه و بودجه و محاسبات نيز پس از گرفتن استعلامات آن را بررسی می‌کند و ما هم به آنها می‌گوييم که مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: ساير تحقيق و تفحص‌ها هم همين‌طور است و هيچ مشکلی وجود ندارد.

رييس مجلس شورای اسلامی، هم‌چنين در پاسخ به سوال تعدادی از نمايندگان در مورد اعلام وصول نشدن طرح استيضاح علی‌احمدی و اسکندری افزود: اجازه بدهيد تا جلسه‌ی يکشنبه‌ی آتی مجلس فرصت برای اتمام حجت با وزراء داشته باشيم که بعد اگر طرفين راضی نشدند در جلسه‌ی بعدی طرح‌های استيضاح را اعلام وصول خواهيم کرد.

وی ابراز داشت: از شما و دوستان ديگر خواهش کردم اجازه دهيد با وزير جهاد کشاورزی هم صحبت کنيم تا اگر اين ايرادات قابل حل باشد، ديگر وقت دولت و مجلس گرفته نشود.

رييس مجلس شورای اسلامی، گفت: در اين فاصله جلسه‌ای با وزير جهادکشاورزی و معاون ايشان داشتيم. من به ايشان گفتم استيضاح جدی است و شما جلسه‌ای بگذاريد و با آقايان صحبت کنيد و تا آنجا که ممکن است مساله حل شود.

لاريجانی با بيان اين‌که اين جلسه هنوز تشکيل نشده است، گفت: من امروز گفتم اگر می‌شود اين جلسه را شنبه تشکيل دهند، اگر به هر دليل متقاعد نشديد، يکشنبه طرح اعلام وصول می‌شود. بنابراين فقط فاصله تا اعلام وصول چند روز است.

رييس مجلس شورای اسلامی، ابراز داشت: در مورد وزير آموزش و پرورش هم همين موضوع مطرح است. روز شنبه جلسه‌ای بگذاريد و اگر مسائل حل شد که بهتر است، اما اگر حل نشد روز يکشنبه در خدمت شما هستيم و شما مدرس‌وار کار خود را ادامه دهيد.

وی از نمايندگان درخواست‌کننده‌ استيضاح نيز خواست تا روز شنبه در تهران حضور داشته باشند و اين جلسه تشکيل شود.

هم‌چنين رييس مجلس خطاب به تذکر کلی نمايندگان مبنی بر در دستور کار قرار نگرفتن سوالات از وزرا گفت: سوالات از وزراء زياد است شما نمايندگان قدری رحم کنيد و تعداد سوالات را کمتر کنيد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ايسنا، مهدی سنايی،نماينده مردم نهاوند در تذکر آيين‌نامه‌ای خود گفت: نزديک به دو ماه است که از وزير نيرو سوالی مطرح کرده‌ايم که هنوز در دستور کار کميسيون قرار نگرفته است.

لاريجانی پاسخ داد: شما نمايندگان بايد قدری رحم کنيد و تعداد سوالات را کمتر کنيد تا وقت کميسيون‌ها اجازه بدهد همين امروز آقای قربانی به من گفت که ۲۰ سوال در دستور است.

رييس مجلس گفت: کميسيون‌ها چقدر بايد وقت بگذارند، وقتی حجم سوالات زياد می‌شود آنها هم بايد به نوبت بررسی کنند، بسياری از اين سوالات مسايل منطقه‌يی است.

وی گفت: اگر آيين‌نامه جديد محقق شود، سطح‌بندی‌های دقيق‌تری در خصوص سوالات انجام می‌شود؛ با اين همه سوالات که به کميسيون‌ها ارجاع داده می‌شود ظاهرا آن‌قدر ترافيک است که زمان‌بر است.

لاريجانی هم‌چنين در پاسخ به تذکر سنايی در خصوص طرح تحول اقتصادی گفت: کميسيون ويژه مجلس تا کنون در گزارشی که به مجلس درباره طرح تحول ارائه داده است نمايندگان را در جريان موضوع قرار داده است.

وی اضافه کرد: اگر فکر می‌کنيد اطلاعات ديگری لازم است می‌توانيد از کميسيون بخواهيد که اطلاعات بيشتر را در اختيار نمايندگان بگذارند و مجموعه مباحثی که با دولت داشته‌اند را ارائه کنند.

رييس مجلس ادامه داد: نگرانی در اين قضيه وجهی ندارد، دولت لايحه‌ای تهيه کرده که آن را به مجلس تقديم خواهد کرد و مجلس نيز آن را در کميسيون ويژه مجلس بررسی خواهد کرد و کميسيون‌های جانبی هم می‌توانند راجع به آن نظر دهند.

وی گفت: کارهايی که دولت دراين زمينه انجام داده، کارهايی است که برای گرفتن اطلاعات از جامعه بوده است، اما اجرای اين امر مصوبه قانونی مجلس را می‌خواهد و ما چنين اطلاعی از اجرا نداريم.





















Copyright: gooya.com 2016