جمعه 15 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ضرورت پيوند جنبش دانشجوئی با جنبش های ديگر اجتماعی! اعلاميه فدائيان خلق (اکثريت) به مناسبت ۱۶ آذر، روز دانشجو

اعلاميه هيات سياسی ـ اجرائی سازمان فدائيان خلق ايران(اکثريت)
در گراميداشت سالروز ۱۶ آذر

جنبش دانشجوئی روزگار سختی را می گذراند. جريان نظامی ـ امنيتی که بر قدرت چنگ انداخته، دانشگاههای کشور را همچون پادگان انگاشته و فضای سربازخانه ای را بر آنها حاکم گردانيده است. ما در طی سالهای اخير شاهد هجوم سنگين جريان راست افراطی به دانشگاههای کشور بوديم. اين هجوم هم جنبش دانشجوئی را هدف گرفته است و هم استادان دگرانديش را. در اين مدت عده ای قابل توجهی از استادان دگرانديش از دانشگاههای کشور رانده شده، شمار زيادی از تشکلهای دانشجوئی منحل گشته، دهها نشريه دانشجوئی تعطيل شده، فعاليتهای اجتماعی دانشجويان محدود گرديده، احکام محروميت از تحصيل تعداد زيادی از دانشجويان توسط کميته های انضباطی صادر شده، عده ای از دانشجويان از جمله دانشجويان چپ دستگير و ماهها در گوشه اسارتگاهها به بند کشيده شده اند. در کنار اين اقدامات ارگانهای امنيتی تماما تلاش می کنند که بين گرايشهای مختلف دانشجوئی تفرقه بياندازند، نهادهای شبه نظامی همانند بسيج دانشجوئی را تقويت کنند و فضای رعب را بر دانشگاههای کشور حاکم گردانند. برنامه جريان راست افراطی بالا بردن هزينه فعاليت سياسی و متشکل در دانشگاه های کشور و خاموش کردن جنبش دانشجوئی و ايجاد فضائی مشابه دوره انقلاب فرهنگی در دهه ۶۰ است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گرچه اقدامات سرکوبگرانه راست افراطی در دانشگاههای کشور بر پويائی و تحرک جنبش دانشجوئی تاثير منفی گذاشته و از ابعاد اعتراضات دانشجوئی کاسته است، با اين وجود جنبش دانشجوئی همچنان زنده است و با سکوت و خاموشی بيگانه. عليرغم وجود فضای پادگانی در دانشگاهها، در سالهای گذشته ما هم شاهد اعتراضات دانشجوئی به ويژه در حوزه مسائل صنفی و اجتماعی بوديم و هم برای نخستين بار برآمد جريان چپ بعد از سرکوب دهه ۶۰.
جريان چپ در دانشگاههای کشور ريشه دارترين جريان سياسی از زمان تاسيس دانشگاه تهران است. در دهه های قبل از انقلاب، چپ قوی ترين و پرنفوذترين نيرو در مراکز دانشگاهی کشور بود. از اين رو سران رژيم برآمده از انقلاب بهمن، برای ريشه کن کردن چپ از دانشگاهها، به انقلاب فرهنگی دست زدند، به گسترده ترين وجه به تصفيه نيروهای چپ پرداختند و دانشگاهها را به زعم خود از چپ تهی نمودند. با اين وجود يک دهه بيشتر طول نکشيد که چپ در دانشگاههای کشور سربرآورد، ابتدا در صفوف دفتر تحکيم وحدت به فعاليت خود ادامه داد و سپس در چهره مستقل. اين امر نشان داد که چپ از محيط دانشگاهی زدودنی نيست.
اين بار هم همانند سالهای اول انقلاب، نهادهای امنيتی فعاليت چپ را در دانشگاههای کشور تحمل نکردند و يورش سنگينی به آن آوردند و تعداد زيادی از دانشجويان چپ را دستگير و روانه شکنجه گاهها کردند. با اين يورش جريان چپ ضربه خورد ولی نابود نگشت.

دانشجويان عزيز!
تلاش جريان حاکم پايان دادن به حيات جنبش دانشجوئی و خاموش کردن صدای اعتراض دانشجويان است. لذا
مبرم ترين وظيفه در شرايط کنونی حفظ و تداوم حيات جنبش دانشجوئی، شکستن فضای پادگانی و عقب نشاندن جريان نظامی ـ امنيتی از دانشگاههای کشور است.

دانشجويان گرامی!
دورانی که تنها يگ گرايش فکری ـ سياسی در دانشگاههای کشور حضور داشت، سپری شده است. اکنون ما شاهد حضور طيفهای مختلف فکری ـ سياسی در دانشگاههای کشور هستيم. اين امر طبيعی است. امروز با توجه به شدت سرکوب و فضای پادگانی، ضرورت همکاری و اتحاد بين گرايشهای مختلف فکری ـ سياسی در دانشگاهها به شدت احساس می شود. جنبش دانشجوئی در صفوف متحد خود قادر است در مقابل تهاجم نهادهای امنيتی رژيم ايستادگی نمايد و حيات جنبش دانشجوئی را تداوم بخشد.

دانشجويان عزيز!
در شرايط کنونی لزوم توجه به بدنه دانشجوئی بيش از هر زمان ديگر مطرح است. ارگانهای امنيتی قادرنيستند به آسانی توده دانشجوئی را تحت پيگرد و سرکوب قرار دهند. در همين ارتباط لازم است به مسائل صنفی توجه ويژه ای مبذول داشت، نظر مساعد بدنه دانشجوئی را جلب نمود و از همين جايگاه توان برخورد با ارگانهای سرکوب را بالا برد.

دانشجويان گرامی!
وضعيت ويژه ای بر کشور حاکم است. بنيان های اقتصادی و اجتماعی کشور در حال فروپاشی است. فقر، بيکاری و فساد کشور را فرا گرفته است. زندگی اکثريت مردم کشور ما به فقر و فلاکت هرچه بيشتری سوق پيدا کرده و شکاف طبقاتی تعميق يافته است. ثروت کشور در دست لايه ای نازکی از جامعه متمرکز گشته و بر حجم فقر افزوده شده است. ما شاهد تقابل گروههای مختلف اجتماعی با جمهوری اسلامی و به ويژه با بلوک حاکم هستيم.
جمهوری اسلامی بخش قابل توجهی از درآمد نفت را به جيب نيروهای وابسته به حکومت می ريزد تا در سايه حمايت آنها به حيات خود ادامه دهد. اکنون با بحران جهانی مالی و کاهش قيمت نفت، بحران اقتصادی در کشور ما در حال گسترش است. بحران اقتصادی با بحران کارائی درهم تنيده شده و همديگر را تشديد می کنند. در صورت تداوم بحران جهانی مالی و افت شديد درآمد نفت، بحرانهای موجود می تواند زمينه را برای شکل گيری بحران سياسی فراهم آورد. برای چنين موقعی بايد آمادگی داشت. لازم است جنبش دانشجوئی پيوند نزديک با ديگر جنبشهای اجتماعی برقرار کند تا در زمان گسترش بحران سياسی همراه با آنها برآمد کند.

دانشجويان عزيز!
ما در کنار شما سالروز ۱۶ آذر را به عنوان روز دانشجو گرامی ميداريم و اميدواريم که جنبش دانشجوئی عليرغم تسلط فضائی پادگانی بردانشگاهها به حيات پويا و سرسبز خود ادامه دهد و نقش پيشرو خود را در جنبش دمکراتيک ايران حفظ نمايد.

هيات سياسی ـ اجرائی سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)
۱۵ آذر ۱۳۸۷ (۴ دسامبر ۲۰۰۸)





















Copyright: gooya.com 2016