شنبه 16 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد خاتمی: حاکمان بايد به خواست مردم به قدرت رسيده و از قدرت کنار بروند، ايلنا

- نبايد عدل را در عدالت اقتصادی خلاصه کنيم

تهران- خبرگزاری کار ايران
رئيس‌‏جمهور سابق کشورمان ضمن‌‏ گراميداشت ياد و نام شهدای خبرنگار سانحه هوايی C۱۳۰، ورود جوانان با اشتياق به عرصه خبر، مطبوعات و رسانه در سال‌‏های گذشته را موجب عدم احساس فقر کشور‌‏در‌‏اين زمينه عنوان‌‏کرد.

به گزارش"ايلنا" به نقل از روابط عمومی‌‏دفترسيد محمد خاتمی، وی‌ ‏که در مراسم سومين سالگرد خبرنگار شهيدعليرضا افشار، از شهدای خبرنگار سانحه هوايی C۱۳۰، حضور يافته بود، گفت: هنوز هم داغ دل عزيزان سانحه هوايی C۱۳۰در دل ما تازه است و به باورمان ننشسته است که آنان را از دست داده ايم؛از جمله عليرضا افشار عزيز که نمونه صفا،آگاهی و تلاش بود.مجددا شهادت او را به خانواده محترم افشار تسليت می‌‏گويم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود:آن عزيزانی که در آن سانحه از دست داديم موجب خسارت جبران ناپذيری برای عرصه خبر رسانی و فعاليت‌‏مطبوعاتی و رسانه ای‌‏کشورشد.
رئيس دولت اصلاحات با اشاره به اشتياق جوانان برای ورود به عرصه مطبوعاتی و رسانه‌‏ای‌‏کشور، گفت: ورود اين نيروهای جوان و با اشتياق در سال‌‏های گذشته که به خوبی هنر و توانايی خود را در عرصه مطبوعاتی و رسانه‌‏ای نشان دادند، موجب شده است تا از اين جهت مشکلی نداشته باشيم و احساس فقر نکنيم ؛گرچه شاهد تنگناهايی هستيم که بزرگترين زيان آن دلخوری و احيانا ناميدی اين سرمايه خواهد بود.
سيدمحمد خاتمی در ادامه با اشاره به شهادت حضرت امام باقر(ع)، اظهار داشت:همه ما افتخار داريم که به عالم تشيع تعلق داريم؛تشيع حزب،گروه و باند نيست گرچه در عرصه سياسی ظهور و بروز خاص خود را دارد؛ بلکه يک راه و روش است و برداشت صحيحی است که از اسلام وجود داشته و دارد.
رئيس موسسه بين المللی گفتگوی فرهنگ‌‏ها و‌‏تمدن‌‏ها تصريح کرد: در‌‏کارها بر دو صفت عمده برای تشيع شده است، يکی عقل و ديگری عدل.
رئيس‌‏جمهور سابق کشورمان همچنين تاکيد کرد: دين نيامده است تا عقل انسان را تعطيل کند بلکه از آن کاملا حمايت کرده و از انسان خواسته است عقل خود را به کار گيرد و ظاهر پرستی هايی که با عقل سازگاری ندارد را مردود دانسته است.
وی با اشاره به صفت ديگر تشيع‌‏که عدل است، افزود: زندگی اجتماعی انسان بايد مبتنی بر عدل و داد باشد، همانطوری که هدف خداوند ازفرستادن ‌‏پيامبران و نزول وحی برپايی قسط توسط خود انسان‌‏ها بوده است.
رئيس موسسه بين المللی گفتگوی فرهنگ‌‏ها و تمدن‌‏ها همچنين گفت:خداوند در قرآن می‌گويد؛پيامبران را فرستاديم و کتاب‌را نازل کرديم تا مردم به قسط قيام کنند؛فاعل قيام در اينجا مردم هستند،يعنی پيامبران نيامدند به زور چيزی را بر مردم تحميل کنند، بلکه آماده‌اند تا آگاهی بدهند، اراده ها را قوی کنند، ايمان‌‏ها را بالا ببرند و سپس خود مردم عدل را پياده کند.
خاتمی ادامه داد:متاسفانه در طول زمان پيرايه‌‏ها و آرايه‌‏ها بر جنبه‌‏های پوشانده شده است و احيانا بصورت ظواهر خشک در‌‏آمده که گويا انسان نبايد درباره عالم و آدم فکر کند و عقل خود را به کار گيرد.
وی، فاعل قيام را مردم دانست و تاکيد کرد:خدا انسان را حاکم بر سرنوشت خود آفريده است.
خاتمی همچنين گفت:نبايد تا می‌‏گوييم عدل، آن را در عدالت اقتصادی خلاصه کنيم؛ اگر نيازهای مردم برای پيشرفت و زندگی سالم و درست برآورده نشود؛بايد زمينه‌‏ای فراهم شود تا مردم خودشان زندگی شان را تامين کنند.
رئيس بنياد باران با بيان اينکه «پيامبران آمده‌‏اند تا مردم خودشان به قسط برخيزند»، تصريح کرد: ازمهمترين جنبه‌‏های قسط آزادی مردم است، حکومتی مطلوب است که برخواسته از نظر و خواست مردم باشد.
وی ادامه داد:اينکه عده‌‏ای با زور بر مردم حکومت کنند عدالت نيست، بلکه بايد مردم بخواهند قدرت در دست چه کسانی باشد و بر آن نظارت کنند و هر وقت آنها را نخواستند به کسانی ديگر واگذار کنند.
خاتمی تصريح کرد:اگر می‌‏خواهيم امامانمان را بشناسيم بايد شيوه،روش و منش آن بزرگواران را بشناسيم.
رئيس موسسه بين المللی گفت‌‏وگوی فرهنگ‌‏ها و تمدن‌‏ها همچنين اظهار داشت:تشيع بيش از همه مديون امام باقر(ع) و امام صادق (ع) است زيرا اين دو امام بيشتر از بقيه توانستند آرا و نظرات خود از دين را تبيين کنند و بسط دهند وبايد اين دو بزرگوار را بشناسيم.
وی با بيان اينکه «دوره برزخی تحول حکومت اموی به عباسی، مجال مناسبی برای دو امام بزرگوار امام باقر(ع) و امام صادق(ع) به وجود آورد تا چارچوب اساسی دين،معارف و نظام حقوق اسلامی را از ديدگاه شيعه و اهل بيت بنيان و پايه های آن را محکم کنند» گفت:در زمان اين دو امام، مهم تبيين روش و شيوه‌ای بود که از دل آن اجتهاد پويای اسلامی درآمد تا پس از دوران غيبت،ظاهرپرستی و قشری‌گرايی ايجاد نشود.
رئيس‌‏جمهور سابق کشورمان افزود:البته اين دو امام بزرگوار در عرصه‌های ديگر معارف انسانی و اسلامی نقش داشتند اما عمده کارشان تثبيت مکتب حقوقی عقلانی اسلامی از ديدگاه اهل بيت در مقابل ديگر مکتب‌‏ها بود.
سيد محمد خاتمی خاطر‌‏نشان کرد:معتقدم در اين زمينه حوزه‌های علميه و مجامع دينی ما کمتر کار کرده‌اند، اين مراکز شايسته است، نقش امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در عرصه تثبيت نظام حقوقی و فقهی اسلام و پيگيری اجتهاد عقل گرای اسلامی و شيعی را نشان داده و بر روی آن کار کنند.
وی در پايان از درگاه خداوند برای شهدای عرصه خبر آرزوی علو درجات کرد.
گفتنی است در اين مراسم سوگواری امام باقر(ع) همراه با مداحی يکی از مداحان اهل بيت برگزار شد.





















Copyright: gooya.com 2016