شنبه 16 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهدی کروبی: دانشجويان از افراط و تفريط بپرهيزند، ايسنا

- دانشجويان حساب شده‌ به فعاليت سياسی بپردازند
- دانشجويان رابطه‌شان را با گروه‌های سياسی تنظيم کنند

حجت‌الاسلام والسلمين مهدی کروبی با تاکيد بر اينکه دانشجويان بايد در فعاليت‌هايشان از افراط و تفريط پرهيز کنند، گفت: دانشجويان برای انجام فعاليت سياسی ابتدا بايد مشخص کنند که تا کجا می‌خواهند پيش بروند و سخن‌شان چيست تا متهم به براندازی نشوند و در چارچوبی مشخص سخنان‌شان را بيان کنند.

به گزارش خبرنگار سياسی ايسنا، دبيرکل حزب اعتماد ملی در ديدار جمعی از فعالان سياسی و اجتماعی دانشگاه‌های کشور که به مناسبت ۱۶ آذر؛ روز دانشجو برگزار شد، ضمن تسليت شهادت امام محمدباقر(ع) و تبريک روز دانشجو گفت: ‌آينده‌ی ايران به دست شما دانشجويان است. از درون شما دانشجويان مديريت‌ها در سطوح مختلف به وجود می‌آيد. آرزو می‌کنم همه‌ی شما آينده‌ی خوب و درخشانی داشته باشيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



وی در ادامه با بيان اينکه دانشجويان و دانشگاهيان بايد جايگاه خود را خوب بشناسند، اظهار کرد: دانشگاه و دانشجويان جمعيت پرشور و با نشاطی هستند که به دليل ظرافت و لطافت دوران جوانی‌شان به تعلقات زندگی وابستگی نداشته و با آرمان‌گرايی به جامعه خدمت می‌کنند.

دبير کل حزب اعتماد ملی با بيان اينکه دانشجو در هنگام ورود به دانشگاه در محيط جديدی از لحاظ سياسی، استادان و غيره قرار می‌گيرد، گفت:‌ دانشجو هنگام ورود به دانشگاه و فعاليت‌های سياسی بايد چند نکته را رعايت کند و در وهله اول بايد همواره از افراط و تفريط پرهيز کند. دانشجويان بايد در فعاليت‌هايشان بدانند که برخوردشان با حاکميت چيست و رابطه‌شان را با گروه‌های سياسی تنظيم کنند.

وی در ادامه توضيح داد: دانشجويی که حاکميت را قبول دارد بايد ساز وکارهای انتقاد و اصلاح جامعه را بداند و براساس آن حرکت کند، اما فردی که حاکميت را قبول ندارد نحوه‌ی برخورد ديگری با مسائل دارد.

کروبی در اين زمينه به بيان مثال‌هايی از دوران مبارزه با سلطنت شاه اشاره و خاطر نشان کرد: کسانی در زمان شاه امام را قبول داشته و يا حتی دست به اسلحه می‌بردند يعنی سلطنت شاه را قبول نداشته و فعاليت می‌کردند، اما در همان زمان دسته‌ی ديگری سلطنت و حکومت را قبول داشته و به مباحثی همچون نبود آزادی در انتخابات و يا نبود پارلمان در کشور اعتراض می‌کردند، بر اين اساس آنها شعارهايی همچون اصلاحات، آری ديکتاتوری، نه را سر می‌دادند.

وی تاکيد کرد: بر اين اساس دانشجويان در فعاليت‌های سياسی ابتدا بايد برای خود مشخص کنند که حکومت را قبول دارند يا خير؟ اگر حکومت را قبول ندارند معنای اصلاح آن حکومت از ناحيه‌ی آنها ديگر معنا ندارد و در غير اين صورت يعنی قبول داشتن اصل حکومت. آنها بايد بدانند که با کدام گروه سياسی و يا چه گروهی همکاری کنند. در واقع کسی که اصل نظام را می‌پذيرد، در چارچوب نظام فعاليت و تلاش برای رفع عيوب آن می‌کند؛ اين در حالی است که در شرايط کنونی يک رو افراط و روی ديگر خمودگی رخ می‌دهد .

دبير کل حزب اعتماد ملی در تاکيد دوباره به دانشجويان به بيان خاطره‌ای از ديدار برخی از اعضای دفتر تحکيم وحدت با وی در دوران رياست مجلس ششم پرداخت و گفت: ‌در آن زمان با وجودی که رييس مجلس بودم، اما همواره با دانشجويان ارتباط داشتم و همواره هزينه آن را می پرداختم. در آن زمان به برخی از اعضای دفتر تحکيم هم گفتم که اگر شما تحکيم را قبول داشته ومی‌خواهيد در قالب تحکيم وحدت فعاليت کنيد نبايد از اين قالب عبور کنيد، اما اگر اين قالب و يا اصل حکومت را قبول نداريد خود را از تحکيم جدا کرده و به نام تشکل ديگری به فعاليت بپردازيد. ولی با اين وجود نتيجه‌ی تندرويی‌ها و عدم تعيين خط مشی اين افراد باعث شد که بخشی از تحکيم منزوی، بخشی ديگر راستی و بخش ديگری اپوزسيون شوند که اين نتيجه همان مشخص نکردن تعيين خط مشی آن افراد است.

به گزارش ايسنا، کروبی خطاب به اعضای شاخه جوانان و دانشجويان حزب اعتماد ملی گفت:‌ به همه‌ی دانشجويان به خصوص دانشجويان جديدالورود اين نکته را يادآوری کنيد که هر کاری لوازم خاص خود را دارد. بنابراين در فعاليت‌هايشان بدانند که چه می گويند و تا کجا توانايی اجرای صحبت‌هايشان را دارند. در واقع هر فردی بداند که در چه چارچوبی می‌خواهد فعاليت کند و وقتی حرکت می‌کنند انتهای حرکت‌شان را ديده و تصور نکنند که همواره وعده‌های بزرگی که برخی سر می‌دهند محقق می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: برخی از تندروی‌ها و حرکت‌های دانشجويی به خصوص در دوران اصلاحات باعث شد که اين چنين سرخوردگی را امروز شاهد باشيم .

دبير کل حزب اعتماد ملی در توصيه‌ای ديگر به دانشجويان اظهار کرد: دانشجويانی که در فضای کنونی رکود وخمودگی، قصد فعاليت دارند بدانند که برای فعاليت‌هايشان عضويت در احزاب خاصی لازم نيست؛ بلکه آنها می‌توانند براساس سليقه‌شان که منطبق بر حزب يا گروه خاصی است به فعاليت بپردازند. در واقع با اين کار آنها تکليف خود را مشخص کرده و می‌دانند با چه کسانی و براساس چه اصولی فعاليت می‌کنند. البته در اين صورت آن حزب نيز می‌داند که چطور می‌تواند از نيروهای خود دفاع کند.

وی با تاکيد بر اينکه دانشجويان همواره چارچوب نقادی‌شان را بايد بدانند گفت: در چنين فضايی دانشجويان براساس اختيارات خودشان می‌توانند تابع گرايشات گروه، ‌احزاب يا انديشه‌های آنها قرار گرفته و تکليف‌شان را برای خود در چگونگی فعاليت مشخص کنند. البته اين را بدانند که حرف بزرگ زدن ملاک نيست؛ بلکه ملاک، زدن حرف‌های عملی و ايستادن و حمايت از آن سخن است.

وی در پايان تاکيد کرد: دانشجويان بايد حساب شده‌ به فعاليت سياسی بپردازند؛ چراکه اگر اين گونه فعاليت‌ها با مطالعه و دقت نباشد سرخوردگی پيش می‌آورد؛ اين در حالی است که به طور کلی همه‌ی اقشار جامعه بايد بدانند که می خواهند چه کار کنند. در واقع سنجيده‌تر عمل کردن فعاليت در سياست، ضروری است.

به گزارش ايسنا، ‌در ابتدای اين جلسه جمعی از دانشجويان به بيان دغدغه‌هايشان در رابطه با فضای فعلی حرکت‌های دانشجويی، مباحث مربوط به دانشگاه آزاد، ‌وضعيت فعاليت‌های پژوهشی در دانشگاه و غيره پرداختند.

در ابتدا مازنی، رييس شاخه‌ جوانان و دانشجويان حزب اعتماد ملی فضای جريان دانشجويی را در چند سال گذشته فضای متفاوتی خواند و گفت: در دوره‌ی اصلاحات به دليل فضای حاکم بر دانشگاه‌ها موج هيجان‌زدگی در دانشگاه وجود داشت که براساس آن افراط و تفريط‌هايی در صحنه‌ی دانشگاه شاهد بوديم. دراين شرايط تدبير و عقلانيت در داخل دانشگاه وجود نداشت و از سوی ديگر تشکل‌های دانشجويی خود را آنقدر اسير آرمان‌گرايی نمی‌ديدند که بحث عقلانيت در فعاليت‌های سياسی حاکم شود.

وی افزود: فضا به سمتی رفت که افراط و تفريط‌ها تبديل به انفعال و موج يخ‌زدگی در جنبش دانشجويی شد که اکنون انفعال کامل را در دانشگاه می‌بينيم.

وی با بيان اينکه ضرورت احيای فعاليت‌ سياسی در دانشگاه احساس می‌شود به بخشی از سخنان امام (ره) و مقام معظم رهبری در رابطه با اين گونه فعاليت‌ها در دانشگاه پرداخت و اظهار کرد: ‌در اين زمينه لازم است مسوولان با سعه صدر دانشجو را برای فعاليت سياسی اميدوار کنند.

مازنی همچنين تاکيد کرد: دانشجويان همواره در مقابل دو آفت استعمار خارجی و استبداد داخلی محکم و مقاوم عمل کرده و همواره تلاش کرده‌اند در جهت آرمان‌های خود و با تدبير دانشجويی حرکت کنند.

به گزارش ايسنا، در ادامه يکی ديگر از فعالان دانشجويی با انتقاد از آن‌چه نگاه ابزارگرايانه برخی نسبت به دانشجويان می‌خواند و با تاکيد بر اينکه جنبش دانشجويی بايد پل ارتباط بين مردم و دانشگاه باشد، گفت: اميدواريم حزب اعتماد ملی با توجه به ديدگاه متعالی که به اصلاحات دارد بتواند انديشه‌ی جديدی را به جنبش دانشجويی منتقل کند تا اين جنبش بتواند گام های موثری را در راه توسعه بردارد.

يکی ديگر از دانشجويان نيز ابراز عقيده کرد: ديدگاه کنونی به دانشجو يک ديدگاه ابزاری است که در لحظات حساس از او ياری گرفته و سپس اين قشر را به فراموشی می‌سپارند.

به گزارش ايسنا در ادامه نشست يکی ديگر دانشجويان اظهار کرد: دانشجو تاکنون نتوانسته جايگاه‌اش را به خوبی درک کند و هنوز نتوانسته واژه‌ی سياست را به خوبی بفهمد. بر اين اساس در صورت درک تمامی اين مفاهيم جنبش دانشجويی می‌تواند به عنوان مهم‌ترين ارگان گفتمان از پايين و اصلاحات از بالا را انجام دهد.

يکی ديگر از اعضای شاخه دانشجويان و جوانان حزب اعتماد ملی به بيان تصورات اشتباه جنبش دانشجويی پرداخت و توضيح داد: عدم تاثيرپذيری در حاکمان و توده‌های مردم وهمچنين دوری از احزاب از جمله اشتباهات جنبش دانشجويی است اين در حالی است که سياست تقويت احزاب و شکل‌گيری آنها برای دموکراسی و ايجاد جامعه‌ی مدنی لازم است و همواره جزو آرمان‌های قشر روشن‌فکر جنبش دانشجويی به شمار می‌آيد.

در پايان يکی ديگر از اعضای اين شاخه به انتقاداتی از وضعيت پژوهشی دانشگاه و عدم آموزش کافی دانشجويان برای به کارگيری آنها در صنعت، ‌کشاورزی و غيره پرداخت و ابراز عقيده کرد: در حال حاضر نگاه دانشجويان به خارج از کشور و ادامه‌ی تحصيل در دانشگاه‌های خارج زياد شده از سوی ديگر دلسردی در جامعه و اعضای هيات علمی دانشگاه‌ها افزايش يافته؛ چرا که اکنون بدون توجه به امکانات تنها تعداد دانشجويان را افزايش می‌دهند.





















Copyright: gooya.com 2016