شنبه 16 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشی از رخدادهای اخير دانشجويی به مناسبت فرارسيدن روز دانشجو، فروغ سميع نيا، مدرسه فمينيستی

مدرسه فمينيستی: با فرا رسيدن ۱۶ آذر، سال روز دانشجو، موج فشار بر دانشجويان افزايش می يابد تا مانع برگزاری مراسم روز دانشجو و فرياد دانشجويان شود. اين روز بهانه ای شد برای تهيه گزارشی از فعاليت های اخير دانشجويان و گسترش فشارهايی که بر آنها تحميل می شود.

تشديد فضای امنيتی در آستانه ۱۶ آذر در دانشگاه تهران-۱۳ آذر

به گزارش خبرنگار ادوارنيوز، دفتر تحکيم وحدت در روز يکشنبه ۱۷ آذر ماه تجمعی را با عنوان بزرگداشت روز دانشجو در برابر دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار خواهد کرد.

در حاليکه دانشجويان منتقد، خود را برای حضور در برنامه اعتراضی “دانشگاه فرياد آزادی” به دعوت دفتر تحکيم آماده می کنند، دانشگاه تهران فضای به شدت امنيتی را تجربه می کند که تقريبا در تاريخ اين دانشگاه بی سابقه است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به نظر می رسد انگيزه ی بالای دانشجويان برای شرکت در تجمع اعتراضی و نشان دادن اعتراضات خود عامل اصلی اين فشارهای مسئولين بر دانشجويان دانشگاه تهران است. حراست دانشگاه تهران تاکنون کوشيده است تا با استفاده از تهديد و امنيتی کردن بيشتر فضا جلوی برگزاری برنامه را بگيرد.

تعيين تيم حرفه ای! از طرف دولت برای برگزاری مراسم روز دانشجو-۱۰ آذر

شنيده شده که دولت تيمی را جهت برگزاری مراسم ۱۶ آذر در دانشگاه ها بسيج کرده است .

وزير علوم چند روز پيش از برنامه های مختلف اين وزارتخانه برای روز دانشجو خبر داد و اعلام کرد دولت قصد دارد جلوی سوء استفاده ضد انقلاب را از مراسم روز دانشجو بگيرد.به گزارش خبرنامه اميرکبير يک تيم حرفه ای تعيين شده توسط دولت قرار است مراسمی را با عنوان روز دانشجو در يکی از دانشگاه های تهران برگزار کنند. آن ها قرار است با فيلمبرداری از اين مراسم و بازتاب آن در صداوسيما اين گونه القا کنند که دانشجويان حامی سرسخت احمدی نژاد هستند. قرار است از اين فيلم در جريان انتخابات رياست جمهوری نيز استفاده شود.

هشدار دفتر تحيکم وحدت به تلاش دولت برای سوء استفاده از روز دانشجو-۱۳ آذر

دفتر تحکيم وحدت نيز در بيانيه ای برای سوء استفاده از روز دانشجو هشدار داده است . در اين بيانيه آمده است :

دفتر تحکيم وحدت اعلام می کند برگزاری مراسم روز دانشجو در حمايت از دولت بيش از نمايشی مضحک نخواهد بود. نمايشی که حاصلی غير از بی آبرويی برای دولتمردان و برگزار کنندگان آن ندارد. برگزارکنندگانی که تحت عنوان دانشجويان ارزشی از آنها نام برده می شود و جای اين سوال باقی است که در هنگام اهانت دولتمردان نهم به پيامبر اسلام، چپاول ثروت های ملی، معرفی رانت خواران ميلياردر به عنوان وزير کشور، تجاوزمسئولان دانشگاهی به دختران دانشجو، گسترش فقرو فساد و بيکاری، تقديم منابع ملی به استعمارگران و…آن ها کجا بودند؟ آيا تمامی اين ها از جمله ارزش هايی هستند که اين دانشجويان ارزشی در برابر آن سکوت کرده اند يا بعضا به دفاع از می پردازند؟!

دفتر تحکيم وحدت ضمن محکوم کردن تلاش دولت نهم برای سوء استفاده از مراسم روز دانشجو، دولتمردان را به تجديد نظر دربرنامه ها و سياست هايشان فرا می خواند و اعلام می داريم تا هنگامی که دولتمردان اهداف و سياست های کنونی را دنبال می نمايند بی شک هر دانشگاهی آزاده ای منتقد اين دولت خواهد بود انتقادی که بارها در قالب بيانيه ها و اعلام مواضع اساتيد و دانشجويان بيان شده است و برگزاری مراسم های فرمايشی حاصلی غير ازبی آبرويی برای برگزار کنندگان و دولتمردان نهم ندارد.

سايت امير کبير اسامی ۲۰۱ نفر از دانشجويانی که در ۱۸ ماه گذشته بازداشت شده اند و همينطور ۱۶۱ نفری که طی يک سال حکم محروميت از تحصيل و يا تعليق دريافت کرده اند را منتشر کرد.

بازداشت ۴ دانشجوی دانشگاه علامه-۶ آذر

صبح روز سه‌شنبه، پنجم آذرماه، چهار دانشجوی محروم از تحصيل دانشگاه «علامه طباطبايی» توسط پليس امنيت بازداشت شدند. اين چهار دانشجو از صبح روز شنبه دوم آذرماه در اعتراض به حکم ممنوعيت از تحصيل‌شان دست به تحصن زده بودند.

در ارديبهشت ماه امسال، در پی انتشار مقالات انتقادی نسبت به عملکرد رياست دانشگاه علامه طباطبايی، مجوز نشريات دانشجويی اين دانشگاه لغو امتياز شد. در پی اعتراض دانشجويان نسبت به اين اقدام، برخی از آنان به کميته‌ی انضباطی احضار شدند و از ميان آنان، چهار دانشجو حکم محروميت از تحصيل دريافت کردند. اين دانشجويان قبلا نيز چهار ترم، يعنی دو سال محروميت از تحصيل داشتند و اگر حکم جديد اجرا شود، قانونا ديگر اجازه تحصيل نخواهند داشت.

در اعتراض به اين حکم، اين چهار دانشجو، مهديه گلرو، صادق شجاعی، سعيد فيض‌الله و مجيد درْی از صبح روز شنبه، دوم آذرماه، دست به تحصن در محوطه‌ی دانشکده ادبيات دانشگاه علامه زدند. به گزارش خبرنامه اميرکبير، شنبه شب، ماموران حراست دانشگاه، دانشجويان متحصن را با ضرب و شتم از دانشگاه بيرون کردند، اما صبح روز بعد، دانشجويان بار ديگر با سختی وارد دانشگاه شده و تحصن خود را ادامه دادند.

روز دوشنبه نيز تحصن ادامه پيدا کرد. اما صبح روز سه‌شنبه، در حالی که دانشجويان متحصن در محوطه‌ی دانشگاه خوابيده بودند، ماموران حراست با ضرب و شتم آنها را بيدار کرده و از دانشگاه بيرون کردند. دانشجويان متحصن بيرون از محوطه دانشگاه، توسط نيروهای پليس مستقر در اطراف دانشگاه، بازداشت شدند. مهديه گلرو، يکی از دانشجويان بازداشت شده، در طول بازداشت خود دست به اعتصاب غذای خشک زده بود که به واسطه آن دوبار به درمانگاه منتقل شد.

به گزارش ادوار نيوز ۴ دانشجوی محروم از تحصيل دانشگاه علامه، پس از يک هفته بازداشت، روز سه شنبه ۱۲ آذر با قيد التزام آزاد شدند.

تجمع اعتراضی ۳۰۰ نفر از دانشجويان دانشگاه تربيت معلم تبريز- ۱۱ آذر

به دنبال رد صلاحيت حدود ۱۵ نفر از کانديداهای شورای صنفی دانشگاه تربيت معلم آذربايجان و تائيد اکثريت کانديداهای بسيجی اين دانشگاه توسط حراست، حدود ۳۰۰ نفر از دانشجويان دختر و پسر اين دانشگاه اقدام به برگزاری تحصن در دانشگده فنی فنی نمودند.

به گزارش خبرنامه اميرکبير در پی رد صلاحيت ها تعدادی از دانشجويان اين دانشگاه در بعد از ظهر روز يکشنبه، اين دانشجويان خواهان اعلام دلايل رد صلاحيت خود شدند اما مسئولين دانشگاه از پاسخگويی به دانشجويان سر باز زدند.

به عدم پاسخگويی مسئولين دانشگاه، دانشجويان با تجمع در آمفی تئاتر دانشکده فنی خواهان حضور مسئولين دانشگاه شدند که در پی اين تجمع رياست دانشگاه دکتر محمد امينی فرد در بين دانشجويان حاضر شده و با برگزاری جلسه پرسش و پاسخ بعد از نزديک به ۵ ساعت گفتگو، به دانشجويان قول داد تا موضوع رد صلاحيت دانشجويان دوباره بازبينی شود. وی همچنين تعهد داد تا هيچ مانعی برای دانشجويان دختری که در جريان تحصن از سوی عده ای اسامی آنان بعد از خروج از خوابگاه يادداشت شده بود به وجود نيايد و در نهايت اين اعتراض دانشجويان در ساعت ۱ بامداد خاتمه يافت.

اين در حاليست که فشارهايی نيز به دانشجويان جهت کنترل آنها وارد می شود:

بار ديگر هتک حرمت دانشجويان دختر؛ اين بار دانشگاه پيام نور قم- ۱۶ اذر

به گزارش کميسيون زنان دفتر تحکيم وحدت، پس از جريانات پيش آمده در دانشگاه های سهند تبريز و دانشگاه زنجان که در آن دانشجويان دختر توسط کارکنان دانشگاه مورد هتک حرمت قرار گرفته بودند، اکنون با کمال تاسف اين جريان به قم و دانشگاه پيام نور قم کشيده شده است. در اين واقعه شخص معاونت فرهنگی دانشگاه کاظم پور در اردويی که به عنوان سر پرست به همراه پنج تن از دختران دانشگاه پيام نور قم که ازمدير مسئولان و سردبيران نشريات برتر بودند به مشهد جهت شرکت در جشنواره کشوری اعزام می شود. در حين اردو و جشنواره اين فرد با اهانت رفتاری و همچنين برخوردهای شديد برای انجام اعمال منافی عفت تلاش کرده است، که اين اقدامات موجب راهی بيمارستان شدن يکی از دانشجويان در شهر مشهد شد.

برخورد انضباطی با پوشش دانشجويان دختر در دانشگاه شهيدبهشتی- ۴ آذر

چند روز پس از اجرای طرح تفکيک جنسيتی در کتابخانه دانشکده مديريت دانشگاه شهيد بهشتی که با واکنش دانشجويان اين دانشکده روبه رو شد، تعدادی از نيروهای انتظامات با ورود به دانشکده اقتصاد اين دانشگاه به منظور برخورد انظباطی با دانشجويان، اقدام به گرفتن کارت دانشجويان دختری نمودند که به زعم آن ها پوششان طبق قوانين دانشگاه نيست. پس از اين حادثه انجمن اسلامی دانشکده مديريت دانشگاه شهيدبهشتی در صدد باز پس گيری کارت های دانشجويان برآمده است.

سوء استفاده نهادهای امنيتی دانشگاههای اهواز از خانواده های پدرسالار، برای کنترل دختران دانشجو-۱۱ آذر

اهواز با داشتن دو دانشگاه دولتی "چمران" و "کشاورزی و منابع طبيعی رامين" علاوه بر دانشگاههای آزاد و پيام نور، جمعيت دانشجويی قابل ملاحظه ای را به خود اختصاص داده است. در اينجا نيز مانند ساير شهرها دختران بيش از نيمی از جمعيت دانشجويی اند،اما فضای سنتی و فرهنگ مردسالار حاکم بر اين شهر، زندگی و تحصيل را برای آنان دشوار کرده است. مسئولين دانشگاهها تلاش می کنند از خانواده های پدرسالار اين منطقه، به عنوان ابزاری برای کنترل دختران دانشجو سود جويند.

ارتباط بين دانشجويان دختر و پسر موضوعی است که بيش از هر چيز مورد توجه مسئولين حراست دانشگاه رامين قرار دارد. آن ها با خانواده ها تماس می گيرند و در مورد نحوه و ميزان ارتباط دخترانشان با همکلاسی های پسر خود بزرگ نمايی می کنند و با بيان مطالب غير واقعی سعی در تحريک خانواده ها دارند. کيميا که خود از اعضای انجمن اسلامی است با اشاره به فشارهای وارد به فعالين دانشجويی دختر، می گويد:" در هنگام برگزاری انتخابات تشکل های دانشجويی، دختران به بهانه های واهی ارتباط با پسران دانشجو رد صلاحيت می شوند."

حراست تنها نهاد امنيتی نيست که سعی دارد دختران دانشجو را کنترل کند. نماينده نهاد رهبری دانشگاه نيز با حضور در کلاس های گروه، به نصيحت و حتی تهديد دختران دانشجو می پردازد.

مکارم شيرازی: جداسازی دختر و پسر در دانشگاه‌ها بايد عملی شود- ۲۴ آبان

آيت‌الله مکارم شيرازی در ديدار معاون وزير علوم، تحقيقات و فناوری و هيات رييسه و مديران ارشد دانشگاه پيام نور با اشاره به اينکه جداسازی دختر و پسر در دانشگاه‌ها بايد عملی شود گفت: با اين عمل پيشرفت علمی دانشجويان از نظر علمی و اخلاقی افزايش خواهد يافت و محيط سالم‌تری برای دانشجويان فراهم می‌شود.

وی همچنين با بيان اينکه بومی‌سازی دانشگاه‌ها مساله‌ی مهمی است گفت: ‌بومی کردن دانشگاه به خصوص در مورد دختران بسيار مهم است و اين امر بايد تقويت شود تا مشکلات اخلاقی که به واسطه‌ی بومی نبودن ايجاد می‌شود، حل شود.

تلاش دانشگاه آزاد برای جداسازی جنسيتی و اعمال محدوديت های جديد در پوشش -۱۱ آبان

مدتی است که دانشجويان دانشکده های مختلف دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز با محدوديت های جديد و برخورد های خشن انتظامات و حراست مواجه شده اند.

در اين راستا در مجتمع وليعصر(دانشکده علوم اجتماعی) ماموران حراست اين مجتمع به شدت دانشجويان را محدود کرده اند به گونه ايی که ماموران مرد حراست با سيگار کشيدن دانشجويان به شدت برخورد کرده و در مواردی آن ها را به حراست برده و کارت دانشجويی دانشجويان می گيرند و اقدام به پرونده ساری می کنند.

اين اقدامات در حالی صورت می گيرد که بهانه پوشش و مناسب نبودن سر و وضع دانشجو موجب ضرب وشتم دانشجوی دختری در دانشگاه آزاد رودهن از سوی عوامل حراست شد و بيم آن می رود که چنين سختگيری های بی موردی سبب ساز تکرار حوادثی مشابه شود.





















Copyright: gooya.com 2016