دوشنبه 18 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روز جهانی حقوق بشر گرامی باد! اعلاميه سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)

هیأت سياسی- اجرايی سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت) دهم دسامبر، روز جهانی حقوق بشر را گرامی می دارد. اين روز يادآور تصويب اعلاميه جهانی حقوق بشر، مهمترين سند جامعه جهانی است. بشريت پس از پايان بزرگترين فاجعه تاريخ قرن بيستم، جنگ جهانی دوم، پايه ای ترين درسهای آن فاجعه را در اعلاميه جهانی حقوق بشر مدون کرد. اين سند، به عنوان يکی از جامعترين و کاملترين قوانين بشری بر تارک تاريخ معاصر جهان می درخشد و پس از شش دهه هنوز تازگی خود را از دست نداده است. اعلاميه جهانی حقوق بشر، سند پايه ای يک نظام حقوقی جهانی است. ايران از نخستين امضاکنندگان اعلاميه جهانی حقوق بشر بود و همه مفاد اين سند برای هر دولت ايران الزام آور است. هر شهروند ايران حق دارد در دفاع از حقوق انسانی خود به اعلاميه جهانی حقوق بشر استناد کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روز جهانی حقوق بشر را در شرايطی گرامی می داريم که شورای حقوق بشر ملل متحد همين چند روز پيش نگرانی خود را در مورد نقض حقوق بشر در ايران ابراز داشت. عليرغم اميدهايی که جمهوری اسلامی به ترکيب اين شورا و احتمال پرهيز آن از صدور قطعنامه ای انتقادی در مورد ايران بسته بود، اما وخامت بيشتر وضع حقوق بشر در ايران در دوره اخير و به ويژه موارد فزاينده اعدام، دستگيری های غيرقانونی، نقض حق آزادی انديشه، مذهب، بيان، تشکل و تجمع، اکثريت قابل توجه اعضای اين مهمترين نهاد حقوق بشری، يعنی حتی بعضی از کشورهای اميد جمهوری اسلامی، را به محکوم کردن آن سوق داد.
البته مردم ايران حق دارند از خود بپرسند محکوميتهای مکرر حکومت سرکوبگر ايران در مجامع بين المللی، چه تأثيری بر رفتار ضد حقوق بشری حکومت فقها گذاشته است. پاسخ، اين است که اگر اين محکوميتها هم نباشد، اگر سرکوب حقوق بشر در ايران اعتراضی را در سطح بين المللی برنيانگيزد، اگر نقض فاحش حقوق بشر در ايران با سکوت و مماشات جامعه بين المللی همراه شود، حکومت ايران دست خود را در اعدامها، بازداشتها، اعمال مجازات قرون وسطايی، شکستن قلمها و خفه کردن صداهای انتقاد، پايمال کردن حقوق اقليتهای مذهبی و قومی، پيشبرد سياستهای ضد زن و جلوگيری از فعاليت سنديکايی بازتر خواهد ديد. طرح و رسيدگی به نقض حقوق بشر در ايران در مجامع بين المليی شايد مستقيماً و فوراً رفتار حکومت ايران در عرصه حقوق بشر را تحت تأثير مثبت قرار ندهد، اما به طور قطع برای بسياری از دولتهای ديگر، معامله با جمهوری اسلامی در عين بی اعتنايی به حقوق بشر را دشوارتر خواهد کرد. جمهوری اسلامی ايران هر قدر هم که وانمود کند "خودکفا" و بی نياز از جهان خارج است، بدون مبادله تجاری با کشورهای ديگر قادر به حکومت کردن بر ايران نيست. حکومت ايران بايد نفت کشور را بفروشد و هزاران قلم کالای مورد نياز را از خارج وارد کند تا در داخل کشور با بحرانهای شديد مواجه نشود. جمهوری اسلامی نيازمند سرمايه گذاری خارجی در اقتصاد کشور است. بسياری از پروژه های اقتصادی در ايران بدون کمک اقتصادی و فنی خارجی تعطيل می شود (کما اينکه با اعمال تحريمهای سالهای اخير چنين شده است). از اين رو، نياز جمهوری اسلامی به داد و ستد با کشورهای ديگر غيرقابل انکار است. طرح هر چه گسترده تر نقض حقوق بشر در ايران، برای آن دسته از دولتها که نمی توانند به افکار عمومی کشورهای خود بی اعتنا بمانند، بی اعتنايی به وضعيت حقوق بشر در ايران را دشوار می کند. تنها با توجه مستمر جامعه جهانی به حقوق بشر در ايران است که اين موضوع در دستور کار روابط بسياری از کشورها با ايران می ماند.
اين امر به ويژه از آن رو در شرايط حاضر اهميت دارد که مقامات آينده ايالات متحده در حال تجديد نظر سياست اين کشور در قبال ايرانند. دولت آينده آمريکا ممکن است بر زمينه ناتمام ماندن طرحهای واشنگتن در مورد ايران، سياستی ديگر در پيش گيرد که حاوی تعامل و مذاکره با ايران باشد. اين که وضع حقوق بشر در ايران در اين سياست در کدام تعادل با ديگر مسائل مورد مناقشه قرار خواهد گرفت، دارای اهميت بسيار است. ترديدی نيست که در حصول يک تعادل پذيرفتنی، نقش ويژه ای به عهده نيروهای دموکرات و حقوق بشری است.
از اين رو، ما از صدور قطعنامه اخير شورای حقوق بشر سازمان ملل استقبال می کنيم. اين قطعنامه می تواند و بايد در فعاليتهای آتی مدافعان حقوق بشر در ايران مورد استناد قرار گيرد. سازمان ما به نوبه خود در سالهای اخير در راستای جلب توجه به وضعيت حقوق بشر در ايران، تماسهای متعددی با نهادهای غيردولتی و پارلمانی از جمله در اروپا داشته است و به اين تماسهای ادامه خواهد داد. ما در مراجعه به افکار عمومی و نهادهای مختلف آماده همکاری با ساير مدافعان حقوق بشريم و همه آزاديخواهان ايرانی را به تداوم کوششهای خود برای در دستور کار نگه داشتن امر حقوق بشر در ايران فرا می خوانيم. ما به مبارزه برای بهبود وضعيت حقوق بشر در ايران، به عنوان وسيله ای در راستای اقدام برای اهداف ديگر سياسی نمی نگريم، بلکه اعمال تأثير مثبت بر وضعيت حقوق بشر در ايران را از وظايف و اهداف خود می دانيم. ما از هر گونه بهبود در عرصه حقوق بشر استقبال می کنيم، از لغو حکم اعدام يک محکوم دستگاه قضايی جمهوری اسلامی گرفته تا تمديد مرخصی يک زندانی سياسی. ما آماده ايم تا آنچه را در توان داريم برای ياری رساندن به قربانيان نقض حقوق بشر در ايران انجام دهيم. ما اطمينان داريم ساير نيروهای آزاديخواه ايرانی نيز به امر حقوق بشر در ايران چنين می نگرند و اقدام برای بهبود وضعيت حقوق بشر در ايران را به عنوان هدفی که به خودی خود اصالت دارد، در دستور کار خود نهاده اند. در اين عرصه ما آماده همکاری و تشريک مساعی با ساير نيروهای آزاديخواهيم.
هیأت سياسی- اجرايی سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت) فرا رسيدن روز جهانی حقوق بشر را به همه کوشندگان راه حقوق بشر در ايران شادباش می گويد. به اميد روزی که حرمت انسانی در ميهن ما خدشه ناپذير باشد.

هیأت سياسی- اجرايی سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)
۱۸ آذر ۱۳۸۷(۸ دسامبر ۲۰۰۸)





















Copyright: gooya.com 2016