سه شنبه 19 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهدی کروبی: اولتيماتومی ندادم؛ خواستم بلاتکليف نمانيم، نتيجه ترديد و کار محفلی پيروزی رقيب خواهد بود، ايسنا

دبيرکل حزب اعتماد ملی در پاسخ به اين پرسش که آيا اولتيماتومی برای ۲۰ آذر داده‌ايد؟ گفت: بنده اولتيماتومی ندادم. ما خواستيم بلاتکليف نمانيم.

وی افزود: دوستان از داخل و خارج از حزب از بنده برای حضور در صحنه‌ انتخابات درخواست کردند. پس از بررسی‌های انجام شده و به منظور جلوگيری از هر گونه اختلاف، پيشنهادی ارائه کرديم تا بر اساس آن بتوانيم به تفاهم و همگرايی دست يابيم.

مهدی کروبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) درباره اين پيشنهاد افزود: اين پيشنهاد بر اين اساس بود که هر کانديدای اصلاح‌طلبی که قصد ورود به صحنه‌ انتخابات را دارد، پس از اعلام کانديداتوری به فعاليت‌های انتخاباتی بپردازد تا بعد از مدتی شورای حکميت کانديدای مورد نظر را معرفی کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کروبی ادامه داد: پس از بررسی‌ها، طی چند روز بعد کانديداتوری‌ام را اعلام کردم ، اما برای نشان‌دادن حسن نيت و رخ ندادن هيچ تشتت و تشنجی، از اعلام حضور هر کانديدای اصلاح‌طلب ديگری استقبال و آمادگی خود را برای رسيدن به تفاهم و تعامل و در نهايت کانديدای واحد از طريق شورای حکميت اعلام نموديم؛ البته با اين پيش‌شرط که آن فرد به قبول داشتن حکميت اذعان داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: قرار شد هرکدام از کانديداهای مطرح اصلاح‌طلب برنامه و فعاليت‌هايشان را انجام دهند تا در اواخر سال شورای حکميت با بررسی‌هايی مشخص کند چه فردی از لحاظ مقبوليت و کارکردن برای حضور در صحنه مناسب‌تر است.

دبير کل حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: با وجود گذشت بيش از دو ماه از طرح اين پيشنهاد تا به حال هيچ ‌کس حضور يا عدم حضورش را در صحنه اعلام نکرده و يا اين‌که با گذاشتن شروطی اين موضوع را مطرح کرده؛ اين در حالی است که هيچ حرفی از قبول داشتن شورای حکميت به ميان نياورده‌اند.

وی افزود: در اين زمينه تنها گروه‌های سياسی اظهارنظر می‌کنند. اين در حالی است که طبق مباحث صورت گرفته، داوطلب حضور در صحنه‌ی انتخابات، علاوه بر اعلام داوطلبی‌اش به صراحت پذيرفتن شورای حکميت را اعلام کند.

کروبی در ادامه تصريح کرد: بارها سوال شده آيا در صورتی که شورای حکميت شخص ديگری را به عنوان کانديدای نهايی انتخاب کند،اين تصميم را قبول می‌کنيد، که همواره پاسخم مثبت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: طی شدن اين پروسه به محدوده‌ زمانی خاصی نياز دارد؛ چرا که فعاليت در عرصه‌ انتخابات در اين کشور پهناور و گسترده و جمعيت قريب به ۷۰ ميليون زمان‌بر است. از سوی ديگر رقيب ما همه‌ ابزارها و امکانات قانونی را در اختيار دارد و ما هيچ چيز نداريم.

دبيرکل حزب اعتماد ملی در ادامه توضيح داد: بر اساس اين موارد ما نماينده‌مان – گرامی‌مقدم – را به اين جلسات فرستاديم که سرانجام قرار شد تا ۲۰ آذر هر فردی که قصد حضور در صحنه را دارد، با قبول شرايط، داوطلبی‌اش را اعلام کند.

کروبی افزود: در چند روز گذشته ديديم دوستان با بيان صحبت‌هايی همچون «۲۰ آذر نظر شخصی است و ...» همکاری نمی‌کنند. وقتی با اين واکنش‌ها مواجه شديم اعلام کرديم ضمن احترام به همه، تا پايان ۲۰ آذر آخرين فرصت اعلام داوطلبی است.

دبيرکل حزب اعتماد ملی ادامه داد: بر اساس توافق صورت گرفته تا۲۰ آذر کانديداها بايد حضور خود را در انتخابات رياست جمهوری اعلام کنند، چرا که مذاکراتی که آقای گرامی مقدم نيز در آن جلسات از طرف ما حضور دارند، در اين جهت دنبال شده است. به باور بنده با اين روند فرصت‌های زيادی را از دست می‌دهيم، اما هر فردی می‌تواند با گفت‌وگو به جمع‌بندی برسد.

کروبی در پاسخ به اين پرسش که اگر اصلاح‌طلبان بعد از ۲۰ آذر بر روی فرد ديگری به اجماع برسند، در آن صورت چه‌کار می‌کنيد؟ گفت: شما توجه داشته باشيد ما از ابتدا تلاش داشته‌ايم به صورت تشکيلاتی عمل کنيم و اين روند را دنبال خواهيم کرد. ما کار خودمان را انجام می‌دهيم ولی آن چه مهم است اين است که در عمل اکثريت مشخص می‌شود؛ اکثريتی که در صحنه کشور، استانها و شهرستان‌ها فعال است و کار می‌کند تعيين‌کننده است. اکثريت يعنی آن‌که پس از اعلام کانديداتوری مدتی کار شود، سپس با ديدن موانع و موقعيت‌ها اکثريت به وجود می‌آيد. نتيجه و ثمره‌ی کار جمعی و تشکيلاتی در وسط ميدان با کار محفلی متفاوت خواهد بود. حرکت در جهت اين رويکرد (کار محفلی) تنها موجب روی کار آمدن رقيب خواهد بود.

کروبی خاطرنشان کرد: اکثريت اصلاح‌طلب آن است که در محيطی باز، آزاد و بر اساس عملکردها، نظر بدهند و به نتيجه برسند که چه‌کار کرد.

دبيرکل حزب اعتماد ملی تصريح کرد: دليل تاکيد بنده بر موعد ۲۰ آذر آن است که نيروها در ترديد هستند. ما می‌خواهيم افراد در صحنه حاضر شوند و کار کنند. فردی يا وارد کاری نمی‌شود و يا اين‌که جدی به عرصه‌ای پا می‌گذارد.

وی با بيان اين‌که متحيرنگاه داشتن گروه‌ها، کار را خراب می‌کند، به بخشی از سخنان حسن روحانی مبنی بر اين ‌که « تصميم‌گيری‌ام منوط به آمدن و يا نيامدن کسی نيست» اشاره کرد و گفت: کار در انتخابات سخت و دشوار است؛ بنابراين برنامه ما بايد خيلی زود روشن شود تا افراد برای کارهايشان تصميم‌گيری کنند.

وی هم‌چنين از انتشار ناگفته‌هايش خبر داد و اظهار کرد: برخی از حرف‌های ناگفته را در آستانه انتخابات و يا بعد از اين دوران خواهم گفت.

دبيرکل حزب اعتماد ملی درباره بحث دولت وحدت ملی نيز گفت: در صورت مديرشدن از نيروهای مختلف و حتی از نيروهای خوب رقبا استفاده خواهم کرد؛ چرا که نتيجه‌ی اداره‌ی کشور توسط يک جريان ، مجموعه شرايط فعلی کشور است؛ بنابراين بايد برای اداره‌ی کشور از نيروهای دلسوز و کاردان استفاده کرد.

کروبی ادامه داد: ممکن است بنده از نيرويی که در انتخابات همسويی با ما نداشته استفاده کنم، اما حتما به آنها تاکيد می‌کنم که بايد در پست و موقعيت خود، مسووليتشان را انجام دهند و آن را به سکوی کار انتخاباتی تبديل نکنند؛ البته می‌تواند کار سياسی را در بيرون انجام دهد و حتی از بنده نقد کند و عضو تشکيلات منتقد دولت – اگر رييس‌جمهور شدم – بشوند.

وی تاکيد کرد: ما به افرادی که بين محيط کار و فعاليت‌های بيرونی‌شان تفکيک قائل می‌شوند نياز داريم، به طور مثال کليت در داخل ايسنا يکی است اما همه‌ افراد دارای سلايق يکسانی نيستند، اما با اين وجود همه برای اداره‌ خوب ايسنا و اطلاع‌رسانی منصفانه تلاش می‌کنند و خود را سکو برای تخريب و مطرح کردن فردی قرار نمی‌دهند و مطمئنا اين موضوع در ايسنا وجود ندارد.

دبير کل حزب اعتماد ملی در پايان با تبريک سالگرد تاسيس خبرگزاری دانشجويان ايران به کارکنان و مديران گذشته و فعلی گفت: اميدوارم ايسنا در اين موقعيت حساس بتواند وظيفه‌اش را به خوبی انجام دهد.





















Copyright: gooya.com 2016