یکشنبه 17 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهدی کروبی: ما از دولت اصلاحات ضربه خورديم، ايسنا

ـ حتما در انتخابات شرکت کنيد
ـ خوب می‌فهميم وارد چه طوفانی شده‌ايم

دبيرکل حزب اعتماد ملی گفت: برخورد با دانشجو نبايد برخورد امنيتی باشد. برخورد با دانشجو برخوردی نباشد که هر روز او را احضار کنند؛ زيرا احساسات جوانی و شور و نشاط جوانی، تحقير و سرزنش را تحمل نمی‌کند و محروميت از تحصيل هم درمان درد نيست.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) حجت‌الاسلام والمسلمين مهدی کروبی که به دعوت انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتی در اين دانشگاه حضور يافته بود، در نشستی با دانشجويان اظهار کرد: از مسوولان، اساتيد، وزارت علوم و دانشجويان می‌خواهيم که دانشگاه و دانشجو در جايگاه خود محفوظ بمانند. اگر در دوران پيش از انقلاب ما به اخراج دانشجويان اعتراض می‌کرديم، اکنون که انقلاب شده و نظام جمهوری اسلامی به وجود آمده است اين جهات بايد رعايت شود و حرمت دانشجو حفظ شود.

وی با تاکيد بر لزوم برخورد کريمانه با قشر دانشجو خاطرنشان کرد: اگر جوانی نقد تندی هم کرد، بايد آن را تحمل کنيد و نقد را پذيرا باشيد. شما بايد دانشجويان را طوری تشويق کنيد که روحيه‌ شهامت و شجاعت آن‌ها باقی بماند.

وی تصريح کرد: يک نصيحت برادرانه من به دانشجويان و هشدار من به سياسيون اين است که دانشجو و دانشگاه بايد مستقل باشند. گروه‌های سياسی به دنبال استفاده‌ ابزاری از دانشگاه – که يک ظلم بزرگ است – نباشند و بگذارند دانشجويان به طور مستقل کارشان را انجام دهند. به هر حال دانشجو می‌تواند با هر تشکلی که خواست کار کند اما بايد مستقل باشد. دانشجويان حساس، هشيار و بيدار هستند و خود نيز به اين مسايل توجه دارند. کسانی هم که ابزار قدرت و امکانات بيشتری دارند بايد به اين امر توجه کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دبيرکل حزب اعتماد ملی دانشگاه‌ها را اميد ملت دانست و تاکيد کرد: واقعيت اين است که دانشجويان سرمايه‌های کشور هستند. هم بايد امکانات و تشکيلات مهم تحصيلی برای آن‌ها فراهم شود، هم اين‌که مراقب باشيم عظمت، عزت و جايگاه دانشجويان محفوظ بماند. خدای نکرده نبايد از سمت حاکمان بر دانشجويان فشار وارد بيايد، نه اين‌که گروه‌های سياسی، تسويه حساب سياسی خود را با دانشجويان انجام دهند.

وی تصريح کرد: بايد بگذاريم دانشجويان مستقل تصميم بگيرند. دانشجو اهل سياست است و می‌داند چه گروه و سليقه‌ای را انتخاب کند. اميدوارم دانشگاه را به اين معنا گرامی بداريم و عظمت دانشجويان را حفظ کنيم. من اميدوارم دانشگاه بهترين پشتوانه برای جمهوری اسلامی باشد؛ همان جمهوری اسلامی که امام(ره) برايش حرکت خود را آغاز کرد، مردم آن را خواستند و امام(ره) ميزان را در آن رای ملت عنوان کرد.

وی با گرامی‌داشت ياد شهيد شريعت رضوی، شهيد قندچی و شهيد بزرگ‌نيا، شهدای ‌١٦ آذر يادآور شد: نقش دانشجويان ما از همين برهه آغاز می‌شود. در سال ‌٣٢ کودتايی انجام شد، در حالی که حکومت نظامی برقرار بود و مجموعه‌ عظيمی از نيروهای ملی و مذهبی در زندان و در قلعه فلک‌الافلاک بودند. حتی دکتر مصدق به عنوان رييس دولت هم در زندان به سر می‌برد. خفقان و استبداد حاکم و نفس‌ها در سينه حبس بود. در چنين شرايط سختی اين کودتا به دست آمريکا و انگليس انجام شد و با ورود معاون رييس‌جمهور وقت آمريکا به ايران، تنها يک جا از خود تحرک نشان داد و آن حرکت دانشجويان بود که به شهادت سه تن از آن‌ها منجر شد.

کروبی ادامه داد: دوستانی مثل دکتر عباس شيبانی که در آن زمان در دانشگاه تهران تحصيل می‌کردند شرحی از اين اتفاق را داده‌اند. آن‌چه مهم است اين است که ما ياد و خاطره‌ اين دانشجويان را گرامی بداريم و جايگاه‌شان را حفظ کنيم. بايد ببينيم آن‌ها چگونه در ظلمت و تيرگی می‌درخشند و مانند زمانی که در بيابان نوری روشن می‌شود انسان احساس می‌کند که راه را پيدا کرده و بايد از آن سمت حرکت کنند.

وی افزود: ما شاهد بوديم که در آن دوران خفقان، دانشجويان چگونه پيشرو، پيشگام و پيشتاز بودند. حرکت‌های فرهنگی، اجتماعی و سياسی در آن دوران خفقان از سوی دانشگاه و دانشجو انجام می‌شد. البته اين‌طور نبود که فکر کنيم در آن زمان همه مبارز و انقلابی بودند. زمانی هم در پشت ميله‌های زندان می‌ديديم که خانواده‌ای فرزندش را سرزنش می‌کند که چرا وارد اين دعواها شده است. البته بخشی از مردم از اين مساله استقبال می‌کردند ولی بخشی ديگر جوانان خود را از اين کارها برحذر می‌داشتند.

وی تاکيد کرد: از سال ‌٤١ که حرکت حضرت امام(ره) شروع شد با قاطعيت، نفوذ، جذبه و پشتکار امام بود که جامعه به سمت مبارزه حرکت کرد. البته طبيعتا با سرکوب مردم، واقعه‌ دوم فروردين فيضيه و کشتار در شهرهای مختلف، اين حرکت گاهی هم فروکش می‌کرد و آن‌چه که می‌ماند دانشجويان، حوزه‌های علميه و جمعی از نيروهايی بودند که سابقه انقلابی داشتند. اين اقشار حتی در زمان فشارها هم بسيار فعال بودند.

دبيرکل حزب اعتماد ملی با اشاره به پيام‌های امام(ره) در قيام‌ها برای حوزه و دانشگاه يادآور شد: امام(ره) در پيام‌های خود از فيضيه، دانشگاه تهران و مدرسه طالبی تبريز نام می‌برد و اين نشان می‌دهد که آن‌ها چقدر تاثيرگذار بودند و چه ارتباطی با امام(ره) و نيروهای انقلابی داشتند تا اين‌که آن موقعيت عظيم با رهبری امام(ره) به وجود آمد و انقلاب شد. پس از انقلاب هم داستان ‌١٣ آبان، شهدای دانشجو و دانش‌آموز و دفاع مقدس را داشتيم که بيش از ‌٥ هزار دانشجو در صحنه‌های نبرد به شهادت رسيدند.

وی در ادامه اين نشست در پاسخ به سوالی درباره وحدت اصلاح‌طلبان و پيشنهاد تشکيل شورای حکميت از سوی حزب اعتمادملی با اشاره به دعوتی که از وی برای کانديداتوری از سوی تشکل متبوعش و برخی علاقمندان انجام شد، خاطرنشان کرد: در قالب يک حزب در عين حال اعلام کرديم دوستانی که می‌خواهند وارد شوند و اعلام کنند تا وقتی جلو رفته و ببينيم عملکرد هرکس چگونه بوده است و بتوانيم به وحدتی دست يابيم؛ چراکه در اتاق بسته نمی‌شود تصميم گرفت و بايد وارد صحنه شد تا عملکردها معلوم شود.

وی يادآور شد: بعد از ماه مبارک رمضان کانديداتوری خود را اعلام کردم اما تا اين‌ لحظه که ‌١٧ آذر است هيچ کسی اعلام کانديداتوری خود را مطرح نکرده است. در جلسه‌ای که داشتيم قرار شد ‌٢٠ آذر اگر کسی می‌خواهد حضور يابد، اعلام کند و اگر تا اين زمان اعلام کردند ائتلاف می‌کنيم، در غير اين صورت به کار خود ادامه می‌دهيم؛ چراکه نمی‌شود در انتظار ماند و بايد کارها را سامان داد.

کروبی هم‌چنين در پاسخ به سوالی درباره اقدامش در مورد آزادی مطبوعات، آزادی بيان، آزادی زنان و طرح مبارزه با بدحجاب‌ها در صورت موفقيت در انتخابات آينده با طرح اين پرسش که " يعنی من می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر تشکيل دهم؟" گفت: ما درچارچوب قانون اساسی و برای آزادی همان‌طور که تا به حال قدم برداشته‌ايم تلاش خواهيم کرد و ادامه می‌دهيم. چه مسوول باشم و چه مسوول نباشم، در زمينه تحقق آزادی اقدام می‌کنم و شعار ما " استقلال، آزادی ، جمهوری اسلامی" است. همان شعاری که امام(ره) در زمان تشکيل حکومت اسلامی داشت. برای آزادی مردم تلاش می‌کنم؛ چراکه اين موضوع وظيفه ماست و بهترين نعمت برای انسان‌ها آزادی است.

وی افزود: در مورد بدحجابی بايد بگويم که اين موضوع مربوط به من نيست. البته کار ما امر به معروف و نهی از منکر است و به اين موضوع افتخار می‌کنيم، اما بايد بگويم در شرايط فعلی مهمترين نهی مطرح در مورد اوضاع و احوال فعلی از جمله اقتصاد و ديگر مسايل است و بهترين معروف رفاه و آسايش و امنيت است.

وی هم‌چنين در جواب سوال ديگری مبنی بر اين‌که يکی از بخش‌های خبری سيما و يکی از روزنامه‌های اصولگرا از کانديداتوری شما خوشحال هستند؟ گفت: در هر طرحی سهم وانگيزه طرفين تفاوت می‌کند و ممکن است يک حرف حقی را ما بزنيم و آن‌ها خوششان نيابد و از آن بد بگويند و يا حرف حقی را بزنيم و آن‌ها خوش‌شان بيايد و تمجيد کنند. اعتمادملی هم به همين صورت است و از هر مطلبی که خوشش بيايد آن را درست می‌کند و يا اگر از نظر او جالب نباشد اين کار را نمی‌کند؛ بنابراين هرکس براساس سليقه و ديدگاه خود کاری را انجام می‌دهد.

دبيرکل حزب اعتمادملی افزود: حرفی را که به شما می‌زنيم اول به آن اعتماد داريم. البته ممکن است اشتباه نيز داشته باشيم و پس از بيان عقايدمان عده‌ای از آن تعريف کنند و يا عده ديگر بگويند که اين‌ها از حرف امام(ره) خارج شده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی درباره جريان اصلاحات و عملکرد اين جريان و دليل تفاوت ديدگاه با ساير اصلاح‌طلبان توضيح داد: ما با اصلاح‌طلبان اختلاف نظر نداريم، ببينيد اصلاحات را چه کسی شروع کرد و چه کارهايی در اين زمينه انجام شد؟ حتی خرداد سال ‌٨٦ که به وجود آمد ما اقدامات زيادی برای آن انجام داديم و بايد بگويم هر اتفاقی مقدماتی لازم دارد و انجام آن به سادگی نيست واگر من مقدمات را بگويم خودتان می توانيد برداشت کنيد؛ اصلاحات گسترده است پس يکی ممکن است آن را به گونه‌ای بداند که من قبول ندارم و يا برعکس. اما بايد بگويم که اصلاحات ما در چارچوب قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی است و بارها گفته‌ام که قانون اساسی و برداشتی که امام(ره)، شهيد بهشتی و شهيد مطهری از آن دارد برای ما مطرح است و نه برداشت واپس‌گرايان.

وی گفت: ما طرفدار جمهوری اسلامی هستيم و صادقانه می‌گويم که براساس قانون اساسی عمل می‌کنيم و وقتی می‌گويم در چارچوب قانون اساسی، به اين معنا نيست که قانون اساسی عيب ندارد؛ چراکه تنها قرآن است که بی عيب و نقص است. اما تا وقتی که قانون هست برای من محترم است.

کروبی در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر هدف نهايی از کانديداتوری رياست جمهوری و برنامه‌های اصلاحاتی با طرح اين پرسش که " نمی‌دانم، بگويم هدف رياست‌طلبی و خودخواهی است؟" گفت: بالاخره هدف ما مديريت کشور است؛ چراکه يک جريان و مجموعه‌ای از نيرو هستيم برای اين‌که بتوانيم مديريت کشور را به دست بگيريم تا بتوانيم حزب فعال داشته باشيم و به مردم خدمت کنيم. بنابراين اين توان را در خود ديده‌ايم پس بايد وارد صحنه شويم؛ چراکه هرکس خود را صالح کاری می‌داند بايد خود را در معرض افکار عمومی قرار دهد.

وی گفت: شرايط بسيار سخت است و در عين حال خوب می‌فهميم وارد چه طوفانی شده‌ايم. در رابطه با برنامه‌ها نيز بايد بگويم که تمام برنامه‌ها تنظيم شده و در حال تنظيم هستيم و جلسات ما فعال است و کارمان را انجام می‌دهيم، به تناسب هرچه جلوتر برويم سفرهای شهرستان‌ها نيز شروع می‌شود و برنامه‌های اقتصادی سياست داخلی و خارجی نيز در حال تنظيم است.

وی هم‌چنين در پاسخ به اين سوال که آيا برنامه شما دادن ‌٥٠ هزار تومان است يا بيشتر می‌دهيد؟ گفت: اگر يادتان باشد در رابطه با اين موضوع حملات زيادی به ما شد. اما بايد بگويم در اين رابطه تحقيقات زيادی صورت گرفت. مراقبم حرفی که می‌زنم را بتوانم عمل کنم؛ چراکه در کشور ما خالی‌بندی زياد است و من در اين زمينه مراقب بودم و با احتياط عمل کردم و الان نيز به صورت‌های مختلف برنامه‌هايی داريم و طرح‌های جديدی مطرح است که به موقع خواهيم گفت؛ بنابراين برای رفاه اقشار آسيب‌پذير برنامه‌هايی در نظر داريم که بايد پخته و به موقع اعلام شود.

دبيرکل حزب اعتماد ملی در مورد برنامه‌هايش برای جلوگيری از گرانی و آسيب اقشار آسيب‌پذير و در مورد اين‌که گفته می‌شود با قيمت نفت زير ‌٥ دلار هم می‌توانيم ادامه دهيم، اظهار کرد: راجع به طرح ديگران چيزی نمی‌گويم اما در رابطه با خودمان يک نکته اساسی بسيار مهم است و آن اين است که تورم فوق‌العاده مردم را اذيت می‌کند و شما می‌دانيد که در مسيری که من داشتم از ابتدا با مردم در تماس بوده‌ام و اولين حکم امام(ره) بعد از پيروزی انقلاب در اسفند سال ‌٥٧ برای من در کميته امداد بود و بعد از آن بنياد شهيد و غيره؛ بنابراين کارهای مردمی بسياری را بر عهده داشته‌ام و در مجلس نيز حاضر بودم. پس با مشکلات مردم بسيار از نزديک آشنا هستم و می‌دانم که اقشار کم‌درآمد سخت‌ترين روزگار را دارند و بايد بگويم اگر موفق شويم تلاش داريم که از نيروها استفاده کنيم تا بتوانيم در اين زمينه اقداماتی انجام دهيم و آن‌چه که برای‌مان پيش آمد بايد تحمل کنيم تا به نقطه خوبی برسيم.

وی افزود: در مورد اين که آيا می‌شود با قيمت نفت ‌٥ دلار کشور را اداره کرد بايد از کسانی که اين حرف را می‌زنند سوال کنيم.

وی درباره استراتژی سياست خارجی در مقابل دولت اوباما و اسرائيل گفت: ما سياست‌های‌مان تعامل و تنش‌زدايی و احترام متقابل است و جز اسرائيل که آن را غاصب می‌دانيم، تلاش داريم با همه جا روابط عادلانه و منصفانه داشته باشيم و با کشورهای منطقه و کشورهای جهان اسلام ـ البته ضمن حفظ استقلال، عزت، حکمت و آرمان های‌مان ـ رابطه ويژه پيدا کنيم، بنابراين از موضع‌گيری‌هايی که نتيجه‌اش هزينه‌های زيادی را برای مردم ايجاد می‌کند پرهيز می‌کنيم و در رابطه با اوباما و غيره نيز بايد بگويم که بحثش جداست؛ چراکه هرکس براساس منافع ملی خود عمل می‌کند و ماهم بايد منافع ملی خود را حساب کرده و برنامه‌ريزی کنيم و چه اوباما و يا غير از او در اين زمينه ـ البته با توجه به نظر مقام معظم رهبری ـ اقدام می‌کنيم.

کروبی هم‌چنين درباره آن‌چه مبنی بر ولخرجی‌های رقبا در شهرستان‌ها عنوان شد و رای آوردنش در صورت صحت اين موضوع گفت: کم کم به انتخابات نزديک می‌شويم و من راجع به کسی چيزی نمی‌گويم، اما ما که خودمان پول نداريم، شايد شما دانشجويان بتوانيد کمک‌مان کنيد. اما بايد بگويم مردم هوشيارتر و آگاه‌تر از اين حرف‌ها هستند و انتخابات رياست جمهوری يک انتخاب ملی است. البته بخشی از مردم ما قابل پيش‌بينی هستند و بخشی ديگر قابل پيش‌بينی نيستند و اين يک واقعيت است.

وی درباره مواجهه با رد صلاحيت‌های احتمالی و اقدام در برابر آن گفت: بايد بگويم که در مورد رد صلاحيت نمی‌توان تصور موضوعی داشت؛ چراکه بعد از رحلت آيت‌الله بروجردی ما در کنار امام (ره) بوديم و تا به حال نيز فعاليت‌های زيادی داشتيم. پس اين طور نيست که حرفی از رد صلاحيت باشد. اما اين‌که ما چه اقدامی خواهيم داشت بايد بگويم که تصميم‌گيرنده مردم هستند. ما مراقبيم که چنين اتفاقی رخ ندهد و مواظب هستيم، تذکر می‌دهيم و پيگيری می‌کنيم و بايد بگويم علی‌رغم اين‌که نمی‌خواهم در رابطه با گذشته صحبت کنم اما مشکلات ما از زمان دولت اصلاحات بود و ما از دولت اصلاحات ضربه خورديم و از آن‌جا بود که اين بلاها سر ما آمد اما نمی‌خواهم راجع به گذشته صحبت کنم.

وی در پاسخ به اين سوال که در هشت سال دولت اصلاحات و زمانی که شما رييس مجلس بوديد چه اقداماتی انجام شد و نتيجه کار چه بود؟ گفت: بايد از مسوولين اجرايی سوال کرد که اصلاحات چه اقداماتی انجام داد. اما در ‌٤ سالی که پشتيبان و حامی بودم و در ‌٤ سالی که در مجلس بودم ـ البته با توجه به اين‌که کار مجلس جمعی است و با رای انجام می‌شود ـ شاهد اقدامات مجلس هستيم و در موارد اقتصاد اقدامات بسيار خوبی انجام شد. هم‌چنين در رابطه با سياست خارجی روابط خوبی با دنيا و اروپا برقرار کرديم. در مورد بحث اقتصادی نيز بسيار فعال بوديم و کارهای فرهنگی بسياری انجام شد. هم‌چنين هميشه از آزادی دفاع کرديم و از مرجع‌هايی که افراد گرفتار هميشه به آن مراجعه می‌کردند مجلس بود. پس هر کاری که در حد توان‌مان باشد انجام می‌دهيم. البته اگر نبض کار در دست ما بود بيشتر می‌توانستيم مثمرثمر باشيم.

دبيرکل حزب اعتماد ملی در پاسخ به سوالی مبنی بر توضيح بيشتر درباره عمل در چارچوب قانون اساسی گفت: همان‌طور که می‌دانيد تمام نمايندگان مجلس و مسوولان به قانون اساسی سوگند ياد می‌کنند و قانون اساسی بايد عقيده‌شان باشد. اما بحث اختيارات در اين زمينه بسيار مهم است و اگر من مدير اجرايی شوم از اختياراتم به نحو احسن استفاده خواهم کرد؛ چراکه خيلی از کارها را می‌توان انجام داد. اما در مورد بخشی که در دست من نيست و مربوط به استقلال قوا، مجلس و قوه قضاييه و رهبری می‌شود نيز می‌توان با تعامل و گفت‌وگو و صحبت خيلی کارها و مشکلات را حل کرد.

وی هم‌چنين در پاسخ به سوالی درباره رد صلاحيت‌ها در انتخابات مجلس و علی‌رغم اين ارائه ليست ‌٣٠ نفره از سوی حزب اعتماد ملی گفت: آيا کسی را سراغ داريد که در رابطه با رد صلاحيت ها بيشتر از من تلاش کرده باشد و يا اگر تلاشی صورت گرفته تا چه اندازه بوده است؟ بايد بگويم قصد دارم که من مکاتباتم را به کتابی تبديل کنم که حدود ‌١٨٠ صفحه نامه‌های مرا تشکيل می‌دهد. بايد بگويم که اين‌ها برای اول قبر و آخرتم نبود و تمام اين نامه‌ها در اعتراض به دستگيری‌ها، عدم صلاحيت‌ها و پيگيری حقوق مردم بود که تا به حال انجام داده‌ام و از اين به بعد چه مسوول باشم و چه مسوول نباشم در اين زمينه عمل خواهم کرد.

دانشجويی پرسيد که مگر شما امر به معروف و نهی از منکر را جزو فروع دين نمی‌دانيد؟ وی پاسخ داد: امر به معروف از افتخارات ماست. گرانی و بدبختی‌ها هم از منکرهاست و بايد افراد را از آن نهی کرد.

کروبی در پاسخ به سوال ديگری درباره‌ اختيارات رهبری در قانون اساسی اظهار کرد: در قانون اساسی چند نکته در مورد اين موضوع وجود دارد؛ يکی ماده ‌٥٧ قانون اساسی است که حق قوا را زير نظر رهبری عنوان کرده است. اصل ‌١٠٨ و ‌١٠٩ قانون اساسی هم اختيارات ولی فقيه را رديف کرده است. در مورد لفظ مطلقه هم که در قانون اساسی آمده به اين معناست که ممکن است ولی فقيه در مواردی برای مصلحت جامعه در حل مشکلی وارد شود.

وی سوال ديگری درباره‌ احکام حکومتی با بيان اين‌که " حکم حکومتی از موارد استثنايی است که هميشه حکومت‌ها برای حل مشکلات از رهبر خواسته‌اند" به مواردی که در مورد آن‌ها احکام حکومتی صادر شده اشاره و خاطرنشان کرد: به هرحال ‌٩٥ درصد اين حکم‌ها درباره‌ قوه‌ مجريه است.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنم حتی‌الامکان زحمتی برای بقيه درست نکنم. آن‌جا که می‌توانم کاری را انجام دهم آن را انجام می‌دهم و هر وقت که نتوانستم مشکلی را حل کنم اين را صادقانه به مردم می‌گويم.

دانشجوی ديگری از کروبی به عنوان فردی ياد کرد که در مورد دولت احمدی‌نژاد نقد غيرمنصفانه‌ای داشته است. کروبی نيز پاسخ داد: در انتخابات بحث من دولت و شورای نگهبان بود و وقتی اين مساله تمام شد من ديگر چيزی نگفتم. حتی زمانی که در دانشگاه در اين‌باره از من سوال کردند گفتم که اين قضيه خاتمه يافته است. البته اگر بعضی حرف‌ها را هم نگوييم اين‌ها استخوان در گلو می‌شود و انسان را می‌کشد. البته من بارها به دوستان در روزنامه گفته‌ام اگر انتقادی هم داريد انتقادتان سازنده باشد و اگر موارد قابل تعريفی هست تعريف کنيد که اين نشان‌دهنده انصاف شماست.

دانشجوی ديگری ضمن گلايه از فضای برگزاری اين مراسم، خطاب به کروبی گفت: شما چهار سال پيش در انتخابات شرکت کرديد، رای آورديد ولی شکست خورديد. چه انديشه‌ای شما را به اين فکر واداشته که می‌توانيد اين بار پيروز شويد؟ به هر حال اصلاحات در رياست جمهوری، مجلس و چند انتخابات شکست خورده، شما هم همان کروبی، مردم همان مردم و اصلاحات همان اصلاحات است، فکر می‌کنيد مردم، اصلاحات يا شما تغيير کرده‌ايد که می‌توانيد رای بياوريد؟

کروبی پاسخ داد: اتفاقا رای من رای بسيار بالايی بود. تعجب می‌کنم که اين حرف را می‌زنيد. من وارد اين صحنه شدم در حالی که تشکلی که من دبيرش بودم هم با من نبود. تنها برخی نفراتش با من بودند. در جبهه چپ، اصلاحات و دوم خرداد هم بخش زيادی با من نبودند؛ زيرا دو تا سه کانديدا وجود داشت اما من تا ‌١٥ ميليون رايی که شمارش شد نفر اول بودم و در ‌١١ استان هم اول شدم. به هر حال اين انتخابات تنگاتنگ بود و در اين غربت وانفسا رای من خيلی هم خوب بود. مضافا بر اين‌که تخريب و جو کاذب هم وجود داشت.

وی افزود: البته رای با مردم است. شايد آن‌ها نبايد به من رای می‌دادند اما اجمالا من در ‌٢٧ استان نزديک به ‌٥/١ ميليون از برادر ديگری که اکنون مسوول هستند بيشتر رای داشتم اما سه استان قم، اصفهان و تهران سرنوشت انتخابات را تغيير داد.

دبيرکل حزب اعتماد ملی در پاسخ به پرسش ديگری درباره‌ اين‌که اگر به شما گفته شود صلاح نيست در انتخابات شرکت کنيد، شما چه می‌کنيد؟ اظهار کرد: اتفاقا من هم در دوره‌ گذشته و هم در اين دوره ابتدا مشورت کردم و نظر خواستم. اگر می‌گفتند که صلاح نيست نمی‌آمدم؛ به دو دليل يکی اين‌که اين عقيده‌ام است و ديگر اين‌که من می‌خواهم کار کنم نه دعوا. به هر حال مردم هم گناه نکردند که انقلاب کرده‌اند. به من گفتند که نه می‌گويم بيا و نه می‌گويم نيا و به هيچ‌کس هم اين را نمی‌گويم اما اگر شما رای آورديد بهترين همکاری با شما می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اين‌که اصلاحات در انتخابات مجلس هم شکست خورد، گفت: اين ليست تنها ليست من نبود. خيلی‌ها رای نياوردند. در مجلس هفتم بخشی می‌گفتند شرکت کنيم و بخشی می‌گفتند شرکت نکنيم و اختلاف افتاد. البته برخی نيروها هم بسيار توانمند و فعال هستند و عدم صلاحيت و رد کردن‌ها هم ضربه‌ زيادی وارد کرد.

وی با يادآوری اظهارات خوش‌چهره يا مجيد انصاری در مورد آرای‌شان در مجلس در عين حال تاکيد کرد: ضمن اين‌که در انتخابات آزاد هم مگر مردم تضمين کرده‌اند که هميشه به ما رای بدهند؟! بالاخره سياست همين است.

دانشجوی ديگری گفت: گاهی دانشجويان آزادی بيان دارند اما آزادی پس از بيان ندارند، آقای خاتمی هشت سال ندای آزادی سر داد ولی اکنون چه تضمينی هست که مجددا اتفاق سال ‌٧٨ برای ما پيش نيايد؟ آيا شما می‌توانيد تضمين بدهيد که اگر دوره‌ ديگری هم به اصلاحات رای بدهيم آزادی برای دانشجويان مهيا باشد؟

دبيرکل حزب اعتماد ملی پاسخ داد: آزادی دادن با من نيست. خداوند به شما آزادی داده است. من از آن‌چه در قانون اساسی آمده دفاع می‌کنم و بر آن‌چه لازم است نظارت خواهم کرد. اگر بتوانيم در چارچوب قانون حرکت کنيم می‌توانيم کارهايی هم انجام دهيم. البته محدوديت‌هايی هم وجود دارد و من تاکنون حتی در مورد کارهايی که به من ربطی هم نداشته دفاع کرده‌ام.

وی در پاسخ به سوال دانشجويی درباره‌ امنيت آرا نيز گفت: ما آن‌چه در توان‌مان است برای صيانت آرا و محفوظ ماندن رای انجام می‌دهيم و تلاش می‌کنيم که اين انتخابات سالم برگزار شود. از همه امکانات‌مان هم استفاده می‌کنيم و لحظه به لحظه با مردم گفت‌وگو خواهيم کرد.

وی تاکيد کرد: شما حتما در انتخابات شرکت کنيد. من نمی‌گويم که به من رای بدهيد اما عدم شرکت هم مشکل را حل نمی‌کند. توجه داشته باشيد که اگر پرشور و بانشاط در انتخابات شرکت کنيم حتی اگر تقلبی هم وجود داشته باشد نمی‌تواند تعيين‌کننده باشد. مطمئن باشيد که شرکت نکردن در انتخابات نتيجه و ثمری ندارد و باعث ايجاد انفعال می‌شود. حتی بسياری از افرادی که در انتخابات‌های گذشته شرکت نکرده‌اند از اين موضوع پشيمان هستند.

کروبی درباره‌ گفته‌های دانشجوی ديگری درباره‌ لزوم استفاده از نيروهای مجرب در کابينه خاطرنشان کرد: معتقدم اگر کشور بخواهد خوب اداره شود، بايد قطع نظر از انديشه، از نيروهای خوب و توانمند استفاده کرد. بالاخره طبيعی است که اکثريت کابينه در صورت رياست جمهوری من از گرايش من خواهند بود اما بايد از جناح‌های ديگر هم با توجه به توان کاری و صداقت آن‌ها استفاده شود.

وی در پاسخ به سوال ديگری نيز يادآور شد: وعده‌ای نداده‌ام ولی گفته‌ام که برای تحقق برخی امور تلاش خواهم کرد. به هر حال ما علاوه بر رياست جمهوری، قوه‌ قضاييه، رهبری، سپاه و بسياری نهادها را داريم که بايد آن‌ها را در نظر بگيريم. من تلاش می‌کنم تشکل‌های سياسی رشد کنند، جامعه‌ مدنی تقويت شود و سرمايه‌گذاری‌ها در جهت رونق اقتصادی اتفاق بيافتد.

وی پرسش ديگری مبنی بر اين‌که شما شاخه‌ جديدی از تفکر اصلاحات را رهبری می‌کنيد و آيا حاضر هستيد برای عقيم نماندن جريان اصلاحات به نفع کس ديگری کنار برويد؟ را اين‌گونه پاسخ داد: در دوران دولت قبل، پس از انتخابات سال ‌٧٦ در مقاطعی پيروزی پشت سر هم اتفاق افتاد. بعد از آن هم شکست‌ها شروع شد. شايد ما جوابگو نبوديم و مردم از اصلاحات برگشتند. به هر حال اختلافات باعث شد پيروزی نصيب سايرين شود. من در آن زمان برای تحقق شعارها در حد خودم تلاش کردم و وقتی که اختلافی ايجاد شد ترجيح دادم تشکلی ايجاد شود تا کار خودمان را انجام دهيم اما ما در حد توان‌مان به دنبال اصلاحات هستيم.

دانشجويی خطاب به رييس مجلس ششم گفت: شما در چهار سال رياست مجلس چه قوانينی به نفع دانشجويان تصويب کرديد؟ آيا طرحی داريد که اجرای حقوق دانشجو را تضمين کنيد؟ برای دانشجويان محروم شده از حقوق‌شان چه کرده‌ايد؟ چه‌قدر از هزينه‌هايی که دانشجويان برای اصلاحات دادند به آن‌ها بازگردانده شده است؟ ما برای ارزش‌های انسانی هزينه داده‌ايم، برعکس برخی گروه‌ها که برای اشخاص هزينه داده‌اند و مطمئنيم تا به دنبال اين ارزش‌ها باشيم شکست نمی‌خوريم.

کروبی پاسخ داد: من حتما در اين جهت تلاش خواهم کرد. حتی در مجلس ششم انتقاداتی به خاطر پی‌گيری وضعيت دانشجويان به من می‌شد. دانشجويان بارها با من ملاقات می‌کردند و وضعيت آن‌ها از طريق کميسيون اصل ‌٩٠ پی‌گيری می‌شد. من هرکس را که بتوانم از رهبری، قوه قضاييه، بچه‌های امنيتی تا دادگاه ويژه ارتباط می‌گيرم و برای حل مشکلات تلاش می‌کنم. البته منتی هم نيست، اين وظيفه‌ من است. اميدواريم روزی برسد که با سعه صدر با دانشجويان برخورد کنند و دانشجويان هم هوشيار باشند که در چنگ نيروهای سياسی نيافتند.

دانشجويی درباره مشکلات اقتصادی از کروبی سوال کرد که وی گفت: اکنون هيچ کاری از دست ما برنمی‌آيد و دولت محترمی روی کار است. اما مسائل اقتصادی قطعا برای ما در راس است و حتما اين مساله را پی‌گيری می‌کنيم.

دبيرکل حزب اعتماد ملی در سخنرانی خود هم‌چنين از حائری‌زاده نماينده دور اول تا سوم مجلس شورای اسلامی ياد کرد و درگذشت وی را تسليت گفت.

کروبی در ابتدای سخنان خود گفت: من موافق نيستم کسی به دانشگاه بيايد، سخنرانی کند و برود؛ چراکه پرسش و پاسخ بخش مهم نشست است و در درون سوال و جواب است که بسياری از ابهامات، مسائل و موضع‌گيری‌ها روشن می‌شود.

وی در پاسخ به اصرار دانشجويان برای ادامه‌ پرسش و پاسخ به مزاح گفت: معمولا وقتی ما منبر را زودتر تمام می‌کنيم مستمعان خوشحال می‌شوند!

زمانی که دانشجويی از وی در مورد موضوع امر به معروف و نهی از منکر پرسيد، کروبی به شوخی پاسخ داد: اين يکی از بحث‌هايی است که من می‌توانم بسيار زياد راجع به آن صحبت کنم. اگر می‌خواهيد دعوتم کنيد تا در اين‌باره سخنرانی کنم اما بهتر است مثل منبرهای پيش از انقلاب باشد که پول می‌دادند!

کوروش جعفری دبير انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتی نيز در آغاز جلسه‌ کروبی را شيخ اصلاحات ناميد و گفت: در خصوص شخصيت و مرام کروبی بايد بگويم در شرايطی که در عرصه‌ سياست دچار نوعی بازی‌های سياسی هستيم، ايشان با صداقت و صراحت در سياست توانستند چهره متفاوتی را از فرد سياسی در جامعه به ما ارايه دهند.





















Copyright: gooya.com 2016