چهارشنبه 20 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد خاتمی: تا وقتی دولت با دسترسی به منابعی نظير نفت از مردم بی‌نياز باشد، برای شنيدن حرف مردم نيازی نمی بيند، ايسنا

- نقد غير از براندازی است
ـ در مرحله حساس تاريخی به سر می‌بريم
ـ تاثير مراجع ريشه‌دار در سنت در گذشته بيشتر از امروز بوده است

رييس بنياد باران گفت: خواست تاريخی و فطری ملت، پشتوانه حرکت جامعه ماست و روشنفکر اصلاح‌گر کسی است که بتواند اين خواست‌ها را تبيين کند و به قسمت خودآگاه جامعه بياورد که زنان، مردان، دانشجويان، نخبگان و همه صنوف به صورت آگاهانه آن را درک کنند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمی در ديدار با اعضای شورای مرکزی زنان مسلمان نوانديش اظهار کرد: معتقدم در مرحله حساس تاريخی به سر می‌بريم؛ لحظه تعيين کننده و در مرحله گذار تاريخی که انسان مسلمان بايد بتواند تکليف خود را با خويشتن و با جهان مشخص کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اين‌که " اين مساله تنها خاص زنان نيست" اظهار کرد: حتی اين‌که ما چگونه می‌توانيم به عنوان مسلمان در جهان امروز که مقتضيات خاص خودش را دارد، حضوری موثر داشته باشيم هنوز به درستی روشن نشده است.

وی ادامه داد: هر تمدن و جامعه‌ای بر اساس فلسفه‌ای استوار می‌شود و روشن شدن وضع زندگی ما به اين بستگی دارد که چگونه به قضايا نگاه می‌کنيم. ما در دورانی هستيم که اگر تا چند سال پيش مشعوفيتی در مقابل غرب بود؛ امروز غرب دچار بحران‌های بزرگی از جمله در خانواده، معيارهای اخلاقی و خلاء معنوی است؛ در عين حال که نمی‌توان دست‌آوردهای آن را انکار کرد.

رييس موسسه بين‌المللی گفت‌وگوی تمدن‌ها و فرهنگ‌ها تاکيد کرد: ما می‌توانيم با اقتباس از جنبه‌های مثبت تمدن غرب، آن را به ريشه‌ها، ارزش‌های دينی، فرهنگی و عرفانی خودمان برگردانيم و بتوانيم مجموعه‌ای که هم مزايای دنيای امروز را داشته باشد و هم مضار آن را نداشته باشد، برسيم.

وی افزود: بر اين اساس از جمله می‌توانيم به تعريفی از زنان برسيم که در عين حفظ معيارهای اخلاقی و نقشی که می‌توانند در خانواده به عنوان محور اين کانون داشته باشند، در عرصه اجتماع هم حضور داشته و از حقوق برابر و عادلانه برخوردار باشند.

وی رسيدن به اين مهم را مستلزم کار و مطالعه عميق دانست و يادآور شد: با تشکيل همين نهادها، مطالعه کردن و سعی در شناخت مسائل و ارائه راه حل و بردن آن به درون جامعه؛ هم جامعه و هم زنان به رشد می‌رسند و می‌توان به چگونگی حضور زنان و اثرگذاری آن‌ها در کانون خانواده و اجتماع دست پيدا کنيم.

رييس بنياد باران با اشاره به تلاش خود درباره ارائه نظراتی درباره اصلاحات و تبار اصلاح‌طلبی و تاکيد بر اين‌که " اصلاحات در ميان دو لبه قيچی سنت پرستی و غرب‌پرستی تحت فشار بوده است" اظهار کرد: با وجود اين توضيحات ـ که هرچند می‌تواند کافی و کامل نباشد ـ اما به هر حال بايد به آن‌ها پرداخت تا در نتيجه به تفاهمی برسيم و با انسجام بيشتر حرکت کنيم.

وی تصريح کرد: خواست تاريخی و فطری ملت، پشتوانه حرکت جامعه ماست و روشنفکر اصلاح‌گر کسی است که بتواند اين خواست‌ها را تبيين کند و به قسمت خودآگاه جامعه بياورد که زنان، مردان، دانشجويان، نخبگان و همه صنوف به صورت آگاهانه آن را درک کنند.

وی معتقد است: يکی از مشکلات جامعه ما بحران مرجعيت به معنی عام آن است و اين‌که مرجع تاثيرگذار در اين جامعه کيست؟

به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومی دفتر خاتمی، رييس بنياد باران با بيان اين‌که " تاثير مراجع ريشه‌دار در سنت در گذشته بيشتر از امروز بوده است" اظهار کرد: بزرگانی چون امام خمينی(ره)، آيت‌الله بروجردی، آيت‌الله ميرزای شيرازی و نظاير آنان تاثير زيادی بر جامعه داشتند و با يک فتوا جامعه را دگرگون می‌کردند.

وی همچنين گفت: متاسفانه وقتی امروز، برخی دولت‌ها نهادهای مدنی را رقيب خود می‌دانند و در تقويت آن‌ها نمی‌کوشند و مشکل پيش می‌آيد. روشنفکری نيز در جامعه هم به لحاظ نظری و هم عملی مشکل دارد؛ از جمله اين‌که نقادی در ذات نهاد روشنفکری است. نقد غير از براندازی است؛ منطق دارد و روشنفکر نيز بايد منطقی باشد ولی هميشه وضع موجود و حکومت را نقد کند و در جهت اصلاح آن گام بردارد.

وی تاکيد کرد: تا وقتی دولت به معنی عام آن با دسترسی به منابعی نظير نفت از مردم بی‌نياز باشد، چندان نيازی در خود نمی‌بيند که حرف مردم را بشنود و اگر بخواهد کشور را با ماليات اداره کند، مجبور است حرف ماليات دهنده را بشنود و چنين ارتباطی است که خود پشتوانه مردم‌سالاری خواهد بود.

خاتمی يکی از مسائل مهم مردم سالاری را ارتباط دوسويه ميان مردم و حکومت عنوان کرد و گفت: حکومت بايد بداند برآمده از رای و نظر مردم است و در مقابل آن‌ها مسوول است و بايد جوابگو باشد و زمينه را برای مشارکت،عدالت،رشد جامعه و نهادهای مدنی فراهم آورد و مردم نيز در چارچوب قانون و با تنظيم کردن توقعات خود با امکانات و مصالح حرکت کنند.

وی با بيان اين‌که " ما شرايط امروز ايران را می‌شناسيم" اظهار کرد: اگر اين احساس در همه به وجود آيد که روند اموربايد تغييرکند و با کسانی‌که می‌خواهند اين تغيير را انجام دهند همراهی شود، می‌توان کار کرد.

وی با تاکيد بر اين‌که " ما نمی‌توانيم هويت خودمان را تغيير دهيم" تصريح کرد: بازهم از نهادهای مدنی و مردم‌سالاری دفاع خواهيم کرد و معتقديم افراط و تفريط در اين زمينه‌ها و همچنين توقعات بی‌جا داشتن و اين‌که يک شبه همه مشکلات جامعه حل خواهد شد، غلط است و نيازمند زمينه‌سازی و کار تدريجی است. امکانات و ظرفيت‌های فراوانی در اين کشور برای پيشرفت،اقتدار، رفع فقر و مردم‌سالاری وجود دارد.

خاتمی در پايان خاطرنشان کرد: اگر تدبير باشد می‌توان به خوبی از امکانات استفاده کرد و فکر می‌کنم داشتن برنامه و ارائه راه‌کار حل مسائل آسان است، منتهی مهم عملی شدن برنامه‌هاست.





















Copyright: gooya.com 2016