پنجشنبه 21 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نسرين ستوده: ممانعت از خروج من غيرقانونی بود، بی بی سی

نسرين ستوده، حقوقدان و فعال اجتماعی که از سفر او به ايتاليا جلوگيری شد، اقدام انجام شده عليه او را "غيرقانونی" خواند و گفت حکمی جهت ممنوع الخروج شدن او صادر نشده بود.

خانم ستوده در روز چهارشنبه ۲۰ آذر عازم ايتاليا بود تا جايزه ای را از گروه ايتاليايی "حقوق بشر بين المللی" در قدردانی از فعاليت های او در حمايت از حقوق بشر در ايران دريافت کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اما اين وکيل دادگستری در گفتگويی اختصاصی با بخش فارسی سرويس جهانی بی بی سی گفت زمانی که همراه با همسر و دو فرزندش عازم ايتاليا بود "فردی که خود را مامور نهاد رياست جمهوری معرفی کرد"خواستار ضبط گذرنامه او شد.

خانم ستوده با اشاره به اينکه درخواست ضبط گذرنامه او پس از عبور از بخش کنترل گذرنامه صورت گرفته، اين امر را شاهدی بر آن دانست که حکمی درباره ممنوع الخروج بودن او به اداره گذرنامه داده نشده بود و از اين رو اقدام انجام شده را غيرقانونی دانست.

نسرين ستوده همچنين عنوان کرد که "مامور نهاد رياست جمهوری" حاضر به ارائه کارت شناسايی خود نيز نشده بود و پس از اصرار او رسيدی در ازاء دريافت گذرنامه به اين حقوقدان تحويل داد.

خانم ستوده به نقل از اين مامور، دليل ضبط گذرنامه خود را وجود پرونده ای عنوان کرد که نه ماه قبل و در زمانی که او همراه با منصوره شجاعی، يکی ديگر از فعالان حقوق زنان و موکل سرين ستوده قصد سفر به دوبی را داشت تشکيل شد.

به گفته خانم ستوده در آن زمان اين دونفر قصد داشتند به دعوت برخی زنان ايرانی ساکن دوبی برای شرکت در مراسم روز جهانی زن از ايران خارج شوند اما از خروج اين دو نفر از کشور ممانعت شد.

نسرين ستوده در گفتگو با بی بی سی اتهام مربوط به آن پرونده را "ارتباط با خارجيان و ايرانيان مقيم خارج" برشمرد و متذکر شد که به موجب هيچ يک از قوانين ايران "چنين عنوان مجرمانه ای وجود ندارد."

نسرين ستوده از اعضاء کانون مدافعان حقوق بشر و تلاش مدنی "يک ميليون امضاء برای قوانين تبعيض آميز عليه زنان" است و در سال های اخير وکالت چندين نفر از فعالان امور زنان و حقوق بشر را بعهده داشته است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از آدولف فيشر رئيس گروه "حقوق بشر بين المللی" نوشته است: "اين حقيقت که او نتوانسته ايران را ترک کند اهميت فعاليت های او را ثابت می کند."

قرار است همسر و فرزندان نسرين ستوده به نيابت از او جايزه گروه "حقوق بشر بين المللی" را دريافت کنند.





















Copyright: gooya.com 2016