چهارشنبه 20 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نسرين ستوده هنگام عزيمت به ايتاليا برای دريافت جايزه بين المللی حقوق بشر ممنوع الخروج شد، مدرسه فمينيستی

مدرسه فمينيستی: روز چهارشنبه ۲۰ آذرماه ۱۳۸۷، ساعت هفت صبح هنگامی که نسرين ستوده، وکيل دادگستری و از وکلای سرشناس کمپين يک ميليون امضاء به همراه شوهر و دو فرزند خود راهی ايتاليا بود، در فرودگاه امام خمينی، ممنوع الخروج اعلام شد و پاسپورت وی نيز توسط ماموران امنيتی فرودگاه ضبط شد.

نسرين ستوده که برنده اولين جايزه بين المللی حقوق بشر ايتاليا از سوی بنياد زودتيرول، در سال ۲۰۰۸ معرفی شده است، قرار بود برای دريافت اين جايزه و شرکت در مراسم اهدای آن به ايتاليا سفر کند، اما هنگامی که او چمدان های خود را تحويل قسمت باربری هواپيما داد و تمام مراحل خروج، از جمله مهر خروج بر پاسپورت اش ثبت شد، ناگهان نام او را از بلندگوی سالن فرودگاه اعلام کردند و در پی آن چند مامور امنيتی فرودگاه، بی سيم به دست، از نسرين ستوده خواستند پاسپورت اش را تحويل آنان بدهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نسرين ستوده برای اين کار از آنان کارت شناسايی معتبر درخواست کرد. اما ماموران، «بی سيم» خود را به جای کارت شناسايی به وی نشان دادند. نسرين ستوده از ارائه گذرنامه اش خودداری کرد و به آنان با صراحت خاطر نشان ساخت که بدون انجام مراحل قانونی و ارائه حکم و برگه رسيد ضبط پاسپورت، گذرنامه اش را به آنان تحويل نخواهد داد. اين امر باعث شد که همسر نسرين ستوده را نيز از داخل هواپيما فرابخوانند و پاسپورت او را از وی طلب کنند.

درنهايت آنان با ارائه رسيد رسمی، پاسپورت نسرين ستوده را ضبط کردند و از خروج او از کشور ممانعت به عمل آوردند. بالاخره نسرين ستوده و پسر کوچک او از سفر بازماندند اما همسر وی به همراه دختر کوچک شان موفق شدند از کشور خارج شوند تا در مراسم اهدای جايزه بين المللی حقوق بشر ايتاليا شرکت و به نيابت از نسرين ستوده اين جايزه دريافت کنند.

ممانعت از خروج نسرين ستوده، آخرين نمونه از ممنوع الخروجی فعالان جنبش حقوق برابر و کمپين يک ميليون امضاء در ايران است. پيشتر، چهار تن ديگر از فعالان کمپين يک ميليون امضا از جمله: منصوره شجاعی، پروين اردلان، طلعت تقی نيا و سوسن طهماسبی از سفرشان به خارج از کشور جلوگيری و ممنوع الخروج شده اند.

لازم به يادآوری است نسرين ستوده وکالت بسياری از فعالان کمپين يک ميليون امضاء و برخی از فعالان اجتماعی و سياسی ديگر را برعهده دارد و تاکنون در زمينه لغو اعدام کودکان زير ۱۸ سال فعاليت های گسترده ای انجام داده است.





















Copyright: gooya.com 2016