سه شنبه 19 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسن روحانی: خانم‌ها بسياری از سنگرهايی که بايد فتح می‌‏کردند را فتح کرده‌‏اند، ايلنا

تهران- خبرگزاری کار ايران
رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک، گفت: همانطور که درمجمع تشخيص مصلحت يک چشم انداز بيست‌‏ساله برای کشور تصويب شد، می‌‏شود در قالب يک چشم انداز بيست ساله نيز ببينم که زنان امروز در چه جايگاه و سطحی هستند و بيست سال بعد بايد کجا باشند.

به گزارش "ايلنا"، حسن روحانی در ديدار با اعضای شورای مرکزی جمعيت زنان مسلمان نوانديش ايران، اظهارداشت: در آن چشم‌‏انداز بايد ديد زن ۱۴۰۴ کجا بايد باشد، امروز ما چه نواقصی داريم و چگونه بايد به آن نقطه برسيم. در اين زمينه به‌‏ نظرمن می‌‏توان کار کرد و زمينه را برای‌‏طرح بندهايی از سياست راهبردی در مجمع آماده کرد تا مبنايی برای اقدامات بعدی حقوقی ، قانونی و اجرائی گردد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: من نسبت به آينده زنان و وضعيت کلی آنها و روند پيشرفت خانم‌ها در جامعه خيلی اميدوار هستم. برخلاف برخی ديدگاه‌ها و نظرات نبايد يک دوره کوتاه را در نظام مقدس جمهوری اسلامی معيار قرار بدهيم، شما هنگامی که نمودارهای اجتماعی و اقتصادی را بررسی می‌کنيد، ملاحظه خواهيد کرد که وقتی شاخص ها بالا می‌‏رود، در مقاطعی هم نزول دارد اما دوباره صعود می‌‏کند. اين نوسان‌‏ها مهم نيست بلکه روندکلی مهم است. روندکلی وقتی صعودی باشد، اميد بخش خواهد بود.
نماينده مقام‌‏معظم رهبری در شورايعالی امنيت‌‏ملی گفت: من می‌‏خواهم بگويم حرکت برای حضور فعال‌‏تر زنان درصحنه سياسی و اجتماعی درسطح جهان تقريباً از پنجاه سال اخير شروع شده و تنها مربوط به ايران نيست. من قبلا فکر می‌‏کردم زنان در اروپا از يک قرن پيش درصحنه سياسی فعال بوده‌‏اند، اما زمانی با يک حقوق‌دان معروف درسوئيس صحبت می‌‏کرديم ايشان گفت اولين باری که زنان در سوئيس حق رای پيدا کرده‌اند سال ۱۹۷۴ بود.
روحانی تصريح کرد: حدود ۳۵ سال قبل زنان در سوئيس حق رای نداشته‌‏اند. يعنی سابقه حق رای زنان حتی در سوئيس کمتر از ۴۰ سال است. يا مثلاً خانم مارگارت‌‏تاچر نخست‌‏وزيراسبق بريتانيا وقتی به ايالات متحده سفرکرد يکی از اعتراض‌‏های او به سياستمداران واشنگتن اين بود که چطور در آمريکا يک زن نمی‌‏تواند رئيس‌‏جمهور شود يا مقام عالی داشته باشد؟!. شما اگر به سال‌‏های گذشته غرب نگاه کنيد، اين امر در سال‌‏های اخير کاملا تازه است که وزيرخارجه زن درآمريکا منصوب می‌‏شود يا برخی از مقامات حقوقی يا امنيتی يا اقتصادی را خانم‌‏ها عهده‌‏دار شده‌‏اند پيش از اين اصلا به اين صورت نبود.
نماينده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: به‌‏هرحال درمنطقه خاورميانه وضعيت کمی بدتر است، اما در مجموع روند حرکت به سمت جلو هست و خانم‌‏ها درطول پنجاه سال گذشته بسياری از سنگرهايی که بايد فتح می‌‏کردند را فتح کرده اند. البته ممکن است شما بگوييد که در سطح جامعه ايران يا در سطح دنيا آيا واقعاً يک عدالت واقعی بين زنان و مردان وجود دارد؟ و آيا از لحاظ حقوق انسانی و اساسی که بايد برای مرد و زن يکسان باشد، آيا در اين حقوق يکسان هستند؟ يا درمسير تعالی رشد و پيشرفت و جايگاهی که درمکتب اسلام است و جايگاه معنوی مهم که قرب به خداوند است، در اين مسير، خداوند راه را بطورکامل بازکرده است و بی‌‏ترديد مردان وزنان دارای فرصت برابر هستند. قرآن هم درآيات مختلف به صورت‌‏های مختلف نشان داده است که برخی از خانم‌‏ها به چه مقام و اوجی دست يافته اند؟
عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبری، گفت: شما به‌‏خوبی می‌‏توانيد تعبير قرآن نسبت به حضرت مريم را ببينيد که اين بانو نزد خداوند چه جايگاهی دارد. البته ما در اسلام نمونه والاتری هم داريم که حضرت فاطمه اطهر است. اين شواهد نشان می‌‏دهد که زن در اسلام چه جايگاه و منزلتی دارد. هيچ مانعی در اين ميدان رقابت و مسابقه کمالات برای زنان وجود ندارد. دراين ميدان رقابت با فرصت‌های برابر گاهی زنان سبقت می‌‏گيرند و گاهی مردان. يعنی جايی که بحث انسانيت و کمالات و فضائل مطرح است اساساً جنسيت مطرح نيست، چه رسد به بحث جنس دوم که هرگز در اسلام چنين چيزی وجود ندارد.
وی افزود: معنای اين مساله آن نيست که زنان مسلمان يا زنان مسلمان ايرانی به همه آنچه اسلام برای آنها مقررکرده، دست يافته‌اند، ما هنوز مسائل زيادی داريم که بايد اصلاح شوند و نبايد فراموش‌‏کنيم که با واقعيت جامعه نيز مواجه هستيم.
روحانی، تصريح کرد: مثلا بازگرديم به سال‌‏های دهه ۴۰، اصلا تصور برخی مسائلی که حالا رخ داده است ممکن نبود. در آن زمان دخالت و حضور فعال زنان درمسائل سياسی و اجتماعی اصلا مطرح نبود حتی اگر به آثار و نوشته‌های عالمان و روشنفکر آن زمان نگاه کنيد، خواهيد ديد که ديد درآن زمان آنها چه بوده و نگاه آنان به زن چگونه بوده است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: مشکلات زنان ما عمدتاً مسائل فرهنگی است، البته منظور من از اين مشکلات فرهنگی که فرهنگ دينی نيست. فرهنگی که يا به‌‏نام دين بوده يا تحت تاثيرسنت‌ها برجامعه ما حاکم شده است. به‌‏هرحال دوران بسيار طولانی برجامعه ما گذشته که مرد سالاری حاکم بوده است و ما نمی‌‏توانيم اين واقعيت‌ها را منکر باشيم. گاهی هم مرد سالاری توام با تحکم، خشونت و متاسفانه گاهی يک نوع بردگی زن درمقام عمل مطرح بوده است وحالا باتوجه به آن فرهنگ و رسوخ‌‏هايی که آن فرهنگ هنوز در اذهان و جوامع امروزی ما دارد، عبور از آنها ساده نيست.
وی افزود: بنابراين ما هنوز در مرحله گذار هستيم، از آن نقطه بسيار بد به سمت نقطه مطلوب، درسطح دنيا هم همينطور است. مثلا هنوز در آکسفورد که می‌رويد، در سنگ نوشته‌ها می‌بينيد که نوشته ويژه ورود مردان يا ورود زنان ممنوع است. درآن عصر زن به دانشگاه آکسفورد و يا کمبريج اساساً حق ورود نداشته است چه رسد به اينکه دانشجو يا استاد شود. خوب اين مسائل مربوط به يکی دو قرن پيش است، بنابراين می‌‏بينيم که صد سال پيش دنيا در شرايط ديگری بوده است و به‌‏تدريج اين تغييرات حاصل شده است که البته نقطه مطلوب ما نيست.
روحانی اضافه کرد: البته در جامعه ما که يک جامعه دينی و مذهبی است، و حکومت ما هم يک حکومت اسلامی است توقعات بيشتری وجود دارد. يعنی شما ممکن است بگوئيد ما به انگلستان يا آمريکای صدسال پيش‌‏کاری نداريم، ما دارای يک فرهنگ ناب دينی هستيم به‌‏نام اسلام و قرآن که از ۱۴۰۰ سال قبل نزد ما بوده است و متاسفانه به برخی از ديدگاه‌ها و موازين اسلام در طول اين قرن‌‏ها توجه نشده است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکيد کرد: در اين مورد چندمرحله بحث وجود دارد، از بعد مسائل پژوهشی و اجتهادگرفته‌‏تا سطوح بعدی، اگر از اين مرحله بگذريم، درمقام فرهنگی بايد بتوانيم آن‌‏را بيان وترويج کنيم تا آن‌‏را به همه افکار جامعه برسانيم. ليکن من معتقدم ما هنوز در مرحله پژوهشی مانده‌ايم، ما درمباحث متعدد اجتماعی، سياسی، حقوقی و حتی مباحث فلسفی به يک‌‏سری فعاليت پژوهشی وعلمی نياز داريم، به عبارت ديگر هنوزمسائل ما در قدم اول حل نشده است وقتی ما از مرحله اول که مباحث بنيادی است و کامل نشده به مراحل دوم و سوم جهش می‌‏کنيم دوباره ما را به مرحله اول باز می‌‏گردانند. پس ما نيازمند به يک عده پژوهشگرهستيم که ضمن تسلط برمسائل، فقهی، کلامی و تفسيری در عرصه بررسی مسائل زنان وارد شوند.
عضو شورای مرکزی جامعه روحانيت مبارز تهران گفت: درگذشته که در قم و ساير حوزه‌های علميه اصلا" بخشی برای تحصيل علوم دينی خانم‌‌ها وجود نداشت. مثلا در تمام قم، مشهد، اصفهان و غيره يک خانم مجتهده‌ای در اصفهان بود به‌‏نام خانم مجتهده امين، که قبل از انقلاب در چند سفری که من به اصفهان داشتم ايشان را ملاقات کرده بودم، ايشان بسيار متين و فهميده و درس خوانده بود در آن زمان اين چنين زنانی بسيار محدود بودند به‌‏هرصورت اساساً اينکه برای بانوان بخشی در حوزه‌های علميه وجود داشته باشد، جای طرح نبود، بنابراين حتی درحوزه‌ها هم اين پذيرش وجود نداشت.
وی افزود: خوشبختانه در ايران پس از انقلاب بسياری از اين مسائل حل شده است و قدم‌های زيادی برای پيشرفت در اين زمينه‌ها برداشته شده است. حالا خانم‌ها به حوزه‌ها راه پيدا کرده‌اند حتی خودشان مدرس هستند، بنابراين يک مقدار کار آسانتر شده است.
رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک، تصريح کرد: بنابراين ما اول بايد نواقص قدم اول را که همان تحقيق و پژوهش در مسائل بنيادی است برطرف کنيم، اتفاقاً در اين مرکز ما می‌‏توانيم تا حد زيادی در اين بخش کمک و همکاری کنيم.
وی افزود: خوشبختانه امروزه درعرصه‌های مختلف علمی خانم‌ها تخصص‌های خوبی دارند و بحث‌های خوبی را هم در زمينه‌های اقتصادی، سياسی، پزشکی و غيره ميتوانند ارائه و هدايت کنند. پست‌‏های خوبی را هم بدست آورده‌‏اند متخصص و استاد دانشگاه شده‌‏اند و در رده‌های علمی بالايی قرار گرفته‌‏اند که بحمداله بسيار خوب است در برخی از نشست‌های تخصصی اين مرکز نيز خانم‌ها حضور دارند و بحث‌های بسيار خوب و دقيقی را مطرح می‌کنند، که من به‌‏نوبه خودم بسيار خوشحالم.
روحانی تاکيد کرد: بنابراين در بخش تحقيقات و پژوهش که مربوط ميشود به حقوق زنان و فرصت‌هايی که مربوط به خانم‌ها است آمادگی داريم که همکاری کنيم ما می‌‏توانيم تيم‌های تحقيقاتی با همکاری خانم‌های علاقه‌‏مند به فعاليت‌‏‌های پژوهشی تشکيل دهيم و پروژه‌های تحقيقاتی تعريف کنيم، زيرا به نظرمن درخصوص مسائل تحقيقاتی و علمی هنوزمسائل بسياری است که بايد روشن شوند بنابراين لازم است که اول اين مسائل را به نتيجه برسانيم.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، گفت: زمانی که اين مرحله به پايان رسيد در بحث فرهنگی يک کار بزرگی بايد صورت گيرد. اصل حق يک بحث است و ملموس بودن حق در جامعه بحث ديگر. تا حق ملموس شود و همه مردم آن‌‏را شناسايی و درک کنند راهی طولانی بايد طی شود. اين گونه نيست که به محض طرح يک‌‏سری ايرادات و نواقص همه مشکلات حل شوند بايد يک فعاليت فرهنگی عميق و گسترده صورت گيرد تا همه بحث‌ها جايگاه واقعی و مناسب خود را در جامعه و اذهان عمومی بيابند و نهايتا به باور جامعه و عموم جامعه تبديل شود.
وی افزود: بنابر اين در مسائل زنان بايد اول بحث‌های بنيادی را تمام کنيم و بعد بحث فرهنگی و در مرحله سوم به مسائل اجتماعی و حقوقی بپردازيم تا گره‌های فراوان را باز کنيم. به استناد آيات قرآن مرد و زن در ميدان ايمان و عمل با هم برابر هستند و هريک به همان چيزی دست خواهند يافت که در سايه تلاش و عمل برايش زحمت کشيده‌اند خوشبختانه متن قرآن مجيد برای ما دست نخورده باقی مانده است و اين يک سرمايه فرهنگی بزرگ است، بسياری از روايات و احاديث قابل اعتماد نيز بعنوان يک سرمايه بزرگ ديگر برای ما باقی مانده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: بسياری از فقهای روشن‌بين و روشنفکر و بخصوص امام خمينی (ره) کارهای بسيار بزرگی انجام دادند، ممکن است الان برای شما ملموس نباشد که بگويم امام چه کردند؛ امام زمانی که آمدند پاريس اصلا رسم نبود که خانم‌ها به ديدار مراجع و بزرگان بروند، هيچگاه سابقه نداشته است که قبل از انقلاب عده‌ای از خانم ها به ملاقات يک مرجع تقليد بروند سوال کنند و بحث کنند. اصلا چنين مسائلی وجود نداشت، اما امام زمانی که به پاريس آمدند اين راه را باز کردند منظورم اين‌‏است که امام راه را باز کردند. در شب ژانويه ۱۹۷۹ که تعطيلات دانشجويان بود و نوفل لوشاتو بسيار شلوغ بود خانم‌ها گفتندکه ما امشب يک ملاقات خصوصی از امام می‌‏خواهيم که تنها خانم‌ها باشند، از طريق آقای اشراقی به امام اطلاع داديم و امام موافقت کردند. حدود ۳۰ ، ۴۰ نفر بودند خانم‌هايی که آن شب به ملاقات امام رفتند، امام صحبت کردند آنها سوال کردند، امام جواب دادند سوالات و مسائل مختلفی مطرح کردند. منظور من اين‌‏است که امام اين فضا را باز کردند البته اين را هم متذکرشوم که فقط امام بودند که می‌‏توانستند اين فضا را بشکنند. اگر فرد ديگری که در سطح مرجعيت نبود، اين کار را می‌‏کرد مورد هجمه و اتهام قرار می‌گرفت. بنابراين امام راه را گشودند و خوشبختانه قدم‌های بسيار خوبی تا امروز برداشته شده است.
وی در پايان، گفت: نظام جمهوری اسلامی ايران فرصت‌های بسيار ارزشمندی را برای زنان جامعه بوجود آورده است و در برابر متحجرين و مقدس‌نماها بخوبی ايستادگی کرده است ولی در اين بدان معنا نيست که زنان به همه حقوق خود دست يافته‌اند. هنوز راه طولانی در پيش است که در چهارچوب موازين اسلامی و قانون اساسی بايد اين راه طی شود.





















Copyright: gooya.com 2016