شنبه 23 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد خاتمی: طراحان طرح دولت ملی قصد خير داشته‌اند، ايسنا

- ادعاها عليه پتروپارس پايه و اساسی نداشت
- بايد از اتکای بودجه عمومی به نفت بکاهيم

سيدمحمد خاتمی گفت که طرح دولت وحدت ملی را او مطرح نکرده، اما معتقد است کسانی که آن را طرح کرد‌ه‌اند، قصد خير داشته‌اند و عملی شدن اين طرح به آن‌ها بستگی دارد.

به گزارش ايسنا، رييس بنياد باران که در حاشيه همايش «نفت، توسعه و دموکراسی» در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، در پاسخ به پرسشی درباره نفت و تاثيرات آن گفت: تبديل‌ ساختار برنامه به صورتی که همه‌ مشکلات را حل کند، زمان می‌خواهد. به نظر من به‌ويژه در برنامه پنج ساله چهارم جهت‌گيری‌ها در اين زمينه بود و حساب ذخيره‌ ارزی برای اين که در خدمت جامعه قرار بگيرد و نفت در زيرساخت‌ها و برای قدرت‌ دادن به بخش خصوصی به کار برده شود، ايجاد شد؛ اما اين که انتظار داشته باشيم يک‌شبه اين هدف‌ها محقق شود، ممکن نيست، بلکه بايد طی دو سه برنامه اين کار را انجام داد، ما هم تلاش کرديم در اين جهت باشيم، اما کار مشکلی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس‌جمهور سابق کشورمان افزود: متاسفانه معتقدم الان با کنارگذاشتن برنامه‌ِ چهارم و دورشدن از اهداف چشم‌انداز که بسيار مهم و مورد تاييد مقام معظم رهبری نيز بوده، مشکلاتی پيش آمده که بايد در جهت حل آن حرکت کنيم و به تدريج جلو برويم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره‌ آنچه کاهش قيمت نفت و اداره کشور با نفت پنج دلار خواند نيز گفت: تلاش ما بر اساس چشم‌انداز ۲۰ ساله و تدوين برنامه‌ پنج ساله چهارم اين بود که در اين جهت حرکت کنيم و حالا دوستان خواستند جهت را عوض کنند.

خبرنگار ديگری پرسيد « وضعيت فعلی را بر اساس تجربه‌ای که در دولت هشت‌ساله داشتيد چگونه می‌بينيد؟» که خاتمی پاسخ داد: افزايش قيمت نفت موقعيت‌های خيلی خوبی را ايجاد کرد اما از آن به خوبی استفاده نشد، هرچه بتوانيم سهم نفت را در بودجه‌ دولت کمتر کنيم، موفق‌تر خواهيم بود؛ گرچه در انجام تعهدات پايين‌آمدن قيمت نفت مشکلاتی را ايجاد می‌کند اما می‌تواند منشاء خير هم باشد؛ چرا که می‌توانيم به اين تذکر برسيم که اتکايمان را در بودجه‌ عمومی به نفت کم و سعی کنيم منابع را از طرق ديگری تامين کنيم؛ از اين رو اميدواريم منشاء خير باشد.

خبرنگار ديگری پرسيد « در هشت سال دولت خود تا چه حد به درآمدهای نفت اتکاء داشتيد؟» که خاتمی پاسخ داد: کار مهمی که کرديم تاسيس حساب‌ ذخير‌ه ارزی بود، برای اين که در خدمت جامعه قرار بگيرد، اما متاسفانه آن قدر اتکای جامعه‌ ما به نفت زياد بود که گرداندن چرخ‌های کشور و رفع يک‌شبه اتکا به نفت، ميسر نيست. ما سعی داشتيم سال به سال به ويژه در برنامه‌ چهارم اين اتکا را به حداقل برسانيم اما معتقدم به هر دليلی، شايد ناچار بودند و شايد مشکل داشتند، اين اتکا امروز بيشتر شده است.

« طرح دولت وحدت ملی» پرسش ديگری بود که از سوی خبرنگاران مطرح شد، که خاتمی پاسخ داد: اين طرح را من مطرح نکردم، اما معتقدم کسانی که آن را طرح کرد‌ه‌اند، قصد خير داشته‌اند؛ حال اين که عملی شود يا نه، به آنها بستگی دارد.

سيدمحمد خاتمی در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگری پيرامون ارزيابی از همايش « نفت ، توسعه و دموکراسی» گفت: سمينار خوبی بود، اميدوارم نتيجه خوبی هم در بر داشته باشد.

وی همچنين در پاسخ به پرسش ديگری مبنی بر اين که « آيا در هشت سال دولت خود از بخش نفت که سختی‌های زيادی داشتيد خاطراتی داريد؟» گفت: خاطرات زيادی داريم. وقتی نفت به زير ۹ دلار در سال ۷۹ رسيد، آن سال را مجبور بوديم کليه درآمدهای ارزی را روی ۱۱ ميليارد دلار ببنديم و سال بسيار سختی بود که به لطف خدا بودجه را بستيم و اتفاقا رشد اقتصادی ، خودکفايی در کشاورزی و به ويژه در گندم ، ‌جذب سرمايه‌گذاری خارجی که امروز آثار آن را در پارس جنوبی ، عسلويه و جاهای ديگر می‌بينيم، آغاز شد؛ از اين رو اگر بتوانيم اتکايمان را در بودجه‌ عمومی به نفت کم کنيم و آن را به سرمايه‌های پويا تبديل کنيم، خوب است؛ البته نمی‌خواهم بگويم اتکا به نفت را بايد کم کنيم، بلکه مهم اين است که بودجه جاری وحشتناک است و کاهش قيمت نفت موجب می‌شود راه‌های ديگری را برای اداره‌ِ کشور پيدا کنيم.

خبرنگار ديگری پيرامون حضور خاتمی در انتخابات پرسيد که وی پاسخ داد: حتما شرکت می‌کنم و رای می‌دهم.

پرسش درباره‌ِی شرکت پتروپارس سوال ديگری بود که از سوی خبرنگاران مطرح شد.

خاتمی پاسخ داد: خوشبختانه اين پرونده بسته و مشخص شد تمام ادعاهايی که شده بود، پايه و اساسی نداشت و همه‌ کسانی که متهم شده‌ بودند، تبرئه شدند؛ پتروپارس يکی از افتخاراتی است که می‌تواند قدرت ملی را به کار بگيرد و اتکای ما را به کشورهای بيگانه کم کند؛ هم‌چنان‌که در بخش‌های ديگر مانند وزارت نيرو می‌توان کارهای بزرگی انجام داد و امروز اين افتخار را داريم که می‌توانيم امکانات صنعتی و خدمات فنی و تکنولوژی را به اتکای همين شرکت‌ها به خارج بفرستيم، امروز صدور خدمات فنی و اقتصادی به جای صدور کالای خام را از مرز دو ميليارد دلار گذرانده‌ايم و اين‌ها نتيجه‌ تاسيس شرکت‌هايی مانند پتروپارس است که به لطف خدا با نظر قاطع قوه قضاييه مشکل آن حل شده است.

وی همچنين در پاسخ به پرسش نهايی خبرنگاران درباره ارزيابی از طرح وحدت ملی گفت: وحدت ملی بسيار خوب است، ما بايد وحدت داشته باشيم.





















Copyright: gooya.com 2016